Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

pwb

Hvorfor kjøper ikke Tesla en liten eiendomssnutt der laderne er så de kan ha den helt for seg selv? Hva betaler de i leie for plassene?

kos

JKM - fordi jeg tror at de fleste mennesker som ferdes i trafikken følger §3 i veitrafikkloven.
hensynsfull og aktpågiven og at dette ikke medfører skjenanse for andre trafikanter. Fordi at de fleste trafikanter ikke parkerer på HC plassene fordi den skal anvendes til formålet. Fordi de fleste som kjører bensinbiler aldri parkerer på en plass som skal brukes til å lade biler. Fordi de fleste ikke parkerer ved bensinpumpene og lar andre stå i kø når de trøkker mat i trynet. Fordi de fleste tesla eiere parkerer ikke på plasser der andre elbiler er avhengig av å lade for å ha glede av bilen. Fordi de fleste trafikanter viser hensyn ovenfor andre medtrafikanter. Fordi jeg mener at de fleste mennesker er hyggelige og at den lille promillen av trafikanter som ødelegger for det store flotte flertallet ikke trenger å få noen respekt for deres egoisme.

sn0le

På SC-plassene i Mosjøen sentrum står det skilt med "Parkering forbudt"
og underskilt "Gjelder ikke Tesla".
Dette er attraktive plasser og jeg kan skjønne at evt lokalbefolkningen kan bli provosert av at disse plassene er utilgjengelig 24/7 for alle andre biler enn Tesla. Spesielt når jeg regner med disse plassene ikke akkurat blir brukt ekstremt mye.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Ble ikke disse plassene skiltet slik på grunn av at de konstant var blokkerte av fossilbiler som stod der gjennom hele dagen (folk som var på jobb), slik at det ikke gikk an å få ladet der?

kos

Hei - denne saken kan ikke stå uimotsakt. tesla uten Sc er halve bilen. At noen ikke respekterer hva en lade stasjon er laget for er trist. Men jeg tror ikke at de fleste i mosjøen eller andre plasser tenker slikt at dette er dumt. På min arbeidsplass er det ikke lov å parkere selv om det er ledige plasser, verken for ansatte med fosiler eller elbiler. men vi må gå et stykke til det offentlige parkeringshuset.for å parkere. Dette fordi det er en kampanje for å gå, sykle og ta kollektivt.

jeg parkerer teslaen pent på en parkeringsplass i parkeringshuset, betaler og lar være å bruke lampett laderen da en Buddy har mer bruk for den.

det går ann å være omtenksom.

sn0le

@Muffinmann:
Kjenner ikke detaljene, men en 30 minutters hurtigparkering for alle på noen av plassene kunne nok hjulpet.
Det var fullt på de andre plassene i dag. Og jeg var eneste Tesla.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kos

Hei - om en SC stasjon er lite brukt og noen skulle være i nøden og parkere der i noen minutter er nok ikke krise så lenge det fortsatt er ledig. Men om du kom kjørende og det sto en hel rekke med fosiler på plassene og den site ferga måtte du se gå. så tenker jeg at dette hadde fått humøret til å svinge. for mange av de erfaringene - så tenker jeg at ingen av oss kjører tesla.

i dag er det snart 6000 teslaer i norge. Vi vil trenge lade plassene, og det er da promiller av plasser vi har okkupert kun for tesla, og det uten at staten eller noen andre enn oss som har betalt for SC.

Får litt relasjoner til en HC plass der  det sto parkert en bil uten parkeringskort. Ble litt irritert over holdningen men ente opp med å hjelpe den høygravide damen med tvillinger og poser inn i bilen. Og ønsket de god tur videre. Hadde hatt samme oppførsel om det var samme situasjonen med en dame på SC - og en fossil. det er lov å bruke både hue og hjerte.

jkm

kos - jeg er enig i at du har rett, men du tar likevel feil. Så lenge Tesla reserverte plasser er attraktive for andre å parkere på, så vil andre parkere der. Løsningen er å gjøre de reserverte Tesla plassene mindre attraktive for andre bilister. Alt annet vil hjelpe lite.

jkm

kos - er du kjent med beliggenheten til Tesla's Super Charger anlegg på Dombås? Tror du det er et problem med feilparkerte biler der?

Baldrian

Sitat fra: sn0le på tirsdag 23. desember 2014, klokken 23:55
På SC-plassene i Mosjøen sentrum står det skilt med "Parkering forbudt"
og underskilt "Gjelder ikke Tesla".
Dette er attraktive plasser og jeg kan skjønne at evt lokalbefolkningen kan bli provosert av at disse plassene er utilgjengelig 24/7 for alle andre biler enn Tesla. Spesielt når jeg regner med disse plassene ikke akkurat blir brukt ekstremt mye.

Dette kunne jo være løst ved at man i stedet satte opp et parkeringsskilt med tilleggstekst: "Kun ladestasjon for ladbar motorvogn". Det har Gjerstad kommune gjort på Brokelandsheia ved noen 16A ladestolper som ikke står så langt fra Tesla sine superladere.

Å diskutere dette problemet i det vide og brede uten å vite hvilke avtaler Tesla inngår med grunneieren, fører ikke til noe.  Men jeg synes det er rart dersom Tesla i sine avtaler ikke sørger for eksklusivitet for sine ladere.  Hvis Tesla for eksempel, ønsker å sette opp 8 ladere et sted, og grunneier sier det er OK, men han må kunne bruke to av dem til vanlige parkering, da burde Tesla kun sette opp 6 ladere og bruke de sparte pengene et annet sted. Å betale for ladere hvor ladeplassen også kan benyttes til vanlig parkering, er jo bare bortkastede penger.  Selv Oslo kommune gjør ikke det.

Ellers er jeg enig om at det kan være klokt å sette opp laderne i en hvis avstand fra spisestedet for ikke å friste dovne sjåfører av fosile biler unødvendig.  Vi kan jo alltids gå noen meter.

kos

Hei - det vi egentlig diskuterer her er holdninger til lade plassene og hvordan resten av gjengen oppfører seg rundt lade stasjoner. Vi trenger holdninger til lade stasjoner i fremtiden, enten de er på lukrative tomter eller står langt inn i fjellheimen. Problemet er at vi sammen må være forutsigbare. Så vil det alltid være noen som trenger våre omtanker og at vi strekker strikken for å hjelpe når det trengs. Så har vi de egentlige utfordringene, de som kun tenker på seg selv, og ser på andre som får en hjelpende hånd som redningen og legitimeringen av sitt eget ego. De trenger vi ikke å dulle med - la de få den respekten de fortjener. Det er også slik vi skaper gode holdninger. Og så trenger vi alle å bli minnet på av og til - korreks tar ingen skade av. 

Amoss

Sitat fra: Baldrian på onsdag 24. desember 2014, klokken 04:44
Å diskutere dette problemet i det vide og brede uten å vite hvilke avtaler Tesla inngår med grunneieren, fører ikke til noe.  Men jeg synes det er rart dersom Tesla i sine avtaler ikke sørger for eksklusivitet for sine ladere.  Hvis Tesla for eksempel, ønsker å sette opp 8 ladere et sted, og grunneier sier det er OK, men han må kunne bruke to av dem til vanlige parkering, da burde Tesla kun sette opp 6 ladere og bruke de sparte pengene et annet sted. Å betale for ladere hvor ladeplassen også kan benyttes til vanlig parkering, er jo bare bortkastede penger.  Selv Oslo kommune gjør ikke det.

Sant at man burde kjenne avtalene så man vet bakgrunnen for hvorfor ting gjøres slik de gjøres. Regner vel egentlig med at de på dette punktet kan variere litt fra sted til sted - noe som gjenspeiles av skiltingen.

Men skal man først gjette så gjetter jeg på en avtale basert på følgende tenkte samtale:

  • Tesla: Vil vil ha 8 lade-plasser.
  • Utleier: Javel, jo, vi kan vel kanskje avsette så mange plasser, men det vil jo gå ut over våre andre kunder. Men er det virkelig behov for så mange samtidige lade-plasser kun til Tesla?
  • Tesla: Veeeel, kanskje ikke idag, men vi forventer at dette behovet kommer til å være der om ikke så lenge.
    Utleier: Aha, vi ser... Men da trenger jo ikke alle plassene være reservert fra dag en? Vi kunne f.eks. bruke halvparten som korttidsparkering frem til behovet dukker opp for å reservere dem alle.
  • Tesla: Nja, ok, men da må vi kunne reservere dem for Tesla når man ser at det blir ett problem for Tesla-eierne at plassene er blokkerte av andre bilister.
  • Utleier: Jada, får dere rapporter om dette så er det bare å slå på tråden, så skal vi nok endre på skiltingen.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Korfør skal æ gå lengere med rullatoren min og slite på det tunge oksygenapparatet for at andre ikke kan respektere skiltingen? Min bil trenger jo også strøm.


(No e det slik at æ ikke har rullator eller oksygenapparat, men det vet mest sannsynlig ikke dokker. Så det kan jo være sannt.)  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cra

Sitat fra: jkm på onsdag 24. desember 2014, klokken 02:01
kos - er du kjent med beliggenheten til Tesla's Super Charger anlegg på Dombås? Tror du det er et problem med feilparkerte biler der?

Beliggenheten til SC Dombås er genial. Så langt ute i en krok som mulig og ute av syne, likevel kort vei til det meste.  Jeg har likevel bilder av biler som står parkert på SC-plassene selv om det meste annet var ledig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leif1

Superladeren på Dombås er rett utenfor døra til NAV.
I kontortid er det derfor litt pågang på de parkeringsplassene. Ellers ganske tomt.

Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA