Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Philippo10

Ikke verre enn å ringe lokale parkingsvaktene /viking
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Car-El

Sitat fra: Philippo10 på søndag 13. juli 2014, klokken 12:05
Ikke verre enn å ringe lokale parkingsvaktene /viking

Det vil ikke hisse "fossilene" på oss...   NEIDA!  :o ???

La mæ prøve å vise ansiktet til en "fossil" som har fått parkeringsplassgebyr.
-> >:(
Hvordan tror du han/hun/det vil være om bilen er borttauet?
Et tips! Ikkje vær i nærheten... Hverken du eller TMSen din!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fredag

Sitat fra: sn0le på søndag 13. juli 2014, klokken 11:31
Det er nok ekstremt viktig å være hyggelig.
Hvis man er breial og nedlatende, eller sågar forbanna på de så skaper man bare mere Anti-Tesla-holdninger i disse bilistene.
Mange av de er nok ikke klar over hva disse boksene er til, og hvis det i tillegg
er lov til å stå der så gjør de ikke noe galt.

Skiltingen her er en oppskrift på å skape konflikt. Teslaene kommer med en forventning om å kunne lade fort og komme seg av gårde. Fossilene ser på skiltingen og ser ut fra det at det helt lovlig å parkere på elbil-ladeplass.

Jeg lurer på hva som skjer hvis jeg parkerer Teslaen min foran pumpene på en travel bensinstasjon, og stikker og handler på kjøpesenter ved siden av? Jeg kan ikke huske å ha sett parkering forbudt skilt på bensinstasjoner. Men slik parkering ville garantert skapt irritasjon.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Capriso

Dette har nok å gjøre med grunneier og evnt. kommunen.
Visst ingen lader er plassene tilgjengelig og det kan jeg faktiskt forstå så
det er viktig å parkere på de plassene som ikke er reservert Tesla først.
Model S. P85, Signal rød.

sn0le

Sitat fra: fredag på søndag 13. juli 2014, klokken 17:44
Jeg lurer på hva som skjer hvis jeg parkerer Teslaen min foran pumpene på en travel bensinstasjon, og stikker og handler på kjøpesenter ved siden av? Jeg kan ikke huske å ha sett parkering forbudt skilt på bensinstasjoner. Men slik parkering ville garantert skapt irritasjon.
Det har du helt sikkert rett i.

Men hvis det finnes 20 andre ledige plasser der Superchargeren er, og de 20 plassene er nærmere inngangsdøra enn ladeplassene så vil jeg anta at ladeplassene er de siste til å bli brukt av fossilbilister.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: fredag på søndag 13. juli 2014, klokken 17:44
Skiltingen her er en oppskrift på å skape konflikt. Teslaene kommer med en forventning om å kunne lade fort og komme seg av gårde. Fossilene ser på skiltingen og ser ut fra det at det helt lovlig å parkere på elbil-ladeplass.

Sånn teknisk sett, hva er forskjellen på å vente opptil tre kvarter på at en fossil skal flytte seg vs å vente like lenge på at en Tesla skal lade ferdig så du kan bruke stolpen?  Joda, ser lett den psykologiske siden av saken "Den fossilen har ingen ting på MIN ladeplass å gjøre!", men om plassen er opptatt er det teknisk sett ingen forskjell på deg om du må vente på en fossil eller en Tesla så lenge det er begrenset parkeringstid på disse plassen.

Antar nok at de fleste "fossiler" heller velger å parkere andre steder uten tidsbegrensing dersom noe er ledig dersom de skal noe stort mer en  fort inn og ut igjen. Men de kunne sikkert heller vært skiltet med "gjelder ikke på dager med stor utfart" e.l. så flest mulige ladestasjoner er ledige på slike dager (fellesferie start/slutt, påske, pinse, jul/nyttår osv...). Ut over disse dagene tror jeg vel ikke behovet er der enda for stort mer enn ett par ladere pr. stasjon for de fleste stedene? Unntak her kan vel være Solli og Lier... Kanskje Brokelandsheia?  Regner vel med at dette endres på ettersom man ser at behovet er der (altså at det blir kø pga fossiler).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Hva med skilting om at "parkerte biler må flyttes ved behov" eller lignende?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AndersinOslo

Hvis jeg eide en fossilbil, hvilket jeg jo også gjør, ville jeg vært VELDIG forsiktig med å parkere den på en Tesla ladeplass. Som alle vet er det svære magnetfelt rundt ladestasjonene når de er i bruk. Disse kan faktisk skade motorstyringen, alarm etc i noen få fossilbiler. Men ingen vet helt hvilke modeller som er følsomme for slikt.

Burde vi kanskje informere fossilbiler om dette gjennom en liten trykksak til å legge under vinduspusseren?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

bb

Jeg har sendt en mail til Tesla som jeg håper å få svar på snart:

Hei,

(Vennligst videresend til rett person som kan svare på dette.)
I det siste har det dukket opp mange nye superchargers med skilt om maks 30 eller 45 minutter. Det har også blitt rapportert at vanlige biler parkerer på plassene til SC. Jeg har selv opplevd dette på vår europatur nylig. Dette har skapt lange diskusjoner på facebookgruppa TOCN og på elbilforumet.

Mine to spørsmål er:
1. Har vanlige biler faktisk lov til å parkere der?
2. Gjelder tidsbegrensningen for Teslaer som lader der også?

Disse svarene tror jeg mange eiere av Tesla, inkludert meg selv, ønsker å få vite. Jeg kommer til å poste svar jeg får av dere på de nevnte kanalene.


Med vennlig hilsen
Bjørn Nyland
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

Hvis grunneier og Tesla er enig om å plassere laderstolper på eksisterende p-plasser som er brukt av fossilbiler, da har jeg forståelse for at plassene deles mellom elbiler og fossilbiler. Siden grunneier ofrer ekstisterende p-plasser som kunne ha vært brukt til elbiler.

Er det opprettet helt nye p-plasser for elbiler bør disse plassene kun benyttes av elbiler.

Car-El

Bedre forslag til skilt: kjøp en Tesla og parker her.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

christian1986

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 13. juli 2014, klokken 18:49
Hvis jeg eide en fossilbil, hvilket jeg jo også gjør, ville jeg vært VELDIG forsiktig med å parkere den på en Tesla ladeplass. Som alle vet er det svære magnetfelt rundt ladestasjonene når de er i bruk. Disse kan faktisk skade motorstyringen, alarm etc i noen få fossilbiler. Men ingen vet helt hvilke modeller som er følsomme for slikt.

Burde vi kanskje informere fossilbiler om dette gjennom en liten trykksak til å legge under vinduspusseren?
Problemet er jo at svært mange ikke vet/forstår hva den ladestasjonen er..

cra

Kjørte forbi en bensinstasjon nå hvor det stod en plakat som sa "venligst ikke parker foran pumpene". Det er tydeligvis en del folk som har litt tungt for det. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thor2014

Såfremt det ikke er ett problem med kabling synes jeg ladestasjonene bør være plassert ett stykke unna inngangen.

Parkering helt inntil inngangen er lik enda mer misunnelse.

For ett par uker siden var jeg innom Vinterbro.
Der er det 4 EL plasser. Der sto det 4 elbiler og 1 ladet.
Jeg spurte damen som kom ut hvorfor hun sto der uten å lade, hvorav hun svarte at hun hadde tenkt på det å hadde dårlig samvittighet.......Hallo?
Jeg forsøkte meg at det har noe med holdninger å gjøre, men fikk beskjed om at jeg ikke måtte være så sinna.

La plassene være langt unna inngangen så er nok problemet ikke eksisterende.

t0ffluss

Stemmer. Du skal ikke undervurdere latskapen til folk.
Plasser lengst vekk så blir det et ikke-tema.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA