Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av KarlsenK, torsdag 31. juli 2014, klokken 18:32

« forrige - neste »

KarlsenK

Hei,

Har gått til innkjøp av en Leaf 2014 modell, og merker nå suget etter en bedre lader enn det som følger med. Og i den forbindelse har jeg så klart en lang rekke med spørsmål!


Nå med 10A ladekabel i stikkontakten hjemme så bruker jeg sikkert 12 timer på å lade fra 0-100%. Med tanke på at huset er helt nytt og har 400v``s anlegg, så regner jeg med at det ikke skal være noe problem å legge ut 16A 3-fas? Vil dette ha noe betydning på ladetid? Eller er det kun det at man kan kjøre klima og lading samtidig på faststrømmen?

Slik jeg har forstått det med 400v``s anlegg og ladere så kan jeg velge i følgende:
400v 16A 3fas - 11kw
400v 32A 3fas - 22kw
400v 64A 3fas - 43kw

Hvor lang tid vil 16A 3-fas bruke fra 0-100%?
Hvor lang tid vil 32A 3-fas bruke fra 0-100%?

Hvis jeg går for en 32A 3-fas, kan man velge flere nivå av ladehastighet? Jeg trenger jo ikke alltid hurtiglading. Kunne godt ha tenkt meg en lader som ladet på ca. 4 timer eller noe. Hvis 16A 3fas lader så fort så er jo det løsningen med en gang.


Jeg lader også gratis på jobb, men her er det vanlige Defa strømskap som er plassert ut på parkeringsplassen. Nå vet jo ikke jeg om sikringene på det skapet er satt til større enn 10A, så hva om jeg kjøper meg 16A ladekabel og kobler til? Vil bare sikringen gå?



Hva er deres beste løsninger/tips til en normal hverdag med elbil? 10A er forferdelig...

Rio

Først og fremst, har du en Leaf med en 3,6 kW lader eller en 7 kW lader?

Begge disse er uansett 230 V, og énfas, så trefas hjelper ikke.

Har du en 3,6 kW lader, så trekker den maks 16A, hvis du har en 16A laderegulator ("kladd" eller "veggmontert kladd"). Den som kommer med bilen er på 10 A.

Hvis du har en 7 kW lader, så trekker den maks 32A (litt mindre), og da trenger du en veggmontert kladd med 32A.

Du kan ikke benytte deg av 3-fas, eller 400V direkte. :(
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KarlsenK

Jeg har nok 3,6 kW innebygd lader i bilen, 6,6 kW blir solgt som tilleggsutstyr til Acenta og Tekna versjonen, og jeg kjøpte ikke til noe ekstra lader. Så da går jeg ut i fra at det er 3,6kw.


Så med 3,6 kW innebygd lader så hjelper det ikke hva jeg kjøper av veggmontert lader. Jeg får ikke mer enn 16A uansett?

Jeg må med andre ord bytte ut den innebygde laderen for å benytte meg av 32A?

svingen

#3
I praksis må du heve kjøpe og få ny med 6.6 kw det må monteres fra fabrikk. Vet ikke hvor mye det koster og ettermontering men blir nok dyrt. Og ja 16a er det meste man får uten 6.6kw lader. Typisk selger og ikke informere om men husk 16a går 60% raskere så tar vel da 7-8 timer kanskje det holder får deg? Vs 10-11 timer
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KarlsenK

Så eneste jeg kan gjøre er å kjøpe 16A lade kladd/stasjon?

Og da er det ett fett om stikkontakten er 1-fas eller 3-fas? Er vel selve 16A som bestemmer hvor fort den lader uansett.

Hmm.. kjip selger....

KarlsenK

#5
Men, når jeg tenker meg om.. Bilen leveres jo med 2 ladeinntak i front. En DC og en AC.


DC``en er jo beregnet for hurtiglading? Men med 3,6kW så er det vel ikke mulig å lade bilen på 30min?


EDIT: Snakket akkurat med selger på telefonen. Han sa det at hvis jeg går for en 16A lader så vil jeg redusere ladetiden til ca. 4timer 0-100%.

Og at jeg godt kan kjøpe 32A lader, men at da må det kjøpes lader med lade-enheten i hjemmet. Og da skal jeg bruke DC inntaket.


Noen som kan anbefale en solid og bra 16A lader (kladd)?

svingen

#6
ja artig selger det her,kanskje ikke lyst til og gå ut med info hvem det er? (oppgitt)

Bilen har et batteri på 24KW av det så er det vel kanskje 22KW som kan "brukes". men kan ta 24KW får enkel fra tom til fullt

32*220=7040 watt ca 7KW   24/7 =3.4 timer
16*220=3520 watt ca 3.5KW  24/3.5= 6.8
10*220=2200 watt ca 2.2KW  24/2.2=10.9

så har man kanskje litt tap her og der så kan øke med 10%

så kan man enkelt si 4 timer med 32a,8 timer med 16a og 11 timer med 10a.

hvis du ikke har hast og og få bilen ville jeg byttet til 32a koster 7500 kr
du får og en justerbar kladd til 7 tusen mener jeg,så kan bytte mellom 6,10,16,20,32 mener jeg skal se om jeg finner den.

her er det info http://www.evselect.eu/information.php?info_id=12
elbihjelpen selger den,kan du og kjøpe overgang til Type2 eller en type2 kabel hvis du vil :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KarlsenK

#7
Kan vel ikke stemme helt det du sier her nå? I så fall er det jo reinspikka løgn de bedriver, de aller fleste selgere rundt om..

For med 32A lader så skal man jo kunne hurtiglade?

Slik jeg forsto det kan jeg kjøpe en vegglader på 32A og koble den til DC inntaket på bilen. Eneste jeg måtte passe på var at jeg kjøpte en 32A med 6.6kW lader i laderen. Om du skjønner hva jeg mener.


Bilen kommer i 2 versjoner. 6.6kW og 3.6kW
Jeg har modellen med 3.6kW. Men hvis jeg kjøper en veggmontert, så må jeg passe på å kjøpe en veggboks MED lader. Som gjerne er på 6.6kW.


Hvis ikke dette stemmer så skal han få bilen i retur :)



EDIT:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart dette på en bedre måte. Men det vi forbrukere ofte kaller for en lader er vel egentlig bare en kabel. Selve laderen sitter jo i bilen.

Så det selgeren mente er at jeg skal kjøpe meg en kabel MED lader. Slik at man ikke bruker bilens innebygde lader. Med andre ord en Ekstern lader på 32A 6.6kW / 7kW...

svingen

Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KarlsenK

Sitat fra: svingen på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:28
Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)

Les editen min over.. Dette er i følge selger i såfall.. Regner med at han ikke kommer med slike påstander uten hold. Men ikke vet jeg :)

jkirkebo

Sitat fra: KarlsenK på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:30
Sitat fra: svingen på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:28
Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)

Les editen min over.. Dette er i følge selger i såfall.. Regner med at han ikke kommer med slike påstander uten hold. Men ikke vet jeg :)

Beklager, men selger er på bærtur de luxe.

Du bruker ALLTID bilens innebygde lader hjemme, om du ikke vil bruke over 100 laken på din egen hurtiglader.

16A lader og 10A medfølgende kabel = 11 timer
16A lader og 16A fastmontert veggboks = 8 timer
32A lader og 32A fastmontert veggboks = 4 timer

Alle disse tre bruker altså AC inntaket.

Det er fasiten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Her har du en ekstern lader som leverer DC via Chademo-plugg.

Da kan du lade med 22kW så langt jeg kan skjønne dersom du har tilgang til rød 32A kontakt.

Portabel chademo

erikf

Håper det blir standard for kommende biler med kraftig innabords lader slik som Zoe. Da blir det trådstarteren ønsker mulig for mindre peng. Hvis jeg har forstått riktig.

Bare en ting - Jeg mener 16A lading gir 0-100% på under 6 timer. For det første er du i praksis aldri på 0%, men hvis du er det, er det fortsatt bare 21 kWt kapasitet, resten op til 24 kWt er jo reservert for å spare batteriet? 21/3.5=6
Det er tydelig for min del at 16A lading gir meg 2.5 streker pr time. Starter man på to streker er det fire timer før det blir 100%.
I praksis altså.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

KarlsenK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:36
Sitat fra: KarlsenK på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:30
Sitat fra: svingen på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:28
Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)

Les editen min over.. Dette er i følge selger i såfall.. Regner med at han ikke kommer med slike påstander uten hold. Men ikke vet jeg :)

Beklager, men selger er på bærtur de luxe.

Du bruker ALLTID bilens innebygde lader hjemme, om du ikke vil bruke over 100 laken på din egen hurtiglader.

16A lader og 10A medfølgende kabel = 11 timer
16A lader og 16A fastmontert veggboks = 8 timer
32A lader og 32A fastmontert veggboks = 4 timer

Alle disse tre bruker altså AC inntaket.

Det er fasiten.

Virker som at du har meget god peiling, så da spør jeg direkte: Hva er den beste løsningen for meg som tydeligvis har kjøpt en leaf med 3.6kW? Gjerne link til et godt produkt.

Hvis jeg forsto deg riktig så blir det 16A kabel?


Men hva hadde forskjellen vært om jeg kjøpte en leaf med 7kW innebygd lader? Etter pris å bedømme så hadde jeg fortsatt måtte holdt meg til en 16A kabel, men den hadde ladet fortere fordi den tar i mot mer kW? Er jeg helt på bærtur nå? :S

emil

Med 6.6kW lader (Nissan oppgir ladeeffekt inn på batteri, ikke hva den trekker fra kontakt) trenger du en 32A enfase 230V kurs ut til ladepunkt. En fastmontert (tryggest), semiportabel (grei mellomløsning) eller portabel (best hvis du er mye på farten) ladekabel med 32A støtte er også nødvendig. Da lader du fra 0 til 100 på litt under 4 timer.

Hvis bruksmønsteret tilsier at 3.3kW lader blir for lite ville jeg ha prøvd å få byttet til en bil med 6.6kW lader.

Ellers etter å ha snakket med en del elbilkjøpere og selv kjøpt elbil for et år siden kommet fram til følgende sånn ca:

Ta selgers tall for rekkevidde og del på to
Ta selgers tall for ladetid og gang med to

Hvis tallene du da får da ikke er til å leve med er det kanskje ikke riktig bil for deg.

Og til de som sier at man aldri kjører tanken helt tom har jeg den siste uken vært under 10% ved fire anledninger, senest for under en halvtime siden. Har riktignok kjørt bortimot 1000km tilsammen denne uka.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA