Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av KarlsenK, torsdag 31. juli 2014, klokken 18:32

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 19:46
Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

NEI!

Dvs, i USA er 6.6kW lader standard på SV og SL, men i Norge er det et tilvalg man må bestemme seg for ved bestillig og det virker som om Nissan sine selgere fraråder dette tillegget. Min teori er at de heller vil at man skal bruke pengene på ekstrautstyr som gir dem mer fortjeneste.

nofuelno

Sitat fra: pottle på søndag 13. juli 2014, klokken 17:07
Det viktigste er alltid å velge det som passer sin egen situasjon samt hva og hvor en trenger å lade. En god 16A-ladekabel koster fra kroner 3.000,- og oppover. En fastmontert 16A-lader koster kr 8.000,- og oppover.
En god ladeboks for veggmontering fra Ensto koster 6.800,- hvis du er medlem ev elbilforeningen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

svingen

Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 19:58
Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 19:46
Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

NEI!

Dvs, i USA er 6.6kW lader standard på SV og SL, men i Norge er det et tilvalg man må bestemme seg for ved bestillig og det virker som om Nissan sine selgere fraråder dette tillegget. Min teori er at de heller vil at man skal bruke pengene på ekstrautstyr som gir dem mer fortjeneste.

må si meg enig med Emil forsøkt og snakke med nissan om det her på facebook kommer bare slik "donald duck" svar tilbake.
fakta er hverfall att EU har bestemt att type2 skal være standar så tiper om noen år er det mere eller mindre standar med type2 og helt sikkert 32a og en del plasser.

Er jo lit mere hyggelig hvis det er defekt/feil på hurtiglader og lade kanskje 1 time får og komme seg videre på 32a enn 2 timer på 16a....

kan jo til og med reise på langtur og man finner jo stort sett alltid 32a blå kontakter rundt omkring så med litt god tid kan man kjøre rimlig langt på en dag uten hurtiglading og :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jofred

Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 19:58
Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 19:46
Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

NEI!

Dvs, i USA er 6.6kW lader standard på SV og SL, men i Norge er det et tilvalg man må bestemme seg for ved bestillig og det virker som om Nissan sine selgere fraråder dette tillegget. Min teori er at de heller vil at man skal bruke pengene på ekstrautstyr som gir dem mer fortjeneste.

Det man kan bestille som ekstrautstyr er, slik jeg forstår det en veggmontert lader, og noe elektrikkerarbeide som er lagt inn i en "pakke" for å slippe moms. Poenget med at det "må" bestilles med bilen, er avgiftsreglene som gjør at man da slipper moms. Med moms blir dette alt for dyrt gjennom Nissan. Tror det er bedre alternativ å finne gjennom forumene her. Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf. Da måtte bilen spesialbestilles fra fabrikk, og det var ikke det vi fikk høre, og det stemmer heller ikke med det jeg har lest ellers. Er klar over at selgerne ikke alltid kan alt. Men ulike kabler og utvendige ladestasjoner gir jo selvsagt ulike resultat, så dette er ikke så enkelt å få oversikt over.
Ny Leaf vår 2014.

elektrolux

Sitat fra: nofuelno på søndag 13. juli 2014, klokken 20:50
Sitat fra: pottle på søndag 13. juli 2014, klokken 17:07
Det viktigste er alltid å velge det som passer sin egen situasjon samt hva og hvor en trenger å lade. En god 16A-ladekabel koster fra kroner 3.000,- og oppover. En fastmontert 16A-lader koster kr 8.000,- og oppover.
En god ladeboks for veggmontering fra Ensto koster 6.800,- hvis du er medlem ev elbilforeningen.
Og så har du vår semiportable fra Ratio til kun 4490.- uansett hvor du er medlem. Og den kan du montere selv helt lovlig. :D

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 22:48
Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf. Da måtte bilen spesialbestilles fra fabrikk, og det var ikke det vi fikk høre, og det stemmer heller ikke med det jeg har lest ellers. Er klar over at selgerne ikke alltid kan alt.
Når Leaf bygges på fabrikk settes det enten inn 3,6 kw eller 6,6 kw lader i bilen. Dvs, det er ulik komponent som blir montert i bilen avhengig av om ekstrautstyr som 6,6 kw lader er valgt. Dette er på samme måte som andre typar ekstrautstyr, som skinnsetar, farge, osv.

I teorien vil det vere mulig og byte laderen i etterkant, men i praksis er nok prisen på dette via Nissan pr. idag for høg til at det vil vere aktuelt. Byte bilen i ein annan vil nok vere meir aktuelt. (I følge ein annan tråd er batteriet bytta på eigen hand, så alt er mulig, men treng godt tid, godt verktøy - og kunnskap om emnet.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sn0le

Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 22:48
Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf.

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.90955.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__09-06-14_0520.pdf

Side 2. Tilleggsutstyr. 6,6kW lader. Kr 7.500,-
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

emil

Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 22:48
Det man kan bestille som ekstrautstyr er, slik jeg forstår det en veggmontert lader, og noe elektrikkerarbeide som er lagt inn i en "pakke" for å slippe moms.

...

Er klar over at selgerne ikke alltid kan alt. Men ulike kabler og utvendige ladestasjoner gir jo selvsagt ulike resultat, så dette er ikke så enkelt å få oversikt over.

Det er en del begrepsforvirring ute og går. Ladekabel, ladekladd, ladestasjon (kjært barn har mange navn) er kun en "boks" som har i oppgave å si til bilen hvor mye strøm LADEREN (i bilen) kan få lov til å trekke. I det øyeblikket bilen starter lading går strømmen bare rett igjennom uten noen som helst modifisering. Det er laderen i bilen som likeretter AC og styrer ladingen av batteriet.

Og som nevnt av andre er det ingen enkel jobb å bytte denne etter at bilen er satt sammen. Går den i stykker må jo selvfølgelig et verksted ta jobben, så umulig er det ikke. Samtidig "tvinger" de folk som er avhengig av 6.6kW lader til å kjøpe seg ny bil i stedenfor å oppgradere den gamle.

Når dette er sagt kan du selvfølgelig kjøpe deg en egen LADER å ha i garajsen, men da snakker vi noe over 100.000kr for noe du kan koble på CHAdeMO kontakten.

Jofred

Sitat fra: sn0le på mandag 14. juli 2014, klokken 00:12
Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 22:48
Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf.

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.90955.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__09-06-14_0520.pdf

Side 2. Tilleggsutstyr. 6,6kW lader. Kr 7.500,-

Vel, det er vel omtrent det man forventer av pris på en "ladekabel med kladd, for oppheng på vegg". Jeg vil derfor fortsatt tro at dette er ting som vil fungere på begge de største modellene, uten at de må spesialbestilles fra fabrikk. Men man kan jo ikke skrive at det er "standard" ded 6,6 kw lading, fordi det jo forutsetter mer utstyr, og riktige forutsetninger i sikringsskapet. Ved å prise selve "kabelen med kladd" og kalle den for laderen, vil jeg tro de har gjort det enklere for seg selv. Men det gjør det ikke så lett om man forsøker å finne ut av det!
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40601 er forøvrig en omtale, som bygger opp om min teori. Man må jobbe litt for å få nytte av laderen, men man slipper, så vidt jeg kan se, å bygge om bilen. (Om man ikke har kjøpt en Leaf Visia, som da ikke støtter denne "laderen", og trolig bare har en innebygget 3,6 kw lader.)
Ny Leaf vår 2014.

Rio

Jofred: kr 7500,- er det man betaler ekstra for å få en 6,6 kW lader (og da mener jeg LADER) i bilen, i stedet for en standard 3,6 kW lader.

Dette er helt uavhengig av hva man måtte ha spikret fast på veggen hjemme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jofred

Sitat fra: Rio på mandag 14. juli 2014, klokken 01:25
Jofred: kr 7500,- er det man betaler ekstra for å få en 6,6 kW lader (og da mener jeg LADER) i bilen, i stedet for en standard 3,6 kW lader.

Dette er helt uavhengig av hva man måtte ha spikret fast på veggen hjemme.
Da har jeg fått tak i en selger hos Nissan som tydeligvis hadde litt mer peiling enn han jeg snakket med. Han kunne bekrefte at dere har rett!  :-[  6,6kW lader er en OPSJON på noen av de nye leafs modellene (Ikke den minste). Men den MÅ leveres med opsjonen fra fabrikk. 

Takk for hjelpen. Jeg slipper i alle fall å ta kostnaden med å trekke 10 kvadrat kabel til garagen nå, slik jeg vurderte. Det er surt å føle seg lurt etter å ha hatt en ny bil så kort. Selv om jeg er usikker på om jeg hadde valgt å ta kostnaden, så fikk jeg ikke muligheten. Det har gitt meg en bil som har en svakhet som vil bli mer og mer plagsom i årene fremover. Surt, men lærerikt.
Ny Leaf vår 2014.

Leon

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. juli 2014, klokken 23:01
Sitat fra: nofuelno på søndag 13. juli 2014, klokken 20:50
Sitat fra: pottle på søndag 13. juli 2014, klokken 17:07
Det viktigste er alltid å velge det som passer sin egen situasjon samt hva og hvor en trenger å lade. En god 16A-ladekabel koster fra kroner 3.000,- og oppover. En fastmontert 16A-lader koster kr 8.000,- og oppover.
En god ladeboks for veggmontering fra Ensto koster 6.800,- hvis du er medlem ev elbilforeningen.
Og så har du vår semiportable fra Ratio til kun 4490.- uansett hvor du er medlem. Og den kan du montere selv helt lovlig. :D

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Dette ser ut til å være den rimeligste løsningen, og i tillegg har du mulighet for å ta den med deg hvis du har behov for 16A lading på tur.

Har du allerede en CEE-kontakt på veggen er det selvfølgelig greit bare å plugge seg til, men det er det vel de færreste som har, og da er du vel avhengig av elektriker likevel... Ser du kan få en overgang fra 16A 230V Cee til 16A Schuko for 150 kr, som er fin å ha på tur, men er dette en anbefalt løsning for å ha hjemme som en permanent løsning?

Er det noen enkel mulighet for å låst denne fast slik at man minsker risikoen for tyveri? Tror ikke jeg vil ta sjansen på å la den stå ulåst i en åpen carport utenfor huset...

Til slutt, er prisen kr 4490 eller 4900 som står på siden du linker til?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Sitat fra: Jofred på mandag 14. juli 2014, klokken 10:39
Sitat fra: Rio på mandag 14. juli 2014, klokken 01:25
Jofred: kr 7500,- er det man betaler ekstra for å få en 6,6 kW lader (og da mener jeg LADER) i bilen, i stedet for en standard 3,6 kW lader.

Dette er helt uavhengig av hva man måtte ha spikret fast på veggen hjemme.
Da har jeg fått tak i en selger hos Nissan som tydeligvis hadde litt mer peiling enn han jeg snakket med. Han kunne bekrefte at dere har rett!  :-[  6,6kW lader er en OPSJON på noen av de nye leafs modellene (Ikke den minste). Men den MÅ leveres med opsjonen fra fabrikk. 

Takk for hjelpen. Jeg slipper i alle fall å ta kostnaden med å trekke 10 kvadrat kabel til garagen nå, slik jeg vurderte. Det er surt å føle seg lurt etter å ha hatt en ny bil så kort. Selv om jeg er usikker på om jeg hadde valgt å ta kostnaden, så fikk jeg ikke muligheten. Det har gitt meg en bil som har en svakhet som vil bli mer og mer plagsom i årene fremover. Surt, men lærerikt.

Jofred: De aller fleste "nye" elbileiere ønsker seg "store" ladefasiliteter hjemme. I praksis er vanligvis hjemme det stedet du MINST trenger å lade raskt (sikkert med noen få unntak).

Siden 6,6 kW laderen er én-fase, og ikke trefase, så vil jeg påstå at du ikke har gått glipp av så mye. Du vil sikkert savne den noen ganger på tur, men vanligvis finner man en hurtiglader, og det kommer flere og flere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Det som ihvertfall kan være greit å ha om man lader litt "her og der" og har 6,6 kW lader i bilen er en type 2 til type 1 med 32A. Da kan man koble seg på type 2-uttak med 32A og nyttiggjøre seg dette, og det er jo greit å kunne lade på 4 timer om man er ute på tur og ikke finner noen hurtiglader.

Ellers burde det vel være mulig å ha en semiportabel sak med 1-fas 32A-støtte og overgang så man kan koble seg til både blå og rød 32A-kontakt om man har slike behov.

Jeg har bestilt en type 2 til type 1 32A-kabel ihvertfall, koster ikke veldig mye da det ikke er noe kladder eller lignende på den, og da kan man koble seg til mange steder både i inn- og utland og få enten 16A eller 32A avhengig av punktets kapasitet og hvilken lader man har. Mange er negative til USA-biler her, men min har har i det minste 6,6 kW lader.. ;)

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Hadde jeg hatt 6.6kW lader i bilen hadde jeg vurdert evselect sin kladdløse 32A ladekabel hvis de nå har fikset opp i småfeilene de hadde i starten. Pluss nøvendige overganger for å koble til både blå og røde industristikk.

32A Type2-Type1 hadde også hørt med.

Engentlig nesten glad for at jeg kun har 3.3kW lader og da klarer meg med Charge-Amps kabelen pluss en vanlig skjøteledning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA