Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av KarlsenK, torsdag 31. juli 2014, klokken 18:32

« forrige - neste »

kringon

@KarlsenK

La meg prøve å oppsumere:

regel 1: Du bruker ALLTID AC lading hjemme. Selv om det teoretisk er mulig å bruke DC, så er dette for alle praktiske formål og solemerker upraktisk (les: for dyrt).

Nå til selve bilen: Når du lader med AC så er det bilens innebygde lader som bestemmer MAKS-ladefarten du kan trekke. Leaf har to versjoner: 6.6kW (lader da maks 6.6kW/t) og 3.6kW (lader da maks 3.6kW/t). 

Begge kan lades på kurser med 8A, 10A og 16A, og det vil utgjøre en forskjell i hastighet (henholdvis ca 1.8kW/t , 2.3kw/t og 3.6kw/t). Laderen med 6.6kW vil kunne lade med 6.6kw/t fra en 32A kurs. (32 Ampere ved 230 Volt kan du maks trekke ca 7.3kW av)


Du som har kun 3.6kW lader trenger kun en 16A kurs og evt. en veggboks ala: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
for å gjøre livet enklere.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rio

Sitat fra: kringon på lørdag 12. juli 2014, klokken 20:50
@KarlsenK

La meg prøve å oppsumere:

regel 1: Du bruker ALLTID AC lading hjemme. Selv om det teoretisk er mulig å bruke DC, så er dette for alle praktiske formål og solemerker upraktisk (les: for dyrt).

Nå til selve bilen: Når du lader med AC så er det bilens innebygde lader som bestemmer MAKS-ladefarten du kan trekke. Leaf har to versjoner: 6.6kW (lader da maks 6.6kW/t) og 3.6kW (lader da maks 3.6kW/t). 

Begge kan lades på kurser med 8A, 10A og 16A, og det vil utgjøre en forskjell i hastighet (henholdvis ca 1.8kW/t , 2.3kw/t og 3.6kw/t). Laderen med 6.6kW vil kunne lade med 6.6kw/t fra en 32A kurs. (32 Ampere ved 230 Volt kan du maks trekke ca 7.3kW av)


Du som har kun 3.6kW lader trenger kun en 16A kurs og evt. en veggboks ala: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
for å gjøre livet enklere.



Jeg må nesten korrigere dette, slik at det ikke skal bli forvirring - jeg våger meg på å rette det du skrev:

SitatNå til selve bilen: Når du lader med AC så er det bilens innebygde lader som bestemmer MAKS-ladefarten du kan trekke. Leaf har to versjoner: 6.6kW (lader da maks 6.6kW/t) og 3.6kW (lader da maks 3.6kW/t).

Begge kan lades på kurser med 8A, 10A og 16A, og det vil utgjøre en forskjell i hastighet (henholdvis ca 1.8kW/t , 2.3kw/t og 3.6kw/t). Laderen med 6.6kW vil kunne lade med 6.6kw/t fra en 32A kurs. (32 Ampere ved 230 Volt kan du maks trekke ca 7.3kW av)

Med andre ord, det skal være "kW" (effekten, eller "ladefart").

"kW/t" er ganske meningsløst her (brukes til å vise endringer i effektbruk).


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

@KarlsenK:

En liten påminnelse i alt dette: Med mindre du har tenkt å kjøre 100+ km hver dag, så er det intet problem å lade med 3,6 kW hjemme. Batteriet står på 80% eller 100% neste morgen omtrent uansett.

De eneste gangene du trenger mer enn en 3,6 kW lader i bilen er når du er i "Gokk" og ikke har tilgang til en hurtiglader.

Ved å montere en 16A veggboks, så øker du ladehastigheten med 60% sammenlignet med en 10A kladd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Kjappere onboard er vel viktigere i unntakstilfeller enn ved vanlig hverdagskjøring for folk flest. Jeg ville absolutt gått for raskest mulig onboard lader uansett hva slags elbil jeg kjøper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. juli 2014, klokken 22:26
Kjappere onboard er vel viktigere i unntakstilfeller enn ved vanlig hverdagskjøring for folk flest. Jeg ville absolutt gått for raskest mulig onboard lader uansett hva slags elbil jeg kjøper.


Joda, men har man 3,6 kW så har man 3,6 kW. 

Jeg skulle selvsagt ønsket meg 100 kW lader! :D

Det sagt, det er verd å huske at gjennomsnittet er 33 km/døgn. Det tar noen få timer med lading, selv ved 10 A. Ved 16 A så er bilen ladet fra 0% til 100% mens man sover. Det er vanligvis kun de gangene man er i "Gokk" at man bruker 6,6 kW lader ombord i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kringon

@Rio: Orker ikke sitat på sitat på sitat :)

Upresist av meg å skrive "/". Mente selvfølgelig kWh eller kilowatttime.

Poenget er at den lader med 3.6/6.6 kilowatt og for å lade batteriet som er på 24 kilowatttimer (hvis jeg husker riktig) så tar det 1 time å lade hhv. 3.6 og 6.6 kilowattime.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rio

#21
Sitat fra: kringon på søndag 13. juli 2014, klokken 00:03
@Rio: Orker ikke sitat på sitat på sitat :)

Upresist av meg å skrive "/". Mente selvfølgelig kWh eller kilowatttime.

Poenget er at den lader med 3.6/6.6 kilowatt og for å lade batteriet som er på 24 kilowatttimer (hvis jeg husker riktig) så tar det 1 time å lade hhv. 3.6 og 6.6 kilowattime.

Du har helt rett i at hvis man lader med 3,6 kW i én time så fyller man 3,6 kWt på tanken. Men da du skrev "3.6kW (lader da maks 3.6kW/t)." så skulle det bare vært "kW" og ikke "kW/t" eller "kWt". kW er kW! :)

Du kunne skrevet at man lader "3,6 kWt per time", men det er jo det samme som å si at man lader med 3,6 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

svingen

På langtur er jo hurtiglader tingen men kjører man langt til jobb og kommer hjemm og er hjemme 1 time Før man skal ut på noen mil igjen. Når dama kjører til Job på vinter er det kun 25% igjen når er hjemme og jeg trenger ca 50% 2 timer senere ville det vært kjekt med rask lading har trilling så den lader ca 20% i timen så da løser det seg :-) ville helt klart kjøpt dobbel lader
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pottle

Det skal være mulig å bruke en 16A ladekabel. Du trenger ikke en fastmontert ladeboks for å gjøre dette. Det er flere leverandører som leverer denne kabelen. Ladekabeler er som regel mye billigere enn veggmontert utstyr.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

KarlsenK

Takk for mange gode svar her! Da har jeg endelig skjønt ladekabalen jeg også :)


Jeg kjører nok ikke 100km dagen, men... Vi bor utenfor en by, med en veldig bratt tunnel. Så når jeg skal på jobb kjører jeg 18km, og tunnelen alene tar 10% batteri. Totalt bruker jeg nesten 40km av de 131km jeg har tilgjengelig. I tillegg bruker bilen 20% batteri bare på tunnelen alene. Hvor mye % den bruker av batteriet totalt har jeg ikke sjekket enda.



Annen ting jeg kunne tenkt meg å fått svar på er: Nissan oppgir 199 km kjørelengde, noe som selvfølgelig ikke er reelt selv om det burde vært det. Jeg har kun 131 km oppgitt når jeg starter bilen på 100% batteri. Bilen er forøvrig bare noen dager gammel.

Noen som har svar på dette? Lærer bilen kjøremønster? Si at jeg kjører relativt hardt, eller at tunnelen er med å påvirker dette, er det derfor jeg starter med 131 km på full ladet bil? :) 

emil

Sitat fra: KarlsenK på søndag 13. juli 2014, klokken 14:09
Annen ting jeg kunne tenkt meg å fått svar på er: Nissan oppgir 199 km kjørelengde, noe som selvfølgelig ikke er reelt selv om det burde vært det. Jeg har kun 131 km oppgitt når jeg starter bilen på 100% batteri. Bilen er forøvrig bare noen dager gammel.

Noen som har svar på dette? Lærer bilen kjøremønster? Si at jeg kjører relativt hardt, eller at tunnelen er med å påvirker dette, er det derfor jeg starter med 131 km på full ladet bil? :)

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15326.msg236941.html#msg236941

Rasmus.B

Det er klart at tunnelen kan påvirke beregnet kjørelengde. Hvis du avslutter turen opp tunnelen vil bilen vise rekkevidde som om du skulle kjøre resten av turen opp samme tunnel. Jeg er helt sikker på at du i løpet av kort tid lærer deg hvor mye strøm som går med på de forskjellige turene dine. Jeg ser mye mer på strekene en på estimert rekkevidde.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nofuelno

Hei, anbefaler en Ensto Chago efill 16A ladeboks med fast kabel for lading hjemme.
Den er meget praktisk i bruk og gir god elsikkerhet i forhold til de nye installasjonskrav.
Hvis du er medlem av elbilforeningen, koster den ikke mer enn en god portabel ladekabel.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

pottle

#28
Det viktigste er alltid å velge det som passer sin egen situasjon samt hva og hvor en trenger å lade. En god 16A-ladekabel koster fra kroner 3.000,- og oppover. En fastmontert 16A-lader koster kr 8.000,- og oppover.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Jofred

Jeg har også en ny Leaf (2014). Så vidt jeg har forstått, så leveres alle disse med innebygget lader som kan takle 6.6 Kw.(AC) Men for at den skal levere så mye strøm, trenger den 32 Amp og det må den få levert fra en ladestasjon. Det er MYE strøm, så om jeg skal utnytte denne, må jeg trekke ny hovedkabel fra hus til garage. Men så vidt jeg har forstått er det ikke lenger noen endringer som må gjøres på bilen, for å kunne utnytte denne type ladere. (Antar det var på Leaf fra tidligere år, at man måtte bestille med slik lader fra fabrikken.) Det var i alle fall slik jeg har fått forklart det, og det forhandleren selger om du tar med hjemmelader, er en lader på veggen og 10 meter kabling. Prisen på ladestasjonene er ikke så ulik, så om man har en ny Leaf, så er det fristende å ta kostnaden med å få strøm til garagen for "fremtiden" som en del av det hele. Det betyr at det ikke lenger nytter med 2,5 kvadrat strømkabel (16A), men du må minst opp i 6 kvadrat. Men da er det ikke noe høyde for annet i garagen, så om man skal trekke noe, bør nok forsyningen opp til 10 kvadrat. Det er jo tenkelig at det skal lades mer enn en elbil om gangen en gang i fremtiden også?

Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

Forøvrig: 6.6 Kv lader kalles ikke Hurtiglader, da den er koblet på strømnettet (AC) og bruker laderen i bilen. Hurtigladere er jo IKKE å bruke laderen i bilen. Det er så vidt jeg forstår det bare en fysisk kobling av batteriet til en ekstern lader. Derfor blir det også DC (Likestrøm).

Jofred
Ny Leaf vår 2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA