Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!

Startet av Trustno1, torsdag 31. juli 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg sto i dag på en supercharger, og etter bilen hadde stått 10-15 minutter så gikk alarmen av på den.

Noen som har opplevd lignende?

Eneste teoren jeg har er at vibrasjonene fra kjøleanlegget har aktivert tiltsensoren.

Det var rimelig varmt i dag, nesten 30 grader i skyggen, samt at jeg også hadde på aircondition i bilen pga vi hadde handlet noe mat som lå i bagasjerommet. Så kjølinga gikk rimelig heftig.

Alarmet kuttet av seg selv etter rundt 30 sekunder, usikker på om det var pga at jeg nærmet meg den med keyfob eller ikke, men jeg var relativt langt unna 20-30m? når den kuttet ut.

Øggen

Om du setter på kjøling i bilen når den er låst (alarm på) utløses alarmen via termosensoren. Dette er en bug de vet om, men meld det gjerne inn om du vil.
Det er litt flaut bare :-/

Harlex

Sitat fra: Øggen på lørdag 12. juli 2014, klokken 01:57
Om du setter på kjøling i bilen når den er låst (alarm på) utløses alarmen via termosensoren. Dette er en bug de vet om, men meld det gjerne inn om du vil.
Det er litt flaut bare :-/
Da fikk jeg svar på det. Opplevde det samme igår. Det var steikende varmt i bilen. Bilen stor på lading (400v 16A 3 fas) og jeg hadde startet fjernstyrt AC... Da jeg kom bort til bilen var det fremdeles for varmt inni og ettersom jeg ventet på noen ble jeg sittende utenfor bilen og vente. Og etter kort tid gikk alarmen. I forbindelse med at jeg kom bort til bilen åpnet den seg men lukket seg etter jeg satt meg ned et stykke unna. Mulig alarmen ikke hadde løst seg ut hvis jeg ikke hadde åpnet og lukket den igjen? Alarmen hadde iallefall ikke løst seg ut de først 15 minuttene da den stod på kjøling... Hva er termosensoren forresten?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øggen

Sitat fra: Harlex på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:11

Hva er termosensoren forresten?

Om det heter termosensor vet jeg ikke, men om du har sikkerhetspakken mener jeg å ha blitt fortalt at alarmen har en termosensor som i tillegg reagerer om f.eks noen stikker hånda inn ett åpent vindu. Altså den reagerer på endret "lokal" temperaturforskjell, og det er her problemet ligger. Kupeen er kanskje 40grader, så kommer kaldere luft ut igjennom dysene, som igjen utgjør et avvik, resultert i utløst alarm.

Minner om at dette er basert på det jeg har lest om systemet/egne tanker, og fått fortalt av Tesla ansatte.

Trustno1

Takk for svar, da fikk jeg det forklart.

Forhåpentligvis blir dette fikset. Er praktisk å ha bilen på kjøling mens den står på superchargeren, spesiellt dersom man har mat i bilen (vi var en harrytur til nordbysenteret og fikk testet den nye superchargeren på Solli :) )

Harlex

Sitat fra: Øggen på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:25
Sitat fra: Harlex på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:11

Hva er termosensoren forresten?

Om det heter termosensor vet jeg ikke, men om du har sikkerhetspakken mener jeg å ha blitt fortalt at alarmen har en termosensor som i tillegg reagerer om f.eks noen stikker hånda inn ett åpent vindu. Altså den reagerer på endret "lokal" temperaturforskjell, og det er her problemet ligger. Kupeen er kanskje 40grader, så kommer kaldere luft ut igjennom dysene, som igjen utgjør et avvik, resultert i utløst alarm.

Minner om at dette er basert på det jeg har lest om systemet/egne tanker, og fått fortalt av Tesla ansatte.
Det skjedde igjen akkurat nå. Litt irriterende... Men hvis det er endel av sikkerhetspakken så kan jeg kanskje slå det av... Skal prøve nå... Det er 45 grader i bilen og jeg skal på handletur om 20 min...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

Betyr dette at jeg som IKKE har sikkerhetspakken kan slappe av og kjøre AC for fulle mugger uten å risikere at alarmen går?

nivve

Jeg har ikke sikkerhetspakken og har kjørt AC på LO i minst en halvtime uten at det har gått noen alarm. Så jeg sier ja, kjør på :-)

Sjøhyene

Jeg har sikkerhetspakken og har kjølt ned bilen mange ganger i løpet av sommeren fra 40+ til godt under 18C ved hjelp av maks-kjølingen "LO". Aldri opplevd at alarmen har gått.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

Kjørte forkjøling i garasjen i dag, og da alarmen gikk skapte det en viss forvirring før vi skjønte hva det var.  Ok, så da får jeg bruke appen til også å låse opp før jeg starter kjøling.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA