Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!

Startet av Mippen, torsdag 31. juli 2014, klokken 14:53

« forrige - neste »

Mippen

Venstre har kommet med forslag om å forby dieselbiler i byene på enkelte dager med mye forurensing. Regjeringen vurderer å støtte dette. Det er vel godt nytt for alle som kjører elbiler, men ikke så kjekt for de som må bruke dieseldyret noen ganger?

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Byer-kan-fa-lov-til-a-forby-dieselbiler-3156226.html
Fremtiden er elektrisk.

ZerOmancer

Nå må de for f... lære av den forrige dieseltabben sin, ta et stort skritt tilbake og se på det store bildet!
-Som f.eks la begrensningene gå på faktiske utslipp og ikke navnet på motoren..  ::)
Dieselmotorer reduserer stadig partikkelutslippene, mens utslipp fra små turbobensinere stiger. Det blir passe løkrull å forby diesel, og så pluttselig viser det seg at den nye "anbefalte" motoren er like ille..

Og om man bestemmer seg for å gå på faktiske utslipp, så vil det vel vise seg at alle de største synderene krever untak. 

-Fordi det er hiace med euro4-diesel som holder samfunnet i gang.. :D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Klykken

Typisk norsk å forby. Heller sette opp prisen på drivstoff, bompassering osv i de tidene det er nødvendig. Gjøre det lite attraktivt å kjøre fossilt!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

timingbeltkiller

Politikerne ligger alltid på etterskudd.
Verken diesel eller bensinbiler har filter som stopper de aller minste partiklene.
Disse partiklene er meget helseskadelige. Lungene klarer ikke å kvitte seg med de.

På dette området er siste generasjon bensinbiler verre enn sine dieselbrødre.

BTW
Under varmkjøringsfasen slipper etanol ut mer faenskap enn bensin og diesel.
Heller ikke dette har politikerne fått med seg.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Birger

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:33
Dieselmotorer reduserer stadig partikkelutslippene, mens utslipp fra små turbobensinere stiger.
Jeg har også hørt dette, men jeg finner ikke kilder. Har du noen på dette med økt utslipp fra nye turbo motorer?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:05
Venstre har kommet med forslag om å forby dieselbiler i byene på enkelte dager med mye forurensing

Nå gjengir du tabloid-varianten. Mer presist foreslås det at "norske kommuner som ønsker det, skal få hjemmel til å innføre egne regler om bruken av kjøretøy som benytter diesel som drivstoff" - også å gå så langt som å nekte dieselbiler adkomst på dager med høy forurensing.

Enkelte steder sliter med tidvis høy lokal forurensing, og kan høres fornuftig å gi kommunene lokalt virkemidlene til å kunne ta egne valg til strakstiltak.

Gordon Retriever

Sitat fra: Birger på lørdag 12. juli 2014, klokken 16:06
Jeg har også hørt dette, men jeg finner ikke kilder. Har du noen på dette med økt utslipp fra nye turbo motorer?

Vær så god.

timingbeltkiller

#7
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:05
Enkelte steder sliter med tidvis høy lokal forurensing, og kan høres fornuftig å gi kommunene lokalt virkemidlene til å kunne ta egne valg til strakstiltak.
Da må de mest forurensende holdes unna trafikken. I prioritert rekkefølge betyr det først ut med:
1. Tyngre kjøretøyer.
2. Diesel personbiler fra før ca 2005.
3. Bensin personbiler fra etter ca 2005.
4. Bensin personbiler fra før ca 2005.
5. Diesel personbiler fra ca 2005.

I praksis UMULIG!

Men like fullt ville bilene som fikk kjøre, ikke kunne filtrere ut de aller minste og farligste partiklene.

En gjennomførbar ide er å alternativt forby kjøring med biler med skilt som ender på
oddetall på oddetallsdatoer og som ender på liketall på liketallsdatoer.
Da reduserer du trafikken med 50%.
(Dersom ikke alle rikingene kjøper seg biler med begge typer skilt.)

En annen er å forby alle fossilbiler innen bykjernen fra en dato så langt inn i framtiden
at alle får rikelig med tid til å omstille seg. Eksempelvis 2030.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:31
Sitat fra: Birger på lørdag 12. juli 2014, klokken 16:06
Jeg har også hørt dette, men jeg finner ikke kilder. Har du noen på dette med økt utslipp fra nye turbo motorer?

Vær så god.
Linken har en alvorlig feil:
Påstår et billig filter for bensinbiler vil klare å fange inn utslippene.
Det gjelder ikke de aller minste og farligste utslippene.
Enda er ikke noe filter i produksjon som klarer det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:05
Venstre har kommet med forslag om å forby dieselbiler i byene på enkelte dager med mye forurensing

Nå gjengir du tabloid-varianten. Mer presist foreslås det at "norske kommuner som ønsker det, skal få hjemmel til å innføre egne regler om bruken av kjøretøy som benytter diesel som drivstoff" - også å gå så langt som å nekte dieselbiler adkomst på dager med høy forurensing.

Enkelte steder sliter med tidvis høy lokal forurensing, og kan høres fornuftig å gi kommunene lokalt virkemidlene til å kunne ta egne valg til strakstiltak.

Jeg siterte bare hva jeg leste i avisen. Er klar over at enkelte kommuner har ønsket dette men slik jeg har forstått det har venstre nå kommet med et konkret forslag som de har sendt til stortinget angående dette. Om de enkelte kommunene har gjort dette før vet jeg ikke noe om.

Uansett er sakens kjerne at det er blitt foreslått å forby dieselbiler i byer på dager med ekstra høy forurensing. Spørsmålet er om det er veien å gå, eller om det bør gjøres andre løsninger. Det er et forslag som vil ramme enkelte hardt de dagene det kan bli gjennomført. En stor andel av bilparken er diesel og for et par år siden ble dieselbiler trukket frem som miljøvennlige biler av politikerene - noe som viste seg å være feil.

Fremtiden er elektrisk.

sn0le

#10
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 12. juli 2014, klokken 20:27
En gjennomførbar ide er å alternativt forby kjøring med biler med skilt som ender på
oddetall på oddetallsdatoer og som ender på liketall på liketallsdatoer.
Da reduserer du trafikken med 50%.
(Dersom ikke alle rikingene kjøper seg biler med begge typer skilt.)
En kompis av meg som bor i Bergen kjøpte for noen år siden en ny hovedbil til familien.
De sørget for at den hadde skilt som sluttet på partall, fordi konebilens skilt endte på oddetall. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Birger

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Mippen

Sitat fra: sn0le på lørdag 12. juli 2014, klokken 23:37
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 12. juli 2014, klokken 20:27
En gjennomførbar ide er å alternativt forby kjøring med biler med skilt som ender på
oddetall på oddetallsdatoer og som ender på liketall på liketallsdatoer.
Da reduserer du trafikken med 50%.
(Dersom ikke alle rikingene kjøper seg biler med begge typer skilt.)
En kompis av meg som bor i Bergen kjøpte for noen år siden en ny hovedbil til familien.
De sørget for at den hadde skilt som sluttet på partall, fordi konebilens skilt endte på oddetall. :)

Kommer fra Bergen selv og husker godt dette systemet. Var ikke så greit å komme seg til jobb da for jeg bodde innenfor forbudssonen og kollektivtilbudet var håpløst med tanken på å komme seg til jobb og skole. Når folk også var nødt til å ta bussen ble det trangt om saligheten. Måtte beregne 1 og 1/2 time ekstra for å komme meg dit jeg skulle.


Det som er helt idiotisk i Bergen er at mesteparten av trafikken må innenfor bykjernen for å komme seg dit man skal. Noe som gjør at det blir ekstremt mye støv og eksos på dager hvor det er kaldt og ikke vind. Nå blir det litt bedre etter hver som ringvei vest åpner. Da kommer man seg fra Bergen vest, Sotra og Askøy til Fyllingsdalen, Kokstad, Sandsli og Flesland uten å måtte kjøre innom sentrumskjernen. Man får bort mye trafikk på den måten. Men fortsatt må alle som kommer fra sør og skal nordover eller vestover, eller motsatt kjøre gjennom sentrumskjernen. Ikke minst er Danmarksplass krysset og nygårdstang krysset som leder til danmarksplass en flaksehals som gjør at trafikken snegler seg avgårde i rushtiden.


Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Birger på søndag 13. juli 2014, klokken 08:00Mange takk!

Bare hyggelig.

For ordens skyld; hele rapporten Testing of particulate emissions from positive ignition vehicles
with direct fuel injection system
fra TÜV Nord følger vedlagt i pdf-format.  ;D

soarer

Sitat fra: Klykken på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:48
Typisk norsk å forby. Heller sette opp prisen på drivstoff, bompassering osv i de tidene det er nødvendig. Gjøre det lite attraktivt å kjøre fossilt!

Dette er vel en typisk Norsk holdning også da  ;)

Vi betaler alt for mye. Løsningen må jo være å gjøre kolektive muligheter så gode, at folk heller tar det.
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA