Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Salgsstrategi av eksisterende bil

Startet av sondell, torsdag 31. juli 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

sondell

Har fått med meg at varme ikke er bra for batteriene. Derfor har vi kjøling til dem. Men hva skjer når man ikke bruker bilen og den bare står i sola? Begynte å lure på det i dag når jeg skulle dra til butikken og batterikjølingen dro i gang da jeg satte meg inn i bilen. Tenkte at da må jo batteriet ha vært for varmt mens bilen har stått parkert? Noen tanker om dette?

Batteritralla

Batteriet ligger jo under bilen, og blir vel i liten grad påvirket av bilens farge  ;)

Er dog klar over at sorte biler blir varmere inni enn hvite.

Kan nok ha en påvirkning, men mest på teoretisk nivå i Norge.

Er for tiden i USA - bilens hjemland. Her borte blir det virkelig varmt, over tid!

Ser absolutt ingen grunn til å bekymre meg for biler i Norge  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sondell

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:09
Batteriet ligger jo under bilen, og blir vel i liten grad påvirket av bilens farge  ;)

Er dog klar over at sorte biler blir varmere inni enn hvite.

Kan nok ha en påvirkning, men mest på teoretisk nivå i Norge.

Er for tiden i USA - bilens hjemland. Her borte blir det virkelig varmt, over tid!

Ser absolutt ingen grunn til å bekymre meg for biler i Norge  :)

Nei, sikkert ikke noe å bry seg med. Bare lurte på det siden bilen jo mente at batteriet var for varmt, kjølingen dro jo i gang. Første gangen jeg fått det sånn at hele rattet rister som når man står ved en supercharger. Nå leder jo metall varme, så noe må fargen ha å si :), men hvor mye er jo vanskelig å si. Muligens veldig lite.

tho

Bilen har jo aktiv kjøling av batteriet. Ikke noe å tenke på.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

sondell

Sitat fra: tho på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:17
Bilen har jo aktiv kjøling av batteriet. Ikke noe å tenke på.
Jo, men det jeg lurte på var når den står parkert. Ellers er det jo ikke noe problem.

Car-El

Tror nok om at batteriet blir for varmt så starter bilen kjøling om du er i bilen eller ikke. Det at et kjølesystem starter når man setter seg inn i bilen kan ha med at bilen vil kjøle ned kupeen.

Har lagt merke til at Car-El, vår TMS, blir ikke så varm inne i kupeen. Mercedesen som har sotete bakvindu blir varmere. Det kan hende at dette er bare mitt "hat" til Mercedesen som spiller meg et puss.
(13 måneder)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Hyperstress

Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sondell

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?
Ja det hadde vært interessant å vite. Mulig det finnes en enda høyere "grense" for når batteriet bare må kjøles når bilen står parkert? Men da ville man jo aldri kunne parkert bilen lenge i varmere land uten å drenere batteriet. Siden min kjøling kun gikk på når jeg dro i håndtaket til bilen så er det i hvert fall ikke samme grense. Har man vært vid en supercharger så kjenner man igjen symptomene på batterikjøling :). Mye bråk og nesten så hele bilen rister og rattet rister.

noto

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?

Har også lurt på det nå i varmen. Mulig at batterikjøling forutsetter strømtilkobling? Det kan være begrunnelsen for Teslas anbefaling om alltid å koble til når bilen er parkert. Jeg prøver ellers å holde lav SOC for å redusere skadepotensialet.




Hyperstress

Sitat fra: noto på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?

Har også lurt på det nå i varmen. Mulig at batterikjøling forutsetter strømtilkobling? Det kan være begrunnelsen for Teslas anbefaling om alltid å koble til når bilen er parkert. Jeg prøver ellers å holde lav SOC for å redusere skadepotensialet.

Den forutsetter i alle fall strømtilkobling dersom bilen skal stå over tid når det er kaldere enn -30gr. Så det kan vel tyde på at den ikke varmer batteriet ellers? Da er det kanskje det samme i høye temperaturer..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sigurdi

#10
Har ingen garanti for at vedlagt bilde er riktig, gjelder eller er fakta av noe slag.
Har rederlig "lånt" det fra TMC forumet. :-)

Men vil tro det er ulike grenser med tanke på kjøling når batteriet (lagrer) og brukes siden påkjenningen er større ved høytemp og bruk en bare høy temp.

Må også huske at SOC også har betydning spesiellt med tanke på høy temp.

Kommer du inn i bilen, så skal du jo kjøre og grensen bør være lavere for temperatur ved bruk.

Hadde du plugget inn lading, hadde nok bilen kjølt batteriet, før du hadde fått lading i det hele tatt.

Men dette er kun antagelser siden det dette ikke er tilgjengelig for bruker, så må vi anta at Tesla har ganske god kontroll på akuratt dette.

Men å holde SOC under 80% i solsteken, er noe som brukerene kan tilpasse og har faktisk svært mye å si for den Parasistiske reaksjonene i cellene ved høy temp. Høy SOC sammen med høy temp gir høy aktivitet i cellene. (Ikke ønskelig aktivitet)

En får lete litt i TMC forumet, siden de i litt varmere strøk, vil legge merke til om bilen kjøler aktivt eller ikke.

Når det for en gang skuld tikker 30 grader i skyggen her i landet, er jo i grunn det ikke så mye sammenlignet med sørstatene i Model S hjemmland, der det normale er 30-40 om sommeren. 
http://www.accuweather.com/en/us/national/weather-forecast-maps

Når det gjelder plugget inn ved lagring over lengre tid i kaldere en -30, så kan dette være pga at Tesla ikke ønsker at bilen skal tømme seg helt for størm pga den bruker energien på varming av batteripakken.
Tømmers batteriet til under 0, så dør det.
(Så at Tesla anbefaler at bilen er plugget inn ve lagring over tid, trenger ikke bety at den ikke varmer batteriet når den ikke er tilkoblet)

Lav temperatur ved lagring er faktisk bra for batteriet, (men ikke for lav)
Men samtidig så må/bør batteriet ha mer en 0 grader for å lades, ellers så er det faktisk ganske skadelig.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

noto

Sitat fra: Car-El på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:33
Tror nok om at batteriet blir for varmt så starter bilen kjøling om du er i bilen eller ikke. Det at et kjølesystem starter når man setter seg inn i bilen kan ha med at bilen vil kjøle ned kupeen.

Kjøler ikke kupeen hvis ikke klima er på.

christian1986

Fra bildet over kan det jo antas at det ikke er behov for kjøling av batteriet før temperaturen når 55 grader.

sigurdi

Som sakt hadde ikke stolt på tallene i skjema.

Men er forskjell på aktiv kjøling og passiv kjøling.

Dersom tallene er riktige så er vel 55grader det som blir betegnet som kritisk, altså at batteriene ikke skal over dette i det hele tatt siden de da startet aktiv kjøling for å få temperaturen ned på dette nivået.

Men samtidg har jeg lest at tesla sin target temperatur er 20 grader på batteriene ved bruk, men dette er også bare forum innspill så hva som stemmer må en nok prate med de rette personene hos Tesla for å finne ut. :-)

Tesla kan og endre verdiene slik de ønsker og etter hva de finner ut over tid, ny target temperatur kan komme med software oppdatering. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

AndersinOslo

Jeg tok meg tid til å se en times tørt batteriforskningsrapportfremleggingspresentasjon på YouTube. Der var konklusjonen av fullskala testing av store elbil-batteripakker at lading og bruk ved høy temperatur er det som sliter mest på battieriene.

Men jeg har aldri sett at det å oppbevare batteriene varmt er skadelig, det er den kjemiske prosessen som oppstår ved lading og bruk som sliter på batteriene hvis den enten skjer ved, eller fører til høy temperatur.

Bilen min står i Europas varmeste land for tiden (Norge) mens vi er i Sør-Spania og coolern. Ser at bilen innvendig, i garasje har vært oppe i 32 grader, og aldri under 23 grader på natta. Ser også at vampire drain er på ca 8 km pr døgn, som er litt mer enn jeg hadde forventet. Den er 60% ladet og ikke koblet til.

Men, totalt sett er nok norske temperaturer helt uproblematiske.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA