Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kull på vei ned (igjen)

Startet av Anders Landergren, torsdag 31. juli 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jantegolf

Jeg har kjøpt en 8 meters Volvo ladekabel med CEE stikk (Vovo delenr. 31407096, produsert av Mennekes i Tyskland.
Ladestrømmen kan justeres i trinn 6,8,10,13 og 16A. Meget solid og bra kabel.

e-curious

Kjøpte også en 8m Mennekeskabel på Volvo.  Fornøyd så langt. Virker solid.  La foresten til at laderene utenfor Møller også hadde Mennekes kabel.  Eneste jeg savner i forhold til kabelen som følger med bilen er blinkingen når den lader.

Elmo

Sitat fra: Milk på søndag 14. februar 2016, klokken 11:05
Er det da slik at selv om det står at du kan velge mellom 10 og 16A på ladekabelen, så kan du begrense ladestrømmen til 5A i bilen?

JA, husker ikke om det er 5A eller 6A som er minimum, men maksstrømmen kan begrenses i bilen. Så den som har lavest verdi (bilen eller kabelen) vil alltid "vinne".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Erik Kristiansen

Hei
På A3 Hybrid bilen til junior følger det med en annen type lader enn på min E-Golf.  Denne er slik at man kan skifte ut 230 "siden" av kladden, enten en sladd med shuco eller en blå rund og dermed skjønner kladden om den skal trekke 10 eller 16 A. Har spurt etter en slik hos VW forhandleren men de skjønte ikke spørsmålet :)

SteinarSun

Sitat fra: Erik Kristiansen på søndag 21. februar 2016, klokken 17:00
Hei
På A3 Hybrid bilen til junior følger det med en annen type lader enn på min E-Golf.  Denne er slik at man kan skifte ut 230 "siden" av kladden, enten en sladd med shuco eller en blå rund og dermed skjønner kladden om den skal trekke 10 eller 16 A. Har spurt etter en slik hos VW forhandleren men de skjønte ikke spørsmålet :)
Dette er vel en overgang fra shucko til cee ?
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Elmo

Sitat fra: Erik Kristiansen på søndag 21. februar 2016, klokken 17:00
Hei
På A3 Hybrid bilen til junior følger det med en annen type lader enn på min E-Golf.  Denne er slik at man kan skifte ut 230 "siden" av kladden, enten en sladd med shuco eller en blå rund og dermed skjønner kladden om den skal trekke 10 eller 16 A.
Da er nok de runde blå (CEE) laget med magnetbryter tilsvarende som noen trilling-ledninger. Dvs magnetbryteren her setter ned strømmen til 10A når overgangen en koblet sammen. Det var egentlig veldig lurt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

frodeseverin

Sitat fra: EV-Institute på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:24

Ulikheten mellom en 16A veggmontert lader og en 16A ladekabel er først og fremst formgivningen av kontrollboksen. [...]

Har du allerede en 16A kurs i garasjen som kan brukes så er det billigere å bruke en ladekabel som enkelt kan plugges rett inn i allerede eksisterende «infrastruktur». Til sammenligning så må en fast installasjon, som veggladere, monteres av godkjent elektriker.

I tillegg så kan 16A-kabelen tas med på tur i bilen hvis det er behov for dette.

Summert så er de viktigste forskjellene den ekstra mobiliteten du har i en ladekabel og prisen du betaler for designet: Ca kr 3.000,- for en 16A ladekabel vs. ca minimum kr 6.500,- for en veggmontert 16A ladestasjon.

Prisen du betaler for å lade elbil med 16 A belastning over en Schuko kontakt, også kjent som vanlig husholdningskontakt, er økt fare for brann.

Selv om kontaktene og støpslene er godkjent for 16 A belastning gjelder ikke dette ved konstant maksimal belastning i mange timer av gangen, og gjerne hver dag i tillegg. Det er dette som er utgangspunktet for nye anbefalinger og normer fra DSB, NELFO og NEK.

Les om dette her: http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf

Jeg ville ikke tatt risken på å lade med 16 A belastning over Schuko kontakt. De som trenger lading med mer enn 10 A bør gå for godkjente fastmonterte installasjoner av Mode 3 ladeutstyr. Den reduserte brannfaren er verdt de ekstra kronene.

Dersom du trenger 16 A lading på jobben bør du ta det opp med din arbeidsgiver, og høre om de kan installere det. Alle nye ladepunkter bør installeres som Mode 3 uttak med Type 2 kontakt, fordi dette reduserer brannfaren betraktelig. Alle elbiler i Norge (untatt Tesla?) leveres med ladekabel til ladeboks med Type 2 kontakt.

Alternativet i din situasjon vil være å stoppe langs veien for en kort lading på en hurtiglader. Det er smart å hurtiglade med varmt batteri, og ved ca. 40-50% batterikapasitet, altså etter at det har blitt belastet en stund. Ta lader batteriet hurtigst.

tutti

Enig at en permanent ordning for 16A bør inkludere en industrikontaktstøpsel som en ekstra sikkerhet.

Men.

Jeg har brukt 16A lader i langt tid på min egolf (når jeg lader ute) og jeg har ennå til gode å se at kontaktene blir varmere enn en liten lunkt etter noen timer. Og jeg har prøvd meg på mange gamle og slite kontakter der ute :)

SteinarSun

Sitat fra: tutti på søndag 28. februar 2016, klokken 12:20
Enig at en permanent ordning for 16A bør inkludere en industrikontaktstøpsel som en ekstra sikkerhet.

Men.

Jeg har brukt 16A lader i langt tid på min egolf (når jeg lader ute) og jeg har ennå til gode å se at kontaktene blir varmere enn en liten lunkt etter noen timer. Og jeg har prøvd meg på mange gamle og slite kontakter der ute :)

Vi har ca 100 ladeuttak på jobben, hvor de aller fleste er shucku 16A , nye ladestolper blir montert med type 2 kontakt.
I løpet av de årene vi har hatt ladepunkter, har vi ikke hatt et eneste tilfelle av varmgang eller brann i disse.

Hadde en dialog med DSB(DLE) for en tid tilbake, og de kunne ikke vise til noen tilfeller av brann i uttak til el-biler, men henviste til varmtvannsberedere koblet til stikkontakt som hadde hatt branntilløp.

Forsåvidt er problemstillingen den samme med el-bil og varmtvannstank, og det er i flere omganger kommet nye regler for tilkobling av faste elektriske laster, hvor varmtvannstanker skal ha fast tilkobling hvis de har en effekt på over 1900w.

Jeg lader med 10A hjemme og 16A på jobb, begge med shucko, og har ingen bekymring med 16A ladingen.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

elektrolux

Sitat fra: SteinarSun på søndag 28. februar 2016, klokken 16:37
Vi har ca 100 ladeuttak på jobben, hvor de aller fleste er shucku 16A , nye ladestolper blir montert med type 2 kontakt.
I løpet av de årene vi har hatt ladepunkter, har vi ikke hatt et eneste tilfelle av varmgang eller brann i disse.

Hadde en dialog med DSB(DLE) for en tid tilbake, og de kunne ikke vise til noen tilfeller av brann i uttak til el-biler

Grovt regnet foregår 11 millioner oppladinger fra Schuko hvert år. Det betyr at vi snart nærmer oss 100 millioner brannfrie schuko oppladinger.

Kan det være antydning til hysteri når noen går ut og sier det bare er et tidspørsmål om NÅR huset ditt tar fyr. :o

Selv skulle jeg gjerne byttet til nye vinterdekk hvert år, men sliter heller ut de jeg har. Tilpasser heller farten. Dersom vi med jevne mellomrom gjør som Tutti og kjenner etter varmgang kan er nok risikoen for brann svært liten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Nå er det dokumentert flere bilder av brente kontakter her på forumet.
Og i tillegg byttes alle Oslo stolpene om til type 2 pga schuko ikke tåler belastningen. Så det er langt ifra en tenkt problemstilling, den er høyst reel.

For å ikke snakke om alle de som ikke er på forumet og bare bytter ut når det skjer.

Så at enkeltpersoner ikke har opplevd det betyr ikke at det aldri har skjedd.

Har selv testet på noen motorvarmerstolpe på jobben, Leaf med org lader, avlastet kladd. 8 av 10 funket ok, mens de siste 2 brant jeg fingrene etter 1 times lading.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 28. februar 2016, klokken 17:03
Kan det være antydning til hysteri når noen går ut og sier det bare er et tidspørsmål om NÅR huset ditt tar fyr. :o
Heldigvis er er det ikke slik, og det er det heller ingen som påstår, men når mange nok neglisjerer rådet, vil noen få oppleve brann, en del fler vil oppleve branntilløp og enda fler vil se ødelagte kontaketer. Så lenge alt er i god stand går det bra.

Færre vil oppleve branntilløp mod strømmen begrenses, og enda ferre blant de som spanderer på seg en ladestasjon.

De fleste tilløp vil heldigvis resultere i jordfeil før brann og de fleste med jordfeilautomater slippe unna med begrenset skade.

(Jeg vil ikke stole på statistikken din, du har som jeg ikke noe tall på antall branntilløp. Jeg kjenner til en garasjebrann som startet nær en Leaf som ladet. Da het det seg at det var det elektriske anlegget og ikke elbilen det var noe galt med.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tutti

Kanskje man kan snu på ladeproblematikken til at mange elanlegg i Norge er så dårlige at disse blir avslørt av elbiler som lades? I så fall er det anleggseier som synder, mens vanskelig elbillading bare er et symptom på et vedlikeholdsproblem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA