Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kull på vei ned (igjen)

Startet av Anders Landergren, torsdag 31. juli 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: anna på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:10
Jeg har behov for å lade semi-hurtig på langturer, og har har forstått at jeg bør kjøpe 16A kabel. Jeg ser at det er noen 16A kabler hvor en kan stille inn 6, 10 eller 16A. Jeg lurer på når man har behov for å endre amper på kabelen, og om det lurt å ha? Det er vel 16A kabel til combo jeg skal kjøpe? Eller heter det noe annet? Jeg tar gjerne imot anbefaling på merke/type. Jeg har e-Golf m 2 stk standardkabler.

Elbiler kan lades på to måter - enten ved å gi den vekselstrøm (AC) og bruke laderen om bord til å lage likestrøm (DC) for å lade batteriet, eller at man bruker en ekstern hurtiglader (semihurtiglader) som gir ut DC direkte til batteriet (CCS).

Laderen i e-GOLF er på 3,6 kW, så uansett hvor "mye" vekselstrøm er tilgjengelig så lader den aldri med mer enn det (3,6 kW / 16 A).

Det finnes hurtigladere og semihurtigladere forskjellige steder, men disse har kabel innebygget, så du slipper å kjøpe.

Bilen din kommer med to kabler - en Type 2 til Type 2, som allerede tar 16 A.

Så har du også en ladekabel med en "kladd", og på grunn av Shuko-støpselet (jordet husholdningskontakt) så er denne begrenset til 10 A (2,3 kW). Man kan kjøpe de som er 16 A med Schuko, og de er lovlige, men virkelig ikke anbefalte. Kontakten blir for varm, med mindre den er helt ny.

Man kan også kjøpe en slik ladekabel med "kladd" for 16 A, med blå industristikk (CEE). De er helt greie.

Dette er dog fremdeles løsninger som bruker laderen om bord i bilen (på maks 3,6 kW) - altså normallading. Semihurtiglading er rundt 22 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

anna

Er det da en "16A kabel med kladd til CEE" jeg skal kjøpe? Det er altså kladden som gjør at man får glede av semihurtigladeren. Standardkabelen jeg har på 16A er vel uten kladd da? Jeg ladet med den i 2 timer på en semihurtiglader, og det ble ikke noe hurtigstrøm av det.

Rio

Sitat fra: anna på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:36
Er det da en "16A kabel med kladd til CEE" jeg skal kjøpe? Det er altså kladden som gjør at man får glede av semihurtigladeren. Standardkabelen jeg har på 16A er vel uten kladd da? Jeg ladet med den i 2 timer på en semihurtiglader, og det ble ikke noe hurtigstrøm av det.

Her tror jeg det er litt forvirring.

En semihurtiglader for en e-Golf har alltid egen kabel, så du bruker ingen egen kabel. (Da sitter altså laderen i en stor boks, utenfor bilen.)

Har man et ladeuttak (altså, et som gir ut vekselstrøm) så brukes bilens lader på 3,6 kW. Da blir det "normallading" på enten 2,3 kW (10 A kabel) eller 3,6 kW (16 A kabel).

Hvis ladeuttaket du bruker har en type 2-kontakt, så bruk kabelen som kom med bilen. Da bruker du all den strømmen billaderen din kan ta (16 A). e-Golf har dessverre ikke 11 kW eller 22 kW lader om bord.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

anna

#64
Takk. Den laderen jeg brukte var en "Type 2 semihurtig AC". Jeg trodde det var en semihurtiglader, den var iallefall dyr... Ladeboksen hadde ikke kabel, så da er det ikke en ordentlig semihurtiglader, selv om navnet kan tyde på det.
Tørr jeg spørre om hvilke ladestasjoner jeg kan få raskere lading med en ny 16A kabel med kladd?

Nå skjønner jeg det, den laderen jeg brukte har jo ikke "lader" i semihurtignavnet. :)

Råde

Med e-golf må man holde seg unna alt som ikke er CCS (Combo hurtiglading) hvis man skal betale for ladingen. Grunnen er at man maks får 3,6kW i motsetning til hurtiglader som gir +/-50kW, og da blir det dyrt å lade fra feks 30-80% SOC. Alle semihurtige løsninger kan ikke e-golf nyttiggjøre fullt ut.
e-Golf | X75D

Ohm

#66
Sitat fra: Råde på lørdag 14. februar 2015, klokken 07:36
Med e-golf må man holde seg unna alt som ikke er CCS (Combo hurtiglading) hvis man skal betale for ladingen. Grunnen er at man maks får 3,6kW i motsetning til hurtiglader som gir +/-50kW, og da blir det dyrt å lade fra feks 30-80% SOC. Alle semihurtige løsninger kan ikke e-golf nyttiggjøre fullt ut.

Måtte nødlade på 22kw AC lader på eGolfen min, siden CCS kontakten var overkjørt og knust. Sto i 60 minutter til kr 2,50 pr minutt og klarte som Råde sier bare å få ut 3600 watt av de 22000w som laderen kunne gi. Kjipt, men måtte det for å komme til neste hurtiglader.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Griffel

#67
Sitat fra: Råde på lørdag 14. februar 2015, klokken 07:36
Alle semihurtige løsninger kan ikke e-golf nyttiggjøre fullt ut.
Med unntak av de semihurtige CCS stasjonene.

Ladestasjoner med:
AC vekselstrøm benytter bilens lader. E-Golf maks 3,6kW (16A).
DC likestrøm = ekstern lader. To typer: CHAdeMO og CCS. E-Golf kan benytte CCS.

Sitat fra: anna på lørdag 14. februar 2015, klokken 02:04
Tørr jeg spørre om hvilke ladestasjoner jeg kan få raskere lading med en ny 16A kabel med kladd?
En hver stikkontakt sikret med 16A eller mer, kan belastes 16A 3,6kW.
Det er anbefalt å ikke belaste Schuko (vanlig stikkontakt) så høyt, og nye forskrifter tillater ikke mer enn 10A sikring på Shuko stikkontakter som er montert for lading av elbiler.

Offentlige ladestasjoner med type2 kontakt kan til E-Golf levere 16A via en type2 til type2 kabel uten kladd.

Alle elbiler kan lades fra en type2 kontakt bare de har en kabel som passer til bilen, men med begrensningen i bilens lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Råde på lørdag 14. februar 2015, klokken 07:36
Alle semihurtige løsninger kan ikke e-golf nyttiggjøre fullt ut.

Ikke "semihurtige" AC-ladeuttak, men en vanlig CCS semihurtiglader kan selvsagt e-Golfen bruke helt fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

A8

Er det noen som kjenner til ladekabel der en kan stille ladestrømmen med tette intervall?
Jeg har et forholdsvis langt kabelstrekk fra sikringsskap til garasjen. Det er sikret med 16A og elektriker testet at det skulle tåle dette, men grunnet det lange strekket så kunne han ikke garantere det. Hvis jeg mot formodning, må redusere ladestrømmen, så ønsker jeg ikke å gå helt ned til 10A slik som det ser ut for at en må på mange kabler. 10A kabel har jeg jo allerede...
13A kan være akseptabelt, men helst kunne jeg tenkt meg muligheten til å redusere fra 16 til 15 eller 14 ampere.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Råde

Såvidt jeg husker kam du redusere trekket i bilen til 13A og da trekker den kun det, uansett hva du har inn.
e-Golf | X75D

nofuelno

Sitat fra: A8 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 08:43
Er det noen som kjenner til ladekabel der en kan stille ladestrømmen med tette intervall?
Jeg har et forholdsvis langt kabelstrekk fra sikringsskap til garasjen. Det er sikret med 16A og elektriker testet at det skulle tåle dette, men grunnet det lange strekket så kunne han ikke garantere det. Hvis jeg mot formodning, må redusere ladestrømmen, så ønsker jeg ikke å gå helt ned til 10A slik som det ser ut for at en må på mange kabler. 10A kabel har jeg jo allerede...
13A kan være akseptabelt, men helst kunne jeg tenkt meg muligheten til å redusere fra 16 til 15 eller 14 ampere.
Hva med å montere opp en Ensto Chago eFill ladeboks. Den kan stilles i step på 2A. f.eks. til 14A ladefart.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

A8

Takk for tilbakemeldingene. Ensto-boksen hadde vært fin, men jeg har behov for å kunne lade hurtigere enn standardkabelen også på reise.
Endte opp med å bestille Volvo-kabelen som er diskutert (31407095). Ifølge delelageret så var jeg visst ikke den eneste som hadde spurt om den...
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

woody

Sitat fra: A8 på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:19
Takk for tilbakemeldingene. Ensto-boksen hadde vært fin, men jeg har behov for å kunne lade hurtigere enn standardkabelen også på reise.
Endte opp med å bestille Volvo-kabelen som er diskutert (31407095). Ifølge delelageret så var jeg visst ikke den eneste som hadde spurt om den...

Hvor bestilte du denne fra? Ønsker meg en sånn selv.
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2013 Nissan Leaf
2019 Audi e-tron 55 Edition One

A8

#74
Bestilt på delelageret hos den lokale Volvo-forhandleren. To dagers leveringstid fra Gøteborg.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA