Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kull på vei ned (igjen)

Startet av Anders Landergren, torsdag 31. juli 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

Gus1

He he, teori og praksis er ofte fint. Snart 20år elektroverden gir aldri nok kunnskap. Strømmens veier er uransakelige..

Det er selvsagt riktig som det nevnes over her at det i en ideell strømkrets er R som er konstant, ikke effekt P slik jeg forfektet.

Lyspæresammenligningen er uansett feil fordi den ikke har en fast motstand, jo varmere denne blir jo mer motstand. Som en bil som akselererer og øker hastigheten, jo høyere fart (U), jo mer luftmotstand (R). Ohms lov er selvsagt teori/nær praksis når man har variabler eller ytre påvirkningsfaktorer.

Men uansett.. Hva som skjer inni selve laderen er ikke så utrolig interessant, vel.. Men for at denne skal ha muligheten til å holde ladestrøm konstant på innstilt verdi, så må den vel kunne regulere spenning, motstand eller en kombinasjon av de to? Eventuell regulering av spenning vi ikke gå tilbake ut av laderen. Men stilles den på 10A så vil den trekke 10A helt inn til sikringen? Enig?

Etter hva jeg har lært så kan ikke strøm aleine utføre noe som helst. Kun en effekt kan utføre en jobb, i dette tilfellet lade bilen. Om man da sier at 10A er konstant, så vil jo spenningen variere naturlig samt via kabler og lange ledninger. Ved 230V putter man da 2300W inn i laderen på 1 time, ved 208V så putter man 2080W inn i laderen på en time. Da vil vel selvsagt ladetiden bli forskjellen?

Slik jeg har forstått så skriker alltid bilen etter høyest mulig effekt, men at ladelektronikken struper dette ved å regulere gjennomsluppet ampere slik at laderen får en tilgjengelig effekt.

Blir da denne effekten lik UxI når man måler volt på sikringen og ganger med laderens innstilte verdi, eller lader bilen med andre effekter da??  :o
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Rio

#46
Laderen har noen programmerte begrensninger.

For eksempel:

  • Aldri trekk mer enn 16 A strøm.
  • Aldri trekk mer enn 3680 W.
  • Aldri gi ut mer enn (f. eks.) 400 V (spenningsreguleringsmodus).
  • Aldri gi ut mer enn 12 A (strømreguleringsmodus).


Batterier er forskjellige fra de fleste andre laster fordi de jo har en "egenspenning". Man lader dem først ved å pøse på maks strøm (ved å gradvis øke spenningen) (innenfor spesifikasjoner av lader og batteri), inntil spenningen på batteriene har økt til et gitt nivå. Da går man over i spenningsmodus, og holder spenningen konstant mens strømmen faller. (Formelen varierer fra batteri til batteri.)

Så når den "lader så mye som mulig" så trekker den det den kan fra inngangen til laderen, og gir ut så mye den har lov til. Gradvis, når batteriet er nesten fullt, så trekker den mindre og mindre.

Merk at den har en intellient konverter, så hvis formelen sier at batteriet på utgangen av laderen skal ha 399 V (og trekker 3 A), så får den det selv om inngangsspenningen varierer fra 208 V til 240 V. Laderen justerer bare strømtrekket på inngangen slik at utgangen blir korrekt.

Men hvis strømtrekket i utgangspunktet er på 16 A, og spenningen faller fra 230 V til 210 V, så kan den ikke trekke mer enn 16 A, og derfor blir det mindre effekt ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Gus1 på fredag 18. juli 2014, klokken 13:41
Men uansett.. Hva som skjer inni selve laderen er ikke så utrolig interessant, vel.. Men for at denne skal ha muligheten til å holde ladestrøm konstant på innstilt verdi, så må den vel kunne regulere spenning, motstand eller en kombinasjon av de to? Eventuell regulering av spenning vi ikke gå tilbake ut av laderen. Men stilles den på 10A så vil den trekke 10A helt inn til sikringen? Enig?

Siden laderen ikke kan regulere nettspenningen, men basert på lade-elektronikken regulerer strømmen, kan en om en ser på systemet fra utsiden kunne tegne dette som en kretst med en regulerbar motstand hvor motstanden reguleres slik at strømmen er konstant uavhengig av spenning innenfor visse grenser. Og effekten inn på lader P er U x I så synker U synker P like mye siden I reguleres.

Men i en lang rekke slike praktiske tilfeller har det lite for seg å gå veien om Ohms lov og en teoretisk variabel motstand. Å se på laderen som en motstand er en helt unødvendig omvei. Hva i all verden skal du bruke den til?

Selv om Ohms lov er hjelt korrekt i forhold til sine forutsetninger, er det ganske ofte en støter på motstander som ikke holder seg konstant, som de nevent lyspærer (av type som ikke lenger selges) er morsomt å diskutere se:
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/ohm/
Moderne lyskilder er ikke bedre, faktisk enda værre om en blander inn salige Ohm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gus1

Flott med litt opplysende svar på finurlighetene her... Ser jeg muligens satt bakerst i klassen i noen av elektroteknikktimene..  8)

Da forstår jeg det også slik at dersom man har en kwh-måler på tilførselen til laderen, så vil ikke denne på noen måte indikere hva som faktisk er puttet på batteriet heller?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

smaug01

Rent teknisk nei men i praksis ja. Forskjellen i brutto strømforbruk og netto matet kW er ikke større enn at du sikkert vil ha god nytte av en slik måler.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

pottle

#50
Mulig denne kan komme til nytte for deg.

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-el-energim%C3%A5ler/36-3981

Her putter du en trådløs giver inn i stikkontakten som sender signaler til el-energimåleren. Du får de viktigste funksjonene A, kW, m.m. Du kan koble på inntil 4 sendere samt at du får en rudimentær beregning av strømkostnadene om du ønsker det.

Veldig praktisk hvis du er av den nervøse sorten som hele tiden må sjekke om bilen lader eller ikke.  ;D
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jj44nn

Hvor justerer man i bilen?
Kan noen ta ei bilde?


Sitat fra: TB på torsdag 17. juli 2014, klokken 22:29
Sitat fra: torlie på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:04
Hva er forskjellen på den fra elbilhjelpen vs denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Dersom man kun skal lade fra vanlig stikk, spiller det noen rolle hvem man velger?
Dette er samme produkt, men det er enkelte forskjellar. Ratio kabelen som elbilhjelpen leverer er justerbar. Kan velge på kabel om du skal lade på 6, 10 eller 16A. Kabel frå EVI er fast 16A. Men, det mulig og overstyre maks A i bilen. Kan vere raskere og velge på kabelen enn i meny i bilen.

Ellers kan begge leveres med CEE, EVI kan og leveres (som standard) med schuko kontakt.

Det har vore rapportert om at EVI kabler hadde litt problem med norsk IT nett, men skal ikkje påstå dette framleis er eit problem.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Råde

e-Golf | X75D

siforko

Sitat fra: jj44nn på mandag 29. desember 2014, klokken 13:04
Hvor justerer man i bilen?
Kan noen ta ei bilde?


Justeres på meny i bilen
Kjører E-Golf FL300

Råde

Jepp. Det er nemlig superenkelt. Hvis det var til leaf, så vet jeg ikke.
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: Råde på mandag 29. desember 2014, klokken 21:56
Jepp. Det er nemlig superenkelt. Hvis det var til leaf, så vet jeg ikke.

Leaf kan ikke justere ladeeffekt fra bilen, der må justering gjøres i ladekabel/EVSE

jj44nn

noen som erfaring med ratio Justerbar 6-10-16A portabel ladeledning med kladd?

hvor kjappere går det å lade e-golfen med med 16a?
må man justere A i bilen også?

vil denne kladden henge eller ligge slengende på bakken med "Adaptorkabel 3G2,5mm fra 16A 230V Cee til 16A Schuko"?

er denne vanntett og støtsikker?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Elmo

Sitat fra: jj44nn på fredag 02. januar 2015, klokken 13:54
hvor kjappere går det å lade e-golfen med med 16a?
Siden 16A er 60% høyere enn 10A så går det ca 60% raskere. Altså kan du dele ladetiden du erfarer ved 10A med 1,6 for å finne tilsvarende tid for 16A.
Sitat fra: jj44nn på fredag 02. januar 2015, klokken 13:54
hvor kjappere går det å lade e-golfen med med 16a?
må man justere A i bilen også?
Ladestømmen i bilen må stå på topp (16A), for hvis ikke begrenser bilen.
Sitat fra: jj44nn på fredag 02. januar 2015, klokken 13:54
vil denne kladden henge eller ligge slengende på bakken med "Adaptorkabel 3G2,5mm fra 16A 230V Cee til 16A Schuko"?
Det komme jo anpå hvor høyt kontkten står over bakken ;)
Avstanden fra schuko til kladd blir ca 65cm. Men i motsetning til original-kladden fra VW, så har ratio kladden er fint hull hvor du kan feste en snor eller krok.
Sitat fra: jj44nn på fredag 02. januar 2015, klokken 13:54
er denne vanntett og støtsikker?
Ja, for å sitere produsenten: "thermoplastic material with soft cover, waterproof (IP67)"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Råde

IP67 bør vel holde til en middels atomprøvesprengning..
e-Golf | X75D

anna

Jeg har behov for å lade semi-hurtig på langturer, og har har forstått at jeg bør kjøpe 16A kabel. Jeg ser at det er noen 16A kabler hvor en kan stille inn 6, 10 eller 16A. Jeg lurer på når man har behov for å endre amper på kabelen, og om det lurt å ha? Det er vel 16A kabel til combo jeg skal kjøpe? Eller heter det noe annet? Jeg tar gjerne imot anbefaling på merke/type. Jeg har e-Golf m 2 stk standardkabler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA