Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skinnseter med blå søm?

Startet av Syrin, onsdag 30. juli 2014, klokken 22:36

« forrige - neste »

Syrin

Hei, alle sammen!

Jeg har en Saxo 2001 mod. kjøpt i mars (ifølge selgeren som eide den i 2 år ble etterhvert alle
batteriene byttet ut med rekondisjonerte batterier, bilen er også utstyrt med Robometer)
som begynte å lage trøbbel nå for noe uker siden...

Tenkte å spørre om noen har gode råd til meg om hva som kan være galt og hva er mine alternativer med
denne bilen.

Første som skjedde var vel at en vakker dag da jeg var på vei til jobben begynte Robometer'n å pipe
når jeg hadde omtrent 30% igjen på energimåleren. Så kom ladelampe på på cirka 25%.
Noen dager senere begynte Robometer'n å pipe på 40% og så kom lampa for elektrisk feil på.
Etterpå ville bilen ikke starte og tok ikke lading heller. Men noen dager etterpå startet bilen og da
klarte jeg å kjøre den til Elbilmek.

Elbilmek satt inn ny kjølevifte, det viste seg at den gamle gikk i stykker, byttet 12V batteri som var svak,
utførte vannservice. Ba dem om å utføre en enkel batteritest for å finne ut av den pipingen.
Till slutt fikk beskjed om at batteriene testet ok (Valdemar sa at han kjørte bilen 60 km og pipingen slo på da det
ble cirka 10% igjen) og bilen er i en relativt god teknisk stand.

Allerede dagen etter at jeg hentet bilen fra verkstedet begynte Robometer'n å pipe på 50%.
Snakket med Elbilmek igjen og de sa at de ikke viste hva dette skyldtes...
En dag senere slo pipingen på 75%, igår - på 95%. Betyr det at jeg nærmer meg en batteriekplosjon????

Tør ikke lenger å kjøre den til jobben, kun i nærmiljøet (hjem-barnehage-togstasjon, 2-3 km alt i alt) og kun fulladet.

Jeg ble veldig glad i den bilen over de få månedene jeg kjørte den uten noe som helst problem og grei
rekkevidde på 5-6 mil som var mer enn nok for meg. Jeg er også rimelig trygg på at jeg ikke kjørte den "ihjel"
(kjører stortsett på grønn og er generelt veldig skånsom med den).
Jeg føler meg ganske oppgitt nå spesielt etter at Elbilmek sa at de ikke kunne finne
feilen...

Har dere kanskje noe tips til meg? ;(
I am very blonde, so please keep it simple :)

Elmo

#1
Først et lite hjertesukk. Det eneste firmaet jeg kjenner til som recondisjonerer NiCd batterier gjør dette på en måte som skader batteriene mere enn det fikser dem, så i praksis har det vist seg at kun de aller beste batteriene overlever mere enn ett år eller maks to ett behandlingen.

Så til bilen din. Elbilmek er (etter min uhildede mening) det desidert beste verkstedet for disse bilene, men de har kanskje ikke så mye erfaring med Robometer. Det bør de selvfølgeig tilegne seg.  De, og andre, kan lese bruksanvisning og info for Robometeret her
Robo... sammelikner de 11 batteriene bak med det 9 foran, og piper når ett (eller flere) batteri(er) foran eller bak er dårlig. Om problemet ligger foran eller bak ser man på om Blokkspenningen er lavest på "6+3" (=foran) eller 11 (=bak). Forskjellen i verdi kan gi en indikasjon på om det er ett eller flere batterier som er dårlige.  For å finne ut hvilket av 9 eller 11 som er dårlig så må batterikassen(e) demonteres.

Ta bilde av Blokkspenning menyen på Robometeret ditt når det piper konstant for å komme videre.

PS: at Robo ikke viste feil rett etter vannservice er fordi batteriene da er veldig godt oppladet og "balansert" (like), så dette er ikke direkte unormalt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Svesa

Hvor har du bilen? Jeg holder til i Fredrikstad og kan se på den for deg og komme med en status på batteriene, evt bytte defekte blokker eller evt kjøre en full rekondisjonering på alle blokkene på en skånsom måte som ikke skader batteriene.

Sjekker først bilen og finner hva som er galt før vi kommer med an anbefaling på hva som bør gjøres og hva dette koster.

Nås også på tlf. 90126600

Svesa


Trond Arve

Be Valdemar/Elbilmek dobbeltsjekke Robometer-koblingene under bilen. Det var iallefall problemet mitt for en stund siden, men det var Elbilmek som fikset det så han burde jo huske å sjekke.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Jeg kan sjekke for deg om det er ¨"bare" Robometer tilkoblingene som er problemet.
Hvis det er batteriproblemer så overlater jeg det til andre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Høres ut som en blokk har tatt kvelden. Kjør bilen til RoboMeteret viser -70 Ahr og ta ned kassen med underspenning og bytt ut blokken som viser lav spenning i forhold til de andre.

En jobb som tar ca 1 time. Typisk pris hos oss på en slik jobb er rundt 400 kr + innbytteblokken.

Ingen grunn til å rekondisjonere noe som helst. Rekondisjonering rekondisjonerer kun lommeboken til dem som gjør jobben, og hjelper ikke batteriet i det hele tatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Syrin

Tusen takk for deres svar alle sammen!!!

Så hyggelig å få hjelp og råd =)

Jeg var borte i en stund, nå er jeg tilbake og legger ved et bilde av Robometer (da den pipet sist, rett før jeg dro på ferie). Bilen har stått i garasjen i en uke med 60% batteri. Igår kjørte mannen den til Oslo (fra Slependen) og tilbake (uten å ha ladet den fullt ført), den pipet men ellers gikk bra. Samme dag ladet jeg den til 70% og kjørte rundt omkring (butikk-barnehage-hjem) helt uten pipingen (som overrasket meg, fordi siste gangen begynte robometeren å pipe allerede på 95%). Mystisk.  ::)
Idag kjørte jeg den til jobben min (fullladet) og det gikk bra!!! Nå snart skal jeg kjøre hjem og det blir spennende å se hvordan det går.


I am very blonde, so please keep it simple :)

Syrin

Sitat fra: Svesa på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:44
Hvor har du bilen? Jeg holder til i Fredrikstad og kan se på den for deg og komme med en status på batteriene, evt bytte defekte blokker eller evt kjøre en full rekondisjonering på alle blokkene på en skånsom måte som ikke skader batteriene.

Sjekker først bilen og finner hva som er galt før vi kommer med an anbefaling på hva som bør gjøres og hva dette koster.

Nås også på tlf. 90126600

Hei, Svesa!

Bilen står i Asker/Bærum.
I am very blonde, so please keep it simple :)

Syrin

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:47
Be Valdemar/Elbilmek dobbeltsjekke Robometer-koblingene under bilen. Det var iallefall problemet mitt for en stund siden, men det var Elbilmek som fikset det så han burde jo huske å sjekke.

Takk for tips, Trond Arve.
Jeg skal snakke med Elbilmek igjen når de er tilbake fra ferien.
I am very blonde, so please keep it simple :)

Syrin

Sitat fra: Elmo på tirsdag 15. juli 2014, klokken 22:03
Jeg kan sjekke for deg om det er ¨"bare" Robometer tilkoblingene som er problemet.
Hvis det er batteriproblemer så overlater jeg det til andre.

Elmo, takk for svaret. Ser at du bor i Asker og. Det ville vært kjempebra om du kunne sjekke dette med Robometer-tilkoblingen for meg...  :)
I am very blonde, so please keep it simple :)

Syrin

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:26
Høres ut som en blokk har tatt kvelden. Kjør bilen til RoboMeteret viser -70 Ahr og ta ned kassen med underspenning og bytt ut blokken som viser lav spenning i forhold til de andre.

En jobb som tar ca 1 time. Typisk pris hos oss på en slik jobb er rundt 400 kr + innbytteblokken.

Ingen grunn til å rekondisjonere noe som helst. Rekondisjonering rekondisjonerer kun lommeboken til dem som gjør jobben, og hjelper ikke batteriet i det hele tatt.

Hei, Elektrolux. Takk for tips, men jeg tør ikke å gjøre noe som helst med bilen selv. Mannen kunne kanskje ha prøvd noe (selv om han har null peiling på biler og spesielt elbiler) men nå er han på jobbreise og blir borte i noen uker ihvertfall.
I am very blonde, so please keep it simple :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA