Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommer med leafen :)

Startet av commiesoft, onsdag 30. juli 2014, klokken 16:39

« forrige - neste »

commiesoft

I motorkontrollere er den en shunt for å måle strøm til motoren i form av en kort link på kretskortet, en liten bøyle..

Har sett mye rart for å modifisere den, men her er den jeg kom opp med og skal prøve på scootern.. :)

Mål lengden på bøylen (shunten), klipp til et kvadratisk/rektangulært kobberstykke på x% av lengden og
100% av bredden, lodd det på lengden av shunten.

Økningen i motorstrøm blir lik 100/(100-x).

Enkleste er det beste ;-)


Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Warlock

Ja, ved å måle spenningsfallet over en motstand finner du srømmen gjennom denne motstanden om du vet verdien av denne (V=I*R (Ohms lov)). Endrer du motstanden (senker verdien) vil man kunne trimme motoren siden motorkontrollen vil sende mer strøm enn den gjorde før moddingen. Motstanden i en leder er avhengig av materialets beskaffenhet, og lengden av lederen, og omvendt proporsjonal med tversnittet av lederen. Øker du tverrsnittet vil dermed motstanden synke. man kan også sette inn en ny shunt med lavere verdi i serie med den første. ny verdi blir da R= 1/((1/R1)+(1/R2)) der R1 og R2 er motstanden i gammel og ny shunt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA