Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Cirrisky

Fått kjørt både i litt snø/sørpe og i rundt -6 denne uka.
Ser at bilen trekker mye mer strøm når den starter kald (kjører alltid hjem med kald bil pga åpent parkeringshus. Men det går tilbake til normalen etter å ha kjørt en liten stund.

Under er et par bilder.
-6 grader og snø/sørpe til jobb, og fra jobb (stakkars kald bil på vei hjem)
Rundt -5 grader og bart, med forvarmet og nylada bil, og kald halvtom bil, da ofte med en 10 minutters hurtiglading underveis for å komme meg hjem

jensjacob

Sne, sjap blæst, varmeanlæg og blæser på fuld kraft, tændt for varme i bagrude. Ca 2 grader.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Erik L

Tur retur Lillehammer Raufoss badeland i går. Hadde håpet på å få ladet mens vi var inne på badeland, men de hadde ikke mulighet til å tilby dette. Ble 15 min med hurtiglading på Statoil Mjøsstranda. Budre nok ladet i 20 min. Ble litt for spennende siste fem kilometerne :) Kjøret øko+ det meste av veien hjem.


My2cents

Hinna til Tananger - B - Motorvei - 6 grader - Vind 5m/s S - Regn - Eco - 22 grader i bilen - Stereo på - Setevarme 1

regeneration

Tur for å se om hytta står etter stormen.
Start i Oslo med slaps på veien opp til Tryvann for å levere i barnehagen. Ankom ledig lader på McDonalds Sarpsborg med 6 km igjen. Spiste et usunt måltid mens jeg ladet til 85 %. Deretter videre til Tanumshede shoppings eminente ladeplass. Tre gratis ladere som alltid er ledige.

Lav snittfart og høyt forbruk vil jeg mene.

Cirrisky

Prøvde å se hva jeg kunne presse den opp i i dag.

Kjørte først Bærum til Rygge, i ca 5 grader utetemp og småregn/våte veier, klarte å få gjennomsnittet til 14.2. Det var med litt kø gjennom Oslo, og ellers rundt 85-95 på E6.

På vei tilbake, med litt kaldere start, dog fikk endelig en av de to ladeplassene, så klarte jeg å presse gjennomsnittet opp til 18.0. Også med våte veier og ca 5 grader ute. Da gikk det i 125-100 ca mesteparten av veien.

My2cents

Hinna til Tananger - "Gir" i N - Riksvei - 5 grader - Vind 4m/s S - Våt vei men ingen regn - Normal - 22 grader i bilen - Stereo på - Ingen setevarme - Ingen ACC - Forvarmet bil til 24


Rio

Setevarme bruker så godt som ingen strøm, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

Langtur fra Bjørndalsvatn (Evje) til Lørenskog.
Ute: 1-4 grader, våt veibane (noe slaps i starten) og yr siste halvdel.
Inne: 22 grader, AC, setevarmer
Holdt kun 95 (på speedometeret) i 100- og 110-sonene, ellers normal kjøring.
GOM viste 0km rest de siste 700m opp bakken hjem (gadd ikke en femte hurtiglading på Furuset)


hemi

#234
Dæven da gutter dere er noen økoracerere!

Min har 19,1KWH snitt siste 1700km :o

Hvor mange ganger ladet du på turen als77? og ca fra og til %? opplevde du vesentlig høyere ladetid i kulden?

Spennende at du kjørte helelektrisk dit, det hender at jeg er på noen skytestevner der og hadde ikke trodd man kunne e-golfe dit, men nå har jeg ikke sett over alle ladekartene enda, men kan jo se om riflekofferten går på langs, hadde jo vært morro å prøve neste gang!

zyp

Jeg prøvekjørte en e-Golf over nyttår, kjørte Stavanger-Grimstad:



Jeg var interessert i å se hvor grei rekkevidde jeg ville få ved normal bruk av bilen, ikke hvor mye man kan tyne ut av den, så jeg kjørte normal modus hele veien og holdt stort sett samme hastigheter som jeg ville holdt i en annen bil.

Under siste ladestopp i Sørlandsparken brukte jeg mer tid på å kjøpe mat enn jeg hadde planlagt, og fikk dermed også ladet mer enn nødvendig. Siden jeg da hadde nok å sløse kunne jeg like gjerne teste hvor mye verre forbruket ville bli i høye hastigheter, og holdt 140 på motorveien til Grimstad:



I og med at bilen ikke hadde varmepumpe, ikke var forvarmet da jeg hentet den, at jeg ikke kjørte spesielt forsiktig og at det ikke er den gunstigste tiden på året så er jeg ikke spesielt misfornøyd med resultatet. På tur tilbake forvarmet jeg bilen og tok det roligere på motorveien, men jeg glemte å sjekke snittforbruket da jeg kom frem.

als77

#236
Sitat fra: hemi på mandag 04. januar 2016, klokken 01:57
Dæven da gutter dere er noen økoracerere!

Min har 19,1KWH snitt siste 1700km :o

Hvor mange ganger ladet du på turen als77? og ca fra og til %? opplevde du vesentlig høyere ladetid i kulden?

Spennende at du kjørte helelektrisk dit, det hender at jeg er på noen skytestevner der og hadde ikke trodd man kunne e-golfe dit, men nå har jeg ikke sett over alle ladekartene enda, men kan jo se om riflekofferten går på langs, hadde jo vært morro å prøve neste gang!

Til sørlandet så startet jeg med full tank, ladet til 80-85% i Holmestrand, 80-85% på Bamble og 50-60% i Arendal. Temmelig tomt i Kristiansand, men kunne ladet litt ekstra i Arendal (trodde jeg hadde ladet nok...). Total ladetid 65min. Brukte vel knappe 1,5 time ekstra ifht med fossilbil (non-stop). I følge car-net hadde jeg 16,1kWh/100km og 75km/t på den turen.

Jeg hadde ikke full tank da jeg startet på returen, så det ble et ekstra pitstop på Evje; totalt 4 ladinger (Evje, Arendal, Bamble og Holmestrand). Ladet opp til 85% hver gang, men det ble litt vel spennende både i Bamble, Holmestrand (begge rundt 5% rest?) og spesielt hjem... Var en del kaldere på returen, så forbruket ble litt høyere på tross av lavere hastighet. Siden jeg ikke startet med full tank så brukte jeg totalt 7,5 time på returen, så det ble litt ekstra ekstratid... hehe

Hurtiglading gikk relativt greit. Jeg hadde noen hurtigladinger tidligere i vinter som gikk dyrisk tregt, men det var med kaldt batteri. Fikk bilen medio oktober så jeg har ikke noe sommer-hurtiglading å sammenligne med, men 0-80 på 30 min var ikke så veldig langt unna.

Korreksjon; 1-1,5 time ekstra for lading pluss noe ekstra for at jeg ikke holdt fartsgrensa i 100- og 110-sonen (har dessverre glemt totalt tidsforbruk på vei til Sørlandet)

hemi

Takk for utfyllende svar, jeg hadde nesten gjettet på at sandefjord'ish var der man stoppet på vei nedover, ikke holmestrand, men man lærer.


Min lengste tur hittil er 64km.. med 32km hver vei ;)

My2cents

Hinna til Tananger - "Gir" i Normal - Riksvei - 0 grader - Vind 3m/s Ø  - Tørr vei - 22 grader i bilen - Stereo på - Setevarme på 1 hakk - Ingen ACC - Forvarmet bil til 26

als77

Sitat fra: hemi på mandag 04. januar 2016, klokken 21:19
Takk for utfyllende svar, jeg hadde nesten gjettet på at sandefjord'ish var der man stoppet på vei nedover, ikke holmestrand, men man lærer.


Min lengste tur hittil er 64km.. med 32km hver vei ;)

Sandefjord hadde nok vært greit med fulladet bil sommerstid, uten at jeg har prøvd det selv.
Når det nå blir drøssevis av nye hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand så blir det enklere å teste grensene litt mer, nå er det jo 50km avstand mellom laderne på det meste (skjønt jeg testet litt vel mye denne gangen...)

Min lengste tur før denne var 103km, så man trenger ikke ha så veldig mye erfaring for å være gal :)
(jeg hadde dog laget en liste over hurtigladere på strekningen og avstanden mellom de slik at jeg visste alternativene mine)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA