Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

DagRune

Sitat fra: zapateria på torsdag 28. mai 2015, klokken 14:10

Har omtrent kun nedoverbakker til jobb..

Nedoverbakke forklarer, ja! Kjører jeg hjemmefra til sentrum (1 km) har jeg null i forbruk.

vidolsen

e-Golf m/varmepumpe. 11 grader ute og tørt vær, men bilen hadde stått i solen og var varm før oppstart. Hadde derfor klima på 16 hele veien. 3/4 av turen ble kjørt med ACC i 80-sone. Startpunkt ca 120 moh og stoppunkt ca 10 moh. Drivemode Eco med D1.

e-Golf levert 18.05.15.

Olekaa

Til jobb fra Buvika (uten for Trondheim)
22km
kWh:16,4
snitt hastighet: 43km/h

Retur:
14,7kwh
snitt hastighet: 31km/h

normalmodus og acc.
...og veldig lite B og D1-3 ;)


eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

zapateria

Molde - Kristiansund - Molde gikk akkurat ikke :(

Molde - Kr.sund: 67km, 1:02t, 14.2kWh/100km
Kr-sund - Molde: 70km, 1:08t, 16.6kWh/100km
Totalt 137km.

På Hjelset (18km fra Molde) hadde jeg 20km igjen på måleren og tok ikke sjansen på å komme helt fram så stoppet å tregladet litt).

VP, 10 grader, litt regn.

Ohm

Mulig noen har nevt dette tidligere, men jeg har funnet ut at det er ganske stor forskjell på rekkevidden om man bruker cruise control eller ikke. Så nå har jeg slutta å bruke den, å opplever lavere forbruk.

Noen som har testet dette eller erfart det samme?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Ikke supernøyaktig testing, men følelsen er slik som du beskriver. Jeg bruker den heller ikke når jeg trenger å spare. Men jeg bruker den når a) jeg ikke orker å følge med (da kommer Lane assistent på også) eller b) når jeg ikke har biler foran.

Jeg mener den bruker forholdsvis mer i tett trafikk på landevei enn når man ikke ligger bak noen. Stands to reason egentlig for den klarer jo ikke forutse trafikk og topografi som sjåføren.
e-Golf | X75D

Emir1803

Oslo - Gardemoen Gardemoen - Oslo også litt småkjøring. 18' Orginale R felger. Kilometerstanden sto på 19 km når jeg satt den i laderen, helt ok.

Emir1803

Har sett litt igjennom forbruket til e-golf eiere her på forumet. Blir litt missunlig når jeg ser at folk klarer 140-170 km på en lading. Har 18' felger, og har på AC 22' hele tiden. Hva kan være grunnen til at jeg bare klarer 100-110 km? Km-standen viser alltid 19-25 når jeg har kjørt hele 100 km, virker umulig å kunne klare mer, hadde gjerne satt pris på tips.
PS: bilen er fortsatt en drøm, er bare en nysjerrig e golfer  ;D

elektro

#188
Sitat fra: Emir1803 på mandag 15. juni 2015, klokken 02:49
Har sett litt igjennom forbruket til e-golf eiere her på forumet. Blir litt missunlig når jeg ser at folk klarer 140-170 km på en lading. Har 18' felger, og har på AC 22' hele tiden. Hva kan være grunnen til at jeg bare klarer 100-110 km? Km-standen viser alltid 19-25 når jeg har kjørt hele 100 km, virker umulig å kunne klare mer, hadde gjerne satt pris på tips.
PS: bilen er fortsatt en drøm, er bare en nysjerrig e golfer  ;D

Jeg ligger på 13,9 kWh/100 km. i gjennomsnitt de første 1000 km. med bilen, det gir vel noe sånt som 160 km. rekkevidde. Da er det kona og jeg som har kjørt bilen 50/50 og vi kjører blandet i bytrafikk og på motorvei rundt Oslo, som egentlig er ganske kupert (alt er relativt).. Vi prøver å bruke bilen som en vanlig bil, bortsett fra at jeg har ligget i 100 i stedet for 120 på et par turer til Gardermoen. Vi har helt originalt oppsett med Astana hjul og VP, men fikk bilen i mai så temperaturen har jo vært ganske optimal. Har ikke sjekket dekktrykk(!) men det ser og føles greit  og jeg orker ikke ha alt for mye luft i heller.

Jeg vil tro det er dekk og felger som er problemet hos deg Emir1803. Eventuelt kombinert med at du kjører mye på motorvei i høy hastighet, eller at du generelt kjører som en gris!  ;D Hva slags 18" felger og dekk har du, og hvilken bredde? Har du mulig å prøve med originale hjul?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

grorudklovnen

Sitat fra: Emir1803 på mandag 15. juni 2015, klokken 02:49
Har sett litt igjennom forbruket til e-golf eiere her på forumet. Blir litt missunlig når jeg ser at folk klarer 140-170 km på en lading. Har 18' felger, og har på AC 22' hele tiden. Hva kan være grunnen til at jeg bare klarer 100-110 km? Km-standen viser alltid 19-25 når jeg har kjørt hele 100 km, virker umulig å kunne klare mer, hadde gjerne satt pris på tips.
PS: bilen er fortsatt en drøm, er bare en nysjerrig e golfer  ;D
Ting som drar ned forbruket er: Kjøre maks 100 km/t, ikke AC, små dekk med mye luft og minst mulig rykkete kjøring. Kjører du slik i maks 60-70 km/t over relativt flat terreng kan du se forbruk rundt 9 tallet, dvs. over rekkevidde over 200 km.

elektro

Sitat fra: Emir1803 på mandag 15. juni 2015, klokken 02:39
Oslo - Gardemoen Gardemoen - Oslo også litt småkjøring. 18' Orginale R felger. Kilometerstanden sto på 19 km når jeg satt den i laderen, helt ok.

Her er omtrent samme tur som deg.. Hadde snittfart på 67 km/t. men trillet rundt og rundt kvartalet og lette etter parkeringsplass en stund og stod til dels stille et kvarters tid da jeg kom tilbake, med bilen på, mens jeg fiklet på diverse innstillinger. Dermed sank snittfarten drastisk. Lå stort sett i høyrefeltet opp og ned til Gardermoen med ACC på ECO, men det var en del trafikk, så det ble veldig ujevn kjøring.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

1000kwh

#191
Prøvekjører e-Golf i helga.. Drøbak - Holmestrand 12.2 kwh/100km. ACC og AC hele veien. Mest 70-80kmt, en liten tur på E18.


PokerFjes

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 25. august 2015, klokken 12:37
Oisann...


Med 110 grader utetemp så skjønner jeg godt at han bruker 50kW.... trenger vel no heftig kjøling da ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

Det var nok en del høydemetre på den skogsbilveien der...

Ting så litt bedre ut etter at jeg hadde rekuperert meg nedover igjen, og temperaturen hadde steget til 140 grader:



Litt dumt at eGolfen ikke oppgir rent negativt forbruk (selv om man kan avlese hvor mye energi man har rekuperert i en annen meny).  Her er Car-Nets angivelse av en enkelt bratt nedstigning:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA