Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Rio

(kWh (med stor W))

Hvis du bare kjører 17 km, så må du regne med at mye av forbruket går til oppvarming.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjellsea

Ja ser den. Men nå er det 11 grader, skal bli spennede å se når det er minusgrader ute.

grorudklovnen

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 10:35
17,9kwh når jeg kjører med egg under pedalen, bruker omtrent ikke brems men regenerering ved hver anledning.
Når jeg prøvekjørt Soul EV så kjørte jeg så "hardt" jeg kunne for å teste bilen skikkelig. Full pupp på ac og ingen regenerering (denne bilen hadde VP). På min testur viste da denne bilen et forbruk på 16,4. Det blir spennende å teste e-golfen med samme kjørestil.

Nuvolari

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 11:20
Hei. Det skulle egentlig være med noen bilder i innlegget mitt men må få størrelsen på disse redusert før jeg får dem lagt inn. Det var 11 grader og våt vei. Ingen store bakker og holdt stort sett mellom 60-80 km i timen, kjørte også samme ruten tilbake.
Første minuttene var forbruket på over 40kwh før den gikk gradvis ned til 17,9 kwh/100km. Snittfart42km/t distanse 17km tid 24minutter. Rekkevidde etter turen var rest på 127km.

Husk setevarmer på 2 eller 3, 18c på klima og A/C off. Dette hjelper veldig på forbruket.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Ohm

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 10:35
Når jeg nå koblet laderen fra støpselet så var rekkevidden tilgjengelig 16,4 mil, hvor mye rekkevidde får dere opp etter full opplading?
Hva GOM sier ved full lading er ikke veldig interessant. Ved varme og normal kjøring detter den fort ned. Min påstand etter nå 6500 km i egolf er ca 10 mil rekkevidde om vinteren. Omtrent som citystromer. Man kan tyne lenger, men da går det ut over varme og hastighet. Kjørte i dag 12 mil med 1 times lading midtveis, 4 mil restrekkevidde. 11 varme og maks 90 km. Eco mode.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjellsea

Når alt er nytt for meg, så overser jeg ofte ting og tang, slik som at Ac stod på samt at jeg justerte ned varmeapparatet til 21 grader. Jeg har nå kjørt 98km med snittfart på 56 km/h, 15,2 kWh/100km forbruk, rest rekkevidde i følge computer 47km. Bilen er kjørt 11486km.
Viss jeg hadde kjørt noe mer så hadde jeg nok komt lavere i forbruk. Kjørte også gjennom en lang undersjøisk tunnel på turen.

Ohm

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 19:34
Når alt er nytt for meg, så overser jeg ofte ting og tang, slik som at Ac stod på samt at jeg justerte ned varmeapparatet til 21 grader. Jeg har nå kjørt 98km med snittfart på 56 km/h, 15,2 kWh/100km forbruk, rest rekkevidde i følge computer 47km. Bilen er kjørt 11486km.
Viss jeg hadde kjørt noe mer så hadde jeg nok komt lavere i forbruk. Kjørte også gjennom en lang undersjøisk tunnel på turen.
Det er knallbra kjørt, Kjellsea og fullt mulig med 15 mil for eGolfen. Men man må ikke basere seg på at det er regelen, heller unntaket. Jeg sier dette som en realistisk opplysning til dem som vurderer å kjøpe. I vintervær, regn og snø, vil forbruket lett havne over 20 kWh/100km. AC av eller på, er ikke drastisk, ei heller lys. Det er rullemotstand, varme og fart som tar rekkeviddenned/forbruket opp.

torjen6

Fant denne på nett, angående forbruk på e-Golf.

Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

pere

Forbruk til jobb 22km  fra august til november, tidlig om morgenen - lite kø
e-Golf Intro 6.8.2014 solgt
Hyundai Kona electric 2019 solgt
Polestar 2 2020 bestilt

Råde

Sitat fra: pere på torsdag 06. november 2014, klokken 17:09
Interessant graf, pere. Særlig at det får ned med vinterdekk. Hva dekkdimensjoner og typer har du på sommer og vinter?
e-Golf | X75D

Sirup

Da har vi endelig fått e-Golfen vår.
Har brukt den i dag, pluss litt i går kveld. Overrasket over hvor mye strøm jeg bruker.
Mottok bilen bortimot fulladet i går kveld, og i løpet av de 187 km som jeg har kjørt til nå, har jeg ladet hjemme en natt, hurtigladet på Møller i Åsane og hatt bilen på lading mens vi var på IKEA.
Har kjørt i normalmode, hatt temperatur stort sett på 22, setevarme er tidvis brukt. Har ikke drevet med sparekjøring, men har kjørt som jeg pleier.

Bilen gikk automatisk over til eco mode når det var omtrent 35km igjen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

siforko

Sitat fra: Askøy på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:13
Da har vi endelig fått e-Golfen vår.
Har brukt den i dag, pluss litt i går kveld. Overrasket over hvor mye strøm jeg bruker.
Mottok bilen bortimot fulladet i går kveld, og i løpet av de 187 km som jeg har kjørt til nå, har jeg ladet hjemme en natt, hurtigladet på Møller i Åsane og hatt bilen på lading mens vi var på IKEA.
Har kjørt i normalmode, hatt temperatur stort sett på 22, setevarme er tidvis brukt. Har ikke drevet med sparekjøring, men har kjørt som jeg pleier.

Bilen gikk automatisk over til eco mode når det var omtrent 35km igjen.

Når bestillte du bilen, og når fikk du den levert ?
Kjører E-Golf FL300

Ohm

Gratulerer med eGolf.

Synes ikke et forbruk på 17,4 er så galt i vintertemperatur og i normalmodus. Du vil se at det er veldig mye å spare på å kjøre i eco. Litt dårligere varmeapparat, men helt greit synes jeg. Irriterende at man ikke kan ha bilen i standard ecomodus. Må alltid endre det før jeg kjører, og det får jeg ikke gjort før ryggesensoren har koblet seg ut eller om jeg skrur den av manuelt.

Greit å vite at med 10 amp. medfølgende ladekabel, så er det ikke så mye du får av rekkevidde med en snau times lading. Men greit å lade når man parkerer og alltid koble den inn når du er ferdig for dagen.

Våt vei høy fart og mye varme øker strømforbruket drastisk.

Sirup

Sitat fra: siforko på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Askøy på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:13
Når bestillte du bilen, og når fikk du den levert ?

Det tok akkurat fire måneder fra vi bestilte til vi fikk bilen. Bestilte 17/7 fikk den 17/11.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Audigaudi

Sitat fra: pere på torsdag 06. november 2014, klokken 17:09

Enig i at denne grafen er interessant. Har du fått den ut direkte fra appen eller har du plottet inn data selv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA