Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

pekjan

takk for nyttig tilbakemelding! Ja, jeg må nok teste ut litt mer i nærområdet før jeg tar en "vinter-tur" til Oslo med e-golfen... :-\

Svg1974

Skru av klimaanlegget så skal du se den hopper opp på 190. I sommer når jeg kjørte på mitt mest "nerdete" var den på 202km ved fulladet bil. Nå kjører jeg mer edruelig normalt, og da viser den ca 190 ved klima av, men hopper raskt ned til 160 ved utetemperatur rundt 10 grader.

Ohm

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 13:26
Skru av klimaanlegget så skal du se den hopper opp på 190. I sommer når jeg kjørte på mitt mest "nerdete" var den på 202km ved fulladet bil. Nå kjører jeg mer edruelig normalt, og da viser den ca 190 ved klima av, men hopper raskt ned til 160 ved utetemperatur rundt 10 grader.
Jeg hadde 206 som rekord på GOM, men reel rekkevidde ble 17,2 mil med 1 km rest ved parkering. Nå på "vinterhalvåret" legger jeg opp til ladning hver 10 mil. De siste 2 milene før stopp er jo med begrenset komfort, siste mila uten varme og det er jo ikke spesielt behagelig. Så om GOM sier 14 mil, blir det kjipt fra 3 mil og ned til null. Men man kommer fram da. Det skal sies at 17,2 mil var delt opp i 5 turer i løpet av dagen, med første tur på 6 mil. Det kan hende jeg hadde klart mer hvis jeg hadde kjørt sammenhengende.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

LarryF

Er det flere enn meg som har opplevd at strømforbruket øker en god del når det regner og veiene er våte? Jeg har originale dekk og tror dekktrykket skal være brukbart. Jeg ser for meg at forbruket vil øke enda mer når snøslaps og lignende gjør seg gjeldende utover vinteren.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste


Ohm

Håper ikke det blir mindre enn 10 mil til vinteren.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Guardian

Sitat fra: pekjan på onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:43
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 10. juli 2014, klokken 21:46
Fortsatt potensiale for ennå mer økonomisk kjøring: :)
Har flere dager i sept kjørt fra Sandefjord til Oslo S, tot 11 mil. Da har jeg ca 2 mil igjen ved "full-ladet" bil. Dvs ca 16,5 mil. Av en eller annen merkelig grunn lader e-golfen min sjelden/aldri helt opp til 19 mil. Noen sier det har med minne-funksjon å gjøre. For meg ubegripelig - jeg trenger jo alltid 19 mil på Oslo-turene mine..?!?

Da har du kjørt E18 hele veien? Jeg kjørte Sandefjord - Oslo for noen uker siden, men på grunn av en ulykke og veiarbeid ble den en omkjøring mellom Islandkrysset og Sande nord, noe jeg antageligvis sparte litt batteri på. Jeg parkerte i Oslo sentrum med drøye 4 mil igjen på GOM, det var også etter å ha kjørt noen km rundt for å finne ladeplass.
Hvis man kjører "gamle E18" mellom Holmestrand og Sande nord sparer man en del batteri. Denne veien er noen km kortere enn E18 og har lavere fartsgrense, men man bruker da ca 10 min ekstra i forhold til å ligge i 100 på E18.

bounce

Hei,

Jeg har nå kjørt ca 2500km med min e-Golf, og ser at jeg har hatt 12-22kwh/100km.

Jeg har 5-6 ganger kjørt samme 150km rute, 1/3 50-60km sone og 2/3 100-110 sone (E6)

I sommer, med 22 grader ute og 22 grader på AC gikk det fint de gangene jeg holdt meg under 100km/t på motorveien (forbruk 13,2, 10km igjen når jeg parkerte), mens sist uke, i kraftig regn og 7 grader ute, 19 grader på AC gikk det bare akkurat (stoppet 5km før jeg kom hjem og sakte-ladet i 30 min, - turte ikke satse på at 5km på GPS og 5km på GoM ville gå bra)

Ser også at jeg til og fra jobb i Oslo, med mye kø, start/stopp og ujevn kjøring bruker ca 20kwh/100km.

Ohm

Sitat fra: Råde på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:54
Rekkeviddeangivelsen er jobikke en tankmåler. Jeg regner med du får 100% såkalt SOC (state of charge). Hvor mange km rekkevidde den estimerer du har på aktuell SOC (også ved 100%) er avhengig av kjørehistorikken din. Mao: kjør mer økonomisk og du vil etterhvert se 190 ved fulladet bil.

Edit: har forresten noen lovet deg at du er garantert å klare Sandefjord-Oslo vinterstid? Det skal bli spennende å se om det holder.

Jeg tror også GOM bruker utetemperaturen når den gjetter. Og hvis batteriet er fulladet, tar den unna flere mil enn om det er for eksempel halv. Typisk ved fulllading, GOM sier 5 mil fratrekk. Ved halvlading sier GOM for eksempel 3 mil i fratrekk i rekkevidde. Testet også ved nesten tomt batteri og varmen på high, da trakk den av kun 8 km. Så det kan se ut til at den bruker utetemperatur, kjørestil og ladeprosent på batteriet i sin gjetning.  I dag brukte jeg 3,2 mil på 18 km. Synes faktisk GOM på eGolf er veldig unøyaktig. Den er veldig optimistisk de første minuttene, og deretter detter det av flere mil på bare noen km. Men jeg vet jo at den går ca 10-12 mil på vinteren, så dette er ikke noe problem egentlig. Da med normal varme i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ove

Testet lånebilen og gjennomsnittlig forbruk ble 16 kWh/100 km over en strekning på 124 km med snitthastighet på 43km/t (11 grader ute i regn og med piggfrie vinterdekk). Kjørte i eco-modus og etterladet halvveis. 3 personer i bilen.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Kjellsea

Venter på att vår bil skal bli levert og lånte en demo bil i helgen, har prøvd å kjøre noenlunde fornuftig i dag men klarte ikke å komme under snitt på 17 Kwh/100km (14 grader ute temp, tidvis våt vei) Ser for meg mye lading utover høsten og i vinter

Ohm

Ja, regn med lading hver 10 mil om vinteren. Ikke noe problem med den infrastrukturen som finnes i dag. Har du opp mot 10 mil en vei til jobb, tror jeg ikke jeg ville valgt noe annet enn Tesla. 10 mil bilr ofte helt på grensen. Jeg snakker da om at man skal kunne ha behagelig temperatur i bilen å kjøre tilnærmet vanlig.

Ja, det finnes andre alternativer enn Tesla, men alle "vanlige" elbiler har snau rekkevidde om vinteren, selv om noen går et par mil lenger enn andre.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjellsea

Har nå kjørt ruten bilen skal brukes til i det daglige. I dag kjører vi diesel bil på denne distansen, og en ser at strekningen er ett godt eksempel på hvor en diesel bil ikke passer inn. Må si jeg er skuffet over forbruket på E Golfen. 17,9kwh når jeg kjører med egg under pedalen, bruker omtrent ikke brems men regenerering ved hver anledning.
Når jeg nå koblet laderen fra støpselet så var rekkevidden tilgjengelig 16,4 mil, hvor mye rekkevidde får dere opp etter full opplading?

eivhelle

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 10:35
Har nå kjørt ruten bilen skal brukes til i det daglige. I dag kjører vi diesel bil på denne distansen, og en ser at strekningen er ett godt eksempel på hvor en diesel bil ikke passer inn. Må si jeg er skuffet over forbruket på E Golfen. 17,9kwh når jeg kjører med egg under pedalen, bruker omtrent ikke brems men regenerering ved hver anledning.
Når jeg nå koblet laderen fra støpselet så var rekkevidden tilgjengelig 16,4 mil, hvor mye rekkevidde får dere opp etter full opplading?
Kan du si noe om forholdene du kjørte under. Vær/temperatur/flatt eller kupert terreng.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kjellsea

#104
Hei. Det skulle egentlig være med noen bilder i innlegget mitt men må få størrelsen på disse redusert før jeg får dem lagt inn. Det var 11 grader og våt vei. Ingen store bakker og holdt stort sett mellom 60-80 km i timen, kjørte også samme ruten tilbake.
Første minuttene var forbruket på over 40kwh før den gikk gradvis ned til 17,9 kwh/100km. Snittfart42km/t distanse 17km tid 24minutter. Rekkevidde etter turen var rest på 127km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA