Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

E_S

Jeg ser at det snittforbruket mange andre med samme bil som meg får på motorvei er jeg ikke i nærheten av å få til siden jeg sjelden ligger under 110-115 når ikke føre eller trafikk begrenser. All ære til de som har tålmodighet til å holde busser og lastebiler med selskap, men det har jeg dessverre ikke, og det har enormt mye å si. Bare 10 km/h økning gjør stooor forskjell på forbruk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kent

Sitat fra: Råde på mandag 04. august 2014, klokken 17:01
Det høres litt rart ut. Både pga regn men også fordi gjennomsnittsfarten ikke var veldig mye lavere.

Nei, er litt 50-60 soner både før og etter motorveien, der holdte jeg samme fart begge veier, og det gjør at snitthastigheten ikke er veldig forskjellig.
Maxhastigheten på motorveien er 10 kmt forskjell, og det er nok der forskjellen i forbruk ligger.



Sitat fra: E_S på mandag 04. august 2014, klokken 17:11
Jeg ser at det snittforbruket mange andre med samme bil som meg får på motorvei er jeg ikke i nærheten av å få til siden jeg sjelden ligger under 110-115 når ikke føre eller trafikk begrenser. All ære til de som har tålmodighet til å holde busser og lastebiler med selskap, men det har jeg dessverre ikke, og det har enormt mye å si. Bare 10 km/h økning gjør stooor forskjell på forbruk.

Nei. Jeg føler meg heller ikke så veldig komfortabel under 110 på motorveien.
Jeg har veldig god margin på batterikapasiteten så kommer nok til å fortsette med å kjøre 120-130 i det daglige, men er jo også litt morsomt å se hvor langt man klarer å komme, sånn tilfelle man skal kjøre langt en dag :p


Er vist bittelitt forskjell på høyden, men burde ikke ha sååå mye å si?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Husk at i tillegg til at luftmotstanden øker med kvadraten i utgangspunktet, så får man også mye mer luftmotstand hvis luftflyten går fra å være laminar til turbulent. Om og når det skjer avhenger av bilens design.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Auto, Motor und Sport har testet elbiler, og viser her hvor mye mer strømforbruk man kan forvente ved konstant 120km/h sammenlignet med snitt 60km/h i  TSECC-miks:

(Tallene fra TSECC-syklus er mer relevante enn NEVS-tallene som ofte oppgis, siden TSECC kjøres med strømforbrukere som f.eks. klimaanlegg innkoblet, noe NEVS ikke gjør.)


Kent

Ja, de tallene der samsvarer ganske greit med hva jeg har erfart.

Viste at fart økte forbruket, men trodde egentlig ikke det skulle være så ekstremt.

Ser ut som jeg enten må lade, eller legge meg bak en trailer om jeg skal komme meg til Gardermoen.
Men er vel en av de strekningene med flest hurtigladere i landet, så om man bare finner en som funker, så skal det gå greit.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Anders Landergren

Hei igjen

La inn et litt roligere tempo fra Fornebu hjem til Sandefjord i dag. Ca 22 grader i snitt, uten AC og valgte eco programmet. Fulgte fartsgrensen opp til og med 90km/t og la meg i 90 i hundre sonen og i 100 i 110 sonen. Total rekkevidde ble da 172km. (kjørte 115km med 76km/t i snitt med 67km igjen på tanken)

timingbeltkiller

Sitat fra: Kent på mandag 04. august 2014, klokken 17:25
Nei. Jeg føler meg heller ikke så veldig komfortabel under 110 på motorveien.
"Hver sin lyst", sa vintapperen. Han drakk mens de andre sloss.

Luser du i 80-90 helt til høyre på 4 felts vei, ligger du totalt avslappet i fred og ro.
Og kommer garantert like frisk og opplagt fram som da du startet.
Og blir rikelig belønnet med lavt forbruk/lang rekkevidde.

Husk generell slitasje er langt på veg en funksjon av forbruk/rekkevidde.
Det vil si x% større forbruk/kortere rekkevidde betyr også tilsvarende
større slitasje på alle bilens slitedeler.

MORAL:
Kjør som en nonne/mann med hatt. Og bilen belønner bankkontoen din rikelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kent

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 04. august 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Kent på mandag 04. august 2014, klokken 17:25
Nei. Jeg føler meg heller ikke så veldig komfortabel under 110 på motorveien.
"Hver sin lyst", sa vintapperen. Han drakk mens de andre sloss.

Luser du i 80-90 helt til høyre på 4 felts vei, ligger du totalt avslappet i fred og ro.
Og kommer garantert like frisk og opplagt fram som da du startet.
Og blir rikelig belønnet med lavt forbruk/lang rekkevidde.

Husk generell slitasje er langt på veg en funksjon av forbruk/rekkevidde.
Det vil si x% større forbruk/kortere rekkevidde betyr også tilsvarende
større slitasje på alle bilens slitedeler.

MORAL:
Kjør som en nonne/mann med hatt. Og bilen belønner bankkontoen din rikelig.

Med acc så er motorveikjøring blitt riktig så avslappende uansett hastighet.

Nå er det vel ganske begrensa hvor rikelig forsiktig kjøring av elbil kan belønne bankkontoen din da.
Lite slitedeler og gratis/billig drivstoff :p

Får heller ta på meg hatten de gangene jeg trenger litt ekstra rekkevidde, kan jo ikke slite ut hatten heller vettu  8)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

e-Golf | X75D

Gordon Retriever


Ohm

Forbruk ved litt kaldere vær: Lader til 90% kjører 3 km, levering i BHG, før jeg kjører 16 km til jobb.

I dag var det 5 grader.
Eco modus: Blir først trukket 20 km før den stabiliserer seg på rundt 16 km til klima og varmeseter. I normal modus blir det 30 km fratrekk fra GOM (GuessOMeter)

Legger til at det er fin temp i bilen ved å kjøre i Eco. Her noen bilder fra skjermen. Har nå kjør 4100 km totalt med egolf.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Jeg ser jo på bildet at du kjører med standard dekk og felg? Eller har du lagt om til vinterdekk?
e-Golf | X75D

Ohm

#72
Kjører med de dekka som bilen ble levert med og 3,9 bar i alle dekkene. I dag var det vått på veien etter tungt regn i natt.

Vet ikke om bildet på computeren endrer seg ved vinterdekk? 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Jepp, man blir straffet for grisekjøring....
Var en tur til Arendal i går kveld, kjørte rolig med 105 på cruicekontrollen bort og var egentlig velidg fornøyd med forbruk på 14,3

Det blei litt seint, så jeg ville gjerne hjem så da var det tilbake i fossilvanene med 120 på ACC....
Parkerte med ett forbruk på 21,1

pberg

Sitat3,9 bar i alle dekkene

Tåler de så mye? Det er vel de færreste vanlige dekk som tåler mye mer enn 3 bar.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA