Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

gamer73

Her har jeg sammenlignet kjøring til jobb. Samme løype begge dagene. I dag var det et forferdelig regn og vind mens i går var det pent og ikke såå mye vind (men blåste litt i går også). I dag var jeg innom butikken men den ligger langs veien så dette skal ikke ha noe særlig å si...Som dere ser så er det 20% mer forbruk i dag...og det pga været hehe.


jensjacob

Kunne ikke lige finde et bedre emne som allerede eksisterede...
Forbrug ved parkering over længere tid.
I forbindelse med en ferie tog jeg disse billeder med en uges mellemrum :

Det kan godt være der skal gå mere end en uge for sådan en test. Men jeg synes ikke jeg bemærker noget alarmerende tab. Reduktionen i rækkevidde skyldes måske at temperaturen er gået lidt ned.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Elmo

Sitat fra: jensjacob på lørdag 17. oktober 2015, klokken 19:15
Reduktionen i rækkevidde skyldes måske at temperaturen er gået lidt ned.

Ja det var akkurat min første tanke. Forskjellen på 3,5 grader kan garantert utgjøre -3km i estimert rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tutti

#198
Jeg er i tvil om jeg kan stole på forbruksmåleren på egolfen lenger.

Er det noen her som har brukt eksterne strømmålere til å kontrollere forbruket?

DagRune

Sitat fra: tutti på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:44
Jeg er i tvil om jeg kan stole på forbruksmåleren på egolfen lenger.

Er det noen her som har brukt eksterne strømmålere til å kontrollere forbruket?
Du kan ikke stole på forbruksmåleren for å vite hvor mange kilometer du har igjen. Det vil komme an på temperatur, føre, kjørestil, stigning, etc, siden dette er i framtid, kan ikke måleren ta disse med i beregningen. Ingen eksterne strømmålere kan dette heller uten å ha synske evner. Rekkeviddemonitoren tar bare hensyn til hvordan du HAR kjørt ikke hvordan du KOMMER TIL å kjøre.

Det du KAN stole på, er indikatoren for batteristatus. Så må du gjøre dine egne antakelser ut fra hvor du har tenkt å kjøre.

tutti

Sitat fra: DagRune på fredag 30. oktober 2015, klokken 14:07
Sitat fra: tutti på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:44
Jeg er i tvil om jeg kan stole på forbruksmåleren på egolfen lenger.

Er det noen her som har brukt eksterne strømmålere til å kontrollere forbruket?
Du kan ikke stole på forbruksmåleren for å vite hvor mange kilometer du har igjen. Det vil komme an på temperatur, føre, kjørestil, stigning, etc, siden dette er i framtid, kan ikke måleren ta disse med i beregningen. Ingen eksterne strømmålere kan dette heller uten å ha synske evner. Rekkeviddemonitoren tar bare hensyn til hvordan du HAR kjørt ikke hvordan du KOMMER TIL å kjøre.

Det du KAN stole på, er indikatoren for batteristatus. Så må du gjøre dine egne antakelser ut fra hvor du har tenkt å kjøre.

Nei, det var ikke det jeg lurte på. Jeg etterspør reelt forbruk, etter at turen er ferdig.

Med ekstern strømmåler kan man måle reelt forbruk ved lading. Mine målinger viser at egolfen ligger rett og slett for lavt i sitt anslag etter at turen er ferdig.

Langangen

Jeg kan godt ta en test på dette i natt/morgen. Har effektmåler og telleverk i ladeboksen min. Man vil jo da også få med ladetap  :)
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

tutti

Sitat fra: Langangen på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:48
Jeg kan godt ta en test på dette i natt/morgen. Har effektmåler og telleverk i ladeboksen min. Man vil jo da også få med ladetap  :)
Bra. Mine målinger viser ca. 16% overforbruk.

jensjacob

#203
Ja... du skal huske at der er et ladetab også.

Jeg er efter flere målinger kommet frem til at en streg i den analoge batteriindikator (1/16) svarer til et forbrug ud af batteriet på ca. 1,33 kWh målt af bilen (svarer iøvrigt godt til ca. 21,2 kWh totalt til rådighed i bilen for alle 16 streger).

Ved opladning skal jeg forbruge ca. 1,65 kWh ud af min stikkontakt for at få det der svarer til en streg tilbage i batteriet. Det har jeg målt med et kWh-meter i stikkontakten.

Så man skal gøre op med sig selv om de kilowattimer der indgår i ens beregninger skal være dem der trækkes ud af batteriet af bilen under kørsel eller dem der hældes ind i batteriet under opladning. Jeg oplever en forskel på ca. 20% på de to begreber.

Jeg bruger førstnævnte når jeg skal anslå tilbageværende rækkevidde udfra et forventet gennemsnitsforbrug pr 100 km. (Bruger alligevel aldrig gom'en.)

Jeg bruger sidstnævnte når jeg skal vurdere brændstoføkonomien.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Et lite tips:
Avhengig av laderen (hvordan og når den trekker strøm, og THD), og selve strømmåleren, så kan en del strømmålere faktisk måle litt feil med den type laster. (Spesielt mikrobølgeovner kan være ille).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jensjacob

#205
Køretur til arbejde. 8 km landevej/by ; 28 km motorvej ; 5 km landevej/by.
10 grader, tørt, fladt, moderat vind.

Jeg husker ikke om det var med- eller modvind men der er indtil flere vindmøller langs motorvejen der giver en god indikation af vindretningen. Hjemad havde jeg modvind så jeg har muligvis haft medvind på ovennævnte tur.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Nedenfor har jeg indsat screen dumps af eksempler fra CarNet af hhv. e-Golf og e-Up forbrug.

Hvorfor er der ikke AUX forbrug for e-Golfen på CarNet ?
Er AUX forbruget medregnet under motorforbrug eller har jeg sat CarNet forkert op ?

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Jeg har undret meg over det samme. Du har ikke satt opp Carnet feil, men jeg tror det er noe med bilene. EUp viser aux-forbruk i Garminenheten. eGolf kan ikke vise noe sånt i Discovery. Hvorfor forstår jeg ikke...
e-Golf | X75D

Langangen

#208
Sitat fra: tutti på fredag 30. oktober 2015, klokken 18:54
Sitat fra: Langangen på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:48
Jeg kan godt ta en test på dette i natt/morgen. Har effektmåler og telleverk i ladeboksen min. Man vil jo da også få med ladetap  :)
Bra. Mine målinger viser ca. 16% overforbruk.

Tur 1 - 1,66kw/mil x 3,7 = 6,142Kwh
Tur 2 - 1,72kw/mil x 3,8 = 6,536Kwh
Tur 3 - 1,58kw/mil x 0,4 = 0,632Kwh
                                       ---------------
                                         13,31Kwh

Teller start 1557,53Kwh
Teller stop 1574,20Kwh

                                        16,67 Kwh fra lader

Startet og stoppet med 100% lading for å få samme utgangspunkt.
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

jensjacob

Hej
Hvis jeg gerne vil vide bilens gennemsnitsforbrug (kWh/100km) med absolut alt strømforbrug i bilen medregnet, kan jeg så stole på bilens visning 'Gennemsnitsforbrug' ?

Er det det som tallet viser eller er det kun driv-motorens forbrug ?

Jeg vil gerne vide om jeg kan bruge tallet til selv at estimere min mulige rækkevidde.
Således at jeg ved at holde gennemsnitsforbruget under et givet niveau ved at jeg kan nå frem.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA