Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo-Berlin med Leaf planlagt

Startet av Lokführer, onsdag 30. juli 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

Høgis

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
Det er en masse småting som irriterer. Mye har vært nevnt tidligere i tråden, men etter dagen i dag er tre ting ganske fremtredende:

1. Bilen låser seg opp når man setter den i park, og dørhåndtakene spretter ut. Går det an å deaktivere? Jeg ønsker ikke å låse opp bilen hver gang jeg blir stående i kø på grunn av veiarbeid, i fergekø eller annet bare fordi jeg er sliten av å holde bilen i ro med bremsepedalen. Ja, man kan låse igjen manuelt men det er jo en økt slitasje å kjøre håndtakene inn og ut så mange ganger unødig. I dag har de vel fått kjørt seg mellom 10 og 20 ganger når de helst skulle forblitt inne i døra. Og om man manuelt har låst bilen før kjøreturen og deretter setter bilen i park når man stopper på nytt låser den seg opp og gir fri adgang til hvem som helst. Det er ikke så veldig ønskelig i tvilsomme områder.

2. Klimaanlegget slår seg på hver gang man åpner ei dør. En runde med bilvask i kveld, og når jeg skulle gå over tersklene ble det fire unødig start og stopp av kompressor, vifter og hele pakka. Hvorfor kan ikke skiten holde seg i ro, i det minste inntil noen setter seg inn?

3. En irriterende alarm går når man holder på bremsa uten at bilen står i park og åpner ei dør for å slippe noen ut. Man kan jo sette bilen i park, men det er ikke poenget. Poenget er at alarmen er irriterende, og i mine øyne helt unødig. Jeg har hatt et utall biler gjennom snart 25 år, og alle de andre har holdt fred under slike omstendigheter. Å bruke en mer diskret lyd ville faktisk vært greit nok, nåværende lyd har medført kommentarer om at jeg får "feilmelding".

1. Mulig det er en endring i siste oppdatering jeg fikk når bilen var inne på service her om dagen, men håndtakene går ikke ut nå jeg setter den i P dersom jeg låser bilen fra skjermen etter at jeg har begynt kjøreturen.

2. Slår alltid av vent. når jeg vasker bilen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Espen Hugaas Andersen

Nå har jeg ikke fått kjøpt meg Model S ennå, men de tingene som overrasket meg i forhold til tankene jeg hadde rundt bilen for 2-3 år siden, og som jeg syns er skuffende, er:

1. Lydnivå på dårlig asfalt. Nå har jeg ikke fått prøvd ut dette selv, men dette er noe Tesla definitivt burde være bedre på.
2. Pålitelighet på drivlinje. Noen barnesykdommer er å forvente, men som ett eksempel så har vel Edmunds byttet drivlinje på sin Tesla tre (?) ganger, sist gang for en måned siden. De burde ha klart å få gjort endringer på designet innen nå.
3. Dekkforbruk. Dette er kanskje ikke unormalt for denne typen dekk, men det var noe jeg ikke forventet. (Jeg kommer helt klart til å velge 19".)


Når det er sagt, dette er ikke nok for å hindre meg fra å kjøpe en Model S. For det første kjører jeg en enormt støyende bil i dag, så Model S vil være en betydelig forbedring. For det andre har de jo fortsatt 5 år på å få utbedret drivlinjen fra jeg kjøper bilen, og det er om jeg opplever problemer. Og for det tredje er dekkforbruket greit når man går for 19" og har i tankene at det vil gå med en del penger i dekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cairnz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:26
Nå har jeg ikke fått kjøpt meg Model S ennå, men de tingene som overrasket meg i forhold til tankene jeg hadde rundt bilen for 2-3 år siden, og som jeg syns er skuffende, er:

1. Lydnivå på dårlig asfalt. Nå har jeg ikke fått prøvd ut dette selv, men dette er noe Tesla definitivt burde være bedre på.
2. Pålitelighet på drivlinje. Noen barnesykdommer er å forvente, men som ett eksempel så har vel Edmunds byttet drivlinje på sin Tesla tre (?) ganger, sist gang for en måned siden. De burde ha klart å få gjort endringer på designet innen nå.
3. Dekkforbruk. Dette er kanskje ikke unormalt for denne typen dekk, men det var noe jeg ikke forventet. (Jeg kommer helt klart til å velge 19".)


Når det er sagt, dette er ikke nok for å hindre meg fra å kjøpe en Model S. For det første kjører jeg en enormt støyende bil i dag, så Model S vil være en betydelig forbedring. For det andre har de jo fortsatt 5 år på å få utbedret drivlinjen fra jeg kjøper bilen, og det er om jeg opplever problemer. Og for det tredje er dekkforbruket greit når man går for 19" og har i tankene at det vil gå med en del penger i dekk.

De medfølgende GY-dekkene på 19" hadde ca 1mm slitasje på 11000km foran og bak. Av de 9 opprinnelig var det 8 igjen ved siste sjekk. De burde lett vare opp mot 50000km.
Elbilist

tho

Da kjører du som en prest. Slitt ut GY 19" bak dekkene etter 8k :D (Helt jevn slitasje)

Bytta framme og bak har vel 8k til nå ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Espen Hugaas Andersen

Det er også ett poeng. Jeg går ikke for Performance versjonen. Bør da spare litt på dekkforbruket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

VigdisA

Sitat fra: Brede på fredag 18. juli 2014, klokken 14:51
Selvfølgelig er det bedre svingradius med 21", damene snur seg jo på flekken når jeg kjører forbi!  ;D
Tror det er bilen de snur seg etter.... :-)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

cairnz

Sitat fra: tho på onsdag 23. juli 2014, klokken 11:03
Da kjører du som en prest. Slitt ut GY 19" bak dekkene etter 8k :D (Helt jevn slitasje)

Bytta framme og bak har vel 8k til nå ;)

Langt derfra, dog mange kilometre er 100km/t på cc på motorvei. Hvis du har slitt de helt ut etter 8k ville jeg fått sjekket om det er noe feil noe plass..

(Såframt du ikke kjører uten TC og spinner løs en gang om dagen).
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:26
Nå har jeg ikke fått kjøpt meg Model S ennå, men de tingene som overrasket meg i forhold til tankene jeg hadde rundt bilen for 2-3 år siden, og som jeg syns er skuffende, er:

1. Lydnivå på dårlig asfalt. Nå har jeg ikke fått prøvd ut dette selv, men dette er noe Tesla definitivt burde være bedre på.
2. Pålitelighet på drivlinje. Noen barnesykdommer er å forvente, men som ett eksempel så har vel Edmunds byttet drivlinje på sin Tesla tre (?) ganger, sist gang for en måned siden. De burde ha klart å få gjort endringer på designet innen nå.
3. Dekkforbruk. Dette er kanskje ikke unormalt for denne typen dekk, men det var noe jeg ikke forventet. (Jeg kommer helt klart til å velge 19".)


Når det er sagt, dette er ikke nok for å hindre meg fra å kjøpe en Model S. For det første kjører jeg en enormt støyende bil i dag, så Model S vil være en betydelig forbedring. For det andre har de jo fortsatt 5 år på å få utbedret drivlinjen fra jeg kjøper bilen, og det er om jeg opplever problemer. Og for det tredje er dekkforbruket greit når man går for 19" og har i tankene at det vil gå med en del penger i dekk.
1. Litt spesielt å klage på støy når du ikke har opplevd dette selv? Jeg kom fra siste generasjon Passat med 16" ballongdekk, dvs en bil som i tester er stillegående. Synes Model S har lavt støynivå. Den faller riktignok litt igjennom på veldig dårlige grusveier, men det er ikke viktig for meg.
2. Ja der skuffer, men så lenge de bytter og oppgraderer bryr jeg meg ikke :)
3. Har 16-17.000 på min nå. MYE dekk igjen. Og ikke minst: jeg får fire nye dekk for 3-4000,-! Styrte bevisst unna de grisedyre 21" i frykt for høye dekk-kostnader, og har endt opp med det stikk motsatte.

Bare å glede seg. Det eneste du vil angre på er at du ikke tok deg råd for mange år siden.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AndersinOslo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:26
Nå har jeg ikke fått kjøpt meg Model S ennå, men de tingene som overrasket meg i forhold til tankene jeg hadde rundt bilen for 2-3 år siden, og som jeg syns er skuffende, er:

1. Lydnivå på dårlig asfalt. Nå har jeg ikke fått prøvd ut dette selv, men dette er noe Tesla definitivt burde være bedre på.
2. Pålitelighet på drivlinje. Noen barnesykdommer er å forvente, men som ett eksempel så har vel Edmunds byttet drivlinje på sin Tesla tre (?) ganger, sist gang for en måned siden. De burde ha klart å få gjort endringer på designet innen nå.
3. Dekkforbruk. Dette er kanskje ikke unormalt for denne typen dekk, men det var noe jeg ikke forventet. (Jeg kommer helt klart til å velge 19".)


Når det er sagt, dette er ikke nok for å hindre meg fra å kjøpe en Model S. For det første kjører jeg en enormt støyende bil i dag, så Model S vil være en betydelig forbedring. For det andre har de jo fortsatt 5 år på å få utbedret drivlinjen fra jeg kjøper bilen, og det er om jeg opplever problemer. Og for det tredje er dekkforbruket greit når man går for 19" og har i tankene at det vil gå med en del penger i dekk.

Støynivået er for mitt bruk ufattelig lavt, lavere enn Rolls Royce Ghost og S-Klasse for å sammenligne med noen. Pendler ut og inn av Oslo, mye lav fart, mye kø, mye stå og vente på folk. Lydløs og minst like viktig, vibrasjonsfri. Men hvis du skal bruke den mest i høy fart (+110 km/t) på grov asfalt eller på grusveier, så finnes det litt stillere biler.

Feil på drivlinje, er jo ikke mange bilene det gjelder. Og, de første 5 årene er dette mest et problem for Teslas aksjonærer. Men det er opplagt at de ikke har tenkt til å ødelegge imaget sitt ved å nekte for sitt ansvar. Slik som VAG og Mercedes-Benz har gjort i en massiv skala. Spør en som hadde Mercedes fra perioden -98 til -07 hvor fornøyd de var med oppgjøret for reklamasjon etter massiv rust.

Dekkforbruk? Det er nok mye leik med Tesla der ute. Og mye ukurante hjul. Kjør den på 19" standard dekk, billige og bra og veldig lite slitasje.

Vil si at tiden er omtrent nå for å kjøpe en Model S, over mye av barnesykdommene. X og AWD S (mytisk bil) vil sikkert få nye barnesykdommer.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

cra

Sitat fra: fonberg på mandag 14. juli 2014, klokken 11:18
Jeg synes forøvrig Teslaen er overraskende fin å lukeparkere til å være så stor.

Der må jeg si meg 100% enig! Det hjelper så klart godt å ha sensorpakken i tillegg til ryggekameraet. Jeg lukeparkerer heldigvis ikke så ofte, men på tur i Oslo forige uke måtte det noen lukeparkeringer til. Klarte å klamme meg inn på en plass som i utgangspunktet ikke var stor nok til bilen om det ikke står biler foran eller bak:



Ser at jeg kunne ha vært litt nærmere fortauet, men orket ikke mer lirking for noen få cm. Fruen var i alle fall imponert; mission accomplished.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Celter

Denne tråden handlet opprinnelig om angivelig dårlig svingradius på Model S, noe som jeg forøvrig er fullstendig uenig i. Men, noen som har noen tanker om svingradius blir dårligere med AWD? Vanligvis er vel AWD forbundet med dårligere svingradius enn RWD, men er det også slik i en elektrisk bil med 2 motorer?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

E_S

Sitat fra: Celter på torsdag 23. oktober 2014, klokken 16:35
Denne tråden handlet opprinnelig om angivelig dårlig svingradius på Model S, noe som jeg forøvrig er fullstendig uenig i. Men, noen som har noen tanker om svingradius blir dårligere med AWD? Vanligvis er vel AWD forbundet med dårligere svingradius enn RWD, men er det også slik i en elektrisk bil med 2 motorer?

Teoretisk ja, da det som primært begrenser svingradiusen er drivleddene på forakselen, noe som er helt likt uansett om det er eksosmotor eller elmotor som driver bilen. Eneste måte å unngå det på er å ha en motor i hvert hjul, men det er jo ikke slik Tesla har valgt å løse det.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA