Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo-Berlin med Leaf planlagt

Startet av Lokführer, onsdag 30. juli 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

educk

Sitat fra: educk på fredag 11. juli 2014, klokken 10:06
att man ikke kan få luft fra viften på leggene og trynet samtidig som jeg kunne i min Saab og andre biler. eller har jeg ikke noe å klage på. kan jo ha vifte på leggene å taket åpent istedet!

får sitere meg selv var jo bare å trykke på luft på legger og luft mot sig. har jo bare brukt på benen eller auto tidligere. følte meg veldig smart når kom på den.

det med progressiv styring hoper jeg kommer med software da jeg gjører det manuelt nå
S85 Multi-coat red

Muffinman

Det er en masse småting som irriterer. Mye har vært nevnt tidligere i tråden, men etter dagen i dag er tre ting ganske fremtredende:

1. Bilen låser seg opp når man setter den i park, og dørhåndtakene spretter ut. Går det an å deaktivere? Jeg ønsker ikke å låse opp bilen hver gang jeg blir stående i kø på grunn av veiarbeid, i fergekø eller annet bare fordi jeg er sliten av å holde bilen i ro med bremsepedalen. Ja, man kan låse igjen manuelt men det er jo en økt slitasje å kjøre håndtakene inn og ut så mange ganger unødig. I dag har de vel fått kjørt seg mellom 10 og 20 ganger når de helst skulle forblitt inne i døra. Og om man manuelt har låst bilen før kjøreturen og deretter setter bilen i park når man stopper på nytt låser den seg opp og gir fri adgang til hvem som helst. Det er ikke så veldig ønskelig i tvilsomme områder.

2. Klimaanlegget slår seg på hver gang man åpner ei dør. En runde med bilvask i kveld, og når jeg skulle gå over tersklene ble det fire unødig start og stopp av kompressor, vifter og hele pakka. Hvorfor kan ikke skiten holde seg i ro, i det minste inntil noen setter seg inn?

3. En irriterende alarm går når man holder på bremsa uten at bilen står i park og åpner ei dør for å slippe noen ut. Man kan jo sette bilen i park, men det er ikke poenget. Poenget er at alarmen er irriterende, og i mine øyne helt unødig. Jeg har hatt et utall biler gjennom snart 25 år, og alle de andre har holdt fred under slike omstendigheter. Å bruke en mer diskret lyd ville faktisk vært greit nok, nåværende lyd har medført kommentarer om at jeg får "feilmelding".

sn0le

Sitter jeg i kø, og det er rimelig flatt, så setter jeg bilen i N istedenfor P.
Det hjelper i enkelte tilfeller mot punkt 1.
De andre aner jeg ikke. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hma

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
1. Bilen låser seg opp når man setter den i park, og dørhåndtakene spretter ut. Går det an å deaktivere? Jeg ønsker ikke å låse opp bilen hver gang jeg blir stående i kø på grunn av veiarbeid, i fergekø eller annet bare fordi jeg er sliten av å holde bilen i ro med bremsepedalen.
Fikk følgende nyttige tips fra en tekniker hos Tesla Lade:
Aktiver parkeringsbremsen via stor skjerm f.eks ved stopper pga. vegarbeid. La bilen stå i D mens bremsen holdes inne, deretter trykker du på Control -> E-Brake & Power Off -> E-brake. Parkeringsbremsen kommer på, giret går automatisk i N og dørlåsene/håndtakene endrer ikke posisjon.
Denne innstillingen egner seg fint om man skal "campe" i bilen.

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
2. Klimaanlegget slår seg på hver gang man åpner ei dør. En runde med bilvask i kveld, og når jeg skulle gå over tersklene ble det fire unødig start og stopp av kompressor, vifter og hele pakka. Hvorfor kan ikke skiten holde seg i ro, i det minste inntil noen setter seg inn?
Jeg slår av hele klimaanlegget med "standby-knappen" nederst i midten av den store skjermen.

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
3. En irriterende alarm går når man holder på bremsa uten at bilen står i park og åpner ei dør for å slippe noen ut. Man kan jo sette bilen i park, men det er ikke poenget. Poenget er at alarmen er irriterende, og i mine øyne helt unødig. Jeg har hatt et utall biler gjennom snart 25 år, og alle de andre har holdt fred under slike omstendigheter. Å bruke en mer diskret lyd ville faktisk vært greit nok, nåværende lyd har medført kommentarer om at jeg får "feilmelding".
Bilen vil bare varsle om at en dør er åpen mens bilen er i kjøremodus. Lyden kan helt sikkert være litt irriterende, men samtidig er det en sikkerhetsfunksjon som jeg personlig setter pris på.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Muffinman

Sitat fra: hma på torsdag 17. juli 2014, klokken 20:34
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
1. Bilen låser seg opp når man setter den i park, og dørhåndtakene spretter ut. Går det an å deaktivere? Jeg ønsker ikke å låse opp bilen hver gang jeg blir stående i kø på grunn av veiarbeid, i fergekø eller annet bare fordi jeg er sliten av å holde bilen i ro med bremsepedalen.
Fikk følgende nyttige tips fra en tekniker hos Tesla Lade:
Aktiver parkeringsbremsen via stor skjerm f.eks ved stopper pga. vegarbeid. La bilen stå i D mens bremsen holdes inne, deretter trykker du på Control -> E-Brake & Power Off -> E-brake. Parkeringsbremsen kommer på, giret går automatisk i N og dørlåsene/håndtakene endrer ikke posisjon.
Denne innstillingen egner seg fint om man skal "campe" i bilen.

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
2. Klimaanlegget slår seg på hver gang man åpner ei dør. En runde med bilvask i kveld, og når jeg skulle gå over tersklene ble det fire unødig start og stopp av kompressor, vifter og hele pakka. Hvorfor kan ikke skiten holde seg i ro, i det minste inntil noen setter seg inn?
Jeg slår av hele klimaanlegget med "standby-knappen" nederst i midten av den store skjermen.

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 19:37
3. En irriterende alarm går når man holder på bremsa uten at bilen står i park og åpner ei dør for å slippe noen ut. Man kan jo sette bilen i park, men det er ikke poenget. Poenget er at alarmen er irriterende, og i mine øyne helt unødig. Jeg har hatt et utall biler gjennom snart 25 år, og alle de andre har holdt fred under slike omstendigheter. Å bruke en mer diskret lyd ville faktisk vært greit nok, nåværende lyd har medført kommentarer om at jeg får "feilmelding".
Bilen vil bare varsle om at en dør er åpen mens bilen er i kjøremodus. Lyden kan helt sikkert være litt irriterende, men samtidig er det en sikkerhetsfunksjon som jeg personlig setter pris på.
1. I overkant mye fikling for å omgå en meningsløs funksjon i mine øyne. Skulle vært brukerkonfigurerbart; jeg ville latt håndtakene gått ut først når noen åpnet en dør innenfra eller trykte "unlock".

2. Det går jo selvfølgelig an. Men igjen, fikling for å omgå en meningsløs funksjon. Hvis man ikke husker å gjøre dette hver gang man går fra bilen starter jo klimaanlegget hver gang man skal inn i bilen for å hente noe, f.eks. en glemt lommebok.

3. Det er en funksjon som ikke gjør annet enn å irritere meg. Men den kunne irritert mindre og kanskje ikke i det hele tatt med en mer diskret lyd.

sven erik

jeg har  hatt mase små biler ++ men ikke hvert mer fornøyd med  svingradusen en i teslan  men  har nå 19 tom  tror nokk de som  er misfornøyd har 21 tom da får en mindre svingradus


Car-El

For dem har betalt så mye mere for dekkene og har ikke fått bedre svingradius!   :o
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Jeg har både 21" og 19". Begge hjulsettene har lik rulleomkrets og jeg opplever ikke svingradiusen som ulik.

Car-El

Ja, men du har ikke bedre/mindre svingradius med de dyrere 21".  ::)
Man betaler mere for bedre lyd...
Man betaler mere for bedre seter...
Du har ikke fått bedre svingradius med de dekkene som du har betal mere for.  :P
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

edorf

Det som irriterer meg mest med bilen er den drege skjermen. Laster en en treg nettside, så er den helt ubrukelig. Det hadde gjort seg stort med litt flere hestekrefter i elektronikken. Men bilen er jo en drøm å kjøre.

cairnz

.. at jeg ikke kan ha to (enda), slik at madammen kan ta en på jobb, og jeg har en hjemme, de dagene vi ikke drar sammen...
Elbilist

Brede

Enig med deg cairnz..
Her har det blitt sånn at den som står opp først får Teslaen og den som nøler får Peugeoten, svært kjedelig å måtte stå opp tidlig på fridagene for å få kapret bilen.  :-[

Ellers er jeg noe misfornøyd med støydemping, men blir faktisk vant til det etter hvert.

Dekkslitasje er skrekkelig foreløpig, men har et håp om at de originale 21" Continentaldekkene var noe dritt.

Innerkjermer som klabber på vinterføre er jeg redd kan bli et stort problem..

Ellers noen småproblemer som Tesla jobber med og jeg dermed ikke kan irritere meg over, service og oppfølging overskygger all misnøye til de grader.

Finnes ingen annen bil på markedet jeg ville ha vurdert om jeg skulle kjøpt bil igjen!

Muffinman

Sitat fra: Car-El på fredag 18. juli 2014, klokken 10:44
Ja, men du har ikke bedre/mindre svingradius med de dyrere 21".  ::)
Man betaler mere for bedre lyd...
Man betaler mere for bedre seter...
Du har ikke fått bedre svingradius med de dekkene som du har betal mere for.  :P
Shit, jeg er blitt lurt ;)

janmb

Sitat fra: Lokführer på torsdag 10. juli 2014, klokken 14:47
den elendige svingradiusen!

Er tvert imot overrasket over hvor god den er jeg...

Men så kommer folk fra ulik bakgrunn... For oss som er vant til sportsbiler har TMS meget god svingradius.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA