Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av Tomma, onsdag 30. juli 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

Tomma

Lagder en ny tråd istede for å hijacke Lyse Tanker sin tråd.

Sitat fra: knnygar på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:43
16A ladar står i alle bilane!
Standard ladeledning derimot gir berre 10A, dette fordi vanlege huskontakter er anbefalt opp til 10A.

Kontaktene er derimot godkjent opp til 16A og ein kan difor kjøpe ladeledning som gir beskjed til bilen om å trekke 16A.

Er det derimot snakk om dobbel ladar i bilen kan den trekke 2*10(16)= 20(32)A.
Dette alternativet må bestillast frå fabrikk.

Ok, da skjønner jeg hvorfor han svarte at det må bestilles fra fabrikk. Jeg spurte nemlig etter 6,6 kWt laderen  ::) Tenkte 10 A kabelen var 3,3 kWt, men det går jo ikke. Så da kan jeg maks trekke ut 16A eller 3,3 kWt. Det er jo uansett bedre enn 10A. Så hvis jeg kjøper en slik justerbar ladeledning opptil 16A med kladd

også en overgang som denne

Så kan jeg i det minste lade litt raskere? Vet dere forresten om den ladeledningen fungerer med låsemekanismen i Leaf'n? Kjedelig å bli frastjålet en ledning til 4,5 tusen. Overgangen er det ikke så farlig med da den koster 150 kr.
Nissan Leaf 2014 Tekna

Kjell Leaf

Sitat fra: Tomma på torsdag 10. juli 2014, klokken 14:29
Lagder en ny tråd istede for å hijacke Lyse Tanker sin tråd.

Sitat fra: knnygar på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:43
16A ladar står i alle bilane!
Standard ladeledning derimot gir berre 10A, dette fordi vanlege huskontakter er anbefalt opp til 10A.

Kontaktene er derimot godkjent opp til 16A og ein kan difor kjøpe ladeledning som gir beskjed til bilen om å trekke 16A.

Er det derimot snakk om dobbel ladar i bilen kan den trekke 2*10(16)= 20(32)A.
Dette alternativet må bestillast frå fabrikk.

Ok, da skjønner jeg hvorfor han svarte at det må bestilles fra fabrikk. Jeg spurte nemlig etter 6,6 kWt laderen  ::) Tenkte 10 A kabelen var 3,3 kWt, men det går jo ikke. Så da kan jeg maks trekke ut 16A eller 3,3 kWt. Det er jo uansett bedre enn 10A. Så hvis jeg kjøper en slik justerbar ladeledning opptil 16A med kladd

også en overgang som denne

Så kan jeg i det minste lade litt raskere? Vet dere forresten om den ladeledningen fungerer med låsemekanismen i Leaf'n? Kjedelig å bli frastjålet en ledning til 4,5 tusen. Overgangen er det ikke så farlig med da den koster 150 kr.
Den kan nok uansett røskes ut med litt vold og makt, det beste er uansett en stor hengelås som går rundt kabelen og låsebøylen i ladeluken.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

knnygar

Akkurat det oppsettet eg har.
Lada frå 20-100% på fire timar på vanleg Schuko kontakt.

Dei fleste ladestolpar har lokk med lås, men eg har investert i hengelås som eg låser fast kabelen i ladeluka på bilen.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Powerflux

Sitat fra: knnygar på torsdag 10. juli 2014, klokken 17:08
Akkurat det oppsettet eg har.
Lada frå 20-100% på fire timar på vanleg Schuko kontakt.

Dei fleste ladestolpar har lokk med lås, men eg har investert i hengelås som eg låser fast kabelen i ladeluka på bilen.
Samme lader og samme fremgangsmåte ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Tomma

Så bra. Da skal jeg bestille dette  ;D Så da bruker dere en lås som akkurat klarer ledningen og kroken?
Nissan Leaf 2014 Tekna

knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

BE

Er det en grunn til at du skal ha en slik ledning med kladd? Charg-amp kabelen min har fungert utmerket siden jeg fikk den i 2012, den er justerbar og uten den tunge kladden..
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Tomma

Nei jeg tror jeg kanskje skal gå for en sånn charge amp om den støtter 16A. Så slipper jeg skjøteledning også. Billigere er den å. Har en svensk kollega som er ofte i Sverige så han kan jo bestille den for meg så slipper jeg moms  ;D hysj  :P
Nissan Leaf 2014 Tekna

stol

Da må han nok betale svensk moms, så det blir omternt det samme.
Ny Nissan Leaf Tekna 1 aug 2013

Tomma

Ja jeg sjekket,  og var jo ikke så galt når man bestilte selv. Tollfritt var det jo også. Så den blir nok bestilt iløpet av morgendagen. Takk for alle tips!
Nissan Leaf 2014 Tekna

Tomma

Ble litt usikker nå. På jobben hvor jeg gjør hovedladningen så finnes det ikke en eneste sikring over 16A. Å belaste da denne kursen med en 16A lader blir nok for mye selv hvis det kun hadde vært bilen som belastet kursen. Noe det mest sannsynlig ikke er. Men på en annen side så er det vel kanskje ikke akkurat der hvor bilen har mulighet for å lade i 8 timer omgangen at det er så viktig? Det blir jo endel lading på kjøpesentre og andre parkeringsplasser, og der er det vel viktigst å utnytte tiden mest. Nå har jeg ikke sjekket om de stedene jeg har ladet  takler 16A. Er det å regne med at nesten alle gjør det?

Jeg tror også at jeg kanskje vurdere å bestille via min svenske kollega igjen. Prisen var bra, men jeg sjekket med Fedex som toller den inn og de hadde noen stive priser. Veier den 7kg (noe som er realistisk?) koster det 885 + moms for at de skal tolle den. Oppdatering: Har testet Fedex sin kalkulator og der får jeg en totalpris på 6070 SEK så kanskje ikke så galt allikevel. Men de oppgir tax and duty på 1214 (som er 25%). Regner vel ikke med at duty er gratis? Får ta kontakt med dem når de åpner kl. 9
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Lader selv på 16a med 16a charge amps. Går helt fint så lenge jeg passer på at det ikke er andre ting koblet til kursen. Må også følge med sikringer, koblinger og ledninger at det ikke er varmt. Så bør gjøres når du er i nærheten. Når jeg ikke har så dårlig tid eller om natten lader jeg på 10a eller 6a. Siste hvis jeg skal lade sykkelen.

Chargeamps med toll og tull pluss frakt ender på rundt 5500kr - 6000kr med bestilling på nettet fra deres webside i sverige. Snakket med folk som har bestilt. Kjøpte min selv pent brukt til langt billigere pris. :)
Fremtiden er elektrisk.

BE

Det går utmerket å lade med 16A på en 16A kurs(Pass selvsagt på at det ikke er noe gammelt ræl du kobler deg til, da må du selvsagt følge med). Men som du sier, akkurat på jobben hvor du står i 8 timer kalarer du deg utmerket med 10A.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Vi er om få uker klare til å levere V3 kladdløs ladekabel fra EVSelect:  http://www.evselect.eu/

Samme pris som før 5500.- , men nå i.h.h.t. forskriftene med 2 polt brytning, jordsensing, og resett til 10A om den bytter stikk.

Kjøp fra norsk distributør gir norske forbrukerrettigheter. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tomma

Fikk en god pris på charge-amps sin UM EVSE v2 av nofuel.no så skal bort i lunsjen nå å hente den  :)
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA