Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av Tomma, onsdag 30. juli 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

Tomma

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 07:27
Ja, det er greit med litt ekstra lengde. :)

Ser folk anbefaler hengelås til kabelen sin selv om den er låst fast i bilen. Noen som har opplevd å bli frastjålet kabel som er låst fast med bilen sin låsemekanisme? Det er uansett ikke verre enn å plugge fra ledningen i ladestolpen     og klippe av pluggen i enden og dra denne gjennom hengelåsen. Hvis man klarer å få løs pluggen i bilen også så er jobben gjort.

Som Emil sier så er det med å gjøre det så vanskelig som mulig. Tyven må da bryte opp ladeskapet (de aller fleste har en lås), så klippe av kabelen og til slutt dra ut den låste pluggen (som jeg fortsatt ikke vet om er mulig engang). Jeg fikk en god Abus hengelås ment for marina bruk (så den tåler vær og vind) for 150 kr. Synes det er verdt det mtp. at kabelen koster nesten 6k. Om jeg personlig måtte stjele en ladekabel hadde jeg funnet en trilling uten lås. Bare å nappe ut  :P

Sitat fra: emil på lørdag 12. juli 2014, klokken 07:58
Kjørte en periode vaskemaskin+tørketrommel samtidig på samme 16A kurs. Langt ifra anbefalt, men det gikk greit. Da gikk det 20A gjennom en nylagt 2.5mm2 kabel i ca 20-30 minutter og kabelen ble ikke spesiellt varm. Hvis anlegget ellers er i god stand ser jeg ikke den store faren med den ekstra lasten i 15-30 sekunder så lenge du er i nærheten og får med deg hvis sikringen går.

Bygget jeg jobber i er 2 år gammelt så alt elektriske bør være i skjønneste orden :)
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Det er mulig å belaste en kurs mer enn sikringen over en liten periode, med det betyr ikke at det er bra å gjøre det. Har selv opplevd hva som kan skje da. Da var det ovner og verktøy som var koblet på samme kurs. Heldigvis ikke jeg som jobbet. Alt så ok ut først. Til slutt sa det pang og det kom en svær stikkflamme ut av sikringsskapet og døren fløy opp. Kursen hadde smeltet helt ned. Flaks at det ikke tok fyr. Kollegaen min satt med ryggen til skapet og stikkflammen sto over hodet hans. Var som en scifi film.

Men det er nok bedre med en kompressor som går noen sekunder en gang i timen enn en vaskemaskin og tørketrommel.
Fremtiden er elektrisk.

Tomma

Hva med denne planen? Jeg monterer en bryter til stikken som kompressoren er koblet til. Så når det trengs mer luft (den har en stor tank så den trenger ikke stå på hele tiden) sender jeg Carwings en beskjed om å stoppe ladingen, trykker på bryteren til kompressoren, lar den fylle seg full igjen, skrur av bryteren og til slutt ber Carwings starte ladingen igjen :P

Det høres ut som mye mas, men det er jo egentlig ganske lett?
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Sitat fra: Tomma på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:25
Hva med denne planen? Jeg monterer en bryter til stikken som kompressoren er koblet til. Så når det trengs mer luft (den har en stor tank så den trenger ikke stå på hele tiden) sender jeg Carwings en beskjed om å stoppe ladingen, trykker på bryteren til kompressoren, lar den fylle seg full igjen, skrur av bryteren og til slutt ber Carwings starte ladingen igjen :P

Det er ikke mulig å lade på en annen kurs, eventuelt flytte kompressoren eller koble bilen eller kompressoren til en annen kurs med bruk av skjøteledning?
Fremtiden er elektrisk.

BE

Problemet er bare det at du ikke kan stoppe lading via Carwings.

Så lenge du klarer deg med 10A lading på jobb, ville jeg ikke bekymret meg for at kursen ble belastet med 20A det minuttet kompressoren sviver.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Tomma

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:47
Det er ikke mulig å lade på en annen kurs, eventuelt flytte kompressoren eller koble bilen eller kompressoren til en annen kurs med bruk av skjøteledning?

Takker for inspirasjonen! Kompressoren står i et lite rom så jeg kan ikke legge noen skjøtekabel ut da rommet må være lukket grunnet støy. Så jeg tok like gjerne og boret hull i gipsveggen og stakk en skjøteledning igjennom og festet på et nytt støpsel. Ikke pent men er snakk om et verksted. Så nå er den koblet til en annen kurs

Så nå har jeg ihvertfall muligheten til å lade med 16A uten problem :)

Siden det ble litt forskjellig snakk her døpte jeg om tråden til Tomma's lille Leaf tråd og derfor vil jeg også poste bilde av min Leaf  ;D Er jo ikke akkurat veldig spennende da det kryr av dem og de ser helt like ut, men ekstra fornøyd med min da. Sort metallic med chrome pakken og gummilist på dørene. Jeg synes det så bedre ut med de på pluss at de beskytter og den "skiller" seg litt ut i mengden. Jeg har også tenkt å gjøre bakrutene enda mørkere og siderutene foran en smule mørkere (vet det ikke er lov!).

Vurderer om jeg i fremtiden skulle gjort "innmaten" i lyktene sorte slik som på bildet under. Men jeg vet ikke hvordan det ville blitt på min bil og det kan jo fort bli mye jobb.

Nissan Leaf 2014 Tekna

Rio

Som andre påpekte, så kan man ikke stoppe ladingen via CarWings.

Det du derimot kunne gjort var å få en elektriker til å koble en "change over" kontaktor, slik at når motoren til kompressoren er på, så avbrytes ladingen automatisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Sitat fra: Tomma på lørdag 12. juli 2014, klokken 10:07
Vurderer om jeg i fremtiden skulle gjort "innmaten" i lyktene sorte slik som på bildet under. Men jeg vet ikke hvordan det ville blitt på min bil og det kan jo fort bli mye jobb.

Åhh, det der var ballerått! Er for mye bling og lite kontraster på den bilen og sånne lykter gjorde seg grusomt godt. Sammen med sort tak og litt sort i grillen på min hvite Leaf tror jeg det hadde blitt knalltøft.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Tomma

Ja jeg synes å det er fett, men hva tror dere om det på en sort bil? Gira på å prøve
Nissan Leaf 2014 Tekna

smaug01

Tror det også blir fett. Hvordan er det gjort mon tro?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

bjorn_2390

Sitat fra: BE på lørdag 12. juli 2014, klokken 09:39
Hvorfor!! kan man ikke stoppe ladingen med Carwings? Savner den muligheten veldig. Irriterende at det er sånn. Noen som har fornuftig forklaring på hvorfor det er slik?
Blå Euro-Leaf (2012)

Tomma

Sitat fra: smaug01 på søndag 13. juli 2014, klokken 00:22
Tror det også blir fett. Hvordan er det gjort mon tro?

Her er tråden til han som gjorde det og hvordan han gjorde det

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 13. juli 2014, klokken 22:10
Sitat fra: BE på lørdag 12. juli 2014, klokken 09:39
Hvorfor!! kan man ikke stoppe ladingen med Carwings? Savner den muligheten veldig. Irriterende at det er sånn. Noen som har fornuftig forklaring på hvorfor det er slik?

Hele appen til Nissan er ræva spør du meg. Ihvertfall på android siden. Dårlig oppløsning og den fyller ikke hele skjermen engang. De har den mest solgte elektriske bilen som skal være framtidsrettet også er appen så dårlig. Skjønner det ikke. Har dessverre ingen fornuftig forklaring :( Det er mye de kunne gjort med den appen synes jeg. Muligheten til å selv velge grader på klimaanlegget. Å kunne velge mellom 80% og 100% lading (gjerne velge valgfri %). Mye annet
Nissan Leaf 2014 Tekna

bjorn_2390

Sitat fra: Tomma på søndag 13. juli 2014, klokken 22:26
Hele appen til Nissan er ræva spør du meg. ... Det er mye de kunne gjort med den appen synes jeg. Muligheten til å selv velge grader på klimaanlegget. Å kunne velge mellom 80% og 100% lading (gjerne velge valgfri %). Mye annet
Er (selvfølgelig) enig i at appen er veldig mangelfull. En hype som man gleder seg til når man er i beslutnings-/ventefase på å få Leafen sin, men som man blir svært skuffet over. App til bilen, liksom. Så kult!!  :o :o :o
Men: En ting er alt man skulle ønske seg, men man har jo faktisk muligheten til å STARTE ladingen med appen. Da burde veien være kort til å kunne stoppe den også.(?)
Lissom.  :P
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Det er ikke selve appen, men serveren/bilen som ikke kan stoppe laderen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Powerflux

Sitat fra: Tomma på søndag 13. juli 2014, klokken 22:26

Hele appen til Nissan er ræva spør du meg. Ihvertfall på android siden. Dårlig oppløsning og den fyller ikke hele skjermen engang. De har den mest solgte elektriske bilen som skal være framtidsrettet også er appen så dårlig. Skjønner det ikke. Har dessverre ingen fornuftig forklaring :( Det er mye de kunne gjort med den appen synes jeg. Muligheten til å selv velge grader på klimaanlegget. Å kunne velge mellom 80% og 100% lading (gjerne velge valgfri %). Mye annet
Haha, fullstendig enig 8)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA