Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av Tomma, onsdag 30. juli 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

Rio

Et par poeng her:

Grunnen til at de leverer 10A-kladd er fordi selv om en ny Schuko-kontakt klarer 16A, så vil en som står ute i vær og vind få litt oksydering, og da får man varmgang hvis man trekker 16A. De tar fyr/blir svidd, og man ser det på mange ladestolper hvor man har brukt 16A.

2) De nye ladestolpene blir visstnok begrenset til 10A, for å beskytte kontakten. Dvs. at dersom du har en 16A-kladd kan du ikke lade der.

3) Og ladeeffekten måles i "kW" (hvor fort man lader), ikke i "kWt" (det er energimengden man har ladet). Hvis man lader med 1 kW i 1 time så har man ladet 1 kWt med energi.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tomma

Da står Leaf å lader på 16A. Stått en times tid nå så det ser ut til å fungere. Det eneste som deler kursen er en kompressor på 2,2kW :-\ Så regner vel med at så fort en av oss begynner å bruke litt trykkluft så ryker sikringen. Vi får se. Er ikke så ofte vi bruker luft her så.

Det var uansett deilig med en 7 meter lang ledning!

Oppdatering: Så fort kompressoren slo inn gikk sikringen. Sjokk! Får vel bare klare meg med 10A på jobben enn så lenge
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Sitat fra: Tomma på fredag 11. juli 2014, klokken 13:37
Da står Leaf å lader på 16A. Stått en times tid nå så det ser ut til å fungere. Det eneste som deler kursen er en kompressor på 2,2kW :-\ Så regner vel med at så fort en av oss begynner å bruke litt trykkluft så ryker sikringen. Vi får se. Er ikke så ofte vi bruker luft her så.

Det var uansett deilig med en 7 meter lang ledning!

Oppdatering: Så fort kompressoren slo inn gikk sikringen. Sjokk! Får vel bare klare meg med 10A på jobben enn så lenge

Som sagt så bør det ikke være andre ting koblet til kursen når den bare er 16a. Syns en 2,2kw kompressor høres mye ut hvis du skal lade på 10a og den kjører på samme tid. Pass godt på hvis ikke sikringen ryker.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. juli 2014, klokken 10:54
Vi er om få uker klare til å levere V3 kladdløs ladekabel fra EVSelect:  http://www.evselect.eu/

Samme pris som før 5500.- , men nå i.h.h.t. forskriftene med 2 polt brytning, jordsensing, og resett til 10A om den bytter stikk.

Kjøp fra norsk distributør gir norske forbrukerrettigheter. ;)

Bra de har fikset det nå :)
Fremtiden er elektrisk.

Tomma

Sitat fra: Mippen på fredag 11. juli 2014, klokken 14:34
Som sagt så bør det ikke være andre ting koblet til kursen når den bare er 16a. Syns en 2,2kw kompressor høres mye ut hvis du skal lade på 10a og den kjører på samme tid. Pass godt på hvis ikke sikringen ryker.

Pumpa på kompressoren går ytterst sjeldent. Jobber på et verksted, og vi har trykkluft ved pulten når vi trenger å blåse rent noe. I tillegg er tanken til denne kompressoren ganske stor så det er lenge mellom hver gang den starter opp. Fra arbeidsplassen min er det maks 15 meter til stikk, bil, sikringsskap og kompressor. Så har god oversikt på det hele
Nissan Leaf 2014 Tekna

cra

Skal nesten tørre å sette penger på at om du lader med 16A og kompressoren på 2,2kW starter opp så ryker sikringa prompte. :)  (Men det er vel egentlig bedre enn alternativet; at det står og drar ~5kW hvis kursen ikke er beregnet for det? ;))
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: Tomma på fredag 11. juli 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Mippen på fredag 11. juli 2014, klokken 14:34

Pumpa på kompressoren går ytterst sjeldent. Jobber på et verksted, og vi har trykkluft ved pulten når vi trenger å blåse rent noe. I tillegg er tanken til denne kompressoren ganske stor så det er lenge mellom hver gang den starter opp. Fra arbeidsplassen min er det maks 15 meter til stikk, bil, sikringsskap og kompressor. Så har god oversikt på det hele

Hvis man trekker 2,2kw fra en 10a kurs så er det omtrent så mye strøm kursen kan takle. Hvis du lader med 10a på toppen trekker du nesten dobbelt  så mye som det kursen gir. Da går nok sikringen etter hvert.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på fredag 11. juli 2014, klokken 16:22Hvis man trekker 2,2kw fra en 10a kurs så er det omtrent så mye strøm kursen kan takle. Hvis du lader med 10a på toppen trekker du nesten dobbelt  så mye som det kursen gir. Da går nok sikringen etter hvert.
Den går nok ganske raskt. Men hvor kom egentlig den 10A-kursen inn i bildet? ;)

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 11. juli 2014, klokken 16:31
Sitat fra: Mippen på fredag 11. juli 2014, klokken 16:22Hvis man trekker 2,2kw fra en 10a kurs så er det omtrent så mye strøm kursen kan takle. Hvis du lader med 10a på toppen trekker du nesten dobbelt  så mye som det kursen gir. Da går nok sikringen etter hvert.
Den går nok ganske raskt. Men hvor kom egentlig den 10A-kursen inn i bildet? ;)

Hehe, den kom nok fra lysene i taket på kjøkkenet mitt som jeg holdt på å feilsøke på.  ;)

Men anyways.... 16A kurs tar opp til 3700W. Hvis kompressoren trekker 2200w og elbilen lader på omtrent det samme med 10A kabel så er man over 4000w på en 16A kurs. Da er det for mye koblet til kursen.
Fremtiden er elektrisk.

Tomma

Ja når jeg prøvde med 16A lading så gikk sikringen med engang kompressoren startet, men når jeg lader på 10A går det greit. Kompressoren går kanskje i 15-30 sekunder før den skrur seg av igjen. Og det kan fort gå en time mellom hver gang. Så det har holdt foreløpig, men ja en total effekt på 4,5 kW på en 16A kurs går ikke.

Ellers er jeg veldig fornøyd med laderen. Testet den på senteret hvor jeg kan stå 2 timer gratis og batteriet gikk da fra 30% til 79% ca. Helt greit det  :)
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Ja, er fornøyd med min jeg også. Føler meg litt tryggere når jeg skal på langtur med den.  :)
Fremtiden er elektrisk.

Tomma

Deilig å slippe kladden pluss at lengden på 7 meter kan være lurt noen ganger. Kombinerer med en skikkelig hengelås så er det null stress å stå på offentlig plass å lade ;D

Neste innkjøp blir nok mørkere solfilm på bakrutene også kanskje litt svakt på sidene foran
Nissan Leaf 2014 Tekna

Mippen

Ja, det er greit med litt ekstra lengde. :)

Ser folk anbefaler hengelås til kabelen sin selv om den er låst fast i bilen. Noen som har opplevd å bli frastjålet kabel som er låst fast med bilen sin låsemekanisme? Det er uansett ikke verre enn å plugge fra ledningen i ladestolpen     og klippe av pluggen i enden og dra denne gjennom hengelåsen. Hvis man klarer å få løs pluggen i bilen også så er jobben gjort.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Tomma på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:19
Ja når jeg prøvde med 16A lading så gikk sikringen med engang kompressoren startet, men når jeg lader på 10A går det greit. Kompressoren går kanskje i 15-30 sekunder før den skrur seg av igjen. Og det kan fort gå en time mellom hver gang. Så det har holdt foreløpig, men ja en total effekt på 4,5 kW på en 16A kurs går ikke.

Kjørte en periode vaskemaskin+tørketrommel samtidig på samme 16A kurs. Langt ifra anbefalt, men det gikk greit. Da gikk det 20A gjennom en nylagt 2.5mm2 kabel i ca 20-30 minutter og kabelen ble ikke spesiellt varm. Hvis anlegget ellers er i god stand ser jeg ikke den store faren med den ekstra lasten i 15-30 sekunder så lenge du er i nærheten og får med deg hvis sikringen går.

emil

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. juli 2014, klokken 07:27
Ser folk anbefaler hengelås til kabelen sin selv om den er låst fast i bilen. Noen som har opplevd å bli frastjålet kabel som er låst fast med bilen sin låsemekanisme? Det er uansett ikke verre enn å plugge fra ledningen i ladestolpen og klippe av pluggen i enden og dra denne gjennom hengelåsen. Hvis man klarer å få løs pluggen i bilen også så er jobben gjort.

Vil han stjele får han den med seg, men det handler om å gjøre det så vanskelig at impulstyvereiene ikke fungerer. Hvis han må klippe over kabler (og senere montere igjen) for å få med seg din kabel, men ikke naboen sin kabel, hvilken stjeler han da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA