Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av Cirion, onsdag 30. juli 2014, klokken 01:40

« forrige - neste »

olav69

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 08:40
Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 00:42
Det er vel ikke skjevlast mellom fasene jordfeilbryteren trigger på? Er vel når summen av F1, F2, F3, N slutter å være 0 og overstiger 30mA?

Du kan fint belaste bare den ene fasen uten at jordfeilbryteren trigger. Da vil strømmen i N lederen være tilnærmet identisk med strømmen som du belaster den ene fasen med.

Når alle fasene belastes med identisk strøm vil strømmen i N leder være 0.

Jepp, men her var det snakk om en kontakt som har L1,L2,L3 og PE, og diskusjonen gikk på å bruke PE som N. Så snart du da får en lite skjevlast vil det gå strøm i PE og jordfeilbryteren trigger.

Går PE gjennom jordfeilbryter?

olav69

#16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 08:38
Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 00:20
Jordfeilbrytere kan ikke benyttes i et TN-C-system med direkte jordet nøytralpunk, så det er vel ikke et problem?

Men det er vel ikke det det er snakk om her? N-leder finnes i systemet, men er ikke trukket frem til 4-pins kontaktene. De har kun L1,L2,L3 og PE. Svenskene trekker innimellom frem kun L1,L2 og PE, da de ofte driver panelovner og slikt på 400V 1-fase.


I Norge er det ikke lov å videreføre PEN leder i hus. Der må PEN leder splittes til PE og N, der N leder sikres med sikring (tror jeg) og går gjennom jordfeilbryter.

Om forbudet med videreføring av PEN leder i hus gjelder i Spania også vet jeg ikke.

Mener du at denne pluggen benyttes til å ta ut 400V mellom fasene på samme måte som vi tar ut 230V mellom fasene i den norske blå 3-fase kontakten?


jkirkebo

Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 08:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 08:40
Jepp, men her var det snakk om en kontakt som har L1,L2,L3 og PE, og diskusjonen gikk på å bruke PE som N. Så snart du da får en lite skjevlast vil det gå strøm i PE og jordfeilbryteren trigger.

Går PE gjennom jordfeilbryter?

Nei, men når det går strøm i PE vil ikke summen av strøm i L1,L2 og L3 være lik lengre. Dermed trigger jordfeilbryteren. N-leder går, om den finnes, gjennom jordfeilbryter.

3P+PE i et 400V system blir i prinsippet likt vårt 230V IT nett, bortsett fra at spenningen mellom fasene er høyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 09:19
Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 08:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 08:40

Jepp, men her var det snakk om en kontakt som har L1,L2,L3 og PE, og diskusjonen gikk på å bruke PE som N. Så snart du da får en lite skjevlast vil det gå strøm i PE og jordfeilbryteren trigger.

Du har helt rett. Kontakten benyttes kun til 400V.

Går PE gjennom jordfeilbryter?

Nei, men når det går strøm i PE vil ikke summen av strøm i L1,L2 og L3 være lik lengre. Dermed trigger jordfeilbryteren. N-leder går, om den finnes, gjennom jordfeilbryter.

3P+PE i et 400V system blir i prinsippet likt vårt 230V IT nett, bortsett fra at spenningen mellom fasene er høyere.

RaBalder

Forrige innlegg var veldig vanskelig å se hva som var skrevet nytt  :(

Rotete sitering.

Vitsen med sitering er jo at det skal være enkelt å se hvem som har skrevet hvilken tekst.
Og hva som er nytt i innlegget.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA