Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av Cirion, onsdag 30. juli 2014, klokken 01:40

« forrige - neste »

Cirion

Fant noen 4pin CEE i Spania, går det ann å lage overgang til 5pin CEE som Tesla bruker?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Litt usikker, men vi snakker rød kontakt nå? I så fall høres det ut som 400v uten nulleder. Da får du vel ut 1-fase ved hjelp av overgang tipper jeg. Men muligens kun 400v.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Prinsevenn

Dette liknar på eldre kontaktar vi har på TN-anlegg i Rogaland.  Det vil i så fall vera 3 fasar og null.  400 volt mellom fasane og 240 mellom fase og null.  I gamle dagar nytta ein null som jord mens ein på kontaktane i dag har jord og null separat og difor 5 pinnar i staden for 4.  Om ein i ein overgang kan splitta 4-pins null til 5-pins null+jord får andre svara på.

Bjørn

Vet Kirkebøen, el andre hva denne snålingen er fornoe..?? Jeg prøvde fortvilt å stappe 3fas adapteret mitt inn her, før jeg oppdaget det hadde 5 hull.., var merket m 32A 230V.
Kan da umulig finnes 230 m N leder..?! Da blir det jo 110V mellom N og fase.
Eller er det den helt nye 4fas systemet..?? :P
På Moskenes ferga ms Bodø.

Rav4_EV

Dette er nok 3x230 pluss nulleder. Ja, du kan få 110 volt mellom fase og null.
Har du for vane å stikke utstyret ditt opp i ting du ikke vet hva er ;D?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

Når det gjelder røde 400 volt uttak med 4 pinner så er ikke nøytral lagt frem.
Dette benyttes gjerne til motorer der du kun trenger 3 faser.
Å bruke jord som nulleder er ikke lov. Ved dårlig jordforbindelse kan du også få 400 volt inn i laderen som skal ha 230 volt. Kan fort bli litt magisk blå røyk av slikt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

olav69

#7
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:02
Dette er nok 3x230 pluss nulleder. Ja, du kan få 110 volt mellom fase og null.
Har du for vane å stikke utstyret ditt opp i ting du ikke vet hva er ;D?

http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

olav69

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:02
Dette er nok 3x230 pluss nulleder. Ja, du kan få 110 volt mellom fase og null.
Har du for vane å stikke utstyret ditt opp i ting du ikke vet hva er ;D?

Hvorfor 110V mellom en fase og jord?

olav69

#9
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:06
Når det gjelder røde 400 volt uttak med 4 pinner så er ikke nøytral lagt frem.
Dette benyttes gjerne til motorer der du kun trenger 3 faser.
Å bruke jord som nulleder er ikke lov. Ved dårlig jordforbindelse kan du også få 400 volt inn i laderen som skal ha 230 volt. Kan fort bli litt magisk blå røyk av slikt.

?

Her går vel PE og N i samme leder, en PEN leder? På samme måte som i et TN-C nett.

Ref. http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Burde vel være mulig å føre PEN leder til både PE og N i en 5-pins plugg? Det er jo det som gjøres i et TN C-S nett.

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:06
Når det gjelder røde 400 volt uttak med 4 pinner så er ikke nøytral lagt frem.
Dette benyttes gjerne til motorer der du kun trenger 3 faser.
Å bruke jord som nulleder er ikke lov. Ved dårlig jordforbindelse kan du også få 400 volt inn i laderen som skal ha 230 volt. Kan fort bli litt magisk blå røyk av slikt.

?

Her går vel PE og N i samme leder, en PEN leder? På samme måte som i et TN-C nett.

Niks, PE og N splittes i inntaket. Her er det ingen N, kun PE. Prøver du å bruke PE som N vil en jordfeilbryter slå ut så fort differansen mellom to faser overstiger 30mA. Så synkroniserte er nok ikke laderne til Tesla at de fikser det...

Skal denne brukes trenger man en trafo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. juli 2014, klokken 22:02
Sitat fra: olav69 på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:06
Når det gjelder røde 400 volt uttak med 4 pinner så er ikke nøytral lagt frem.
Dette benyttes gjerne til motorer der du kun trenger 3 faser.
Å bruke jord som nulleder er ikke lov. Ved dårlig jordforbindelse kan du også få 400 volt inn i laderen som skal ha 230 volt. Kan fort bli litt magisk blå røyk av slikt.

?

Her går vel PE og N i samme leder, en PEN leder? På samme måte som i et TN-C nett.

Niks, PE og N splittes i inntaket. Her er det ingen N, kun PE. Prøver du å bruke PE som N vil en jordfeilbryter slå ut så fort differansen mellom to faser overstiger 30mA. Så synkroniserte er nok ikke laderne til Tesla at de fikser det...

Skal denne brukes trenger man en trafo.

Jordfeilbrytere kan ikke benyttes i et TN-C-system med direkte jordet nøytralpunk, så det er vel ikke et problem?

olav69

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. juli 2014, klokken 22:02
Sitat fra: olav69 på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. juli 2014, klokken 19:06
Når det gjelder røde 400 volt uttak med 4 pinner så er ikke nøytral lagt frem.
Dette benyttes gjerne til motorer der du kun trenger 3 faser.
Å bruke jord som nulleder er ikke lov. Ved dårlig jordforbindelse kan du også få 400 volt inn i laderen som skal ha 230 volt. Kan fort bli litt magisk blå røyk av slikt.

?

Her går vel PE og N i samme leder, en PEN leder? På samme måte som i et TN-C nett.

Niks, PE og N splittes i inntaket. Her er det ingen N, kun PE. Prøver du å bruke PE som N vil en jordfeilbryter slå ut så fort differansen mellom to faser overstiger 30mA. Så synkroniserte er nok ikke laderne til Tesla at de fikser det...

Skal denne brukes trenger man en trafo.

En annen ting relatert til jordfeilbryter og 3-fase med N-leder.

Det er vel ikke skjevlast mellom fasene jordfeilbryteren trigger på? Er vel når summen av F1, F2, F3, N slutter å være 0 og overstiger 30mA?

Du kan fint belaste bare den ene fasen uten at jordfeilbryteren trigger. Da vil strømmen i N lederen være tilnærmet identisk med strømmen som du belaster den ene fasen med.

Når alle fasene belastes med identisk strøm vil strømmen i N leder være 0.


jkirkebo

Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 00:20
Jordfeilbrytere kan ikke benyttes i et TN-C-system med direkte jordet nøytralpunk, så det er vel ikke et problem?

Men det er vel ikke det det er snakk om her? N-leder finnes i systemet, men er ikke trukket frem til 4-pins kontaktene. De har kun L1,L2,L3 og PE. Svenskene trekker innimellom frem kun L1,L2 og PE, da de ofte driver panelovner og slikt på 400V 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på fredag 11. juli 2014, klokken 00:42
Det er vel ikke skjevlast mellom fasene jordfeilbryteren trigger på? Er vel når summen av F1, F2, F3, N slutter å være 0 og overstiger 30mA?

Du kan fint belaste bare den ene fasen uten at jordfeilbryteren trigger. Da vil strømmen i N lederen være tilnærmet identisk med strømmen som du belaster den ene fasen med.

Når alle fasene belastes med identisk strøm vil strømmen i N leder være 0.

Jepp, men her var det snakk om en kontakt som har L1,L2,L3 og PE, og diskusjonen gikk på å bruke PE som N. Så snart du da får en lite skjevlast vil det gå strøm i PE og jordfeilbryteren trigger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA