Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor vanlig er batterihavari?

Startet av cairnz, tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

sigurdi

#15
Åmot Vinje har Supercharger, Gen II, 135kW ladere.

Dersom en ser på output så kan den levere: 330A ved 50-410v, 410v x 330A = 135300W eller 135kW. :-)
Mens effekt inn er: 480v x 192A x kvadratrota av 3 (3AC + N) = 159625W = 159,6kW

Så 135kW er effekten SC kan levere ut til batteriet i bilen"e".
(Virkningsgrad på lader ca 85%, noe som støyen fra viftene på Cinderella forteller litt om,  er noe varme som skulle bort ved 30+ i skyggen he he he) 
Måtte bort og høre da 3 biler sto og ladet på hver sin SC. :-)

Bilde er tatt av sjokomelk og ligger i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.1395.html

Har bare moddet enkelt i photoshop for lesbarhet og størrelse. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Ser ut som 330A output er hvis man har 480V tilførsel.
Hva blir disse foret med i Norge?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sjokomelk

I Vinje står det autotransformatorer foran hvert ladeskap fra noe og til 480V. Jeg var ikke lur nok til å ta bilde av disse.  >:(

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

OleJA

#18
Sitat fra: sigurdi på lørdag 12. juli 2014, klokken 14:22
Åmot Vinje har Supercharger, Gen II, 135kW ladere.

Dersom en ser på output så kan den levere: 330A ved 50-410v, 410v x 330A = 135300W eller 135kW. :-)
410V tilsvarer vel sånn omtrent spenningen på batteripakka ved 100% SOC. Dvs at 135 kW effekt er ren teoretisk: Laderen kan levere 135kW, men batteriet vil ikke ha siden ladestrømmen reduseres kraftig ved så høy SOC.
Vi vil se maks ladestrøm når batteriet har lavere SOC, men da er ladespenningen også lavere (~350V) og maks reell levert effekt ~120kW
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sigurdi

Sitat fra: OleJA på søndag 13. juli 2014, klokken 00:34
410V tilsvarer vel sånn omtrent spenningen på batteripakka ved 100% SOC. Dvs at 135 kW effekt er ren teoretisk: Laderen kan levere 135kW, men batteriet vil ikke ha siden ladestrømmen reduseres kraftig ved så høy SOC.
Vi vil se maks ladestrøm når batteriet har lavere SOC, men da er ladespenningen også lavere (~350V) og maks reell levert effekt ~120kW

Ja. :-)

Denne tråden er fin, så folk kan rapportere hva de faktisk opplever.

Det er som oftes stor forskjell på "teoretiske"/maximale verdier fra leverandør og hva som oppleves i praksis av brukerene.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sondell

Utförlig rapport här från mitt besök på Karlstad SC idag:

http://tesla.sondell.biz/?p=1222


cairnz

Elbilist

sondell

Sitat fra: cairnz på mandag 14. juli 2014, klokken 08:20
Sitat fra: Bjørn på fredag 11. juli 2014, klokken 17:47
Jeg fikk 122kw :) men var rimelig tomt da jeg starta.
Hvilken SC er dette?
122 kW var det jag konstaterade borde vara möjlig max laddeffekt på min bil på en 135 kW laddare. Se min tidigare länk till min blogg. Men det sker då inte när batteriet är helt tomt utan när det närmar sig 100 km typical range. Innan dess är inte baterispänningen så hög att man med 330A kan få 122 kW.

Veggen

Fikk 118kW både i Karlstad og Arboga i dag.
Hadde ca 90km range ved start begge steder.

sturle

Fekk berre 98 kW på SC Irxleben i dag.  Litt overraska over det.  Hadde berre 20 km typical att på batteriet (85 kWh).  Anar ikkje kva som er påstått kapasitet for den superladaren.

sondell

Sitat fra: sondell på søndag 13. juli 2014, klokken 23:47
Utförlig rapport här från mitt besök på Karlstad SC idag:

http://tesla.sondell.biz/?p=1222
Kompletterade denna med "Ackumulerad laddningstid vs typical range", Karlstad Supercharger.
http://tesla.sondell.biz/?p=1245

Lägger med ena diagrammet här:


sigurdi

Da er Lier testet:
Johan H fikk: 316A x 369V = 116,6 kW (120km på tanken som er ca 30%) fredag. :-)

Se bilde i posen her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.msg238629.html#msg238629

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mecanica vergara

Jeg fikk ca? 70 kW med SOC 25% i Ler i går med min 60kW.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

sigurdi

60kW har ikke mulighet å oppnå samme lade effekt som 85kW.
Det er mindre cellebanker i seriekobling 84 vs 96.
Når du lader opp til 100% så ligger vel spenningen rundt 353v eller?

Siden laderene har max effekt på 330A så gjør den lavere volten at du får mindre effekt.
Dette er også helt riktig siden 60kW batterier ikke hadde hatt godt av like høy ladeeffekt som 85kW batteriene.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22341-Model-S-Battery-Voltage

Flott om du kan oppgi volt og A så kan tråstarter lage en egen kolonne for 60kW biler. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mecanica vergara

Sitat fra: sigurdi på lørdag 19. juli 2014, klokken 13:02
60kW har ikke mulighet å oppnå samme lade effekt som 85kW.
Det er mindre cellebanker i seriekobling 84 vs 96.
Når du lader opp til 100% så ligger vel spenningen rundt 353v eller?

Siden laderene har max effekt på 330A så gjør den lavere volten at du får mindre effekt.
Dette er også helt riktig siden 60kW batterier ikke hadde hatt godt av like høy ladeeffekt som 85kW batteriene.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22341-Model-S-Battery-Voltage

Flott om du kan oppgi volt og A så kan tråstarter lage en egen kolonne for 60kW biler. :-)

sigurdi
Dette hadde jeg etter noen minutter med lading.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA