Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:01

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Hei, da ble det elektrisk bil på meg også :-), satset på den rimeligste Leaf hvor alt fungerer, fremfor å kjøpe helt ny. Mange som sikkert mener at det hadde vært lurere å satse mer penger for å få den nye oppdaterte versjonen. Jeg tror jeg klarer meg med denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49770639&searchclickthrough=true
Veldig åpen for alt av innspill og tror at jeg ikke klarer meg med 10A lader ved overnattingen i Oppdal før Dovre?
Er det noen som har en 16A lader jeg kan låne disse tre dagene?
På forhånd takk!

Tomma

Først, gratulerer med ny bil! Spent på svar her. For når jeg spurte Birger N. Haug om mulighet for å kjøpe denne laderen senere så fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig da bilen må være satt opp fra fabrikken for å kunne bruke denne laderen.
Nissan Leaf 2014 Tekna

Trond Arve

Sitat fra: Tomma på torsdag 10. juli 2014, klokken 11:04
Først, gratulerer med ny bil! Spent på svar her. For når jeg spurte Birger N. Haug om mulighet for å kjøpe denne laderen senere så fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig da bilen må være satt opp fra fabrikken for å kunne bruke denne laderen.
Det er bare sludder. Bilen lader med 16A om EVSEn (altså "ladeledningen") leverer 16A.

Jeg ville kjøpt en 16A EVSE først som sist, sjekk om noen har den på lager og sender så du har den til uka.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Tomma

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 10. juli 2014, klokken 12:41
Det er bare sludder. Bilen lader med 16A om EVSEn (altså "ladeledningen") leverer 16A.

Jeg ville kjøpt en 16A EVSE først som sist, sjekk om noen har den på lager og sender så du har den til uka.

Så bra! Rart egentlig at han ikke ville selge med meg en slik ledning da synes jeg? Han tjener vel penger på å selge meg en slik. Jeg får google litt da og se om jeg finner en!
Nissan Leaf 2014 Tekna

Trond Arve

Sitat fra: Tomma på torsdag 10. juli 2014, klokken 12:44
Så bra! Rart egentlig at han ikke ville selge med meg en slik ledning da synes jeg? Han tjener vel penger på å selge meg en slik. Jeg får google litt da og se om jeg finner en!
Nissan-forhandlerne selger kun 10A-EVSE med Schuko (vanlig husholdningskontakt). Det finnes imidlertid flere alternative EVSEr som tilbyr 16A (og variabel strømstyrke). Jeg har f.eks. UM-EVSE fra charge-amps.com som tilbyr 6-10-16A. Sjekk her på forumet eller hør med f.eks. elbilhjelpen, nofuel eller elbilshop.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

knnygar

16A ladar står i alle bilane!
Standard ladeledning derimot gir berre 10A, dette fordi vanlege huskontakter er anbefalt opp til 10A.

Kontaktene er derimot godkjent opp til 16A og ein kan difor kjøpe ladeledning som gir beskjed til bilen om å trekke 16A.

Er det derimot snakk om dobbel ladar i bilen kan den trekke 2*10(16)= 20(32)A.
Dette alternativet må bestillast frå fabrikk.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Tomma

Sitat fra: knnygar på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:43
16A ladar står i alle bilane!
Standard ladeledning derimot gir berre 10A, dette fordi vanlege huskontakter er anbefalt opp til 10A.

Kontaktene er derimot godkjent opp til 16A og ein kan difor kjøpe ladeledning som gir beskjed til bilen om å trekke 16A.

Er det derimot snakk om dobbel ladar i bilen kan den trekke 2*10(16)= 20(32)A.
Dette alternativet må bestillast frå fabrikk.

Ikke meningen å ta over tråden din Lyse Tanker! Lagde meg en ny tråd med litt spørsmål. Flott om dere tar turen dit og svarer  ;D

Justerbare ladeledning med kladd
Nissan Leaf 2014 Tekna

Lyse Tanker

Det er helt ok.  :)
Er det noen som kan unnvære en 16 ampers lader mandag til onsdag?
Må vente litt med å kjøpe en egen.

Trond Arve

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA