Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av Thomas81, tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Thomas81

Hvordan er det med vasking og polering av termoplast-karosseriet? Noe spesielt man må tenke på? Hvor motstandsdyktig er egentlig svart panser og tak for riper?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

marskar

Jeg kommer til å legge Diamondbrite på min. Da er den mye enklere å holde ren. Med tanke på at jeg har bestilt hvit bil kommer jeg sikkert ikke til å angre :)
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

Thomas81

Ja, jeg skal og ha hvit bil, men er det svarte jeg er mest bekymret for med tanke på hvor mye det tåler å vaskes og pusses.
BMW i3 Capparis white

Klykken

Både svart og hvit farge er lakk, så de tåler like lite med tanke på å bli gnidd på når de er skitne. Det synes bare bedre på sort lakk. Taket er ikke lakkert, virker det som. Ser ikke slik ut i alle fall. Og bakluken er i glass/plexiglass. Er få overflater med lakk på denne bilen tror jeg. :)

Jeg vet ikke hvor kjent du er med maskinpolering, eller om du polerer for hånd? Hvis det er maskin så bør du være litt forsiktig med varmeutvikling når det er plast. Bruker du f.eks en roterende maskin kan det fort gå galt, men med oscillerende (eksentrisk, eller DA-maskin) uten tvungen rotasjon er det imidlertid sikrere. Flex (som jeg har) og muligens Rupes' DA-maskiner har tvungen rotasjon i tillegg til å være eksentrisk så disse må man være litt forsiktige med også.
Polerer du for hånd så er det bare å kjøre på som du gjør på andre biler, da du ikke klarer å utvikle nok varme til å ødelegge noe.

Skal ta en serie på min nå i fellesferien, da jeg ikke er fornøyd med klargjøringen som er gjort. Som sluttsteg skal jeg benytte meg av vanlig voks. Collinite 476s har jeg god erfaring med, og swissvax sine vokser..
Kan komme med tilbakemeldinger på hvordan det gikk når den tid kommer. Om ca en uke setter jeg i gang. :)

Er du interessert i skikkelig bilstell anbefaler jeg deg å ta en titt på dcn.no og forumet der.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Jeg polerer for hånd og har alltid brukt Auto Glym polish toppet med forsegling, veldig fornøyd med det. Når det gjelder klargjøring vurderer jeg å be droppe det og heller gjøre det selv. Grunnen er at jeg har sett bilklargjørere i aksjon og sett veldig mye rart arbeid. Elsker å vaske og polere så dette er som en hobby for meg.
BMW i3 Capparis white

Klykken

Du får ikke fjernet noen transportsriper og slikt for hånd. Du får imidlertid skjult noen defekter med det (fyllere som legger seg i de stripene som måtte finnes), men det kommer tilbake igjen når du har vasket på nytt igjen.
Anbefaler å la de klargjøre bilen for deg, eller kontakte noen med profesjonelt utstyr til å ta denne jobben.

Det er imidlertid lett å polere med maskin selv, så har du interesse for bilpleie bør du lese deg opp på bruken av det, og evt melde deg på kurs, og skaffe utstyret som trengs. Koster noen tusen selvsagt, men så varer det i maaange år. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Får la de klargjøre og gå over med lupe ved levering :-). Har prøvd maskinpolering men liker ikke bruke det. Håndpolering er mer for meg, kjører lite og vasker ofte så begrenset hvor lang tid møkka får sitte på bilen uansett.
BMW i3 Capparis white

Klykken

Anbefaler deg å ta en titt på DCN.no likevel. Er mange tips å snappe opp, men pass på så du ikke blir bitt av basillen! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

esselt

Jeg har gått over min med en billig DA (Kestrel DAS-6 Pro) og Schollprodukter. Toppet dette med Gtechniq C1 + C2V3 på lakk, G5 på vinduer og C4 på all plast, og må si bilen holder seg ganske bra uten et alt for hardt vaskeregime etter 6800km på veien.

P.S. Som på det meste av tysk lakk er S30 + orange pad på DA holokiller som bare det. Taket ser ut til å kun være klarlakkert.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Klykken

Jepp, gode remedier du har gått for i alle fall. Gtechnic har sakene på stell! C1+C2V3 er vel litt vrient å legge, eller? I forhold til vanlig voks, liksom. Aldri prøvd det der, men ser det er en del som benytter seg av det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

esselt

Om det er vanskeligere eller ikke kan jeg egentlig ikke si noe om, da dette var første gang jeg prøvde meg på bilpleie utover vask.

Så lenge man er nøye (les: DCN OCD) så er egentlig framgangsmåten ganske rett fram. Og C2V3 er jo en drøm å legge da det bare er å buffe av rett etter legging og bilen er klar til bruk.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Klykken

Spørs om jeg skal bryne meg på denne jeg også da. :D Har to biler jeg må ta iløpet av sommeren, så må ha noe som er slitesterkt og varer en stund.

EDIT:
Ser DavidRS her og på DCN går bananas med Modesta-coatinger på bilene han leverer fra seg (Coating til 1300kr til 2500kr, som kun kan brukes på én bil). Hovedsaklig Teslaer.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: Thomas81 på onsdag 09. juli 2014, klokken 13:40
Elsker å vaske og polere så dette er som en hobby for meg.

Wow! Tar du min bil også! Du skal få lov helt gratis! ;) :D

Sirka

*stiller meg i kø etter Pit*  8)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Klykken

En profesjonell detail av bilen, med polering og forsegling, koster gjerne 3-4 laken og opp. Men de på hjørnet kan sikkert skure bilen for 100-150kr, og da blir resultatet helt forjævlig også. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA