Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av KjellG, mandag 28. juli 2014, klokken 16:04

« forrige - neste »

KjellG

Det synes som om kravet om tent baklys er bortfalt, særlig på el-biler. Hadde jeg tatt deg igjen i køen i Vinterbrotunnellen i dag kunne du blitt betydelig kortere. Hvorfor reduserer myndighetene sikkerheten?

Asarin

Sitat fra: KjellG på tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:08
Det synes som om kravet om tent baklys er bortfalt, særlig på el-biler. Hadde jeg tatt deg igjen i køen i Vinterbrotunnellen i dag kunne du blitt betydelig kortere. Hvorfor reduserer myndighetene sikkerheten?

Ugh, ja. Tror det er et EU-direktiv som gjør det lovlig å skru av baklys når det er lyst nok ute. Personlig er jeg veldig negativ til dette, lysene gir ekstra sikkerhet - og er veldig billig.

Dette er ikke noe som er unikt for el-bil, men "alle" nyere biler skrur av dette om man har lyset satt til "Auto". :(
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Mr.Zero

Tror endel bileiere ikke lar bryteren stå i auto, men off. Da kjører en kun med dagskjørelys foran. Står derimot bryteren i auto, vil nærlys-og baklys tennes når lysforholdene tilsier det. Men så er det variasjoner ute å går av disse lysbryterfunksjonene.
Tror de færreste er klar over at bilen er helt mørk bak når de kjører med bryter i feil posisjon bl.a i tunneler.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Asarin

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:48
Tror endel bileiere ikke lar bryteren stå i auto, men off. Da kjører en kun med dagskjørelys foran. Står derimot bryteren i auto, vil nærlys-og baklys tennes når lysforholdene tilsier det. Men så er det variasjoner ute å går av disse lysbryterfunksjonene.
Tror de færreste er klar over at bilen er helt mørk bak når de kjører med bryter i feil posisjon bl.a i tunneler.

Ja, har en følelse av at dette ikke blir informert godt nok til folk som kjøper bil som fungerer slik.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

cra

Sitat fra: Asarin på onsdag 09. juli 2014, klokken 08:16
Ja, har en følelse av at dette ikke blir informert godt nok til folk som kjøper bil som fungerer slik.

Det står da greit beskrevet i instruksjonsboka, sammen med det meste av andre funksjoner, finesser og fallgruber? ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Jeg tror folk flest har bryteren innstilt på auto, og at problemet med mørke baklys/fremlys kun oppstår av to grunner:
1. Rånere som forsøker å se så kule ut som mulig, dvs. for å se kul ut må du ikke ha på nærlys, men tåkelys skal helst stå på
2. Folk tror de sparer mye strøm ved å skru av automatikk og lys, og heller aktivere dem manuelt  ved behov.

Begge deler fører til forglemmelser og situasjoner hvor lysene ikke er på når de skulle vært på. Begge deler krever også mye unødvendig fikling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Asarin

Sitat fra: cra på onsdag 09. juli 2014, klokken 09:28
Sitat fra: Asarin på onsdag 09. juli 2014, klokken 08:16
Ja, har en følelse av at dette ikke blir informert godt nok til folk som kjøper bil som fungerer slik.

Det står da greit beskrevet i instruksjonsboka, sammen med det meste av andre funksjoner, finesser og fallgruber? ;)  ;D

Joda. Fortsatt er det ikke alle som leser denne, dessuten tror jeg rett og slett mange ikke vet hvilke lys som er av/på - og dermed ikke føler noen grunn til å slå opp dette i manualen. :)

Personlig synes jeg bilen faktisk ser penere ut med lysene på, i tillegg til at man blir mer synlig. Så valget er lett for min del.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

cra

Sitat fra: Asarin på onsdag 09. juli 2014, klokken 10:37
Personlig synes jeg bilen faktisk ser penere ut med lysene på, i tillegg til at man blir mer synlig. Så valget er lett for min del.

Helt enig. Og jeg leser ikke instruksjonsbøker jeg heller.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leon

#8
De nye reglene er riktignok mer på linje med resten av Europa, men er absolutt et tilbakeskritt etter min mening. Men vi er jo etter sigende flinkere til å implementere nye EU-regler enn de aller fleste EU-land, og dette er vel langt fra første gang vi innfører en EU-regel som  innebærer et tilbakeskritt...

Mye enklere og sikrere at kjørelysene er på uansett lysforhold. Biler med lys er også lettere å se selv i dagslys, særlig i motlys. Synes heller ikke autoinstillingen fungerer optimalt på biler jeg ser. På min Leaf er dette enkelt, sett innstilling på lys i stedet for auto, og la den stå der. Så vidt jeg husker blir lysene stående på etter at bilen er slått av til døra åpnes, men det er helt ok.

Kjører selv alltid med innstilling lysene på, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Elmo

Sitat fra: Leon på onsdag 09. juli 2014, klokken 11:12
De nye reglene er riktignok mer på linje med resten av Europa, men er absolutt et tilbakeskritt etter min mening. Men vi er jo etter sigende flinkere til å implementere nye EU-regler enn de aller fleste EU-land, og dette er vel langt fra første gang vi innfører en EU-regel som  innebærer et tilbakeskritt...

Nå har akkurat dette ingenting med hvordan Norge implementerer EU-direktiv å gjøre da. Nye biler (som skal selges i Europa) er sånn fra fabrikken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leon

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. juli 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Leon på onsdag 09. juli 2014, klokken 11:12
De nye reglene er riktignok mer på linje med resten av Europa, men er absolutt et tilbakeskritt etter min mening. Men vi er jo etter sigende flinkere til å implementere nye EU-regler enn de aller fleste EU-land, og dette er vel langt fra første gang vi innfører en EU-regel som  innebærer et tilbakeskritt...

Nå har akkurat dette ingenting med hvordan Norge implementerer EU-direktiv å gjøre da. Nye biler (som skal selges i Europa) er sånn fra fabrikken.

?? Må innrømme at jeg ikke skjønner logikken hverken i første eller andre setning i denne kommentaren. Hvorfor har ikke dette med hvordan Norge innfører EU-direktiver å gjøre? Hva er ellers grunnen til at vi fikk bilene oppsatt med default kjørelys før men ikke nå?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

Sitat fra: Leon på onsdag 09. juli 2014, klokken 22:25
?? Må innrømme at jeg ikke skjønner logikken hverken i første eller andre setning i denne kommentaren. Hvorfor har ikke dette med hvordan Norge innfører EU-direktiver å gjøre? Hva er ellers grunnen til at vi fikk bilene oppsatt med default kjørelys før men ikke nå?

Alle biler har da kjørelys foran i dag også? Går ikke an å slå det av på hverken Leafen eller Teslaen tror jeg. Ang. baklys, har det noensinne vært krav om lys bak på dagtid?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Asarin

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. juli 2014, klokken 22:38
Sitat fra: Leon på onsdag 09. juli 2014, klokken 22:25
?? Må innrømme at jeg ikke skjønner logikken hverken i første eller andre setning i denne kommentaren. Hvorfor har ikke dette med hvordan Norge innfører EU-direktiver å gjøre? Hva er ellers grunnen til at vi fikk bilene oppsatt med default kjørelys før men ikke nå?
Alle biler har da kjørelys foran i dag også? Går ikke an å slå det av på hverken Leafen eller Teslaen tror jeg. Ang. baklys, har det noensinne vært krav om lys bak på dagtid?

Ikke veldig sikker på hvor alt kom fra, men leste dette: http://www.dinside.no/928763/naf-kjorer-du-uten-baklys
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA