Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommer med leafen :)

Startet av Li-Ion, mandag 28. juli 2014, klokken 13:03

« forrige - neste »

Leif1

Hører også noe som kan minne om romling fra dekkene. Kom til Lalandia i ettermiddag.
Fikk strekt på bra nedover i dag. Kanskje borti 150 i Noen korte øyeblikk. Ikke noe jeg vil kalle bekymringsverdig av ulyd akkurat.
Forøvrig veldig positivt overrasket av forbruket. Ca 220 w/h med jevnt høy fart.
Konvertitt fra S til X

snurrehue

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:16
Mulig det er resonans fra hjul/drivverk/motor som ellers ville vært på en fossil men at den ikke var så godt hørbar på grunn av motorlyd.
Når det gjelder sammenligningen med fossilbiler og deres motorstøy, så kjøper jeg ikke den. Selv med knatrende diesel-firer under panseret er det ytterst sjeldent at jeg hører motoren i hastigheter over 50 km/t. Unntaket er oppoverbakker og pådrag. Da kan motoren høres. Etter å ha lest denne tråden i går, ba jeg min far, som nylig fikk sin Model S, gjøre litt sammenligningstester mellom sine biler (Model S, en Mazda 6 som bensinbil og en Octavia som dieselbil). Alle ble kjørt opp til 120 km/t. Bensinbilen og dieselbilen var "lydløse" i disse hastigheter. Dvs, vindstøy og dekkstøy var det eneste som kunne merkes. Model S var til og med mer støyende enn Octaviaen, og hadde en fremtredende resonans.

Li-Ion

Sitat fra: snurrehue på onsdag 09. juli 2014, klokken 08:23
Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:16
Mulig det er resonans fra hjul/drivverk/motor som ellers ville vært på en fossil men at den ikke var så godt hørbar på grunn av motorlyd.
Når det gjelder sammenligningen med fossilbiler og deres motorstøy, så kjøper jeg ikke den. Selv med knatrende diesel-firer under panseret er det ytterst sjeldent at jeg hører motoren i hastigheter over 50 km/t. Unntaket er oppoverbakker og pådrag. Da kan motoren høres. Etter å ha lest denne tråden i går, ba jeg min far, som nylig fikk sin Model S, gjøre litt sammenligningstester mellom sine biler (Model S, en Mazda 6 som bensinbil og en Octavia som dieselbil). Alle ble kjørt opp til 120 km/t. Bensinbilen og dieselbilen var "lydløse" i disse hastigheter. Dvs, vindstøy og dekkstøy var det eneste som kunne merkes. Model S var til og med mer støyende enn Octaviaen, og hadde en fremtredende resonans.
Har samme oppfatning selv. Det er mulig at resonansen/ulyden er mer fremtreden på enkelte biler (av Model S), hos meg er den i allefall meget hørbar i disse hastighetene. Jeg har hatt et stor utvalg av forskjellige biler opp i gjennom årene, og ingen har hatt denne ulyden eller sammenlignbar during/ulyd...
Be afraid...

tstens

Hei Li-ion
Har det samme problemet som du beskriver . Er det sånn at når du slakket av til 0 belastning (i samme hastighet) så blir lyden tilnærmet borte og kommer igjen litt svakere v regen ? Det har nemlig jeg . Lyden starter svakt v ca 35-37 km/t som veldig lavfrekvent durelyd. Deretter blir den nesten borte v hastighetsøkning . Kommer mere markant frem igjen v rundt 90-95 for å øke betraktelig i 105-110 og veldig markant i rundt 125 . Kan "slå av" lyden v å slakke av til 0 belastning . Veldig irriterende . Høres ut som lyden er mere markant i varmt vær . Har vært inne til "lytting" ,tekniker mente det er "electrical interference" . De prøvde å reroute noen kabler uten at det hjalp . Skal inn igjen i dag for en ny lytterunde m mulig opptak av lyd . Forrige gang var temp rundt 10 grader og lyden var selfølgelig på sitt svakeste . Nå om dagen m + 20-25 så uler det godt . Som en liten notis kan jeg nevne at en kompis av meg som var lokfører fortalte at de hadde sånne lyder på Lokene også . Mye strøm som går i kablene . Fiksen deres var å montere flere klemmer på kabling for å "flytte" støyen til et annet hastighetsområde hvor man normalt ikke befinner seg i . Man klarer ikke å bli kvitt det . Trodde dette var litt "bullshit"men mulig det er noe i dette. Hvis du har vært under en kraftig høyspent kabel , kan du høre summing . Er vist noe i samme gate . Vil ha det vekk ihvertfall . Det er rimelig plagsomt når man ligger i 100-110 på E6 . Hadde ikke dette i begynnelsen men dukket gradvis opp etter 5000 km , runder i disse dager 25000 . Merker at lydbildet har flyttet seg litt med topp på rundt 125 i fra rundt 90 km/t tidligere . Mvh Terje
P85,White


Bowers

Jeg har også hørt denne lyden og er enig med Snurrehue. I bensin/diesel biler av litt kvalitet høres ikke motoren overhode i hastigheter over 50 km/t og støynivået i kupeen i motorveihastigheter er langt mer behagelig enn i en TMS.

Det som er et poeng her er at lyden kommer over tid... altså er dette en feil ved bilen med mindre det står opplyst i instruksjonsboken eller i kontrakten at bilen vil utvikle ulyder etter å ha blitt kjørt noen kilometer.
Det burde ikke være tvil om at dette er noe Tesla må utbedre kostnadsfritt for kundene som er berørt.


eclipse

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:15
Jeg har summe lyd ved 50-60 som kommer igjen litt kraftigere i 90-100, har forsøkt i 115-150, men da pga dårlig asfalt kunne jeg ikke høre noe da, men skulle ikke forundre meg om denne lyden kommer igjen der også.

Ut fra at lyden kommer og går kan det kanskje være resonans fra motoren/omformeren/drivverket og noe en må leve med, spesielt tydlig er det hos meg i ca 93 km med ca 40 kw i pådrag, altså lett motbakke. Har sittet på med en annen TMS 85 S begge, og den var helt lik...


Jeg har akkurat samme symtomene, ved ca 94 km/t med lett pådrag på motorvei mellom Sandnes og Stavanger får jeg en during i bilen, som en slags resonnanselyd som kommer fra drivverket. Lyden forsvinner hvis jeg øker eller minsker hastigheten. Ved 100 km/t og under 90 er lyden borte.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Anew

Jeg har akkurat den samme lyden (during) ved litt pådrag mellom 90-97. Ganske irriterende siden det er et fartsområde jeg ofte bruker.

Er det noen som har fått dette utbedret på noen måte?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Muffinman

Hadde det i 60-65. Borte etter bytte av driveunit.

ellholt

Fikk dette i sommer på ferie nedover Europa. Lyden var særlig merkbar i hastigheter over 115-120. Første gangen den kom, måtte jeg kikke flere ganger i speilet for å se om det var en motorsykkel jeg ikke hadde sett komme :-/.

Jeg hadde bilen inne til service for en uke siden, og Teslamotors sa de ikke kunne høre noe "unormalt". Jeg hentet bilen på kvelden , og på vei hjem til Kristiansand, var det lett å gjenskape lyden. Den kommer ved lett gass pådrag og regenerering, nå også i lavere hastigheter. Den er dog ikke så veldig høy.
Får bare vente og se om dette utvikler seg eller ikke.


Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Sjøhyene

Får samme ved ca 110km/t. During som er der ved pådrag og forsvinner helt ved regen. Hvor mye jeg gir på har heller ingen ting å si. Er bare en konstant durelyd som jeg tror også blir sakte men sikkert værre med tiden. Skal ha de til å se på det når bilen skal inn om 1,5mnd.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Anew

Jeg la i helgen merke til at lyden dukker opp igjen i et begrenset område over 110. Sjelden jeg får anledning til å kjøre så fort over tid, så jeg registrerte ikke akkurat hvilket område.

Jeg la første gang merke til lyden i juni. Da trodde jeg lførst yden stammet fra grov asfalt på veien, men har jo etterhvert funnet ut at jeg kan slå den av og på med wattpedalen. Har ikke hørt lyden i forbindelse med regen. Jeg får vel legge dette til på den voksende "ulyder som har dukket opp i løpet av de 3 månedene jeg har ventet på service for RDS-radioen"-listen...  :o
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

schweitzeren

#27
Jeg har også during ved litt pådrag mellom 90-95km/t... og mye risting over 120... siste merket jeg først for et par uker siden når jeg kjørte til Danmark.

Lang historie lidt kort:
Klaget på lyden for ca.6mdr siden sammen med en masse annet småplukk og skulle få dette fikset på service.
Da jeg hentet kunne de ikke finne lyden  >:(
Klaget så klart men klokken var da 1700 og dårlig med tid!
Kjørte noen uker senere med tekniker i bilen og han tok opp lyden på en opptager og var enig i at dette var ikke bra.
Leverte så igjen bilen og igjen med lidt mer småplukk som skulle ordnes.
De ringte så og sa at de ikke kunne høre lyden men at resten var ferdig.... sa jeg ikke ville ha bilen tilbake før de fikset dette!
Da skulle sjefen så prøve en tur og høre på opptakk... og daså... nu skulle hele drivlinjen skiftes... velkommen i køen da de ikke har deler.... er vist riktig mange biler som har dette problem... hvilket jo også ses her  :'(

Så har dere denne lyd bør i nok få skiftet drivlinjen slikt som meg?

Fortsatt god dag
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Anew

Sitat fra: schweitzeren på mandag 22. september 2014, klokken 11:52
Jeg har også during ved litt pådrag mellom 90-95km/t... og mye risting over 120... siste merket jeg først for et par uker siden når jeg kjørte til Danmark.
Jeg har også vibrasjon over 120... Ser ut til at jeg får stille meg i DU-køen. :/
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

eclipse

#29
I forbindelse med 20K service ble det laget følgende sak:

Concern: Loud humming noise coming from rear of vehicle while driving at cruising speeds and
above
Customer states: a durelyd / resonance that comes when I pass 90 km / h. I did not notice it
when the car was new but hear it now over 90 km / h when I have the switch on the gas. Here
is customer's revised co concern: 1. An increasing noise from the drive unit when passing 90
km/hr. I first noticed this noise earlier this summer as it was not there before; to me it sounds
like some kind of resonance or humming sound when driving slightly above 90 km/hr uphill or
flat road, please test-drive and check.
Pay Type: Warranty
Corrections: Interior NVH General Diagnosis
Confirmed customer complaint. Noises origin from drive unit.
Corrections: Drive Unit General Diagnosis
Confirmed customer complaint. Sound recording sent to FSE for review.

Sånn står saken for meg nå, det er registerert og opptak laget. Jeg snakket med Service Tekniker og han snakket om en hengsle eller liknende, men ikke ta det for god fisk. De sier så mye. Jeg hører ingenting til lyden før jeg passerer 90 og det er ikke plagsomt, men tenkte jeg ville få det registrert hos Tesla i tilfelle det forverret seg.


PS! Det er ikke jeg som har oversatt fra Norsk til Engelsk
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA