Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommer med leafen :)

Startet av Li-Ion, mandag 28. juli 2014, klokken 13:03

« forrige - neste »

Li-Ion

Har nå fått testet bilen (P85) i litt høyere hastigheter enn det vanlige bylivet tilsier. På vei til Legoland ble det mye crusing i hastigheter mellom 110 og 140 km/t... Da merker jeg at bilen lager en merkelig durelyd (litt som slitte hjullager) som kommer bakfra... Denne dukker alltid opp rundt 115 km/t og blir værre som hastigheten øker... Plagsomt og bekymringsfullt. Noen som har opplevd det samme? Skal kjøre hjemover fra Danmark i morgen, og håper bilen ikke ryker på veien hjem...   :(
Be afraid...

SK901

Kan du få tatt noe opptak av denne lyden?

Moray

#2
Denne har jeg også, virker som den kommer bakfra, vanskelig å si fra hvilken side. Oppstår omtrent rundt 115 - 120. Lyden er såpass fremtredende at det har blitt kommentert blant passasjerer.
Jeg har kjørt flere hundre mil siden sist jeg hørte lyden, men da ikke vært oppe i disse hastighetene.
S85

Li-Ion

Skal prøve å ta opptak av lyden i morgen. Skal definitivt innom Tesla når (hvis) jeg kommer hjem... Dette kan ikke være normalt....
Be afraid...

Tuxedo

#4
Dette er noe som "alle" har i disse hastighetene, inkludert meg (flere tråder på forumet her, samt amerikanske forum).  Det er forskjellige teorier, bla. dekkstøy.  Personlig tror jeg at det er en lavfrekvent ressonanslyd i bilen etter tuba-prinsippet. I en annen bil ville en bare forklart det med motordur, og ikke tenkt noe mer på det. Gitt at det er så vanlig, bør ikke dette være noe å bekymre seg for med tanke på resten av turen din.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Har ikke testet slike hastigheter, men har en during ved lett last i området rundt 57-62. Minner om en lastebilmotor på last og turtall i det fjerne. Hvis dette er resonnanser er det jo slettes ikke umulig at det forsvinner for så komme sterkere tilbake når hastigheten er doblet.

Li-Ion

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:40
Dette er noe som "alle" har i disse hastighetene, inkludert meg (flere tråder på forumet her, samt amerikanske forum).  Det er forskjellige teorier, bla. dekkstøy.  Personlig tror jeg at det er en lavfrekvent ressonanslyd i bilen etter tuba-prinsippet. I en annen bil ville en bare forklart det med motordur, og ikke tenkt noe mer på det. Gitt at det er så vanlig, bør ikke dette være noe å bekymre seg for med tanke på resten av turen din.
OK...litt mer beroliget i forhold til hjemreisen da... Men er det virkelig slik at alle som har denne ulyden bare må leve med den? Har du sjekket med Tesla selv eller vil du bare akseptere støyen.....?
Be afraid...

Tuxedo

Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:08
OK...litt mer beroliget i forhold til hjemreisen da... Men er det virkelig slik at alle som har denne ulyden bare må leve med den? Har du sjekket med Tesla selv eller vil du bare akseptere støyen.....?
Nå er det slik at Tesla Norge ikke gjerne tester ulyder som oppstår i 120 km/t (av åpenbare grunner, gitt norske fartsgrenser  ;)).  Og så blir det jo et spørsmål om hvor mye støy man skal akseptere i de hastighetene?  Selv med denne durelyden, så er jo bilen ikke mer støyende enn mine tidligere fossiler i samme hastgheter.  Det er vel helst det at vi er så veldig godt vant til at bilen er stille i lave til moderate hastigheter, mens realiteten er at ved høye hastigheter er det for alle biler også en rekke andre støykilder enn motoren  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Moray

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:08
OK...litt mer beroliget i forhold til hjemreisen da... Men er det virkelig slik at alle som har denne ulyden bare må leve med den? Har du sjekket med Tesla selv eller vil du bare akseptere støyen.....?
Nå er det slik at Tesla Norge ikke gjerne tester ulyder som oppstår i 120 km/t (av åpenbare grunner, gitt norske fartsgrenser  ;)).  Og så blir det jo et spørsmål om hvor mye støy man skal akseptere i de hastighetene?  Selv med denne durelyden, så er jo bilen ikke mer støyende enn mine tidligere fossiler i samme hastgheter.  Det er vel helst det at vi er så veldig godt vant til at bilen er stille i lave til moderate hastigheter, mens realiteten er at ved høye hastigheter er det for alle biler også en rekke andre støykilder enn motoren  :)

Ok, men allikevel enig med trådstarter.

Det er en merkelig lyd som minner om begynnende hjullager eller lignende som er vanskelig å spesifisere hvor kommer fra ved høyere hastigheter.

Tenkte å høre selv med Tesla ved neste innlevering (pga. Feil)  om de kjenner til dette.

På den annen side: Har kjørt Tesla fra øst til vest i Norge i løpet av tre dager nå, og har selv blitt en attraksjon.. Har ikke tall på hvor mange turister som har tatt bilde av bilen. Ved Vøringsfossen virket det som bilen var mer spennende enn fossen. ;-)
S85

Li-Ion

Jeg skal absolutt sjekke med Tesla. Det at denne bilen ikke har vanlig forbrenningsmotor som overdøver eventuelle ulyder spiller ingen rolle for meg i allefall. Jeg kjøpte bilen med skyhøye forventninger...basert på det Tesla selv og euforiske motorjournalister beskrev bilen som... og så langt synes jeg fortsatt det mangler litt hos "verdens beste bil".....
Be afraid...

bb

Jeg har hatt denne lyden ved 120 km/t siden dag en. Det er nok ikke noe å bekymre seg over, mener jeg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Li-Ion

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:02
Jeg har hatt denne lyden ved 120 km/t siden dag en. Det er nok ikke noe å bekymre seg over, mener jeg.
Har du funnet hva årsaken til lyden er...? Dersom det "bare er sånn" er del vel ikke mye å gjøre med antagelig... Kunne uansett tenkt meg å bli kvitt den... :-/
Be afraid...

Bjoris

#12
Jeg har summe lyd ved 50-60 som kommer igjen litt kraftigere i 90-100, har forsøkt i 115-150, men da pga dårlig asfalt kunne jeg ikke høre noe da, men skulle ikke forundre meg om denne lyden kommer igjen der også.

Ut fra at lyden kommer og går kan det kanskje være resonans fra motoren/omformeren/drivverket og noe en må leve med, spesielt tydlig er det hos meg i ca 93 km med ca 40 kw i pådrag, altså lett motbakke. Har sittet på med en annen TMS 85 S begge, og den var helt lik...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Mulig det er resonans fra hjul/drivverk/motor som ellers ville vært på en fossil men at den ikke var så godt hørbar på grunn av motorlyd.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Li-Ion

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:16
Mulig det er resonans fra hjul/drivverk/motor som ellers ville vært på en fossil men at den ikke var så godt hørbar på grunn av motorlyd.
Ja, det kan virke som det er den mest sannsynlige årsaken... Kanskje de kommer med en fiks snart... Det er jo ikke uvanlig å ligge i 115-130 km/t andre steder i verden... :)

Ny video på gang snart da...? ;)
Be afraid...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA