Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommer med leafen :)

Startet av Li-Ion, mandag 28. juli 2014, klokken 13:03

« forrige - neste »

ellholt

Slik ble svaret til meg :-/.

"Concern: Loud humming noise coming from rear of vehicle while driving at cruising speeds and
above
Customer states: the humming started 1 week ago, on the Croatian Autobahn. Its not to loud,
but its there. Especially when accelerating and regenerating at over 115 km/t.
Pay Type: Warranty
Corrections: Interior NVH General Diagnosis
Performed drive test, unable to replicate any unususal noises. Drove the vehicle in a speed up to 118 kph."

Men som sagt , så hørte jeg lyden lett på vei hjem til Kristiansand, og da i norske fartsgrenser. Merkelig at Tesla ikke kunne høre den!!!!!!
Det er vel bare å av vente og se om den utvikler seg.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

TeslaK

Har også denne durelyden fra drive unit når jeg passerer ca. 100 km/h. Den øker i styrke med turtallet. Skal innom Drammen 1.okt for lydopptak. Har også klakkelyden.. Litt spent på hvor lenge jeg må vente på ny unit. Vil helst ikke at bilen tar kvelden før det blir fikset..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Anew

Fun fact: kommunen har tydeligvis funnet en hel masse penger på asfaltbudsjettet. En liten tur på nyasfaltert vei avslørte at ulyden også finnes fra 50 km/t (nøyaktig) og opp til nær 60. Lyden er dog mye lavere, og ikke hørbar over "normal" støy fra grov, norsk asfalt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Andreas #2316

#33
Må dessverre henge meg på her.

Var på en spontant Super Charger rundtur i Danmark og Sverige i slutten av Juli og merket først ulyden på danske motorveier. Det begynte i 115km/t og ved 130km/t ble det plagsomt over tid. Det høres ut som om man har en rånebil liggende bak med fritt-talende eksosanlegg.
Bilen (standard S85) hadde da gått 17 000km og det var svært varmt (30+). Rapporterte inn dette til Tesla Forus og avtalte å undersøke dette ved 20 000km service. Den skulle jeg egentlig hatt i morgen, men Tesla ba om 2 ukers utsettelse pga sykdom.

Ut fra det jeg har lest på nettet, kan det høres ut som et Drive Unit (DU) problem. En annen teori er motoroppheng av gummi som blir slitt og overfører vibrasjoner til karosseriet (og gir "klunk"). Mulig at høy temperatur kan påvirke dette. Tviler på at dette har noe å si for driftsikkerheten, men ulyden irriterer og nedre hastighet hvor den blir hørbar er nå omkring 105km/t. (Ikke noe stort problem her på Vestlandet mao. Det er vel kun på Sør- og Østlandet man lovlig kan kjøre så avsindig fort.)

Uansett er jeg ganske sikker på at Tesla fikser dette.

Fush

Svakt OT:

Snakket med mekanikeren min i dag (skiftenøkkellys i Skodaen - da må jeg gi den til mennene med møkkete hender), nevnte at jeg hadde bestilt Tesla - han kommenterte at svigersønnen var mekaniker hos Tesla.

Han sa det var veldig bra biler, men Tesla hadde sannsynligvis spart masse penger på å legge brum-brum lyd i høyttalerene mens folk kjørte, da de fikk inn ting som normalt aldri ville bli klaget på hos en vanlig bil grunnet vanlig motorlyd som overdøvet begynnende eller permanente "ulyder".

Uoffisiell mening to ledd fra kilden er at dog det lager "litt lyd" så skal det overhodet ikke være noe særlig mekanisk fare på ferde for de aller fleste.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

CFM

Jeg klaget i våres på vibrasjoner etter å ha fått på 21" sommerdekk. Fik etter et par "could not replicate" en mekaniker på skøyen til å kjenne på bakdekkene. Han sa umiddelbart at de vaar slitt skjevt og måtte byttes og bilen til 4hjulsjustering. De nye dekkene var et annet merke en de gamle. (Tror jeg hadde conti før og fik pirelli nå)

Nå hører jeg en moderat brumming i 110+. Trodde også først at jeg hadde en buss med råtten eksospotte bak meg e.l. i likhet med et par andre her. Jeg tror lyden er ny nå etter dekkskift, men er ikke 100% sikker.

Mer prekært enn lyden, har bilen begynt å spore vesentlig mer. Jeg klarer ikke kjøre mer enn en time av gangen. Etter halvannen mnd med klaging på tre språk har jeg endelig ny justering nå denne uken.

Hver gang jeg har bilen inne kommer den tilbake med to nye feil. Vet ikke om jeg tørr klage på denne lyden også. Det er jo bare en lyd. Ikke akkurat slik jeg forventet meg min første "premium" bil..
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

sn0le

Min ulyd kommer rundt 110-115kmt.
Høres ut som litt frieksos.
Tror det er noe resonans en eller annen plass.
Lyden er der selv om jeg setter bilen i fri og slår av klima.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

CFM

Tesla Oslo Nord/Grorud hørte brummingen og gjorde et lydopptak som de sender inn. Det var ikke farlig, men de ville følge med og følge opp :D Sånt liker vi ;)
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

hgs

#38
Da har jeg også fått denne summelyden. Minner om lyden man hører under en stor høyspentlinje eller ved en transformator. Den dukker opp rett over 90 km/t, er sjenerende høy helt til man nærmer seg 100, for så å bli svakere igjen. Forsvinner umiddelbart når man går av wattpedalen, og har ikke lagt merke til den ved regen.
Lyden er såpass sjenerende at den iallfall trenger gjennom både radio og musikk på volum 5.

EDIT: Bil levert 6 juni, 18000 km
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Larvik

Prøv å vippe gearspaken i Neutral når lyden er der, så finner dere ut om det er Drive unit'en som lager lyden.
Drive unit'en har visstnok en tendens til å komme i berøring med karosseriet, da kan lyden oppstå.
Skal ha bilen inn på fix for dette i Januar.
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:48
Har ikke testet slike hastigheter, men har en during ved lett last i området rundt 57-62. Minner om en lastebilmotor på last og turtall i det fjerne. Hvis dette er resonnanser er det jo slettes ikke umulig at det forsvinner for så komme sterkere tilbake når hastigheten er doblet.

Støtter den teorien. Min durer også rundt 55-60, og ca. 115. Skulle ikke forundre meg om TMS-en durer ved neste multippel også, dvs rundt 172 km/t, men så fort har jeg ikke kjørt enda (og det er mulig duringa da blir overdøvet av vindstøy).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Jeg har duringen ved 108kmt+. Kun ved pådrag, så den forsvinner helt når jeg går over til regen.
Når jeg ligger i i 115kmt+ bråker det så fælt at det overdøver det meste annet. ¨Har blitt gradvis værre over tid, så håper de får fikset det når den skal inn til service om noen dager.
Har også fått en durelyd ved ca 60-65kmt den siste tiden. Trodde først det ikke var noen sammenheng men mistenker nå at det kanskje er det. I denne hastigheten får jeg også litt vibrasjoner som forplanter seg til rattet.
Så forskjellen er at den ved 60-65 er i et veldig begrenset område og lyden er mye mindre tydelig. Den som kommer ved 108 ser ut til å bare bli værre jo fortere jeg kjører, opp til i hvertfall 130. (ikke testet høyere)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kagex

Er denne såkalte durelyden samme som sirkelsag lyden eller er det 3 forskjellige lyder man kan få nå?
P29687

hgs

Sitat fra: Kagex på mandag 10. november 2014, klokken 07:58
Er denne såkalte durelyden samme som sirkelsag lyden eller er det 3 forskjellige lyder man kan få nå?

Det er mange navn på ulike lyder etter hvert. "Sirkelsag", "Hvinelyd", "Ballongfiselyd"...Vanskelig å si om noen av disse omtales som det samme, men  slik jeg har forstått det er det forskjell på disse. Hvinelyden ved kraftig pådrag har jeg og, og den antar jeg er normal. Denne lyden som har kommet nå minner kanskje litt om en sirkelsag, men kjenner meg mer igjen i beskrivelsen av "The hum", omtalt i denne tråden:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/anyone-who-has-6075-mph-hum-please-respond-here
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Kagex

sirkelsaglyden min startet ved lett pådrag og forsvant, før jeg leverte inn på service var sirkellyden konstant fra jeg tråkker på gasspedalen til jeg slipper, uansett fart
P29687

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA