Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil gjennom bomringen i Oslo - brikke eller ikke?

Startet av Geenie, onsdag 07. januar 2009, klokken 18:40

« forrige - neste »

RoadRunner

Bare en liten kommentar om varmen. Det er Defa Smart-start på Buddyen min, slik at jeg kan slå på diesel-varmeren (evt. parafin) med fjernkontroll:
http://wup.defa.com/en/wup_products_controlunits.html

I praksis virker den bra selv om Buddyen står i kjelleren i "åpent garasje-anlegg" og jeg er inne på kontoret ca 100m unna med tykke vinduer.

Jeg har gitt opp å overbevise kona.... Men hun sitter på når jeg henter henne :-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 08:30
Jeg har gitt opp å overbevise kona.... Men hun sitter på når jeg henter henne :-).

La kona overta 4x4'en inkl bensinfylling og vasking, samtidig som du lar Buddy'en være disponibel for henne. Tipper du snart får monsteret tilbake. ;)

Her i huset har kona avskiltet sin Smart roadster til fordel for ElSaxo, og jeg må værne om Thinken så hun ikke stikker av med den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Geenie

Hehe Mange gode forslag her..

Tror ikke jeg får kona til å gi opp suv'en sin så lett. Hun har selv anskaffet seg den. Funnet mål og egenskaper og betalt den. Hun vasker den selv etter å ha kjørt i terrenget med bikkjene.. Har liksom ikke så mye å "true" henne med.

Håper allivel at hun roer seg litt om jeg bare tvert kjøper en eltass og lokker henne til å sitte på et par ganger.. Kansje argumentet om at dess flere "gratis" turer til jobben, dess mer midler å bruke på hundesport hjelper.. :D

svedman

Sitat fra: Geenie på tirsdag 23. desember 2008, klokken 08:18
Går den på motorveien i 80km er det en fordel men ikke et must da veien tross alt ike er så lang.

FYI: Jeg kjører ca 1 mil hver vei i 80-sone hver dag til og fra jobb, ganske flatt, og kommer aldri opp i mer enn 70 km/t selv på tørt sommerføre med Buddy 2008-modell. Vær forberedt på å bli forbikjørt ;)
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:00
FYI: Jeg kjører ca 1 mil hver vei i 80-sone hver dag til og fra jobb, ganske flatt, og kommer aldri opp i mer enn 70 km/t selv på tørt sommerføre med Buddy 2008-modell. Vær forberedt på å bli forbikjørt ;)
Merkelig, jeg kommer bestandig opp i 80 på E18 f. eks. Ifølge displayet i hvert fall...

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Sitat fra: Geenie på onsdag 07. januar 2009, klokken 23:25
Største utfordningen nå er å få litt mer velvilje til prosjektet fra Kona. Hadde vært enda bedre tiltak om hun også ville vært med å kjøre i den :D
Flere her på forumet har tidligere gitt utrykk for at elbilen stort sett blir beslaglagt av kvinnen i huset. Nå har jeg bare elbil, men de gangene vi har lånt en fossilbil i tillegg er det alltid jeg som må kjøre denne, mens samboeren vil ha elbilen.

ilmar
Polestar i bestilling

svedman

Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:53
Sitat fra: Geenie på onsdag 07. januar 2009, klokken 23:25
Største utfordningen nå er å få litt mer velvilje til prosjektet fra Kona. Hadde vært enda bedre tiltak om hun også ville vært med å kjøre i den :D
Flere her på forumet har tidligere gitt utrykk for at elbilen stort sett blir beslaglagt av kvinnen i huset. Nå har jeg bare elbil, men de gangene vi har lånt en fossilbil i tillegg er det alltid jeg som må kjøre denne, mens samboeren vil ha elbilen.

Min samboer er livredd Buddyen min, hun nekter å kjøre den fordi den ikke oppfører seg slik hun er vant til ;)
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

svedman

Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:51
Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:00
FYI: Jeg kjører ca 1 mil hver vei i 80-sone hver dag til og fra jobb, ganske flatt, og kommer aldri opp i mer enn 70 km/t selv på tørt sommerføre med Buddy 2008-modell. Vær forberedt på å bli forbikjørt ;)
Merkelig, jeg kommer bestandig opp i 80 på E18 f. eks. Ifølge displayet i hvert fall...

Det har jeg ikke sjans til. I nedoverbakken forbi Aker Sykehus på Rv4 mot Oslo sentrum kommer jeg opp i ca 87 med klampen i bånn...
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

bosonic

Det høres ut som du trenger en sjekk på bilen din, selv min gamle Kewet mod. 5 går i 70 på flat vei.
:)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:57
Det har jeg ikke sjans til. I nedoverbakken forbi Aker Sykehus på Rv4 mot Oslo sentrum kommer jeg opp i ca 87 med klampen i bånn...
I samme bakken nærmer jeg meg 100. Merkellig...

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Ta en speedomenterkontroll - gjerne vha GPS. Disse er som regel mer nøyaktige enn bilens speedometer, så lenge du har gode mottakerforhold og kjører på flat mark. i oppover/nedoverbakker blir de mer unøyaktige, og viser gjerne noe mindre enn faktisk hastighet.

Hvis du har hjul med annen diameter enn det som egentlig skal være påvirker også dette speedometerets nøyaktighet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 13:47
Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:57
Det har jeg ikke sjans til. I nedoverbakken forbi Aker Sykehus på Rv4 mot Oslo sentrum kommer jeg opp i ca 87 med klampen i bånn...
I samme bakken nærmer jeg meg 100. Merkellig...

Hvor mye kommer du opp i på tilbakeveien, oppover forbi Aker sykehus? Her får jeg max 60.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Elmo

Sitat fra: Geenie på torsdag 08. januar 2009, klokken 09:59
Tror ikke jeg får kona til å gi opp suv'en sin så lett.
Har du forsøkt å fortelle henne det nye navnet på SUVer?  HUSMORTANKS  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Geenie

Hehe

Ser en del av den sorten i Stavanger sentrum jevnlig. Hadde en pen butikkdame nedi gata som konsekvent parkererte Cayenne Turboen på 15 min. rett utenfor butikken mens hun var på jobb. Fikk bot hver dag, men pytt det var jo så praktisk.. En dag ble parkeringsvaktene leie av situasjonen og begynte å tilkalle tauing. Etter noen episoder med inntauing så det ut som hun fant en annen plass å parkere..

For min kones del dekker bilen forsåvidt et reelt behov, så jeg stresser henne ikke så mye med det. Bilen er mer røff enn jålete og blir brukt til det den er tiltenkt. Så greit nok. I tillegg kan hun parere med at min gamle Porsche nok forurenser endel mer..


ilmarw

Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 20:50
Hvor mye kommer du opp i på tilbakeveien, oppover forbi Aker sykehus? Her får jeg max 60.
Har aldri prøvd å kjøre med klampen i bånn, tar det veldig rolig her, prøver å unngå rødt. Kjører gjerne på innsiden der hvor 31-bussen kjører. Denne strekningen er ikke morsom om sommeren med 80-sone. Så jeg vet ikke hvor fort jeg får presset bilen.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA