Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riksvei 17 - Kystriksveien

Startet av Sirka, søndag 27. juli 2014, klokken 20:24

« forrige - neste »

Pit

#15
Sitat fra: Pit på torsdag 10. juli 2014, klokken 09:14
Sjekket litt avstander og beregnet kjøretid (Gule sider) mellom ladepunkter på strekningen Bergen - Ustaoset, der vi har hytte, for å se hvor lang tid man må beregne med vanlig fart inkl hurtigladetid:
Har sett på ladetabellen for i3 (takk LMOR og Bromm) for å beregne kortest mulig tid på lading.
(Dette vil jo også være en relevant beregning for deg Sirka)

Start Bergen 100%.
Bergen (Åsane) - Norheimsund: ca 70km  1t 05 min. Estimert rest 30%.
Hurtiglading i Norheimsund fra ca 30% - 70% 10 min
Norheimsund - Eidfjord: ca 75km  1t 10min. Estimert rest 20%.
Hurtiglading i Eidfjord fra ca 20% til 93% 40 min.  (Mye oppstigning på neste strekk gjør at man bør toppe mest mulig)
Eidfjord - Ustaoset: ca 80 km  1t 10 min
Total tid: 4t 15 min inkl 50min ladetid.
Synes det er akseptabelt. :) Kanskje jeg er for optimistisk?

Returtid blir enda bedre:
Da klarer man seg med 10min lading (30-70%) i Eidfjord og 12 min (20-70%) i Norheimsund.
Altså totalt 22min ekstra ladetid på strekningen.

Noen som ser store glipp i disse beregningene?

Tar selvsagt utgangspunkt i å holde normal god fart hele veien. Usikkerhetsmomentet er vel hvor mye ekstra passasjerer og last vil ha å si for rekkevidden...

Uansett vil det være svært nyttig å få info om forbruk i % mellom Norheimsund og Eidfjord, da man her kan utnytte den bratte delen av ladekurven og dermed bare ha kort ladetid.

Hadde en liten tur til Norheimsund igår kveld, kun for kos/test :)
Ville prøve ut både min beregning av langtur range (se over) samt test av hurtiglader.

Kjørte i Eco pro men ingen sinkekjøring. Lå ca 5-6 km/t over fartsgrensen eller fulgte bil foran.
Ingen AC da luft temp var på ca 18-20 grader.

Startet på ca 30 moh, endte på ca 10 moh, men var over både Gulfjellet og Kvamskogen på veien, så jeg hadde derfor beregnet å ha ca 30% SOC etter ca 70 km.
Tok grundig feil der!

SOC ved ankomst etter 67km viste 62% og 82km gjenstående!
Gj.snitt forbruk ble 11.6 kwh/100km.

Synes det var veldig bra og kan tyde på at mye bakker opp/ned kanskje ikke har så mye å si for range.

Hurtigladeren var enkel og kjapp i bruk. Brukte bare 8 min fra 62% til 80%, noe som er litt raskere enn det ladekurven til LMOR viser på Elbil-Wiki.

Ser frem til flere hurtigladere rundt om, Da kan i3 fint brukes på langtur også, uten lengre stopp enn vanlige hvilepauser.



LMOR

Men stemmer bra med tabellen, som sier 16% på 5 min  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Supert med befaring, Pit - takk! Ser nesten ut til at man kan klare Bergen-Eidfjord i ett strekk, jo. :)

Men det er mye mer nervepirrende resten av veien, må jeg si ... :-\
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

OK - nå har jeg bestilt ladekort fra Fortum (enkelt-penkelt, bare ett valg) og Grønn Kontakt (innfløkt system, endte med å velge "Flexilading", som også gir mulighet for hurtiglading á kr. 75,- hvis jeg skulle være så heldig å finne en operativ Combolader ...). Ishavsveien ...? Tror ikke det. Abonnement for tre måneder koster 1.100 kroner ...! Får heller laste ned app'en deres hvis jeg - mot formodning - skulle få bruk for den.

Nå lurer jeg på: Burde jeg få tak i en overgang fra blå industrikontakt?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Pit

Sitat fra: Sirka på onsdag 16. juli 2014, klokken 03:09
Supert med befaring, Pit - takk! Ser nesten ut til at man kan klare Bergen-Eidfjord i ett strekk, jo. :)

Men det er mye mer nervepirrende resten av veien, må jeg si ... :-\

Hei
Litt mer erfaringsdata fra langtur Bergen - Ustaoset (23 mil og 1000 meter oppstigning) forrige helg.

Startet fra Bergen (ca 30 moh) med ca 90% SOC. God sommervarme ca 25C.
Kjørte i comfort mode hele veien, uten AC men med soltaket åpent.  :)
Ankom Norheimsund (ca 5 moh) etter 67 km, snittfart 64,8 km/h og snitt forbruk 10,3 kwh/100km. SOC på 65%.
Det er bra med tanke på to fjelloverganger underveis, samt ingen forsøk på økonomisk kjøring. ;)

Ladet der 65% - 80% på 6min 34 sek.

Kjørte videre fra Norheimsund til Eidfjord (5 moh).

Ankom Eidfjord etter 76 km, snittfart 62,5 km/t og snitt forbruk 10,9 kwh/100km. SOC på 39%
Kjørte i comfort mode og litt herlig "utblåsing" på de fine veiene mot slutten...

Så brukte altså 41% av batteriet på 76km. (På svingete veier Uten noe forsøk på eco kjøring.)
Lover bra! :)

Hurtigladingen i Eidfjord (samme ABB lader som i Norheimsund), gikk overraskende fort.
Ladekurven tilsa at jeg skulle bruke ca 39 min fra 39% til planlagte 95%.
Da jeg sjekket på appen etter ca 35 min, var SOC allerede i 99%.!

Så da var det bare å komme seg til bilen, og kjøre videre over fjellet.


Ankom så Ustaoset (1020 moh) etter nye 76 km. Glemte dessverre å ta bilder av logg ved ankomst, men husker at SOC var ca 40%.
Og det var med relativt aktiv kjøring. Rekkeviddeangst pga mange høydemetre var helt ubegrunnet, det så jeg raskt.

På turen hjem igjen rant det inn med lade km nedover fra vidden mot Eidfjord, så jeg droppet hurtigladingen der og satte kurs direkte Norheimsund. Kjørte sammen med min svoger (Tesla), og lite traffikk i Hardanger, gjorde at vi koste oss med "aktiv" kjøring. :-)

Kom likevel uproblematisk frem etter 157 km med snittforbruk på 8,5 kwh/100km og SOC på 30%.
(Teslaen hadde snitt på ca 13,7 kwh/100km på samme distanse/kjøring)

Ladet bare i 10 min til 70% før vi fortsatte til Bergen.

Så konklusjonen min er at i3 fungerer supert, også på langtur, bare det er kort nok avstand mellom hurtigladerne.
Antar at ved økonomisk kjøring under gunstige forhold kan det la seg gjøre å kjøre hele strekningen Ustaoset - Bergen (23 mil) uten å lade.
Men totalt 42 min ladestopp opp og 10 min ned er jo ikke verst det heller!

Legger ved bilder fra loggen underveis.





LMOR

Takk for nye data.

Har oppdatert ladekurven i forhold til flere rapporter i det siste. En lader litt raskere på DC. Det kan skyldes temperatur eller ny SW på statsjon/bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Da var det gjort! 8)

Kort oppsummert var det en nytelse å kjøre bilen - på all slags veier, fra de mest strøkne nyasfalterte motorveier til ... vel, krøtterstier er vel å ta i, men veistandarden er jaggu ujevnt fordelt her til lands ... Bilen oppfører seg silkemykt og presist uansett!

Kjørestil: Kjørte mest i EcoPro uten begrensning i klimaanlegget, som jeg gjør også til vanlig. Men frøs meg over fjellet fra Geilo til Rødberg på grunn av knappe (estimerte) marginer - ser i ettertid at jeg enten kunne kuttet en time lading på Geilo eller kjørt med full varme; kanskje til og med begge deler ... :) På typiske norske landeveier med en del svinger, hull og bakker kjørte jeg mest uten ACC, på bedre veier med. Kjørte mye som jeg ville gjort en fossilbil, dvs. jeg fulgte fartsgrensene - men fikk god trening i silkemyk bruk av fartspedal - veldig behagelig, og det var gøy å få umiddelbar tilbakemelding i form av økt rekkevidde. :)

Vær og føreforhold: tørt og varmt sommervær, men siden vi kjørte på natten var temperaturen nede i 11-12 grader på det kaldeste over fjellet. Vi startet fra Bergen i nesten 30 varme.

Noen tørre fakta og tall:
Bergen: startet med ca. 80 % på tanken. Kjørte i EcoPro med AC til
Norheimsund: hurtiglading ca. 15 min. til 85 %. Videre med EcoPro med AC til
Eidfjord: hurtiglading ca. 1,5 timer til 99 %.
EcoPro med AC til
Geilo: saktelading ca. 3 timer til 80 km rekkevidde (dvs. estimert rest 11 km ved ankomst). Videre med EcoPro+ til
Rødberg: 35 %/58 km rest. Lading ca. 3 timer semihurtig til 100 % (135 km på GOM i bilen, 145 på app). Startet fra Rødberg med noen få km EcoPro+, så EcoPro med AC/varme, varmetråder (var blitt litt sikrere på egen kjøring og bilens egenskaper). :)
Drammen (Marienlyst): 17 %/23 km rest (estimert rest 2/12 km). Lading 30 min. til 94 %/ca. 140 km. Derfra EcoPro med AC.
Framme i Oslo med 55 %/74 km på tanken (estimert 60 km). :)

Total tidsbruk 17,5 timer - kostnad 75,-. :)

For å svare på mitt eget spørsmål; rein galskap er det kanskje ikke, men muligens litt utenfor komfortsonen for de fleste? :P Det MÅ snart komme flere hurtigladere slik at man kan klare seg med 10-15 minutters ladestopp hver time - da vil denne turen ta ca. 10-11 timer.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

Fikk forresten denne feilmeldingen flere ganger mens vi ladet på Kiwi Rødberg (semihurtig) - uten at det påvirket ladetiden(?). Noen andre som har vært bort denne?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

Og da kan jeg rapportere at jeg har klart returen også. 8)

19,5 timer tok det andre veien, mest på grunn av topografi og plassering av hurtigladere. Kun én hurtiglader på østsiden av Langfjella (Drammen), og dermed lengre venting på treeeege ladere oppover høydene. Så var jeg nok heller ikke tøff nok i forhold til å overprøve GOM ...

Tørre fakta og noen tall igjen:

Fra Oslo med ca. 80 km på tanken.
Hurtiglading Drammen ca. 1t 15 min til 100 %. GOM insisterte på at vi hadde ca. 5 km for lite rekkevidde til å nå Rødberg.
Saktelading Kongsberg ca. 45 min til margin på ca. 10 km.
Ankomst Rødberg med 8-9 km rest. Semihurtig lading ca. 3 timer til 100 %. Rekkevidde display i bil med Eidfjord som destinasjon i navi 98 km, på display uten navi 143 km.

Treeeeglading på Geilo 3,5 timer opp til ca. 75 % og ca. 8-10 km i margin.

Ankomst Eidfjord med ca. 50 km på GOM, 29 %. Hurtiglading ca. 10 minutter (overlot plassen til en hyggelig Teslaeier - hei igjen og takk for sist hvis du leser dette! - da jeg hadde nok til å nå Norheimsund).

Og til slutt ca. 30 nye minutter i Norheimsund, rikelig til turen hjem; 94 % på batteriet. Rest ved parkering 38 %, 47 km.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Thomas81

Spennende lesning. Men en ting lurer jeg på, hvorfor ikke starte turen med 100% på tanken?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Sirka

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

#26
Har jo forresten glemt å legge ut skrytebilder her ... 8)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

frodeseverin

Håper å klare denne turen med en e-Golf i sommer. Den har jo sammenlignbar rekkevidde og lademuligheter. Jeg kommer til å skrive om erfaringe mine i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15991.msg248522.html#msg248522

Nå (2015) er det jo kommet hurtiglader med CSS på Ål, og flere andre steder inn mot Oslo den veien også. Det forenkler det hele en god del.

Jeg er mer usikker på om dette er gjennomførbart om vinteren. Det største problemet om vinteren vil være at man står på vestsiden av Hardangervidda med for lite strøm til å våge kolonnekjøring. Vi trenger en hurtigladestasjon med CSS på toppen av Sysendalen. Da kan vi lade der før en eventuell kolonne. Det samme problemet gjelder fra øst, i og med at det ikke er hurtiglading med CSS på Ustaoset eller Geilo.

Grønn kontakt tar i mot forslag til hvor de skal etablere nye ladestasjoner. Gjør ditt for at de etablerer på toppen av Sysendalen, Ustaoset og Geilo ved å foreslå det for dem på
http://gronnkontakt.no/hvor-vil-du-ha-ladestasjon

Det samme gjelder for vinterkjøring over Haukeli. Der trenger vi CSS på Haukeligrend for å komme oss over i det hele tatt.

TM

#28
Sitat fra: frodeseverin på søndag 31. mai 2015, klokken 23:23
Grønn kontakt tar i mot forslag til hvor de skal etablere nye ladestasjoner. Gjør ditt for at de etablerer på toppen av Sysendalen, Ustaoset og Geilo ved å foreslå det for dem på
http://gronnkontakt.no/hvor-vil-du-ha-ladestasjon
Tenkte å forsøke meg på strekningen Eidfjord - Geilo med en e-UP i sommer og det blir vel enda mer utfordrende.
Når det gjelder Grønn kontakt, så tviler jeg på at det hjelper å sende noen ønskeliste. At de ikke har oppgradert hurtigladerne på Kongsberg og Geilo viser vel at de ikke er en aktør å satse på.

frodeseverin

Jeg har ikke erfaring med Grønn Kontakt, annet enn at jeg har aktivert Elbilforeningens ladebrikke hos dem.

De bygger jo stadig ut nettet sitt, og sier i alle fall at de ønsker å få inn forslag. Det skader ikke å prøve.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA