Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av I-Miev

Startet av Fjell11, lørdag 26. juli 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Fjell11

Da har vi til nå vært ca 1 uke på tur til Danmark og Tyskland. Danmark gikk greit iom superladerne.

Vi visste på forhånd om de fleste råd men tenkte at sålenge vi har tilgang til vanlig stikkontakt, så ville det gå greit med 20-40 mils kjøring per dag.

I Tyskland var det svært utbredt med rask type 2 ladepunkt (ref f eks www.chargemap.com). Det viste seg imidlertid at man måtte ha en overgang fra Teslas type 2 til "standard" type 2. Dette er den såkalte Mennekeskabelen som heter type 2 til type 2, og fåes hos www.salto.no. Den hadde ikke vi :-)

Man kan imidlertid ofte også bruke såkalt rødt adapter. Dette er den røde adapteren fra Tesla med 5 pinner. Denne gir minst 230 volt og 16A x 3, dvs minst 5 mil lading i timen. Ha gjerne biltemas skjøtekabel for denne røde industrikontakten da for å være sikker på å nå frem.

Videre må man ha ladekort for å få tilgang til disse ladepunktene i Tyskland. Dette er gratis, og umulig å få tak i hos "forhandlerene" av disse kortene i Tyskland da de nesten ikke har opplevd folk med elbil :-). Bestill da disse på forhånd f eks fra SWB, RWE e.l.

Gitt dette så var hoteller mv alltid meget hjelpsomme og vi fikk alltid plassere bilen slik at vi fikk ladet, da enten med rødt adapter eller vanlig stikkontakt.

Så turen har gått meget bra hittil.

Neste gang blir det med forhåndsbestilt ladekort og type 2 til type 2 kabel så vil vi kunne lade på alle typer mindre og lengre stopp.


jkirkebo

Sitat fra: Fjell11 på mandag 07. juli 2014, klokken 07:59
I Tyskland var det svært utbredt med rask type 2 ladepunkt (ref f eks www.chargemap.com). Det viste seg imidlertid at man måtte ha en overgang fra Teslas type 2 til "standard" type 2. Dette er den såkalte Mennekeskabelen som heter type 2 til type 2, og fåes hos www.salto.no. Den hadde ikke vi :-)

Det er vel ikke snakk om en "overgang" sånn sett men en standard Type 2 kabel. Denne får du billigst hos Tesla ;)

De har den sikkert på lager hos en eller annen Tesla-shop i Tyskland vil jeg tro?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

Sitat fra: Fjell11 på mandag 07. juli 2014, klokken 07:59
Videre må man ha ladekort for å få tilgang til disse ladepunktene i Tyskland. Dette er gratis, og umulig å få tak i hos "forhandlerene" av disse kortene i Tyskland da de nesten ikke har opplevd folk med elbil :-). Bestill da disse på forhånd f eks fra SWB, RWE e.l.
Korleis får du gratis kort av RWE?  Det eg har funne krev minimum 12 mnd abonnement og kostar 4,95€ i månaden + straum.

Ser dei har ein "RWE eLounge" her i Berlin.  Kan ta ein tur innom dei i Friedrichstrasse og høyre.  Dei bør ha opplevd folk med elbil. :-)

Havebigfun

Sitat fra: Fjell11 på mandag 07. juli 2014, klokken 07:59
Neste gang blir det med forhåndsbestilt ladekort og type 2 til type 2 kabel så vil vi kunne lade på alle typer mindre og lengre stopp.
Takk for at du deler- med utbyggingshastigheten av SC for tiden kan det hende du ikke trenger så mye mer enn UMC neste gang 8)

Fjell11

Takker - da blir det tur til Tesla for å skaffe type 2 til type 2 overgang. Kjekt å ha slik at man kan lade på kjøpesentre, ved lunsjstopp osv. Ladestasjonene i Dabmark er såpass tett at man egentlig bare trenger å lade ved 1 av de 3 på "Jylland". Også kjekt å sjekke mobilen på Mac'en og se at den lader 712 km/t :-)

Harlex

Hva er din erfaring om rekkevidde ved kjøring på Autobahn? Klarer man 35 mil? Andre har nevnt 25 men da var det flat pedal.... :o
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Fjell11

Min erfaring er ca 35 mil - det går fint.
Kjører da mellom 140 og 150 km/t. Virker å være litt forskjell i forbruk om det er medvind eller motvind. Gj sn forbruk lå da på mellom 225 og 240 watt per km med helårsdekkene. Har faktisk hørt fra enkelte at de syntes forbruket gikk opp når de skiftet til sommerdekk, men det kommer nok an på type sommerdekk.

Testet at bilen gikk over 200 (vanlig 85). Føltes veldig stabil og sikker og kom fort opp i de 201 :-)

Som andre også har skrevet; planen om å ligge i ca 90 for å spare strøm ble henlagt etter 2-3 min :-)

bb

#7
Sitat fra: Fjell11 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 07:28
Min erfaring er ca 35 mil - det går fint.
Kjører da mellom 140 og 150 km/t. Virker å være litt forskjell i forbruk om det er medvind eller motvind. Gj sn forbruk lå da på mellom 225 og 240 watt per km med helårsdekkene. Har faktisk hørt fra enkelte at de syntes forbruket gikk opp når de skiftet til sommerdekk, men det kommer nok an på type sommerdekk.
Du hadde mye lavere forbruk enn meg. Hva slags dekk var dette? Piggfrie vinterdekk? Jeg brukte Eagle RS-A2. Mitt forbruk ved 135 km/t i Danmark var ca. 230-250. I Tyskland lå jeg ofte i 140-160, men måtte stadig ned i 80 på grunn av veiarbeid overalt. Der lå derfor snittet lavere enn i Danmark.

Edit: På motorvei med fornuftige fartsgrenser, det vil si 120 og oppover var det umulig å oppnå 35 mils rekkevidde med mindre man lå i 100 eller lavere. Skal man ligge i behagelig cruisefart og man lader til 90 % må man regne med 20-25 mils rekkevidde.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cirion

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:44
Sitat fra: Fjell11 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 07:28
Min erfaring er ca 35 mil - det går fint.
Kjører da mellom 140 og 150 km/t. Virker å være litt forskjell i forbruk om det er medvind eller motvind. Gj sn forbruk lå da på mellom 225 og 240 watt per km med helårsdekkene. Har faktisk hørt fra enkelte at de syntes forbruket gikk opp når de skiftet til sommerdekk, men det kommer nok an på type sommerdekk.
Du hadde mye lavere forbruk enn meg. Hva slags dekk var dette? Piggfrie vinterdekk? Jeg brukte Eagle RS-A2. Mitt forbruk ved 135 km/t i Danmark var ca. 230-250. I Tyskland lå jeg ofte i 140-160, men måtte stadig ned i 80 på grunn av veiarbeid overalt. Der lå derfor snittet lavere enn i Danmark.

Edit: På motorvei med fornuftige fartsgrenser, det vil si 120 og oppover var det umulig å oppnå 35 mils rekkevidde med mindre man lå i 100 eller lavere. Skal man ligge i behagelig cruisefart og man lader til 90 % må man regne med 20-25 mils rekkevidde.
Jeg syns jeg har latterlig lavt forbruk om dagen. Kom fram til Alicante i går. Snittet for hele turen er på 198wh/km.
P85+ m/21" og 265 bredde bak. Fullastet. Autobahn strekkene ble ikke over 220 i snitt, selve med hard aks opp bratte bakker til 150-160. Mye trafikk så det var ikke mulig å nyte lenge av gangen. Bremsen brukte jeg ikke, med mindre trafikken stoppet for brått.

Med varmen har forbruket bare gått ned.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på tirsdag 08. juli 2014, klokken 11:51
Jeg syns jeg har latterlig lavt forbruk om dagen. Kom fram til Alicante i går. Snittet for hele turen er på 198wh/km.
P85+ m/21" og 265 bredde bak. Fullastet.

Samme bil her, like fullastet. Vi ligger på 181Wh/km nå etter 1895km. Er nå i Sandnessjøen og venter på ferga til Dønna :)

Mye opp og ned, veldig svingete vei, en del grus. Mange forbikjøringer av arten "bobil" ;) Godt fornøyd hittil. Har ligget ned mot 170Wh/km på enkelte etapper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ELbilist1

Cirion.
Vil du dele dine ladestopp på veien??
Dro du med ferge til Hirtshals eller Kiel?
Lading videre? Hamburg / Hannover
Vi reiser om 2 uker, Jeg er spent...

Mvh: ELbilist i Kristiansand  8)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Cirion

Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:07
Cirion.
Vil du dele dine ladestopp på veien??
Dro du med ferge til Hirtshals eller Kiel?
Lading videre? Hamburg / Hannover
Vi reiser om 2 uker, Jeg er spent...

Mvh: ELbilist i Kristiansand  8)
Larvik - Hirtsshals fergen
1. Graceland
2. Middelfart
3. Tesla Hamburg
4. Lutterberg
5. Bad rappen
6. Tesla Winterthur (AC trøbbel og reduser superladerfart, de feilsøkte)  22kW Type2
7. Tesla Mohlin (Installert ny AC kompressor) 22kW Type2
8. Lully
9. Valence (Renault, lånte Type3 kabel og stolpe) 22kW Type3
10. Montpellier ( IKEA og stort shopping senter )  22kW Type2
11. Barcelona ( Parkerinshus med schuko)
12. Dro til Hotel Estela, kun schukoh/CEE men fantastisk service,god mat og utrolig mye kunst... Anbefales!!! http://www.hotelestela.com
13. Reus ( Parkeringshus ) Type2 32A enfas
14. Valencia Hotel las Arenas 22kW Type2

Tror det var alle :-)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Gladtrd

Vi skal til Tyskland i September og lurer på om dere som har vært der har anskaffet dere miljømerke (Umweltplakette) og satt i frontruten på bilen i forbindelse med kjøring i byene i Tyskland?
Ser at man egentlig må ha dette for kjøring i de fleste store byene i Tyskland (med unntak av nord-Tyskland).
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

sturle

Sitat fra: Gladtrd på mandag 11. august 2014, klokken 11:00
Vi skal til Tyskland i September og lurer på om dere som har vært der har anskaffet dere miljømerke (Umweltplakette) og satt i frontruten på bilen i forbindelse med kjøring i byene i Tyskland?
Ja, det må ein ha.  Kan kjøpast på postorde før avreise, eller i Tyskland hjå til dømes DEKRA eller TÜV.  Dei vil sjå vognkortet og ha pengar.  Ca 10-15 EUR, sovidt eg hugsar.  Sikkert greiast å kjøpe på postordre, sidan det er lenge til avreise.

E_S

Umweltplakette er nødvendig ja. Man kan få den billigere også, men det er ikke snakk om de store summene. Det kan være at enkelte ikke er klar over at elbiler får grønn plakette uansett, men det pleier som oftest å gå greit å be dem lese retningslinjene hvor det står at alle nullutslippsbiler skal ha grønn plakette.. :)

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA