Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type-2-lading i Bergen sentrum?

Startet av E_S, lørdag 26. juli 2014, klokken 00:37

« forrige - neste »

E_S

Jeg vurderer å kjøpe en Leaf, 2013-"facelift". Har et par spørsmål angående lading:

1. På jobb har vi i tillegg til vanlige 16A stikkontakter en del 32A 400V (rød kontakt). Er dette noe det går an å bruke til lading på Leaf for å få litt mer fart på sakene, forutsatt at man har riktig kabel? Og hvilken type kabel er det man da evt. trenger?

2. Ser flere og flere ladestasjoner har CCS-tilkobling (type 2 + to svære pinner til) - er dette noe det finnes en overgang til som kan plugges inn i Leaf for å få til noe hurtigere lading enn bare vanlig type 2?

Virker som den CHAdeMO-standarden er en døende elefant til tross for noen tekniske bra ting der, da det ikke virker som det er noen andre enn Nissan og Mitsubishi som fortsetter å støtte denne på sikt..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

smaug01

Det er bilens ac lader som bestemmer lade hastigheten. Den er vanligvis på 3.6kW men noen leveres med 6.6kW. Med sist nevnte lader er det noe å hente med 32A uttak, ellers er det et fett. Om det finnes overgang css til type1 vet jeg ikke, mulig det gjør. Angående chademo så kan det virke som den har en tung framtid akkurat som formatkrigen på 80tallet hvor det ikke var de teknisk beste løsningene som vant.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Ja, det er bil med 6.6kW lader som er aktuelt for min del. Kjekt å ha den muligheten - her jeg bor er det også fullt mulig å få opp et slikt uttak på parkeringsplassen. :) Har som oftest ikke så dårlig tid, men ladetiden halveres jo effektivt der.

Type 2 til type 1 finnes jo, men jeg tror ikke jeg har sett noen CCS til type 1 det jeg har klart å finne på nett ihvertfall. Om det ikke finnes er det sikkert noen som klarer å utvikle det.

Formatkrigen da VHS vant over Beta ja, det var jo det teknisk dårligste systemet, men tilfeldigheten og antallet produsenter som støttet det gjorde at det ble slik. History repeating! :P
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

CCS/Combo er DC lading og går ikke med noen som helst overgang til Type1 kontakt. Alternativet måtte være en overgang til CHAdeMO.

Og før du sier at CHAdeMO eller Type1 er døende bør du vite at alle biler (også europeiske) som selges i Japan og sikkert også Korea har CHAdeMO som DC hurtiglading. I USA er det Type1 kontakter som gjelder for AC lading uansett merke. Så avhengig av marked får man bl.a BMW i3 med Type1 og/eller CHAdeMO.

Tilførsel av strøm pluss likeretting er den største kostnaden til hurtigladere (+ evt lisenskostnader?) og litt ekstra software og en ekstra kabel med kontakt gjør ikke mye fra på totalprisen når hurtiglader skal monteres. Når i tillegg ca halvparten av elbilene som ruller på veiene idag har CHAdeMO tror jeg ikke denne kommer til å forsvinne på lenge.

Det jeg tror kommer til å overta for både CHAdeMO og CCS/Combo er høyeffekt AC lading som Renault Zoe har, men da i en form som er litt mer stabil og universell for alle effektområder.

smaug01

Trodde hele poenget med CCS/Combo var at den kombinerer AC og DC lading i én plugg og at derfor en adapter fra AC delene til Type 1 var en teknisk mulighet men ladestasjoner med CCS har kanskje aldri AC lading på plass? Chademos framtid er sikkert ikke helt dømt nord og ned men det lille jeg har lest om denne formatkrigen kan det virker som den kompakte formfaktoren til CCS har litt mer gehør hos brukerne mens CHAdeMo har mer gehør hos ingeniøren(i oss alle som tenker sånn)? Skjønner jo at en bilprodusent vil ha mer kompakt løsning enn chademo fordi den er "voksen", det skal den ha men ja, jeg tror også at Renault sin løsning kanskje er den beste for framtiden. Ladestasjonen kan bli bygget betraktelig enklere, men hva med bilprisen? Det står da altså en heftig likeretter i bilen som koster mye spenn?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 07. juli 2014, klokken 10:41
Ladestasjonen kan bli bygget betraktelig enklere, men hva med bilprisen? Det står da altså en heftig likeretter i bilen som koster mye spenn?

Får man opp produksjonsvolumet går prisene ned. Tesla klarer jo å dytte 22kW lader i bilene sine, Renalt "jusker" litt ved å bruke deler av motor/regen som ladekrets i en bil som er i samme størrelse og pris som Leaf og eGolf. Gjør man noe tilsvarnede Zoe i "fremtidens" elbil, men kanskje beholder en vanlig 3.3kW lader for enfase lading så burde man få noe som fungerer alle steder uten problemer.

smaug01

Bare for å pirke, men Zoe er betraktelig mindre enn en Leaf eller Golf.
Ellers...Jo klart, går volumet opp går prisen ned men det samme skjer vel med prisen på ladestasjonen også så egentlig har man sånnsett ikke oppnådd noe der?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA