Hva er ditt gjennomsnittforbruk så langt?

Startet av TRM, søndag 06. juli 2014, klokken 17:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Snitt siste 15.000km= 254Wh/km. Årsaken til det høye tallet er:

- Vinter med mye småkjøring.
- Kona kjører en snau mil til jobben hver dag med køkjøring. Liten andel langkjøring
- Jeg er glad i spreke biler og akselerasjon
- Jeg kjører bilen akkurat slik jeg vil. Nekter å være sinke på veien bare fordi jeg kjører elbil. Du ser aldri meg ligge i 90km/t i 110-sonen.....
- Bor i Oslo, så når vi først drar på langtur (minus Trondheims-turen i påsken) er det 100 (nå 110)-sone i de fleste retninger. Dvs. trafikken flyter i 120km/t+, noe som drar forbruket opp uten at man nødvendigvis råkjører.
- Bruker ikke range-mode
- Har alltid på varme/kjøling og alle fasiliteter. Å fryse vinterstid er helt uaktuelt. Derimot har jeg i Leaf`en merket at uteluft med litt viftehastighet faktisk kan være mer behagelig enn AC. Dvs. kupeen blir rett nok kaldere med AC aktivert, men avkjøling med AC har sine bieffekter så kjøring uten AC kan i enkelte tilfeller være mist like behagelig. Merk at jeg da tenker på temperaturer rundt 18-22 grader, ikke 28 grader slik vi har her nå :D

Siste 4.000km derimot er ca 205Wh/km. Synliggjør forskjell mellom sommer og vinter :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moray

220Wh/km.

18500km kjørt.

Det totale gjennomsnittsforbruket synker stadig, hadde 173Wh/km på 83 mil i løpet av de siste dagene på vestlandsveier og over fjelloverganger.
S85

fonberg

226Wh/km på 20.000 km, siden november. Betydelig lavere forbruk nå i sommerklima, frem til påske var vel snittet ca. 245 så det har falt betydelig siden da.

Leafen vår har til sammenligning ca. 200 Wh/km på ca. 25.000 km siden juni 2012, så snittforbruket til Teslaen er vel reelt 5-10% høyere.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

sondell

250-260 Wh/km desember-april. Maj-juli 200 Wh/km. Korte turer vinterstid dra opp mye. Ellers er det mye akselerasjoner og kjöring i 120-130 km/h i det sommerforbruket på 200 Wh/km :). Synes det er helt greit.

Øggen

Sitat fra: mbrattg1 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 15:55
Noen med 22" som kan opplyse om sitt forbruk?

Mine siste 4000km på 22" med falken dekk ligger på snitt 215. Klarer 200 ved langkjøring og gjerne 280 ved småkjøring.

Nordtroms

Dagens gjennomsnitt med start fra Molde, via Mardalsfossen og over Trollstigen med avslutning i Ålesund. Var oppe i over 800 wt/km på det heftigste men endte som dere ser på et snitt på 165. Jeg er nå i alle fall fornøyd med resultatet, fersk elbilsjofør som jeg er.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Epleskreller

26000km med snitt 216wh/km. 19" Aero på sommer og 19" R2 vinter.

Vil tippe årsgjennomsnittet detter ned like under 210. Småkjøring om vinteren uten rangemode er drepen for gjennomsnittsberegningen.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nordtroms

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 10. juli 2014, klokken 09:07
26000km med snitt 216wh/km. 19" Aero på sommer og 19" R2 vinter.

Vil tippe årsgjennomsnittet detter ned like under 210. Småkjøring om vinteren uten rangemode er drepen for gjennomsnittsberegningen.
Jeg synes egentlig ikke det er så interessant at forbruket på vinter og småkjøring om så kryper opp mot 4-500 wt/km. Men det er nyttig å vite hvor lavt det er mulig å komme når en skal beregne ladeintervallene på langkjøring. At det faktisk ER mulig å komme 420 km på en lading en god sommerdag med konservativ høyrefot kom egentlig som en overraskelse på meg. Og jeg kjørte heller ikke ulidelig sakte. SUPER BIL!!!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

krish

243 Wh/km på 21 000 km siden november. Det er stort sett kona som kjører bilen til og fra jobb, så det er ikke snakk om så mye grisekjøring. Men vi kjører stort sett enten i by, i kø eller i 100-/110-soner, og det drar opp forbruket betraktelig. Imponert over at så mange har gjennomsnitt på +/- 200 Wh/km. Bra jobba folkens. :)

88charlie

Er det fortsatt ingen som klarer å måle forbruket på ladepunktet opp mot km?

Det dere oppgir her sier svært lite om hva det koster å bruke en TMS, mer om hvor fint dere kjører fra gang til gang. Det blir litt som å vurdere hvor drifstoffgjerrig en diesel er utifra kjørecomputeren.

Jeg mistenker at det reelle forbruket blir merkbart høyere hvis man måler på ladepunktet. Da får man med de elektriske tapene ifm. ladeprosessen, tap pga. termisk kontroll av batteriet og ikke minst diverse forbruk ifm. forvarming/forkjøling av kuppeen mens den er plugget inn. Dette er en del av greia med å ha en Tesla og bør tas med i beregningen på samme måte som at tankmåling på en diesel må til for å "avsløre" hvor mye dieselvarmeren trekker.

Det blir sikkert gode tall uansett men det er nå en gang greit å få de riktige tallene :)

Amoss

Sitat fra: 88charlie på torsdag 10. juli 2014, klokken 12:22
Er det fortsatt ingen som klarer å måle forbruket på ladepunktet opp mot km?

Kirkebø gjennomførte noen målinger i fjor og kom om jeg ikke huske feil til at ca 88% av strømmen havnet på batteriet. Søk det opp så finner du det sikkert :)
Model S 85D

88charlie

Aha!!

Interessant og sånn ca. der jeg forventet at det skulle ligge.

Takker for infoen :)

mecanica vergara

Sitat fra: 88charlie på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:11
Aha!!

Interessant og sånn ca. der jeg forventet at det skulle ligge.

Takker for infoen :)
Dette tallet har veldig lite å si for hvor mye det koster å eie en Model S. Hadde tapet vært det samme som du fikk inn på batteriet hadde også det hatt en veldig liten påvirkning på kostnaden ved å eie denne bilen. Jeg har nå kjørt 5400km og brukt 988kW. Eller 690kr med dagens strømpris. Hadde overlevd med en kost på 1380kr også.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Anew

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:33
Dette tallet har veldig lite å si for hvor mye det koster å eie en Model S.
Enig i den! Etter snart 8000km kan jeg ikke si at jeg har registrert kostnaden på strømregningen. Den er sikkert der, siden jeg nesten utelukkende lader hjemme, men så liten at den knapt syns i et husholdningsbudsjett.

Jeg ligger nå på 211wh/km i gjennomsnitt siden februar. Dette kryper sakte, men sikkert nedover i sommermånedene. Forbruket i den perioden jeg har hatt sommerdekk på ligger på 204 wh/km, men det synker raskt, ettersom jeg kjører flere langturer om sommeren, hvor forbruket gjerne ligger rundt 180.

Det som trekker opp, er primært batterivarming (som for min del pågikk langt utover på våren pga. kalde morgener i garasjen).
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

smurf

193/ 3000
Kjører 'vanlig' uten å prøve å spare strøm, men har vokst av meg 0-100 trangen ;-)
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA