Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet vs rekkevidde

Startet av Goodrun, fredag 25. juli 2014, klokken 10:22

« forrige - neste »

Goodrun

Sitter å glaner på denne prosjektbilen. Saxo 2003. 11 kW motor, en genial motor med integrert diff. og eksepsjonellt lavt tyngdepunkt. Den er bare så altfor slapp.  Jeg kom derfor til å tenke på at man kan addere en motor til av samme sorten og plassere denne bak. Bakstillinga må vel modifiseres samt også batteriplassering. Dette er nok overkommelig med litt fingernemhet og det rette verktøyet. Mulig man kan skaffe bakstilling fra en annen bil som passer rett inn?

Men det store spørsmålet er: Hvordan vil dette virke i praksis? Vil man få dobbelt av momentet/kraften ned i bakken eller vil synkroniseringen være så kritisk at dette ikke vil fungere? Vil den ene motoren måtte dra på/bremses av den andre?
Kan motorene kobles rett i serie og så løser dette seg selv?

Noen som har tenkt disse tankene før og har svar eller synspunkter?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Har tenkt det samme selv, og AX 4WD. er perfekt delebil. Enklere å gjøre dette på en Think da den har batterikassen uavhengig av hjulene. Et problem er at 2 motorer trenger dobbelt så mye strøm. Det må batteriet tåle. Og så er det å få dette godkjent.....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA