Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Gnilre, fredag 25. juli 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

Fei

Sikkert nok med 16a også men prismessig var det lite forskjell på 28a ladestasjon og 16a ladestasjon. Med 40a 400v har jeg vel 27.6kw tilgjengelig i huset? Om jeg setter inn en 40a kurs dedikert til en 28a ladestasjon som kan trekke 6.6kw har jeg jo over 20kw igjen? Eller er regnestykket helt på trynet?

P= U x I
400 volt x 40 ampere
Gir 16000 watt som 1-fas
Med TN nett kan jeg vel gange opp med 1.73som gir 27.6kw

Fei

#91
Trenger litt mere ekspertise nå. Jeg fikk, når jeg bygde huset lagt inn en 3x20A kurs ut av huset ferdig med trekkrør etc. Den ble aldrig brukt. Kan jeg kjøpe denne laderen fra salto
http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-
Tenker på den som kobles til 400v nett som heter 522. Og så kjøpe en type 2 til type 1 kabel og bruke den til Kia soul?. Den vil jo ikke trekke mere enn de 6.6kw som souls takler selv om det er 11kw tilgjengelig? eller blir det rot nå..?

K S

Sitat fra: Finnøy på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:22
Sitat fra: elektrolux på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:13
De aller fleste som kjøper bil med 32A lader ønsker slik lademulighet hjemme uten at de egentlig trenger det. 16A lading holder for de aller fleste, og siden du allerede har lagt ut 16A kurs er det mange penger å spare på å bruke denne.

I mange tilfeller vil selv 10A lading hjemme våre tilstrekkelig, og da kan du med fordel bruke den medfølgende kabelen.

Noen av pengene du sparer kan du bruke på en 32A mode 3 kabel for 32A lading på tur.

Enig i denne. Det er veldig få som trenger mer enn 10-16A i det daglige, det er på tur man vil ønske raskest mulig lading på hver stopp.
Håper flere følger eksemplet til IKEA i Stavanger som har satt opp 32A enfas ladestolper.

Er det 3-fas 230 volts stikkontakt på ladestolpene? Det er vel ikke Type1 stolper??? Er det Schuko også, 10-16A?

K S

Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:45
Trenger litt mere ekspertise nå. Jeg fikk, når jeg bygde huset lagt inn en 3x20A kurs ut av huset ferdig med trekkrør etc. Den ble aldrig brukt. Kan jeg kjøpe denne laderen fra salto
http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-
Og en type 2 til type 1 kabel og bruke den til Kia soul?. Den vil jo ikke trekke mere enn de 6.6kw som souls takler selv om det er 11kw tilgjengelig? eller blir det rot nå..?

Kia har innebygget 6,6 kW enfase lader, dvs den bruker bare to av fasene. Hvis du har 400 volts TN anlegg, så kan du nok trekke 6,6 kW ut av to faser og 20 A, har du bare 230 volt, så kan du maks trekke 4,6 kW. Da må du ha 32  sikringer. Hvilket tverrsnitt er det på kabelen din? Hva er sikringsstørrelse på inntaket i huset?

Fei

Sitat fra: K S på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:50
Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:45
Trenger litt mere ekspertise nå. Jeg fikk, når jeg bygde huset lagt inn en 3x20A kurs ut av huset ferdig med trekkrør etc. Den ble aldrig brukt. Kan jeg kjøpe denne laderen fra salto
http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-
Og en type 2 til type 1 kabel og bruke den til Kia soul?. Den vil jo ikke trekke mere enn de 6.6kw som souls takler selv om det er 11kw tilgjengelig? eller blir det rot nå..?

Kia har innebygget 6,6 kW enfase lader, dvs den bruker bare to av fasene. Hvis du har 400 volts TN anlegg, så kan du nok trekke 6,6 kW ut av to faser og 20 A, har du bare 230 volt, så kan du maks trekke 4,6 kW. Da må du ha 32  sikringer. Hvilket tverrsnitt er det på kabelen din? Hva er sikringsstørrelse på inntaket i huset?

Jeg har 400v tn nett med 40a tilførsel. Når vi bygde huset skulle jeg har endel strøm i garasjen for å brygge øl i store kvanta. Dette ble aldri noe av, men sikringen på 3 x 20a som jeg ba om ligger der enda samt et trekkrør som ser ut til å være 1" i diameter. Om jeg da kunne montert en saltolader på denne kursen ville jeg ha 11kw tilgjengelig men da med uttak for type 2 kabel. Det følger med en type 2 til type 1 med bilen så om jeg da kan bruke dette vil det være det billigste samt at alle 3 fasene i huset har lik belastning? Selv om det er 11kw tilgjengelig der vil jo vel bare kia'n trekke det den klarer, nemelig 6.6kw?
tversnitt på tilførselskabelen  til huset er 25al.

K S

Du får ikke lade mer enn 6,6 kW, men det er ganske bra, 4 til 4,5 mil per time :-), 4-5 timer fra nesten tomt til fulladet.
Heldig du :-)

Griffel

Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:43
Sikkert nok med 16a også men prismessig var det lite forskjell på 28a ladestasjon og 16a ladestasjon. Med 40a 400v har jeg vel 27.6kw tilgjengelig i huset?  Eller er regnestykket helt på trynet?
Riktig regnet, så med 6,6kW til bilen har du 20kW til annet forbruk, så det er kun snakk om å få til en fornuftig fordeling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fei

Takk for hjelp folkens. Jeg er komplett idiot på dette, men når jeg først skal betale for en ladestasjon vil jeg helst ha den som er mest fremtidsrettet. Jeg heller nå mot en 400v trefas 16a saltoboks med type 2 inngang. Da kan jeg bruke de 20a kursene jeg allerede har. Så kjøper jeg den type 2 til type 1 32a kabelen som salto selger og bruker den til hjemmelading. Da vil jeg trekke 6.6kw til kia'n og ha kapasitet opp til 11kw i fremtiden eller ved besøk av en Tesla.

Ona IX

Etter hva jeg har forstått er denne matten helt feil. 3 fas 32a vil jo være 22kw, og 3fas 16a vil jo gi 11kw. Mens 1 fas 32a vil jo gi 7.7kw.
Så hvis du sier at du har 11kw tilgjengelig, så er det pga 16a 3 fas og ikke 32a!
og selv om man har 3fas så vil man bare få 16a, så når man da bruker kia sin lader, får man bare 16a ut av den.

Så enten er det noe feil i hva du sier Fei, hva folk anbefaler. Eller rett og slett er det jeg som driter meg ut, og det kan godt hende!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

emil

For Soul sin del er det i uinteressant om det er 400V, 230V trefas eller 230V enfas. Alt som teller er i prinsippet verdien på sikringen siden Soul kun lader med enfase. Så har du en 3fas 20A kurs ut vil det normalt sett gi en 16A ladestasjon og da halvparten av effekten bilen kan lade med.

Fei

Sitat fra: Ona IX på mandag 27. oktober 2014, klokken 23:27
Etter hva jeg har forstått er denne matten helt feil. 3 fas 32a vil jo være 22kw, og 3fas 16a vil jo gi 11kw. Mens 1 fas 32a vil jo gi 7.7kw.
Så hvis du sier at du har 11kw tilgjengelig, så er det pga 16a 3 fas og ikke 32a!
og selv om man har 3fas så vil man bare få 16a, så når man da bruker kia sin lader, får man bare 16a ut av den.

Så enten er det noe feil i hva du sier Fei, hva folk anbefaler. Eller rett og slett er det jeg som driter meg ut, og det kan godt hende!
Tror det var nettopp det jeg skrev?

Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 19:52Jeg heller nå mot en 400v trefas 16a saltoboks med type 2 inngang. Da kan jeg bruke de 20a kursene jeg allerede har. Så kjøper jeg den type 2 til type 1 32a kabelen som salto selger og bruker den til hjemmelading. Da vil jeg trekke 6.6kw til kia'n og ha kapasitet opp til 11kw i fremtiden eller ved besøk av en Tesla.

Ona IX

Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 19:52Jeg heller nå mot en 400v trefas 16a saltoboks med type 2 inngang. Da kan jeg bruke de 20a kursene jeg allerede har. Så kjøper jeg den type 2 til type 1 32a kabelen som salto selger og bruker den til hjemmelading. Da vil jeg trekke 6.6kw til kia'n og ha kapasitet opp til 11kw i fremtiden eller ved besøk av en Tesla.

Altså, sånn jeg har forstått det er at hvis du har 16a saltoboks vil du bare kunne trekke 16a, uansett hvor mange faser det er. Tesla kan lade med 11kw, siden de har 11kw ladere (og to sånne vil da kunne trekke 32a med 22kw). Men kiaen kan bare trekke 3.7kw med 16a. Hvis man skal sammenligne med tesla, så har kia 2x 3.7kw ladere, mens tesla har 2x11kw ladere.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Fei

#102
Sitat fra: Ona IX på mandag 27. oktober 2014, klokken 23:44
Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 19:52Jeg heller nå mot en 400v trefas 16a saltoboks med type 2 inngang. Da kan jeg bruke de 20a kursene jeg allerede har. Så kjøper jeg den type 2 til type 1 32a kabelen som salto selger og bruker den til hjemmelading. Da vil jeg trekke 6.6kw til kia'n og ha kapasitet opp til 11kw i fremtiden eller ved besøk av en Tesla.

Altså, sånn jeg har forstått det er at hvis du har 16a saltoboks vil du bare kunne trekke 16a, uansett hvor mange faser det er. Tesla kan lade med 11kw, siden de har 11kw ladere (og to sånne vil da kunne trekke 32a med 22kw). Men kiaen kan bare trekke 3.7kw med 16a. Hvis man skal sammenligne med tesla, så har kia 2x 3.7kw ladere, mens tesla har 2x11kw ladere.

Pokker også. Da gikk min onde plan i dass. Vel vel. Da blir det oppgradering av hovedsikring til 4x63A og så en 32a saltoboks 230w. Dette blir dyrere enn forventet.  :'(

Ona IX

Sitat fra: Fei på mandag 27. oktober 2014, klokken 23:50
Pokker også. Da gikk min onde plan i dass. Vel vel. Da blir det oppgradering av hovedsikring til 4x63A og så en 32a saltoboks 230w. Dette blir dyrere enn forventet.  :'(
Ikke tak meg helt på ordet, ville ha dobbeltsjekket med noen av elektrikerne på forumet. Dette er bare ting jeg syntes å huske! Det kan jo tenkes at jeg tar feil!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gnilre

Det er noen nettselskaper som ikke godtar 32A enfaselaster. Men det gjelder vel kun 230V IT nett. I 400V TN nett godtas vel 32A enfase ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA