Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Gnilre, fredag 25. juli 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

K S

Ok, neste "dumme" spørsmål, hvordan finner man ut hvor det er type to stikkontakt?

Lasse70

Sitat fra: nagela på søndag 28. september 2014, klokken 21:28
Ettersom Juice Box er et "USA" produkt, har den vel ikke CE merking, og er vel da ikke "lovlig" å benytte her i Norge ?
Hvis noen med litt mer spisskompetanse enn meg kunne uttale seg om dette hadde det vært fint  :)

Jeg har sjekket med Emotorwerks og den vil snart bli CE godkjent.

"CE will likely be done at the same time or with a short delay.

On Tue, Sep 30, 2014 at 4:47 PM, Julia Miftakhov <juliam@emotorwerks.com> wrote:
Lasse,

I are currently in the process of getting UL certification. I am not sure about CE.

Valery (cc'ed here) might know that.

Julia Miftakhov
Operations
www.emotorwerks.com

Electric Motor Werks  is a California Group focused on promoting
High Performance EV Technologies"
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

emil

Sitat fra: K S på tirsdag 30. september 2014, klokken 18:50
Når man har overgangskabel fra type 1 til type 2, betyr det at man kan benytte Semihurtig og Hurtig Type 2?

Du kan benytte alle ladestolper der det er Type2 kontakt og ikke fastmontert Type2 kabel. Husk også at du uavhengig av hva ladestolpen kan gi som maks (f.eks 22kW for en semihurtig AC) kan ikke bilen benytte seg av mer enn 7.2kW (32A enfase). 22kW er 400V 32A der du henter ut 230V 32A og kan lade med 7.2kW, for en 11kW stolpe kan du kun hente ut 16A og lader i prinsippet ikke mye fortere enn du kunne gjort med en schuko kontakt (gitt 16A ladekladd).

Sitat fra: K S på onsdag 01. oktober 2014, klokken 06:55
Ok, neste "dumme" spørsmål, hvordan finner man ut hvor det er type to stikkontakt?

Kartet på http://ladestasjoner.no/ sier hva slags kontakter det er på de forskjellige stedene. Har du med både vanlig ladekabel og Type2-Type1 ladekabelen skal du være godt dekket.

For hurtig/semihurtig lading av Soul er det kun DC og CHAdeMO som gjelder og der sitter alltid nødvendig kabel fast på ladestasjonen.

Griffel

Sitat fra: K S på onsdag 01. oktober 2014, klokken 06:55
Ok, neste "dumme" spørsmål, hvordan finner man ut hvor det er type to stikkontakt?
En kan vel gå ut fra at de aller fleste (trolig alle) offentlige ladestasjoner med type 2 - 32A og mindre har kontakt og ikke fastmontert kabel.
Fast kabel på mindre ladestasjonen er vel mer vanlig i private garasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Takk skal dere ha, får begynne å oppsøke ladestasjoner og orientere meg hvordan dette fungerer :-)

Litt enklere med bensinstasjoner, men de har jeg tenkt å oppsøke sjeldnere fra fredag av!

Gnilre

Det regner mye på Østlandet for tiden. Kan medfølgende ladekladd bli skadet hvis den ligger ute i regnværet hele dagen ? Jeg ser at noen med Leaf har lagt bobleplast rundt ladekladden, men det kan jeg heller ikke tenke meg er særlig bra med tanke på at ladekladden kan bli for varm.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Klykken

Ikke la den bli liggende i en vanndam så skal det nok gå greit. Den bør i det minste være "sprutsikker". IP55, altså. Da skal den tåle regnskyll.
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

E_S

#82
Sitat
Kan "trådstarter" komme med en tilbakemelding om elektrikeren, som skal sette opp eller har satt opp denne faste installasjonen, også tok på seg garantiansvaret for å montere en elektrisk installasjon som ikke har en CE-merking og en samsvarserklæring...

1. Til elektriker: Legg kabel som ender i et CEE-stikk i garasjen. Skriv samsvarssertifikat.
2. Til privatperson: Bygg sammen Juicebox med strømkabel som ender i CEE-støpsel av ønsket type.
3. Det er nå knakende likegyldig for elektrikeren hva kunden velger å plugge inn der.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Fei

Jeg har bestilt kia Soul og salto hjemmelader via kia ensjø. Tenkte å legge ut så mye strøm som fornuftig er. Jeg er totalt noob på dette,men tenkte at en 32a vil være lurt. Når jeg kikker i strømskapet ser jeg det står 400v og tilførsel er 40a(4x40a). Vil det bli problemer med en 32a tror dere. Har flere 16a som ligger i garasjen men kunne jo tenkt meg å bruke 6,6kw lademuligheten i kia også.

jkirkebo

Sitat fra: Fei på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:16
Jeg har bestilt kia Soul og salto hjemmelader via kia ensjø. Tenkte å legge ut så mye strøm som fornuftig er. Jeg er totalt noob på dette,men tenkte at en 32a vil være lurt. Når jeg kikker i strømskapet ser jeg det står 400v og tilførsel er 40a(4x40a). Vil det bli problemer med en 32a tror dere. Har flere 16a som ligger i garasjen men kunne jo tenkt meg å bruke 6,6kw lademuligheten i kia også.

Det kommer an på fasefordelingen og om du har 3-fase forbrukere. Har du ikke det lar det seg nok ordne, men du må påregne litt ombygging av sikringsskapet i så fall. En fase kan da levere 32A til bil samt strøm til vv-bereder, så må resten av husets forbrukere dele de to andre fasene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fei

Ok.  Høres innviklet ut. Fikk pris på 12000kr for salto ladeboks med montering, men det var garantert uten noen ekstra ombygging av sikringsskap.  Om de bare kan tilby 16a dropper jeg det å bruker kontakten som er der fra før. Overlever vel det også, men litt crap. Syns egentlig 4x40a høres veldig lite ut for et hus på 230m2 , men det var nå det vi fikk når vi bygde :-[

elektrolux

De aller fleste som kjøper bil med 32A lader ønsker slik lademulighet hjemme uten at de egentlig trenger det. 16A lading holder for de aller fleste, og siden du allerede har lagt ut 16A kurs er det mange penger å spare på å bruke denne.

I mange tilfeller vil selv 10A lading hjemme våre tilstrekkelig, og da kan du med fordel bruke den medfølgende kabelen.

Noen av pengene du sparer kan du bruke på en 32A mode 3 kabel for 32A lading på tur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Fei på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:30
Ok.  Høres innviklet ut. Fikk pris på 12000kr for salto ladeboks med montering, men det var garantert uten noen ekstra ombygging av sikringsskap.  Om de bare kan tilby 16a dropper jeg det å bruker kontakten som er der fra før. Overlever vel det også, men litt crap. Syns egentlig 4x40a høres veldig lite ut for et hus på 230m2 , men det var nå det vi fikk når vi bygde :-[

Det kan godt være at inntakskapasiteten kan økes uten andre fysiske tiltak enn å skifte hovedsikringen. Dette kan elektrikeren opplyse om. Ellers er det jo flere muligheter enn 16A og 32A da. 20A eller 25A for eksempel. 20A vil jeg tro går helt fint uten noen andre tiltak, og gir deg dobbelt så rask lading som fra eksisterende kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:13
De aller fleste som kjøper bil med 32A lader ønsker slik lademulighet hjemme uten at de egentlig trenger det. 16A lading holder for de aller fleste, og siden du allerede har lagt ut 16A kurs er det mange penger å spare på å bruke denne.

I mange tilfeller vil selv 10A lading hjemme våre tilstrekkelig, og da kan du med fordel bruke den medfølgende kabelen.

Noen av pengene du sparer kan du bruke på en 32A mode 3 kabel for 32A lading på tur.

Enig i denne. Det er veldig få som trenger mer enn 10-16A i det daglige, det er på tur man vil ønske raskest mulig lading på hver stopp.
Håper flere følger eksemplet til IKEA i Stavanger som har satt opp 32A enfas ladestolper.

Hansi74

Lurer på en ting, skal ikke ladingen avbrytes når du trykker på knappen på pistolen ?Det gjør den på min Outlander phev, men Ikke på Kia``n. Det er jo rart at man ska trekke ut "Pistolen" med full belastning.
Kia Soul EV og Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA