Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Marecat, fredag 25. juli 2014, klokken 01:38

« forrige - neste »

Marecat

Er egentlig ganske tålmodig, men noen steder hvor det er både hurtiglading og type 2 eller  Schuko tett inntil hverandre kan det teoretisk være mulig å plugge inn begge  sider   samtidig? Vil batteriene ta imot strøm fra begge sider eller er det umulig.Det er kanskje idiotsikkert?

goggo

#1
Sitat fra: Marecat på søndag 06. juli 2014, klokken 09:28
noen steder hvor det er både hurtiglading og type 2 eller  Schuko tett inntil hverandre kan det teoretisk være mulig å plugge inn begge  sider   samtidig?

Dessverre, det fungerer nok ikke slik bilene er laget nå. Det er jo bilens BMS som forteller hurtigladeren hvor mye den kan få lade med, og det er sikkert ikke så lurt å forsøke å overstyre dette.


En annen sak som passer godt med overskriften her, og som jeg har tenkt mye på under mine langturer der det ikke er tilgang på hurtigladere:
Hvis jeg beholder I-MIEVen til garantien er utløpt så kunne jeg tenke meg å spørre entusiaster og experter som @elektrolux og @bly og andre her på forumet om det er mulig å bygge inn en 14A lader til, med egen ledning!
På den måten kunne man utnytte to faser i et trefase opplegg (med adapter), man kunne lade 28A på en 32A enfase kurs (med adapter), og man kunne benytte 2 x 16A kurser :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

svingen

Hugo: det her blir tilbyd leaf snart 2 x 16a men koster vel ca 20k tipper når vi leser det her om 2 år når garantien er ute er det hurtigladeren overalt og du vil eller bruke 20 Tusen for dobbel rekkevidde dvs ny batteri :-) håper jeg for rett :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Det bør være fullt mulig å montere inn en ekstra lader. Vi må bare ta for oss en bil om gangen. Nå blir det først Leaf, så e-Up. Prisen blir nok rundt 20KNOK
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

hva med å føre det en kan i mellom chademo utaket  soån som på tesla der kan en lade foreksempel  fortere med 32 a  tror nokk om en  tar en type 2 kabel å får chademo på vil en kunne lader fortere en  med 13 a

svingen

Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 02:35
hva med å føre det en kan i mellom chademo utaket  soån som på tesla der kan en lade foreksempel  fortere med 32 a  tror nokk om en  tar en type 2 kabel å får chademo på vil en kunne lader fortere en  med 13 a

Problemet med chademo er att det er en "låst" protokol så hvem som helst kan ikke bruke det her,videre så tror jeg det er forskjell strøm og (DC eller hva det er) så er nok ikke så enkelt.

Jeg ville nok eller kjøpt en slik her http://emotorwerks.com/products/online-store/ da får man støtte får 360v 3 fase og oppover,så finner man en rød kontakt kan man bruke den vil jeg tror eller type 2 22KW og en overgang.

koster ca 30 tusen men da får man rask lading mange plasser fremover :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på mandag 07. juli 2014, klokken 10:41
Problemet med chademo er att det er en "låst" protokol så hvem som helst kan ikke bruke det her,videre så tror jeg det er forskjell strøm og (DC eller hva det er) så er nok ikke så enkelt.

Stemmer, CHAdeMO bruker CAN protokoll for kommunikasjon mellom lader og bms (bil / batteri). Lading foregår med DC (likestrøm) direkte til batteri. Bilens innebygde lader er ikkje i bruk ved bruk av CHAdeMO. Den innebygde lader tar inn AC (vekselstrøm), som blir likeretta til DC.

Det ville vere mulig og bygge CHAdeMO laderen inn i bilen, og dermed koble seg til AC kontakt med stor effekt, t.d. 3 fase 32 A eller 2 x 16 A.

Ulemper ville vere kostnader, og størrelse på lader. Denne måtte vere liten nok til at det var plass til den i bilen. Normale stasjonære CHAdeMO ladere er store.

Ein annan utfordring er tilgang på CHAdeMO protokollen. Dette krever medlemskap i "CHAdeMO Association". Pris på standard medlemskap er ca 30 000 kr pr år. Dvs, utvikle lader i liten skala er neppe økonomisk god butikk.

Denne avgift gjer at det er meir praktisk og montere inn ekstra lader, eller erstatte den lader som alt er montert i bilen med ein ny lader med større effekt. I dette tilfelle må kommunikasjonen gå direkte mot bilens BMS, og ny lader må bli tilpassa den enkelte bil. Med CHAdeMO ville kommunikasjonen vere lik mot alle bilar som støttar CHAdeMO.

Her er informasjon rundt "CHAdeMO Association":
http://www.chademo.com/wp/blog/category/faq-chademo/
http://www.chademo.com/wp/joinus/
http://www.chademo.com/wp/wp/wp-content/uploads/2014/05/Bylaw201405.pdf
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

olav69


Rav4_EV

Å lade med to ladekabler ville vært bortkastet.
Du får ikke på mer strøm enn hva som blir levert over chademoen.
(Ihvertfall ikke etter noen minutters lading)
Kort tid etter chademoladingen starter begrenses strømmen fordi batteriene ikke klarer å ta i mot mer.

Chademoprotokollen kan kjøpes for ca 1500 kr. Har kjøpt den selv.
Med denne kan du bygge en chademo kompatibel lader og eventuelt selge den under eget navn.
Om du ønsker å selge den og bruke merkenavnet "chademo" må du være medlem. I tillegg må også laderen testes og dokumenteres at den oppfyller kravene.
Chademo lading er ikke noen "rocket science".
Enkel likestrøm som posjoneres ut av laderen etter kommando fra bilen.
I tillegg er det noen tester som utføres for å sjekke at kontaktorene ikke har sveiset under lading slik at pinnene er spenningsløse etter frakobling.
Var i ferd med å bygge meg en chademo kompatibel lader selv.
Så dukket Renault Zoe opp. Hvorfor bygge en slepbar lader når du kan kjøpe en bil med innebygget hurtiglader?
Selv på 22kW uttak er Zoe rask nok. Ladingen går ikke saktere enn Leafen gjør på en 50 kW chademo om vinteren.
I tillegg begynner jeg å bli mektig lei alle manglende Chademo ladere.
Plutselig er en Chademolader ute av drift. Alternativet er da 6-8 timers pyselading på schuko. Ikke akkurat fremtidsrettet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TB

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 07. juli 2014, klokken 20:11
Å lade med to ladekabler ville vært bortkastet.
Du får ikke på mer strøm enn hva som blir levert over chademoen.
Er einig i at og lade med både CHAdeMO og bilens innebygde lader har ingen hensikt, bilens innebygde lader vil gi svært lite "ekstra". Men, det som kan ha ein effekt er ein ekstra lader (direkte mot bilen, eller mini CHAdeMO lader) som har t.d. fleire 16A kablar inn. Dvs, ikkje avhengig av kraftig strømkurs, kan t.d. bruke fleire standard kursar - for stor fleksibilitet i strøk der infrastruktur til elbil ikkje er bygd ut.

Men, det er nok det meir praktisk med 22 kW type 2 - dvs ein AC kabel inn - dvs. kan meir stole på kva for effekt som faktisk kan bli brukt.

Sitat
Chademoprotokollen kan kjøpes for ca 1500 kr. Har kjøpt den selv.
Med denne kan du bygge en chademo kompatibel lader og eventuelt selge den under eget navn.
Om du ønsker å selge den og bruke merkenavnet "chademo" må du være medlem. I tillegg må også laderen testes og dokumenteres at den oppfyller kravene.
Chademo lading er ikke noen "rocket science".

Det er nyttig info. I følge det som har vore skrive i andre trådar er småskala CHAdeMO lader uaktuelt pga. medlemsavgifta. Ved bygging av mindre seriar vil neppe merkenavnet CHAdeMO ha stor betydning, så lenge som laderen fungerer - og ikkje påfører bilen permanent skade.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Det hadde kanskje vært mer interressant å bytte ut laderen med en type2-lader som er kraftigere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:45
Det hadde kanskje vært mer interressant å bytte ut laderen med en type2-lader som er kraftigere?

Type2 er jo bare pluggen, og så lenge man kun snakker enfase lading (230V) kunne man beholdt Type1 kontakten, men montert en 32A lader...

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA