Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-nv200 nyheter!

Startet av newbie_bird, torsdag 24. juli 2014, klokken 15:14

« forrige - neste »

newbie_bird

Hei! Er ny på forumet, så legger inn mitt første innlegg  :)

Er en student som bor på Jessheim og studerer i Oslo sentrum.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en el-bil, for å kunne pendle rimeligst og raskest mulig.

Det er ikke et alternativ å benytte offentlig transportmiddel pga dårlige ruter, og er derfor lurest å enten bo her og anskaffe el-bil, eller leiebolig i Oslo. Siden begge alternativene nok ender på ganske lik sum pr. mnd., så vil jeg gjerne høre med dere.

Pendle pr. vei: ca 53 km. Hovedsaklig E6 i rush-tid (7 og 16).
Parkering i Oslo: Det er en noen el-parkering rundt skolen.
Budsjett: Ca. 2500 - 3500 kr pr. mnd. nedbetaling/leasing/lån

Hvilken bil foreslår dere for meg? Er det noe jeg bør ha i bakhode? Ulemper? Fordeler?
Ser mer enn gjerne frem til å få deres innspill  :D

svingen

Er du bil intrisert eller kun transport? Billigste er nok en trilling eller USA import leaf. Leaf er det jeg ville godt for. Kan du bytte batteri om noen år. Du er nesten avhengig av å lade på vinteren hvis ikke blir det sein kjøring og 0 varme på skolen, så her bør du påvirke så tidlig som mulig men tanke på ladeplasser
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

#2
Du får en helt ny trilling ned mot 140.000kr hos en forhandler. Hvis du slenger på litt ekstra så kan vi si rundt 160.000kr. Da får du en bil som koster deg 2700kr i mnd med 100% finansiering gjennom skandiabanken. Hvis du er student ville jeg gått for den. Mer bil for pengene får du ikke :) Alternativt ville jeg gått for en pent brukt leaf. Men da må du litt opp i pris. Fordelen med en helt ny bil er at du får lenger garanti :) Du kan også vurdere en brukt trilling men det er ikke alle prisene som har fulgt nybilprisene.
Fremtiden er elektrisk.

Go-carter

Hei,

Jeg var i samme posisjon som deg for fem år siden. Heldigvis snart ferdig med mastergraden nå :) Pendler Frogner(sørum)-Vulkan(Grünerløkka) hver dag. Ca. 2,5 mil hver vei.

Jeg valgte da å legge 40.000 inn som egenandel, og låne 233.000,- for en fireseters Think. Kanskje ikke det lureste i verden, men eneste alternativet da :)

For samme pris i dag får du til og med en i3, og ikke minst plenty av e.UP og Leaf. Trilling tror jeg blir litt knapt på rekkevidde for at det skal være komfortabelt, iallefall om du skal ta høyde for at ting kan gå skeis. Lånet mitt på 7 år, er ca. 3400,- i mnd.

Da har du en viss pekepinn ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

newbie_bird

takk, takk og takk for gode svar! :)

Svingen; jeg er sånn middels bilinteressert. En el-bil blir egentlig kun for å ha minst mulig utgifter.
Ladeplasser ser jeg det er noen av rundt Høyskolen i Oslo.

Mippen: Har aldri hørt om trilling? Link? :)
Ser at Go-carter sier den ikke har så god rekkevidde...
Ønsker gjerne en bil som holder ca 130 km på en landing (Ved ev mangel på mulighet til å lade, eller ekstra tur).

Har da noen spørsmål til:
Vil en Leaf være god nok for mitt bruk?
Leaf 2014 modell, anbefales denne? Tenker da at ev. verditap ikke blir så stort.
Noen erfaring om det går greit å finne parkering på St. hanshaugen området?

Go-carter

kenmyh på dette forumet studerte også på HiO, og hadde Leaf under studietiden sin. Har den heldigvis fortsatt ;) Rundt HiO er ikke lademulighetene helt topp(stort sett alltid fullt), men er du villig til å tusle noen hundre meter og f.eks. stå litt nærmere regjeringskvartalet har du plenty av muligheter. På løkka er det veldig greit, men det blir vel litt langt unna.

"Trillinger" er i-Miev, C-zero og I-ion. Henholdsvis Mitsubishi, Citroen og Peugeot. Samme bil, forskjellig merke i grillen. De har rekkevidde på 11-12mil, men om du aldri har kjørt elbil før vil nok denne føles litt i knappeste laget, iallefall om du går dager uten å lade på skolen. Men de er gode alternativer de og. Når jeg begynte å pendle i 2009 hadde jeg en gammel kewet, og den holdt akkurat inn til byen før den måtte lades ;)

Jeg tror som sagt fortsatt du vil få mest glede av en Leaf, om du er villig til å bla opp den lille forskjellen opp fra en "trilling". Skulle alt VIRKELIG gå skeis, så har vi jo hurtiglader f.eks. på mcdonalds berger, så du har egentlig en veldig kurant pendlerute for elbil.

Vil du spare ytterligere, kan du jo godt gå for en 2011 Leaf. Den har allerede fått sitt værste prisfall, og kommer med mye utstyr.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mippen

Sitat fra: newbie_bird på lørdag 05. juli 2014, klokken 23:23
takk, takk og takk for gode svar! :)

Svingen; jeg er sånn middels bilinteressert. En el-bil blir egentlig kun for å ha minst mulig utgifter.
Ladeplasser ser jeg det er noen av rundt Høyskolen i Oslo.

Mippen: Har aldri hørt om trilling? Link? :)
Ser at Go-carter sier den ikke har så god rekkevidde...
Ønsker gjerne en bil som holder ca 130 km på en landing (Ved ev mangel på mulighet til å lade, eller ekstra tur).

Har da noen spørsmål til:
Vil en Leaf være god nok for mitt bruk?
Leaf 2014 modell, anbefales denne? Tenker da at ev. verditap ikke blir så stort.
Noen erfaring om det går greit å finne parkering på St. hanshaugen området?

Ser du fikk svar på hva en trilling er. =) Det er gode biler men rekkevidden er kanskje litt kort hvis du ikke har mulighet til å lade. Hvis du kan lade mens du er på skolen går det helt fint. =) Nissan leaf er gode biler. Du kan kjøpe for eksempel en ny visia til rundt 200k. Da er den ribbet for det meste av ekstrautstyr men den har fortsatt samme rekkevidden, plassen og komforten. Eventuelt kjøpe en brukt leaf.

Men du må uansett huske på at om vinteren kan fort rekkevidden komme helt ned i 8mil både på leaf pg trilling pga kulden. Du bør derfor uansett ha en lademulighet og på den måten kan du like godt klare deg med en trilling. De er små men får mye i de lel også er det lettere å parkere enn en leaf.

http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/2989-fortsatt-en-glimrende-elbil
Fremtiden er elektrisk.

svingen

Vet att buddy eletric hvor jeg kjøpte min ION får du låne 1 dag og teste,det er vel flere forhandlere som og tilbyr :)
Kan og nevne att får ca 25 tusen får du inn fosilvarmer på dem,litt usiker hvor mye rekkevide du får da om vinteren vs uten,om det er kun god og varm bil eller om den  og gjør att batteriene er varme.
Leaf er helt klar mere "bil" men koster mere i service og er generelt mere en "moderne" bil på godt og vont,så kan fort koste noen kr her og der,men det kan jo en trilling og gjøre.
Store fordell med Leaf er mulighet til og bytte batteri til ca 35 tusen hvis man vil det om X antall år.
Vet ikke hvor viktig det er,men den "nye" Euro leafen som kom ut fra 2013 (mener jeg er ikke sikker på det her) er det ikke så lett og få montert på sykkelfeste det må på taket,på eldre leaf er det ikke problem.
på Trilling får man montert på sykkel stativ bakpå til ca 4200 kr som er plass til 3 sykkler.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Tror bilbruk til pendling er tapsprosjekt uansett. Har du mulighet til å sykle/kjøre til togstasjon?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

@elektrolux fikk meg til og tenkte litt her :)

Nå vet jeg ikke helt hvordan "studie" livet her om dagen,men når jeg studerte så var man jo en del ute....jeg personlig hadde eller flyttet til "sentrum" og fått meg meg festene/livet rundt studenlivet.
Det er en tid man aldri får igjen,mange som bode på utsiden og det var ikke alltid like greit,man kan jo sove over hos noen osv,men utrolig greit og ha en plass og sove hjemme og :)
ser att NSB skal ha 1670 -25% student så blir vel 1200 kr i "transport"
så er det jo mulighet til og kjøpe en elsykkel eller sykkle til toget?

Jeg bor på skytta (nittedal) og måtte kjøre bil til helsfyr 1 mnd tid (pga venter på barnhage etter flytting),det er for og si det forsiktig noe jeg ikke ønsker og gjøre,det er mye kø og køen blir enda være etter avkjøringen min (olavsgård) nå er det jo sommer ferie osv,men skal du reise i "rusjen" som er når sommerferien ca  07:10 og 09:00 og 15:00 til 17:00 må du nok fort regne 1 time frem og tilbake her vil jeg tro.
Du kan jo høre med noen "lokale" som bor der hva dem syns,men jeg hadde ikke vært i tvil og kjøre TOG eller flytta :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

E_S

Jeg pendler omtrent samme strekning, men bare "bakvendt", da jeg bor i Oslo og jobber rett ved Gardermoen (dog så langt unna at kollektivtransport til Gardermoen ikke funker, og det er ingen bedre alternativer). Dette gjør at jeg ser hvor håpløst mye kø det er mot Oslo på morgenen og ut igjen av byen på ettermiddagen. Denne slipper du ikke uansett hvilken bil du kjører.

Jeg hadde funnet meg et sted å bo i Oslo - da har man muligheten til å være sosial også, og det er som kjent ganske viktig som student (og senere)! :) Om man ser på de områdene av Oslo som dekkes av 24/7 bussruter har man ganske gode muligheter til å finne et brukbart sted, man MÅ ikke bo midt nedi gryta bare man bor et sted man faktisk kommer seg til og fra når som helst. :)


Dersom det ikke er noen andre grunner enn økonomiske til at du bor på Jessheim (hjemme hos foreldre?) når du studerer i Oslo hadde jeg seriøst vurdert å flytte på meg for å slippe det bryderiet som pendling, spesielt kø-pendling medfører.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bruisepristine

Jeg bor på Jessheim og går skole i Oslo, fulltid. Jeg måtte hatt bil ved siden av kollektiv (som jeg forøvrig ikke får studentrabatt på fordi jeg er 30) så jeg sparer penger på å ha elbil kontra fossil pluss kollektiv. Oslo tur/retur med trilling på kaldeste vinter har ikke vært problem for meg rekkeviddemessig, med full pupp på varmeapparatet, selv de dager der jeg ikke får ladet på skolen har det holdt akkurat. For meg er det nøyaktig 8 mil tur/retur. Jeg betaler 1900 i lån på bilen pr mnd, og setter av 400 pr mnd øremerket service og bilvask. Løp og kjøp sier jeg bare!  8)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

newbie_bird

Jeg vil gjerne nevne at jeg også jobber i Oslo. En del av jobben min går også ut på kjøre til kunder/leverandører. Inntil nå har jeg fått låne firmabil eller sjefens egen bil.

Men jeg tok dette opp med sjefen, og det er kanskje mulighet for at de kjøper inn/leaser el-bil, som jeg får benytte både privat og jobb. De må bare få det avklart med regnskapsavdeling slik at alt blir etter forskriftene, enten  :)

Når det gjelder det sosiale.. så jobber jeg såpass mye og samtidig studerer, at jeg ikke får så mye fritid. Jeg har bodd i Oslo ca 2 år nå pga studier. Så jeg taper ikke mye på å flytte hjem igjen :)

Vil gjerne prøve dette ut, så fremt det ikke blir et tapsprosjekt. Jeg slipper unna rushtid på vei hjem, ettersom det enten blir sene kvelder på skolen, eller så er jeg på jobb. Da er det bare rushtid mot sentrum som er "problemet"... er jeg like heldig som i år, så var det bare 1-2 forelesninger i uka som begynte 8.30, resterende var rundt 10/11 tida.

svingen

står litt om emne her http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel326068.ece kort sakt ser det ut som elbil blir skattet av 50% som inntekt.
så kjøper dem inn en elbil til 300 tusen så må du skatte 150 som inntekt,si att du får skatte prosent på 25%  så må du betale ca 40 tusen i skatt. det blir da ca 3 tusen i mnd får og ha en elbil som du kan bruke så mye som du vil. (dvs firmabil)

Må si jeg ikke ble så veldig imponert over det her,kan jo like greit kjøpe en selv da? eller regner jeg feil ?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tinker

Det står formulert litt knotete på skatteetatens sider også, men det jeg tror de mener er at grunnlaget for utregningen er 50% av listeprisen, ikke at tillegget i skatten er på 50% av verdien. Ser at det står formulert på samme måten for utgangspunktet for at bilen er over fire år. Sikkert bare Hegnarjournalisten som har jobbet litt for fort...

Det betyr at man på en bil med listepris på 300000 tar utgangspunkt i 50% av listeprisen, slik at tillegget i inntekt blir på 30% av 150000 = 45000,-. Normalt regner man 28% skatt, slik at kostnaden blir 28% av 45000 = 12600,- i året. Det er ikke så galt. :)

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilsatser---firmabil/?ssy=2014
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA