Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading

Startet av cra, tirsdag 06. januar 2009, klokken 22:11

« forrige - neste »

my_lady

Hei:)

Jeg vil etterhvert bli totalt avhengig av ferje når jeg begynner å jobbe, så jeg vurderer derfor å kjøpe meg el-bil (vært og prøvekjørt Reva, kjempegøy, men litt skummelt :P)
Jeg må da uansett ha ferjekort + busskort til "andre siden" og for min del så sparer jeg rundt 25 000 i året av å pendle med elbil i forhold til vanlig bil... så for min del er det gunstig uansett om man må betale for fører av bilen...

Men sett på en annen side så er det og litt bra at det ikke bare er gull og grønne skoger med og ha elbil, da hadde ALLE skaffet seg elbil og godene hadde forsvunnet med en gang det blir for dyrt for staten :-\

ravn

SitatMen sett på en annen side så er det og litt bra at det ikke bare er gull og grønne skoger med og ha elbil, da hadde ALLE skaffet seg elbil og godene hadde forsvunnet med en gang det blir for dyrt for staten]

Jeg for min del ønsker de grønne skoger velkommne og ser gjerne at alle kjøper seg elbil :P
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Sitat fra: my_lady på torsdag 19. februar 2009, klokken 01:05
så for min del er det gunstig uansett om man må betale for fører av bilen...

Joda, det er gunstig, men det jeg (og sikkert mange andre) har reagert så kraftig på er at de sier det skal bli gratis, og så blir det ikke det. I det virkelige liv kalles dette falsk markedsføring, og er forbudt! Hvis jeg driver en butikk så kan jeg f.eks. ikke si at i dag er Coca Cola på 1.5l flasker gratis, og så kreve at noen kjøper en Kvikk Lunsj for at de skal kunne få Colaen gratis. ;)

Ellers trur jeg nok fler ei distriktene her på vestlandet kunne ha gått for el-bil dersom det virkelig ble gratis, og har man først el-bilen så bruker man jo gjerne den i stedet for fossilbilen. Da vil det oppnås en m,iljøgevinst ut over den ene turen til/fra jobben. ;)

Sitat
Men sett på en annen side så er det og litt bra at det ikke bare er gull og grønne skoger med og ha elbil, da hadde ALLE skaffet seg elbil og godene hadde forsvunnet med en gang det blir for dyrt for staten :-\

Tja.... Intil bensin og diesel tar slutt, og el-bilene får samme kapasiteter som dagens biler forøvrig kommer ikke alle til å skaffe seg el-bil. Jeg har selv en del behov som ikke dekkes av noen eksisterende el-biler pr i dag, og det tror jeg mange vil ha i lang tid framover. Desuten så er jo alltid det å kjøpe ny bil en investering, og man må gjerne kvitte seg med den gamle også.

Og hvis alle bytter til el-bil så er vel "målet nådd" på den fronten, skulle jeg tro. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Elbiler, og Hydrogenbiler fikk samme status som f.eks rullestoler på riksveifergene fra nyttår. Det betyr gratis kjøretøy, men fører må betale passasjertakst.

Narvasete kunne godt opplyst dette, i stedet for å gå ut og proklamere at det ble gratis.

Ellers applauderes ordningen, som i de aller fleste tilfellene gjør det enda gunstigere å bruke Elbil.

I går kunne jeg lese på Text TV at veiene på vestlandet koster 7 kr/km for busser og Vogntog bare i bom og ferger, og ca 1/5 for biler. Dermed ser en at det er mye å spare her på vestlandet med en Elbil med litt seriøs rekkevidde.

Ut fra dette er det rart at ikke nye Think selger mer her borte. F.eks en tur på 18 mil fra Stavanger til Bergen kan kjøres omtrent gratis, mot 700-800 kr i drivstoff og avgifter på en fossilbil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. februar 2009, klokken 09:36
Narvasete kunne godt opplyst dette, i stedet for å gå ut og proklamere at det ble gratis.

My point exactly!

Sitat
Ellers applauderes ordningen, som i de aller fleste tilfellene gjør det enda gunstigere å bruke Elbil.

Absolutt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. februar 2009, klokken 09:36
I går kunne jeg lese på Text TV at veiene på vestlandet koster 7 kr/km for busser og Vogntog bare i bom og ferger, og ca 1/5 for biler. Dermed ser en at det er mye å spare her på vestlandet med en Elbil med litt seriøs rekkevidde.

En NRK-reportasje om samme: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6487960
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: cra på torsdag 19. februar 2009, klokken 08:41
...men det jeg (og sikkert mange andre) har reagert så kraftig på er at de sier det skal bli gratis, og så blir det ikke det. I det virkelige liv kalles dette falsk markedsføring, og er forbudt! Hvis jeg driver en butikk så kan jeg f.eks. ikke si at i dag er Coca Cola på 1.5l flasker gratis, og så kreve at noen kjøper en Kvikk Lunsj for at de skal kunne få Colaen gratis. ;)
For å ta analogien litt videre så vil du antagelig måttet betalt for panten på flasken selv om colaen var gratis  ;D

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: ilmarw på torsdag 19. februar 2009, klokken 10:18
For å ta analogien litt videre så vil du antagelig måttet betalt for panten på flasken selv om colaen var gratis  ;D

Jo, Cola (varer i flaske med pant) var kanskje ikke det beste eksempelet... Men i det tilfellet så er jo pant litt spesielt, og det er jo penger du får tilbake.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Heisann!

Nå har Tide sjø lagt litt om på El-bil billetten.. Til både håp og engstelse.

Tidligere praksis har vert motorsykkel minus bompengeandel. = 33kr

I går kveld ble min frue belastet med standard personbillett for overfarten = 40kr

I dag tidlig betalte jeg El-bil takst = 0kr

noen andre som har støtt på det nye systemet til Tide? Og hva er erfaringen så langt?

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

På Fjord1 MRF har de nå lært seg at persontakst er det riktige. Regelverket sier vel at det skal betales persontakst, men at man kan kreve å få betale for mc dersom det er gunstigere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Hittill har jeg betalt mc minus bompengeandel.
Sier regelverket noe om eventuelle bompenger som inkluderes i billetten?

Hvis det er personbillett som er det riktigste er jo det nye systemet en forholdsvis stor løgn fra departementet.
Sett fra Austevoll sin situasjon.
Ferge i begge ender av kommunen, og relativt høy bompengeandel for både person og kjøretøy.

er jo supert om billetten blir 0kr fremover, men hvis ikke så bør de gjeninnføre den gamle måten å ta betalt..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

Regelverket generelt sier vel at elektriske kjøretøyer ikke skal betale bompenger, slik at det riktige i ditt tilfelle ville bli gamlemåten - MC minus bompengeandel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 07. januar 2009, klokken 13:56
Jeg har sendt dem nytt svar på dette. Ordkløveri - jeg vet -  men dette har gjort meg skikkelig harm.
Hvis du orker å fortsette dialogen syns jeg du skal forsøke et annet ordkløyveri.

I "Riksregulativ_for_ferjetakster_2009" på www.mrfylke.no står det:
SitatElektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet er gratis, men fører og passasjerer betaler passasjertakst etter vanlige regler. Trafikanter i denne kjøretøygruppen kan alternativt kreve takstberegning etter takstgruppe C i de tilfeller dette gir lavere takst.
... men så litt lenger ned står det videre:
SitatAlle passasjerer utenom bilførere, således også hjelpemenn på godsbiler, skal betale personbillett. Pasient på båre befordres fritt.

Hvis ".... men fører og passasjerer betaler passasjertakst etter vanlige regler"  og vanlige regler sier "Alle passasjerer utenom bilførere skal betale personbillett".

Kan de da virkelig kreve at fører av elbil skal betale??? (uten å bryte egne regler)  ;D

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rojohan

Sitat fra: andreash på onsdag 04. mars 2009, klokken 10:33
Heisann!

Nå har Tide sjø lagt litt om på El-bil billetten.. Til både håp og engstelse.

Tidligere praksis har vert motorsykkel minus bompengeandel. = 33kr

I går kveld ble min frue belastet med standard personbillett for overfarten = 40kr

I dag tidlig betalte jeg El-bil takst = 0kr

noen andre som har støtt på det nye systemet til Tide? Og hva er erfaringen så langt?

Andreas


Etter 1. mars har eg vært innom følgende kategorier på fergestrekningen Krokeide - Hufthamar:

Person     40,-

Barn     21,-

Honnør     20,-

El-bil     0,-


Ser no at eg kan kreve å betala for motorsykkel uten bomavgift, og da havner man på det el-bilen kostet før 1. mars (33,-)


Eg fortsetter å sei El-bil når eg skal betale, dei eldre krever som regel person, mens dei yngre pleier å ta for el-bil (0,-)

cra

Sitat fra: rojohan på mandag 16. mars 2009, klokken 13:52
Eg fortsetter å sei El-bil når eg skal betale, dei eldre krever som regel person, mens dei yngre pleier å ta for el-bil (0,-)

Jeg gjorde det samme en stund, men nå er er alle på min fergestrekning tilsynelatende samkjørte, så for enkelhets skyld har jeg kjøpt klippekort for person til å ha liggend ei thinken, så kan verdikortet benyttes i fosilbilen når det trengs.

For din del, rojohan, koker det vel ned til hva som er gunstigst i lengden; konsekvent beltale 33, sller satse på at det er billigere å betale 40 noen ganger og 0 andre. Hvis du begynner å kreve å betale for MC minus bompenger (som er "riktig") blir nok alle billetørene samkjørte på det etterhvert også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA