Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading

Startet av cra, tirsdag 06. januar 2009, klokken 22:11

« forrige - neste »

andreash

Det er jo bra at enkelte strekningar holder løftene som politikarane ikkje klarar sjølv..
Me får håpa at tilsvarande vert tilfelle for dei andre ferjestrekningange i landet..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Dårlige nyheter fra Tide sjø.. Dei kjem til å fortsetta å ta betalt for mototsykel uten bompenger.. mao. akkurat som før..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

Reiste med Fjord 1 i dag, og der ombord var det også "business as usual", med untak av at taksten er økt, slik at det i år faktisk er dyrere å reise med ferge.  >:(  Biletøren var helt uvitende om at det skulle være gratis. Skal sjekke det med fergeselskapet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Fikk følgende fra MRF nå:

SitatHei !

Det er nå gratis å reise med el-bil på ferje,
MEN det skal betales for føreren av bilen.

Med hilsen
Atle Ræstad
Billetteringsansvarlig
Fjord1 MRF AS

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

#19
Svar fra Tide Sjø:

Sitat
Hei

Etter de reglene vi har mottatt skal EL biler reise fritt, men sjåfør og
eventuelle passasjerer skal betale passasjerbillett.

Det er anledning til å løse billett i klasse C, som er motorsykkel.  I det
tilfellet er sjåfør inkludert, men ikke passasjerer.  Dette er i de
tilfellene hvor billettering for motsykkel er rimeligere.

Reglene er like for hele landet.  Siden du nevner Tausambandet spesielt så
er prisen i klasse C kr. 68 inkl. sjåfør og en passasjer kr. 40.  Her
ville jeg betalt for passasjer.

Husk at vognkort skal forevise for kontroll av drifstoff klasse!!!


(Pris uten rabatter for fosilbil inkl fører er: 121,-)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Siste fra samferdselsdepartementet:

Sitat
Du viser til at det ikke er tillatt å reklamere med at noe er gratis, dersom man er nødt til å kjøpe noe annet for å oppnå denne"gratis" fordelen, jf. man må betale for personbillett for å kunne ta med seg el-bilen. Nå er det vel opplagt at det må være med en person for å føre bilen med mindre den skal transporteres som frakt. Dersom det heller ikke skulle betales passasjerbillett ved overfart med el-bil på ferje, ville det innebære at en "løspasasjer" som betaler passasjerbillett straffes økonomisk sammenlignet med el-bil. Det er ikke hensikten med endringen i takstregulativet.

På bakgrunn av ovennevnte ser vi de tikke som brudd på  markedsføringsloven å ha en bestemmelse i riksregulativet om gratis overfart med el-biler, når det samtidig opplyses om at fører og pasasjerer betaler passasjertakst etter vanlige regler.

(svaret var mottatt som PDF som jeg ikke klarer å kopatere tekst fra, så evt. skrivefeil tar jeg på min kappe)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Det irriterende er jo at i jeg syntes forklaringen gav mening.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Sitat fra: ravn på onsdag 07. januar 2009, klokken 13:39
Det irriterende er jo at i jeg syntes forklaringen gav mening.

Ja, det siste avsnittet er det vanskelig å si noe på, bortsett fra at å bruke "gratis" ikke er forenelig med "betaler". Jeg har sendt dem nytt svar på dette. Ordkløveri - jeg vet -  men dette har gjort meg skikkelig harm.  >:(  Ikke at jeg ikke har råd til billetten, men når de roper "gratis, gratis", og så tar betalt føler jeg meg skikkelig snytt. Det blir som om jeg ble tilbudt gratis billett til U2-konsert, og så måtte kjøpe fotposer ved inngangen til samme pris som det en billett egentlig koster. :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

For min del som tar "riksferjer" kanskje 4 ganger i året så blir det vesentlig billigere.40 kr mot 121.

Men jeg ser absolutt poenget.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Jeg synes de (regjeringen/dept.) skyter seg selv i foten her. De gjorde det for at flere "i distriktene" skal kunne se nytten av el-bil. Her hvor jeg bor er det massevis av dagpendlere, men de fleste kommer neppe til å bytte til elbil som følge av denne endeingen. da er det faktisk billigere å ta bussen. Det å ta bussen er selvfølgelig bra, men: dersom man først har el-bilen så blir den stadig mer og mer brukt, på "bekostning" av fosilbilen. Den miljø-bonusen får man ikke når de tar bussen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Jeg er ikke nødvendigvis enig i måten de forsvarer seg..

Hele poenget med gratisbillett for EL-bil er jo å få de forurensende pendlerbilene til å byttes ut i et miljøvennlig alternativ. Det er jo også det alle insentivene for EL-biler er ment til. Vi slipper moms på kjøp av bil. Burde det da ikke med Samf.dep sin argumentasjon også bli momsfritt med trøsykler??

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

ravn

Enig der.
men det er vel heller ikke ønskelig at  fotgjengere/kolletivbrukere kjøper seg elbil og bruker den på ferja for å slippe gratis?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Sitat fra: ravn på onsdag 07. januar 2009, klokken 14:16
Enig der.
men det er vel heller ikke ønskelig at  fotgjengere/kolletivbrukere kjøper seg elbil og bruker den på ferja for å slippe gratis?

Tja.... Fra et miljøståsted må vel dette være helt supert? For ikke å snakke om sett fra oss el-bilisters side. Større etterspørsel = mer utvikling = bedre biler osv.  Og igjen: har man først el-bilen bruker man gjerne den i stedet for den andre. :)

Desuten tviler jeg på at noen finner det økonomisk forsvarlig å bruke 100k +/- på en el-bil for å spare noen tikronere på hver fergetur? Og OM det skulle være økonomisk forsvarlig: Stående applaus! ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Nordmenn er jo i stand til å bruke sinnsyke pengebeløp og tid for å spare noen kroner :)

Men jo jeg ser den også.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Boogie

Det jeg reagerer mest på er at de kommer med en helt ny måte å gjennomføre avgiften på.
Jeg har aldri hørt om et kjøretøy hvor føreren ikke er inklusiv i prisen.
Det burde derfor være like naturlig at en elbilsjåfør slipper gratis på samme måte som at det er naturlig å ha med en sjåfør også i en elbil.
Hadde jo vært artig å sagt at jeg vil gjerne ha bilen fraktet over fjorden, men jeg har ikke råd til å være med, så dere får kjøre den på/av fergen...hihi!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA