Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av magnus.arnesen, tirsdag 22. juli 2014, klokken 21:12

« forrige - neste »

magnus.arnesen

Hei!
Tirsdag satte jeg i gang med batteribytte på konas Revai 2009 AC. Som bakgrunn brukte jeg guiden jeg fant på det engelske Reva/G-Wiz forumet før det ble tatt ned tidligere i år. Jeg brukte en del timer på forhånd for å få oversikt over prosessen og evt fallgruver. Jeg har også flere kollegaer som er elektroingeniører og også en som holder kurs i drift, sikkerhet og vedlikehold av batterier. De bekreftet at det ikke er noen andre fallgruver enn kortslutning av batteripakka.

Valg av batteri
De fleste på det engelske forumet anbefalte Trojan batterier, enten T-105 eller T-125 (225Ah vs 240Ah). Etter en del research på diverse forum deriblant amerikanske RV-forum falt valget på T-105. Forskjellen på disse annet enn kapasitet er visstnok at blyplatene på T-125 er større, noe som gir mindre klaring i bunnen til avleiringer som skjer over tid. T-105 bør derfor ha en del lengre levetid enn T-125. Jeg har hørt opptil 50% flere sykluser rapportert fra RV-entusiaster i USA.
Godsnakk med Nordic Batteri så får du kanskje også batterier til 13 000,- ink mva og frakt ;)

Batteriterminaler
Sjekk hvilke batteriterminaler du har fra før. Jeg hadde sveisede terminaler, noe som gjør at du må lage nye kabler til ny batteripakke. Etter samtaler med Nordic Battery (der jeg kjøpte mine batterier) anbefalte han EUT-terminaler da disse skal sitte bedre enn andre terminaler. Det jeg oppdaget i etterkant er at dette gjør kablingen en del mer komplisert og at jeg måtte modde terminalene noe for å få strekt kablene dit jeg ønsket (se bilder i linken under). Det kan fint hende ELPT-terminaler er bedre siden kablingen blir enklere.
(se bilder og info her: http://www.trojanbattery.com/product/t-105/)

Jobben
Selve jobben med å bytte batteriene er egentlig ikke annet enn tidkrevende. Jeg fulgte guiden (se link under) med å fjerne sikringer først og deretter kuttet jeg kabel mellom batteri 4 og 5. Derfra tok jeg en liten snarvei og kuttet alle kablene og byttet alle batteriene før jeg begynte å kable på nytt. Før kablingen monterte jeg vanningssystemet. Her oppdaget jeg et lite problem; avstanden mellom hullene i de nye batteriene var ~10mm(!) kortere enn de gamle, jeg måtte derfor kutte en del slange mellom hullene og kjøpe ny PCV 6mm slange til å legge mellom batteriene. Tok 2-3 timer ekstra, men ikke et stort problem. Pass på at slangene er vanskelige å få av, jeg knakk en nippel på det ene lokket, fort gjort ;) (tetter det med litt silikon). Deretter kablet jeg kontroller, bat8, bat7, bat6, bat5 og deretter kontroller, bat1, bat2, bat3, bat4. Batteri 4-5 til slutt.  Deretter reverserte jeg guiden og koblet på sikringer osv.

Bilen er ikke helt ferdig enda, gjenstår noe rydding og testing, men bilen kjører(!) og lader tilsynelatende riktig! SOC viste ~35% etter montering, noe som stemte bra med spenningen på batteriene. Etter lading viste den 100%. Det hadde lekket noe vann fra batteriene over natta, usikker på årsak enda, men det kan være at jeg fylte litt mye vann (før lading) når jeg testet vanningssystemet.

Diverse
Link til Dropbox-mappa mi (her finner du guider, bilder, software etc): https://www.dropbox.com/sh/gef078i62a3w1yr/AAA27QjqZY3wHb2vT7ygWhODa
Jeg brukte 50kvmm batterikabel og passende kabelsko. Anbefaler en presstang med sekskantpress for montering av kabelsko (for eksempel biltema artno 71604).


Planen er å få bilen ferdig på lørdag og klar til en lengre prøvetur. Hittil har jeg nok brukt 10 timer, men da har jeg tatt meg god tid til å kvalitetssikre alt jeg har gjort.

Blir noe labert med aktivitet gjennom sommeren da jeg har mange andre prosjekter på gang (les: oppussing av hus), men hvis jeg har glemt noe her eller noen lurer på noe så fyr løs!

God sommer til dere alle!



svingen

artig prosjekt,hvor langt tror du att du kommer med batteriene? og hvor mange år tror du att dem virker?
Vurderte lenge en Reva selv men havnet på en trilling.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

magnus.arnesen

Sitat fra: svingen på fredag 04. juli 2014, klokken 10:25
artig prosjekt,hvor langt tror du att du kommer med batteriene? og hvor mange år tror du att dem virker?
Vurderte lenge en Reva selv men havnet på en trilling.
Forrige batteripakke rakk ca 35km med snill kjøring, disse er 4 år gamle. Jeg vil anta 60km eller mer ved snill kjøring er realistisk. Med riktig vedlikehold tror jeg 5 år er realistisk.

svingen

Sitat fra: magnus.arnesen på fredag 04. juli 2014, klokken 10:30
Sitat fra: svingen på fredag 04. juli 2014, klokken 10:25
artig prosjekt,hvor langt tror du att du kommer med batteriene? og hvor mange år tror du att dem virker?
Vurderte lenge en Reva selv men havnet på en trilling.
Forrige batteripakke rakk ca 35km med snill kjøring, disse er 4 år gamle. Jeg vil anta 60km eller mer ved snill kjøring er realistisk. Med riktig vedlikehold tror jeg 5 år er realistisk.

Da har du jo en billig bil med tanke på forsikring bom osv,kjører man under 4 mil hver vei til jobb og får ladet er det jo perfekt,bra att folk holde slike biler på veien :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

scoot

#4
Kan legge til noe info:

SOC viser alltid 35% etter at EMS har vært frakoplet spenning.
Euroglobe som jeg selv kjørte på har lik avstand mellom vannhullene som de originale som sitter i Reva.
Angående rekkevidde skal du ha rimelig flatt terreng for å bevege deg over 50km. Jeg har klart 48km på mitt beste etter innkjøringsperioden ( batterienes kapasitet øker de første 3-4mnd med bruk ), klarer du 60km skal det være rett og farten ikke over 50kmt.

Levetid er faktisk opp til deg selv på slikt, drit i å vent på vannlampa før du fyller vann, sørg for å tømme bilen minst én gang i uken og vær snill med boostknappen så har du batterier i 3-4 år før du trenger å gjøre noe.


Bra guide.
2009 Revai

danielwe

#5
Tusen takk for den grundige gjennomgangen! Ikke minst interessant å høre om prisen du fikk på batteriene, jeg må snart ta avgjørelsen om jeg skal fikse eller kvitte meg med min, og pris har naturligvis mye å si.

Kan du utdype litt betraktningene rundt valg av batterimodell? Hvor stor forskjell i levetid antar du det er snakk om? Har du noen idé om hvor mye mindre rekkevidden per lading kommer til å bli? Har du link til de diskusjonene du nevnte eller annen relevant info? (Sikter her til erfaringer og kvalifiserte vurderinger, jeg kan søke opp datablader selv.  ;))

Og ikke minst, er det stor prisforskjell på modellene?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

freon

De vannpåfyllingshettene, dro du de bare rett av, eller skal de skrues av?

ELhansa

Jeg kan også legge til noe info her.  Ja, du må skru av disse hettene, ca. en kvart omdreining. Dem kan sitte godt.

Jeg har nå kjørt i over en måned med mine mye batterier. Jeg kjøpte orginalbatterier fra Unibatt (Tidligere Bema Industrybattery) sorte med merke DYNEX. Grunnen til det var at mye av disse andre batteriene, spesielt EuroGlobe, ikke tålte den hyppige utladingen dersom man kjørte mye med ''tilnærmet'' full gass mye av tiden, ble jeg fortalt engang. Dessuten så hadde jeg måttet bytte en chip i laderen for å kunne få rett lademønster.

Batteriene som satt der fra før, var også loddet fast. De nye batteriene hadde ''klassiske'' bil-batteri-pol, slik at jeg brukte sånne klemmer, med 35 mm2 kabel. (Ser ut som det er det som er brukt orginalt) I tillegg til å klemme kabel til batterisko, hadde jeg på litt ny loddetinn for å sikre god kontakt og at det ikke skal irre så lett. (Det er jo en vektreduksjon bare å fått fjernet disse gamle loddekoblingene av bly)

Jeg har også gjort litt annet snacks med min Reva, blant annet å montert dayligt kjørelys (Spredere) i LED, og fått bygd og aktivert fjernåpner til bagasjelokket med sentrallås-kontrollen.

67-Volvo 144s   -   90-Patrol GR    -    10-Reva'i
  -Har planer om å teste el-bil i Gudbrandsdalen

magnus.arnesen

Sitat fra: danielwe på mandag 07. juli 2014, klokken 20:06
Tusen takk for den grundige gjennomgangen! Ikke minst interessant å høre om prisen du fikk på batteriene, jeg må snart ta avgjørelsen om jeg skal fikse eller kvitte meg med min, og pris har naturligvis mye å si.

Kan du utdype litt betraktningene rundt valg av batterimodell? Hvor stor forskjell i levetid antar du det er snakk om? Har du noen idé om hvor mye mindre rekkevidden per lading kommer til å bli? Har du link til de diskusjonene du nevnte eller annen relevant info? (Sikter her til erfaringer og kvalifiserte vurderinger, jeg kan søke opp datablader selv.  ;))

Og ikke minst, er det stor prisforskjell på modellene?

Hei, beklager seint svar, men det har gått døgnet rundt med oppussing av hus siste månedene!
Jeg har ikke så mye mer detaljer rundt batterivalget. Har ingen konkrete linker, men google "125 vs 105 trojan" så finner du en del informasjon. Mye er vel kun synsing og løse efaringer, men jeg valgte å gamble med 6% lavere kapasitet mot mulighet for flere ladesykluser ;)  Prismessig var det snakk om en hundrelapp pr batteri hvis ikke jeg husker feil.

scoot

Sitat fra: ELhansa på mandag 15. september 2014, klokken 21:35
Jeg kan også legge til noe info her.  Ja, du må skru av disse hettene, ca. en kvart omdreining. Dem kan sitte godt.

Jeg har nå kjørt i over en måned med mine mye batterier. Jeg kjøpte orginalbatterier fra Unibatt (Tidligere Bema Industrybattery) sorte med merke DYNEX. Grunnen til det var at mye av disse andre batteriene, spesielt EuroGlobe, ikke tålte den hyppige utladingen dersom man kjørte mye med ''tilnærmet'' full gass mye av tiden, ble jeg fortalt engang. Dessuten så hadde jeg måttet bytte en chip i laderen for å kunne få rett lademønster.

Batteriene som satt der fra før, var også loddet fast. De nye batteriene hadde ''klassiske'' bil-batteri-pol, slik at jeg brukte sånne klemmer, med 35 mm2 kabel. (Ser ut som det er det som er brukt orginalt) I tillegg til å klemme kabel til batterisko, hadde jeg på litt ny loddetinn for å sikre god kontakt og at det ikke skal irre så lett. (Det er jo en vektreduksjon bare å fått fjernet disse gamle loddekoblingene av bly)

Jeg har også gjort litt annet snacks med min Reva, blant annet å montert dayligt kjørelys (Spredere) i LED, og fått bygd og aktivert fjernåpner til bagasjelokket med sentrallås-kontrollen.

Meg bekjent går min gamle Reva med EuroGlobe fortsatt fint, og den brukte jeg _hardt_ det året jeg hadde den. Sist jeg snakka med nåværende eier puncher han fortsatt ut 35-40km av den pakka. Så hvorvidt du ble offer for et salgstriks eller ikke skal ikke jeg konkludere med.

Men jeg har ingen problemer med å andbefalle EuroGlobe.
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA