Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

tallyho

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 04. juli 2014, klokken 08:16
Er det noen som har fått pålitelig informasjon om levering av bil med varmepumpe?

Tja, fikk i hvertfall epost fra Møller i Trondheim om at min bil blir produsert i uke 50, KS på varmepumpa i uke 51, og levering i slutten av februar. Med visse forbehold...

Så da nærmer vi oss i hvertfall.

Bestilte 22. april, fikk beskjed utpå høsten om i produksjon 30. oktober, med kontrabeskjed etter et par dager. Kompensasjon på kr. 10.000 eller leiebil.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

#706
Sitat fra: havardolini på mandag 01. desember 2014, klokken 12:50


Her legger jeg til en liten graf i et dokument jeg fikk, det sier litt om hvilken arbeidstemperatur varmepumpen liker seg i.
12-19 % økt rekkevidde mellom -10 og + 10. Perfekt 8) 8)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Sidewinder

Er det slik at det fortsatt ikke skal produseres biler med VP før uke7 selvom
De har løst problemet?

Det virker jo veldig merkelig at de som har bestilt i høst skal få bil uten VP mens de som bestilte i starten fortsatt må vente....

stefse

Sitat fra: nortrahof på søndag 30. november 2014, klokken 20:39
Med varmepumpefunksjon i tillegg til den ordinære A/C-funksjonen, er sikkert også R134-gass benyttet. Denne gassen er "grei å håndtere" mht. trykk - men en dårlig og lite effektiv gass å bruke i varmepumper.

Derfor mener jeg at varmepumpefunksjonen vil ha svært begrenset nytte ved lavere temperaturer enn 5-10 C?
Ved lavere temperaturer enn dette, får man også et problem med fordamperen som er i fronten under bilen. Den vil tette seg av is grunnet vannsprut fra forankjørende/møtende biler ganske raskt - og varmepumpen må da regenerere fortløpende.

Hvor stor virkningsgrad (COP) en slik kombinert VP/AC vil ha på normale, våte norske vinterveier er et åpent spørsmål som jeg hadde lyst å få oppgitt, før jeg hadde bestilt det. Jeg hadde samtidig satt pris på å få oppgitt laveste temperatur varmepumpen vil ha noen gevinst i totalregnskapet når man tar i betraktning regenerering?
Varmesystemet er da som i E-UPen med batteridrevet varmeelement og kun en ekstra kondenser i tillegg. Da kan man holde konstant temperatur på varmevæsken med det som eventuelt kommer fra motor/vekselretter og varmepumpe, samt restoppvarming fra varmeelementet.
Hadde bare varmepumpen vært virksom, hadde temperaturen i bilen føket opp-og-ned som en jo-jo!

Viktige poeng, tror jeg har omtalt dette før i andre tråder. BMW opererer med COP på 2, det virker realistisk. Antagelig er den nærmere 3 og vel så det når den er i gang, men så skal fordamperen de-ises innimellom og da faller kanskje snitt-COP'en til 2. Kommer nok litt an på vær og føreforhold. På dager med tørr luft og noen minusgrader vil du nok få god effekt, er det slapseføre og sludd vil man nok ikke komme langt med el-bil.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: tallyho på mandag 01. desember 2014, klokken 15:52
Tja, fikk i hvertfall epost fra Møller i Trondheim om at min bil blir produsert i uke 50, KS på varmepumpa i uke 51, og levering i slutten av februar. Med visse forbehold...
Hva i himmelens navn skal de dille med fra uke 51 til slutten av februar?
Jeg fikk også opplyst produksjon i uke 50 og regnet med bilen kom litt etter nyttår...  >:(

Begynner å trenge en ny 10000,-kompensasjon snart nå....
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Sidewinder

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 01. desember 2014, klokken 22:55
Sitat fra: tallyho på mandag 01. desember 2014, klokken 15:52
Tja, fikk i hvertfall epost fra Møller i Trondheim om at min bil blir produsert i uke 50, KS på varmepumpa i uke 51, og levering i slutten av februar. Med visse forbehold...
Hva i himmelens navn skal de dille med fra uke 51 til slutten av februar?
Jeg fikk også opplyst produksjon i uke 50 og regnet med bilen kom litt etter nyttår...  >:(

Begynner å trenge en ny 10000,-kompensasjon snart nå....

Når bestilte du ?

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

EV - Driver

Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

raggi

Noen som har bestilt i september som har fått produksjonstidspunkt ?

Sidewinder

Sitat fra: raggi på tirsdag 02. desember 2014, klokken 19:23
Noen som har bestilt i september som har fått produksjonstidspunkt ?

Ikke for å skuffe deg, men jeg bestilte i mai...
Har ikke hørt en dritt...

raggi

Det var jo motiverende ! Hehe
Selger sa at de var blitt lovet produksjon i 1Q 2015 ved bestilling innen 1.Okt.
Så blir jo spennende å se om det er noe de kan holde .

Fortsatt ikke noen som har hørt noe om produksjonen fortsatt står på vent til uke 7 ?

tallyho

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 01. desember 2014, klokken 22:55
Sitat fra: tallyho på mandag 01. desember 2014, klokken 15:52
Tja, fikk i hvertfall epost fra Møller i Trondheim om at min bil blir produsert i uke 50, KS på varmepumpa i uke 51, og levering i slutten av februar. Med visse forbehold...
Hva i himmelens navn skal de dille med...
Spør du meg så spør jeg deg ??? De spiser vel ikke ribbe i to måneder...
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

jan-c

Sitat fra: raggi på tirsdag 02. desember 2014, klokken 19:42
Det var jo motiverende ! Hehe
Selger sa at de var blitt lovet produksjon i 1Q 2015 ved bestilling innen 1.Okt.
Så blir jo spennende å se om det er noe de kan holde .

Fortsatt ikke noen som har hørt noe om produksjonen fortsatt står på vent til uke 7 ?

Jeg bestilte 1.10.14 og fikk antydet april '15
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

tallyho

Sitat fra: raggi på tirsdag 02. desember 2014, klokken 19:42

Fortsatt ikke noen som har hørt noe om produksjonen fortsatt står på vent til uke 7 ?
Min produseres i uke 50, men hva som produseres i uke 1-6 vet ikke jeg, og kanskje ikke VAG heller....? Eller skal de produsere fossil-Golfer da? Noen som vet?
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Sidewinder

Det er utrolig synd at de ikke greier og få ut noe mer
Konkret informasjon. At forhandlere finner seg i det er ubegripelig.
Jeg vet iallefall hvilke karakterer jeg skal gi på evalueringsskjemaet
Når det engang kommer..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA