Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Laverda på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:00
@e-Kvaase

Det bildet du linker til ser ut som et standard AC anlegg?
VP er nok mere enn dette.
Det er ikke AC-anlegget. Det du ser på bildet er varme og kjølevannsanlegget til henholdsvis motor (kjøl) og kupe (varme) Det ser helt likt ut som på eGolf uten vp. Jeg har studert anlegget på min bil nøye, da jeg har isolert alle slangene som sirkulerer varmt vann. AC-anlegget er de blanke rørene på venstre side, og det er egen fordamper inne i bilen i tillegg til varmeregisteret. Dette er et separat system med kjølemedie, fordamper/kondensator og pumpe.  Varmeapparet og ac-anlegget på eGolf er temmelig likt som på en vanlig golf, men det som avgir varme er en vannvarmer i steden for motoren.

Den delen som det står pil "heatpump" på, ser helt lik ut som PTC-varmeren fra Eberspächer som sitter i eGolf uten VP.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Laverda på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:00
@e-Kvaase

Det bildet du linker til ser ut som et standard AC anlegg?
VP er nok mere enn dette.
Det er ikke AC-anlegget. Det du ser på bildet er varme og kjølevannsanlegget til henholdsvis motor (kjøl) og kupe (varme) Det ser helt likt ut som på eGolf uten vp. Jeg har studert anlegget på min bil nøye, da jeg har isolert alle slangene som sirkulerer varmt vann. AC-anlegget er de blanke rørene på venstre side, og det er egen fordamper inne i bilen i tillegg til varmeregisteret. Dette er et separat system med kjølemedie, fordamper/kondensator og pumpe.  Varmeapparet og ac-anlegget på eGolf er temmelig likt som på en vanlig golf, men det som avgir varme er en vannvarmer i steden for motoren.

Den delen som det står pil "heatpump" på, ser helt lik ut som PTC-varmeren fra Eberspächer som sitter i eGolf uten VP.

Ohm!

Dette høres ut som en mod som trengs å deles. Lyst til å ta noen bilder og poste med piler og en liten oppskrift. Nå når du har brukt en anseelig andel tankekraft på forberedelser, mener jeg. :)
e-Golf | X75D

Elbil-66

Jeg fikk også vite fra min forhandler at varmepumpen ikke virker før etter 30 min kjøring.
Min skepsis til bilselgere måtte jeg sjekke dette ut.

Det som jeg har funnet ut at den trolig har en delt varmepumpe. Det vil si at den ene delen tar varmen ifra uteluften (luft til luft pumpe).  Den vil virke umiddelbart. Dette er det samme som LEAF har. Men i tillegg har den en del som tar varmen fra drivverket og omformer (vann til luft pumpe) Denne vil starte når temperaturen på kjølevannet når en bestemt temperatur, typisk etter ca. 30 min. Og i tillegg må den ha et elektrisk varmeelement som gir tilleggvarme når varmepumpesystemet ikke gir nok varme.
Er nok det som er problemet til VW å få de tre systemene til å virke optimalt.


Her er en av flere artikler som jeg har funnet om dette temaet.

"The heat pump, that customers can option- ally have fitted in their e-Golf, saves energy when heating. For this purpose, the air con- ditioning is extended by additional coolant lines, valves, sensors, and a heat condenser. The heat pump utilises the heat from the surrounding air, as well as the waste heat from the drive, to heat the interior. For this reason, the high-voltage heater uses less electrical power. This way, the range of the e-Golf can be increased by up to 36 percent, during winter. The heat pump also functions as an air conditioner in the summer."

Håper virkelig dette stemmer, for å ha en varmepumpe som kun går på overskuddsvarme fra bilen gir ingen mening.


poskare

Tenkte meg det, Møller har nok gitt ut en "kortversjon" som selgerne kunne bruke som argumentasjon mot VP.

Råde

Veldig bra oppsummering, Elbil-66. Håper du har rett - hvilket er umulig å vite siden alt er hemmelig. Du gjør rett i å ikke stole på selgerne. Jeg gjør det heller ikke. Hva ville være meningen med å lage en varmepumpe som er virksom etter 30 min når man har laget en kortteist bil?
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:26
Ohm!

Dette høres ut som en mod som trengs å deles. Lyst til å ta noen bilder og poste med piler og en liten oppskrift. Nå når du har brukt en anseelig andel tankekraft på forberedelser, mener jeg. :)
Skal gjøre det ved første anledning. Ikke veldig avansert, men det må ha en viss form for effekt, siden slangene er ca 1,5 meter som kveiler seg åpent i motorrommet. VW har isolert varmeren, med det er det. På en vanlig bil har man jo nok varme, særlig når man har dieselvarmer i tillegg, så dette med isolasjon av slanger er helt fremmed for bilbransjen. Rørleggere isolerer jo rørene til varmepumpeanlegg, så det har kanskje noe for seg, om ikke annet psykisk da 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: eivhelle på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:57
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:02
Sitat fra: eivhelle på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:14
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 13:01
Virkningsgraden på varmepumpe blir dårligere ved kaldere temperaturer, men hvis du leser testen av Soul EV i Bil nummer 4/14, så ser du at Soul EV med varmepumpe blir varmere enn uten varmepumpe, tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten....
Hvis en bil  med varmepumpe blir varmere, enn en uten, betyr vel det at varmeapparatet i varianten uten har dårligere kapasitet. Varmepumpe er bare en mer effektiv måte å hente varme på og burde sånn sett ikke påvirke evnen til å varme opp bilen.

Som jeg skrev: "tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten...." for det virket som du var skeptisk til effektiviteten for RAV 4 EV sin varmepumpe. Selvfølgelig er varmepumpe en mer effektiv måte å hente varme på. I motsetning til for en luft-luft varmepumpe så taes det energi fra batterivarme/elmotor, om denne er en kombinasjon av luft/vann vet ikke jeg, men når bilen med varmepumpe blir varmere/mer komfortabel, da tror jeg nok at virkningsgraden er noe høyere enn 1:1, selv med -20..... Varmepumpen vi har i heimen funker ihvertfall strålende i -18, gir god varme, og den trekker ikke mer en rundt 2 kW på maks.....
I teorien er det i hverfall slik at du ved en nedre temperatur til slutt ikke får ut mer enn det du putter inn. Om dette skjer ved -20 eller om du kommer lavere er vel litt avhengig av løsningen, men man kan uansett ikke regne med særlig god virkningsgrad ved så lave temperaturer. Og det er heller ikke mye varme å hente fra elmotoren før du starter å kjøre.

Varmepumpen jeg har hjemme har jeg aldri fått testet ned mot -20 siden det sjelden blir kaldere enn -10 hjemme hos meg. Men utedelen jobber mye hardere når temperaturen blir lavere, så det går utvilsomt mer energi med til å få ut varmen.

Varmepumper for husbruk funker ved sprengkulde:
http://www.andheimkulde.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=25&Itemid=14

Og det gjør det gjør også varmepumpen i Kia Soul EV, ref Bil 4-14.
Dere som venter på e-Golf: Tenk dere om før dere tar til takke med en bil uten varmepumpe! Det tilsvarer å kjøpe en bil med lavere batterikapasitet....

Når jeg ved rundt 10 grader kan kjøre totalt rundt 12mil/1700 høydemetre og 4 mil restrekkevidde og klima på auto (trekker bare opp mot 600 watt) (med Soul EV). Det hadde ikke gått uten varmepumpe.

stefse

Ser nesten ut som de har tenkt å vente på vinterkulda i Tyskland for testing.
Som jeg har vært inne på tidligere, er spent på hvordan de løser problemet med ising, slaps og våt snø som kan redusere effekten av VP vesentlig om det får bygge seg opp på radiatoren.
Dette burde ikke kreve fler/andre komponenter, men tuning av SW for å finne optimal utnyttelse.

Dere som har fått produsert bil, kunne jo spurt om dere fikk være test-kunde! ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

PrebenNyeng

Sitat fra: Råde på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:24
Biler med varmepumpe er sendt ut for lenge siden.
I Danmark er VP standard og de har hatt demobiler i mange uker. Biler er også levert til kunder.
Sikker på at de har VP? Jeg har mine tvil. Har forsøkt å lete opp info om akkurat det, men har ikke funnet noe.

Vi har noen danske brukere her inne. Er der nogen af jer der kunne tænke jer at undersøge sagen videre?

Min forhandler fastholder produktion i uge 43 og levering i uge 45. Han siger at der HAR været problemer med varmepumperne, men at det er løst nu. Vældig mystisk.
Spørgsmålet er nu: Ved de norske forhandlere noget, som de danske ikke ved? Eller er det omvendt? Eller stiller VW ret og slet forskellige kvalitetskrav i forskellige lande? Varmesystemet bliver måske mere stresset i Norge.

e-Kvaase

Sikkert lurt å vente på vp, om man trenger den ekstra rekkevidden.
Informasjonen fra Møller om at vp ikke virker før det er gått 30 minutter, kan jo være en sannhet med modifikasjoner... Bilselgere er bilselgere, uansett hvilke merke de selger :-) Hadde bare ikke lyst til å legge 6500 kr på bordet for noe jeg ble fortalt ikke hadde noe effekt før etter 30 minutter. Det blir veldig spennende å se hva som blir utfallet av denne vp-saken. Håper de får sendt bilene ut så snart som mulig. Vet at Kia testet sin bil under tøffe forhold i Sverige (inkl. vp), før den kom på markedet. Mye tyder vel nå på at dette ikke har vært tilfelle med e-Golf... Synd at ikke alt på bilen er ferdig ferdig når den lanseres på markedet. Det er kundene som nå må betale prisen for uferdig arbeid. Det ordner seg til jul :-)

ea

Snakket med selger i går. Jeg hadde produksjonsdato i går og da han sjekket status på bilen så latet det til at den sto til lakkering. MAO så produserer de bilene fortsatt. Han mente også et de skulle stoppe VP-bilproduksjonen etter uke 44 og heller ta unna køen av ikke-VP-biler. Han hadde ikke noe mer info om årsak til forsinkelsen, men ut ifra at de fortsatt produserer bilene så styrker det muligheten for at det dreier seg om en software-fix. Angående kompensasjon så hadde han ikke mer å komme med enn de 10000kr som importøren stiller med. Andre som har fått mer? 

hans.ks

10k i kompensasjon og jeg ønsket  tidligere leiebil til redusert pris, hvilket er i boks. Synes fortsatt det er dumt at jeg må ha utgifter på bil(drivstoffutgifter og leiebilutgifter) når ikke VW klarer og levere bil til anslått tid, men slik er det vel bare. :-)
E-Golf med ventepumpe.

Sonus

Ifølge selgeren min slutter de å produsere biler med VP da de ikke har mer lagringsplass for ferdigproduserte biler som holdes igjen på fabrikken.

elbilbruker

Fikk først ingen info fra min selger om utsatt levering, så måtte spørre om leveringsproblemene og kompensasjon før det ble 10k prisavslag. Hvis bilen blir levert i januar (uke 51 + 3 uker levering) vil den jo være 2-3 mnd gammel og selv om den ikke har vært i bruk vil jo verditapet på bilen i seg selv være 10k, det spørs hvordan den er lagret. Er det noen som i tillegg har fått leiebil frem til levering, ev. leiebil istedet for prisavslag? Leiebil frem til levering ser jo ut til å være betydelig dyrere enn prisavslaget.
Avbestilt eGolf m/ VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA