Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

K S

#375
Sitat fra: eivhelle på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:14
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 13:01
Virkningsgraden på varmepumpe blir dårligere ved kaldere temperaturer, men hvis du leser testen av Soul EV i Bil nummer 4/14, så ser du at Soul EV med varmepumpe blir varmere enn uten varmepumpe, tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten....
Hvis en bil  med varmepumpe blir varmere, enn en uten, betyr vel det at varmeapparatet i varianten uten har dårligere kapasitet. Varmepumpe er bare en mer effektiv måte å hente varme på og burde sånn sett ikke påvirke evnen til å varme opp bilen.

Som jeg skrev: "tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten...." for det virket som du var skeptisk til effektiviteten for RAV 4 EV sin varmepumpe. Selvfølgelig er varmepumpe en mer effektiv måte å hente varme på. I motsetning til for en luft-luft varmepumpe så taes det energi fra batterivarme/elmotor, om denne er en kombinasjon av luft/vann vet ikke jeg, men når bilen med varmepumpe blir varmere/mer komfortabel, da tror jeg nok at virkningsgraden er noe høyere enn 1:1, selv med -20..... Varmepumpen vi har i heimen funker ihvertfall strålende i -18, gir god varme, og den trekker ikke mer en rundt 2 kW på maks.....

eivhelle

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:02
Sitat fra: eivhelle på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:14
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 13:01
Virkningsgraden på varmepumpe blir dårligere ved kaldere temperaturer, men hvis du leser testen av Soul EV i Bil nummer 4/14, så ser du at Soul EV med varmepumpe blir varmere enn uten varmepumpe, tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten....
Hvis en bil  med varmepumpe blir varmere, enn en uten, betyr vel det at varmeapparatet i varianten uten har dårligere kapasitet. Varmepumpe er bare en mer effektiv måte å hente varme på og burde sånn sett ikke påvirke evnen til å varme opp bilen.

Som jeg skrev: "tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten...." for det virket som du var skeptisk til effektiviteten for RAV 4 EV sin varmepumpe. Selvfølgelig er varmepumpe en mer effektiv måte å hente varme på. I motsetning til for en luft-luft varmepumpe så taes det energi fra batterivarme/elmotor, om denne er en kombinasjon av luft/vann vet ikke jeg, men når bilen med varmepumpe blir varmere/mer komfortabel, da tror jeg nok at virkningsgraden er noe høyere enn 1:1, selv med -20..... Varmepumpen vi har i heimen funker ihvertfall strålende i -18, gir god varme, og den trekker ikke mer en rundt 2 kW på maks.....
I teorien er det i hverfall slik at du ved en nedre temperatur til slutt ikke får ut mer enn det du putter inn. Om dette skjer ved -20 eller om du kommer lavere er vel litt avhengig av løsningen, men man kan uansett ikke regne med særlig god virkningsgrad ved så lave temperaturer. Og det er heller ikke mye varme å hente fra elmotoren før du starter å kjøre.

Varmepumpen jeg har hjemme har jeg aldri fått testet ned mot -20 siden det sjelden blir kaldere enn -10 hjemme hos meg. Men utedelen jobber mye hardere når temperaturen blir lavere, så det går utvilsomt mer energi med til å få ut varmen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

e-Golf | X75D

EV - Driver

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:11


Å stappe inn batterier i forskjellige hulrom fremfor å bygge bilen som en elbil fra bunn med en komplett batteripakke synes å være en "quick and dirty" løsning.

Dette høres ut som argumenter fra en desperat Renault-selger!  Vet dere er grønne av misunnelse på VW's salgs-resultater, men det får da være måte på.
Du vet nok like godt som alle andre at VW konstruerte denne plattformen fra dag en med tanke på at den skulle huse flere drivlinjer, deriblandt el. Kunne ha hatt forståelse om du hadde postet dette tøyset på Focus Electric-forumet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

EV - Driver

Sitat fra: agj på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:05
Jeg fikk denne;
Vi beklager på det sterkeste utsettelsen av leveringen av din nye Volkswagen e-Golf med varmepumpe! Årsaken til forsinkelsen er relatert til en ekstra kvalitetskontroll som fabrikken vil utføre for å sikre at bilene møter de strenge kvalitetskravene som Volkswagen er kjent for. Kvalitetskontrollen er knyttet til en oppdatering av varmepumpesystemet som fabrikken ønsker å gjøre i forkant slik at du som kunde skal oppleve bilen som optimal i forhold til varmepumpens funksjon og virkemåte.
Dette gjelder alle kunder som har kjøpt Volkswagen e-Golf med varmepumpe med bekreftet produksjon til og med uke 44 i år. Vi håper at en kompensasjon til en verdi av kr. 10.000,- vil være med på å løse dine utfordringer knyttet til forsinkelsen av din nye Volkswagen e-Golf.
Til tross for leveringsutfordringene håper vi at du fortsatt ser frem til å få din nye Volkswagen e-Golf!"


Hvem har fått kompensasjon? Innebærer dette prisreduksjon eller må man ta ut varer og tjenester for dette beløpet?
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

tallyho

Sitat fra: Vw-E-Golf på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:47
Sitat fra: agj på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:05
Jeg fikk denne;
Vi beklager på det sterkeste utsettelsen av leveringen av din nye Volkswagen e-Golf med varmepumpe! Årsaken til forsinkelsen er relatert til en ekstra kvalitetskontroll som fabrikken vil utføre for å sikre at bilene møter de strenge kvalitetskravene som Volkswagen er kjent for. Kvalitetskontrollen er knyttet til en oppdatering av varmepumpesystemet som fabrikken ønsker å gjøre i forkant slik at du som kunde skal oppleve bilen som optimal i forhold til varmepumpens funksjon og virkemåte.
Dette gjelder alle kunder som har kjøpt Volkswagen e-Golf med varmepumpe med bekreftet produksjon til og med uke 44 i år. Vi håper at en kompensasjon til en verdi av kr. 10.000,- vil være med på å løse dine utfordringer knyttet til forsinkelsen av din nye Volkswagen e-Golf.
Til tross for leveringsutfordringene håper vi at du fortsatt ser frem til å få din nye Volkswagen e-Golf!"


Hvem har fått kompensasjon? Innebærer dette prisreduksjon eller må man ta ut varer og tjenester for dette beløpet?

Jeg bestilte med VP 22. april. Fikk i dag tilbud om å få produsert egolf uten vp i uke 44 som tidligere forutsatt, eller å få produsert med vp i januar mot en kompensasjon. Jeg oppfatter at kompensasjonen er et prisavslag.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Ohm

Til dere som vurderer eGolf uten VP- I dag har jeg kjørt 10,3 mil, motorvei i 95 km hastighet. Turen fordelt på 3 km + stopp i 20 min, deretter 48,5 km før stopp i en time, deretter 51,5 km før parkering. Restrekkevidde ved parkering 19 km. Så beregn altså 12-13 mil rekkevidde ved 1 grad utetemp. Normal komfort inne i bilen med 22 grader og litt varmesete på deler av strekningen. Turen hjem ble kjørt i Eco modus. Helt ok for meg, og greit å vite så dere ikke beregner 15-17 mil rekkevidde. For det har ikke eGolfen slik den er i dag. Bilen min har nå rullet 5173 km
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

SitatHvem har fått kompensasjon? Innebærer dette prisreduksjon eller må man ta ut varer og tjenester for dette beløpet?

Jeg kunne velge. Enten prisavslag eller leiebil dekket for inntil 10.000,- (kunne velge Lamborghini hvis jeg ville)
e-Golf | X75D

eivhelle

Sitat fra: Ohm på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:18
Til dere som vurderer eGolf uten VP- I dag har jeg kjørt 10,3 mil, motorvei i 95 km hastighet. Turen fordelt på 3 km + stopp i 20 min, deretter 48,5 km før stopp i en time, deretter 51,5 km før parkering. Restrekkevidde ved parkering 19 km. Så beregn altså 12-13 mil rekkevidde ved 1 grad utetemp. Normal komfort inne i bilen med 22 grader og litt varmesete på deler av strekningen. Turen hjem ble kjørt i Eco modus. Helt ok for meg, og greit å vite så dere ikke beregner 15-17 mil rekkevidde. For det har ikke eGolfen slik den er i dag. Bilen min har nå rullet 5173 km
Har lekt meg litt med rekkeviddekalkulatoren på gronnbil.no og ser der at rekkvidden blir betydelig kortere ved motorvei hastighet sammenlignet med å kjøre i 60 -70.

Hvordan stemmer det med din erfaring?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ohm

Sitat fra: eivhelle på mandag 13. oktober 2014, klokken 19:47
Sitat fra: Ohm på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:18
Til dere som vurderer eGolf uten VP- I dag har jeg kjørt 10,3 mil, motorvei i 95 km hastighet. Turen fordelt på 3 km + stopp i 20 min, deretter 48,5 km før stopp i en time, deretter 51,5 km før parkering. Restrekkevidde ved parkering 19 km. Så beregn altså 12-13 mil rekkevidde ved 1 grad utetemp. Normal komfort inne i bilen med 22 grader og litt varmesete på deler av strekningen. Turen hjem ble kjørt i Eco modus. Helt ok for meg, og greit å vite så dere ikke beregner 15-17 mil rekkevidde. For det har ikke eGolfen slik den er i dag. Bilen min har nå rullet 5173 km
Har lekt meg litt med rekkeviddekalkulatoren på gronnbil.no og ser der at rekkvidden blir betydelig kortere ved motorvei hastighet sammenlignet med å kjøre i 60 -70.

Hvordan stemmer det med din erfaring?
Kjøring på motorvei i hastigheter over 90 spiser enormt med rekkevidde. Kjører du i 60-80, stemmer rekkeviddemeteret ganske bra. Men det går en del mil til oppvarming. Jeg beregner lading hver tiende mil. Ellers så går det fint an å kjøre lenger, med lav innetemp/ uten varme og ekstremt forsiktig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Oy!

Fikk nettopp bekreftelse fra min leverandør at jeg får 10.000 avslag på min "uke 44-eGolf", men også at "biler med varmepumper går tidligst i produksjon i uke 51". Så da er det vel full stopp før de har ordna med varmepumpeproblemet.

e-Kvaase

Hva er egentlig sannheten om denne varmepumpen?
Fikk beskjed ved bestilling av e-Golf at denne ikke hadde noe effekt før etter 30 minutter.
Siden bilen blir brukt til kun småkjøring ble bil bestilt uten vp. Vi ønsket levering i slutten av april 2015, og det var ikke noe problem. Tenkte at vp ikke hadde noen hensikt, i forhold til den informasjonen som ble gitt.
Hadde også en dårlig magefølelse for denne vp da jeg så en teknisk skisse over den. Rør og duppedingser på kryss og tvers. http://www.netcarshow.com/volkswagen/2015-e-golf/800x600/wallpaper_3f.htm
Det er nok det første som ryker, og sikkert billig å fikse... Angsten for hyppig besøk på verksted for å fikse vp kommer snikende... Glad vi bestilte uten :-) Er man avhengig av den ekstra rekkevidden må man selvfølgelig krysse fingrene og satse på at vp virker tipp topp.








elfosilen

Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:45
. Rør og duppedingser på kryss og tvers. http://www.netcarshow.com/volkswagen/2015-e-golf/800x600/wallpaper_3f.htm
Det er nok det første som ryker, og sikkert billig å fikse... Angsten for hyppig besøk på verksted for å fikse vp kommer snikende... Glad vi bestilte uten :-)

Fortell deg selv det mange nok ganger så tror du nok på det.  ;)

Laverda

@e-Kvaase

Det bildet du linker til ser ut som et standard AC anlegg?
VP er nok mere enn dette.


e-Kvaase

Nå står det biler og venter i Tyskland til etter nyttår, så helt problemfri blir nok denne varmepumpen ikke. Grunn nok for meg til å sløyfe denne. Virker som vp er noe som har kommet til etter hvert etter at bilen er konstruert og ikke var klar fra dag en.

Hadde dette vært en liten ting å fikse ville ikke biler blitt lagret så lenge. Dette er selvfølgelig ikke en ønsket situasjon for VW, da disse bilene hoper seg opp i stort antall og må lagres lenge før de kan friskmeldes. Ikke meningen å skremme noen som har bestilt med vp, jeg er nok bare litt skeptisk av natur i forhold til denne vp. Hvor bra denne vp virker i praksis ser vi først etter at disse bilene har rullet noen år. Siste ord er helt sikkert ikke sagt :-) Som sagt hovedgrunnen til at bil ble bestilt uten vp, var at den ikke hadde noen hensikt i forhold til kjøremønsteret til bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA