Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Bawler

Sitat fra: hans.ks på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:45
Har ikke hørt noe fra min selger enda, er rimelig forbannet og det blir ikke bedre pga. manglende info(selv om jeg får den her på forumet).  >:(

Samme her! Må finne det ut gjennom dinside og forum. Jeg fikk forespeilet uke 44 som leveringstid, så kanskje de ikke har kontaktet meg for de ikke vil ut med kompensasjonen? Blir nok en tur innom Møller på mandag ja!
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

PK

VP har mye å si. Jeg har Leaf uten, mens min søster med.
Fikk låne hennes bil i 14 dager for å teste. Anslår ca 30-35% lenger rekkevidde faktisk...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Helger

Er det noen som har hørt noe om hvordan (eller i hvilken grad) problemene rundt VP påvirker pågående produksjonen av biler utstyrt med VP? Vil det oppstå et permanent etterslep som følge av forsinket produksjon eller ankomme et veldig høyt antall VP biler i januar/februar?

eivhelle

Sitat fra: PK på lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:17
VP har mye å si. Jeg har Leaf uten, mens min søster med.
Fikk låne hennes bil i 14 dager for å teste. Anslår ca 30-35% lenger rekkevidde faktisk...

Jeg antar at effekten av VP har mye å gjøre med hvordan du kjører. Ved lav gjennomsnittshastighet og køkjøring vil oppvarming av bilen utgjøre en større del av forbruket enn hvis du kjører jevnt i 80.

Er det noen som vet hvor stor virkningsgrad varmepumpen har? For luft til luft varmepumper i bolig snakker vi vel om maks 1:4 ved optimal drift som er 7 grader ute og 21 grader inne.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Sitat fra: eivhelle på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:03
Sitat fra: PK på lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:17
VP har mye å si. Jeg har Leaf uten, mens min søster med.
Fikk låne hennes bil i 14 dager for å teste. Anslår ca 30-35% lenger rekkevidde faktisk...
Jeg antar at effekten av VP har mye å gjøre med hvordan du kjører. Ved lav gjennomsnittshastighet og køkjøring vil oppvarming av bilen utgjøre en større del av forbruket enn hvis du kjører jevnt i 80.

Er det noen som vet hvor stor virkningsgrad varmepumpen har? For luft til luft varmepumper i bolig snakker vi vel om maks 1:4 ved optimal drift som er 7 grader ute og 21 grader inne.
Det er jo dessverre ingen som har sett golf VP enda :), men 1:4 har jeg sett i andre tråder for andre biler. Virkningen er egentlig ikke 7grader ute og 21 grader inne, men heller 1kW tilført gir 4kW til oppvarming (for den bruker energi også)
e-Golf | X75D

eivhelle

#350
Sitat fra: Råde på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:21
Sitat fra: eivhelle på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:03
Sitat fra: PK på lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:17
VP har mye å si. Jeg har Leaf uten, mens min søster med.
Fikk låne hennes bil i 14 dager for å teste. Anslår ca 30-35% lenger rekkevidde faktisk...
Jeg antar at effekten av VP har mye å gjøre med hvordan du kjører. Ved lav gjennomsnittshastighet og køkjøring vil oppvarming av bilen utgjøre en større del av forbruket enn hvis du kjører jevnt i 80.

Er det noen som vet hvor stor virkningsgrad varmepumpen har? For luft til luft varmepumper i bolig snakker vi vel om maks 1:4 ved optimal drift som er 7 grader ute og 21 grader inne.
Det er jo dessverre ingen som har sett golf VP enda :), men 1:4 har jeg sett i andre tråder for andre biler. Virkningen er egentlig ikke 7grader ute og 21 grader inne, men heller 1kW tilført gir 4kW til oppvarming (for den bruker energi også)
Det jeg mente er at virkningsgraden oftest er oppgitt ved de mest ideelle forholdene, som er ved utetemperatur på 7 grader og vanlig innetemperatur som er 21 grader. Ved lavere utetemperatur går effektiviteten ned.

Men det er typisk luft til luft hvor du har radiator i begge ender. Jeg er litt mer usikker på hvordan man har løst dette i en bil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Moonrise

Sitat fra: Helger på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:47
Er det noen som har hørt noe om hvordan (eller i hvilken grad) problemene rundt VP påvirker pågående produksjonen av biler utstyrt med VP? Vil det oppstå et permanent etterslep som følge av forsinket produksjon eller ankomme et veldig høyt antall VP biler i januar/februar?

Lurer på det samme. Noen som vet?
Bestilt:
2015 Mercedes B-klasse electric drive, antatt levering April 2015

Avbestilt:
2015 VW E-golf, Night blue med Marrakech
Med varmepumpe, antatt levering Mars 2015

Kent

Sitat fra: Moonrise på lørdag 11. oktober 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Helger på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:47
Er det noen som har hørt noe om hvordan (eller i hvilken grad) problemene rundt VP påvirker pågående produksjonen av biler utstyrt med VP? Vil det oppstå et permanent etterslep som følge av forsinket produksjon eller ankomme et veldig høyt antall VP biler i januar/februar?

Lurer på det samme. Noen som vet?

Tviler vel egentlig på at de lager flere varmepumpebiler før de klarer å få ordna opp i problemene.

På den andre siden så kan det vel hende at de klarer å ta unna køen for bilen uten varmepumpe i mellomtiden, så de kan de produsere utelukkende varmepumpebiler når ting er i orden.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Vi finner et spor i en epost fra Møller som er sitert et par sider tidligere i tråden:

SitatProduksjonen av biler uten varmepumpe går som planlagt og produksjonen i år vil fylles med biler uten varmepumpe.


Sidewinder

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 11. oktober 2014, klokken 14:06
Vi finner et spor i en epost fra Møller som er sitert et par sider tidligere i tråden:

SitatProduksjonen av biler uten varmepumpe går som planlagt og produksjonen i år vil fylles med biler uten varmepumpe.


Som igjen vil si at det ikke vil bli produsert flere varmepumpebiler for tidligst januar engang... Noen som vet hvor mange biler som er bestilt evnt hvor mange de produserer hver dag ?

Gordon Retriever

Jeg tror ikke du skal avskrive Volkswagens evne til å skru opp produksjonstakten og ta unna køen som har oppstått.

Når de først får satt produksjonen ordentlig i gang, vel å merke. ;D

Alessandro Volta

#356
Dette er triste greier og vi vil ha bilene nå!! Er nok ikke annet å gjøre enn å stålkanter stålsette seg og vente å se hva som skjer. Hive inn ekstra personell eller vikarer kan være en løsning, men det er ikke alltid lykken og det kan hende det snart smeller ordentlig på fabrikken.. Leser man denne artikkel virker det ikke som om VP er den eneste bekymring de har.. Uff og huff:
http://in.reuters.com/article/2014/09/24/volkswagen-mqb-idINKCN0HJ13G20140924


autofil

Jeg har gått tunge og lange runder med meg selv nå. Bestilte i juni, og hadde håpet å få før jul. Selger har ikke lovet noen ting, men jeg kjenner motet svinner om det drøyer til februar... Har derfor gått runder med Bertel O Steen ang B-klasse electric. Større bil, bedre plass, bedre rekkevidde, MEN ikke hurtiglader... håpløst. Argumentet er at en slik lader brukes veldig lite. Dette er jo en av de viktige tingene med f.eks. e-Golf at jeg kan få mye lading på ca 30 min. På en B-klasse må man stå to timer for ca halv tank. Håpløst:( Derfor - jeg forblir e-Golf ventekunde:)

Ohm

Hentet fra www.dinside.no sin reportasje om egolf

Snakker om tåkesvar. Tror selv Grethe Farmo ville vært misunnelig:

Jan Tore Kopperud er produktsjef i Volkswagen med ansvar for e-Golf. Han håper selvsagt på en løsning hos fabrikken så snart som mulig.

Vi spør ham hva den tekniske årsaken til varmepumpe-problemet er.

– Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elbert

Noen som vet hvor stor andel av bilene som skal ha varmepumpe? I og med at det fremover kun skal produseres biler uten varmepumpe, vil leveringstiden for de som har bestilt uten varmepumpe kortes ned. Har selv bestilt uten og har blitt forespeilet levering i februar/mars. Mon tro om jeg får den en god del tidligere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA